صفر تا صد نحوه کار با اندیکاتور Envelope

صفر تا صد نحوه کار با اندیکاتور Envelope

اندیکاتور Envelope به عنوان ابزاری برای تشخیص و تایید روند، در دوره‌های خرید بیش از حد (overbought) و فروش بیش از حد (oversold) به کار می‌رود.Envelope یا Envelope channel یکی از اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال است

که برای شناسایی محدوده‌های معاملاتی، برای تایید روند یا دوره‌های اشباع خرید و فروش استفاده می‌شود.

این ابزار در دسته اندیکاتور‌های ترند و با سرعت آهسته قرار می‌گیرد.ایده‌ پشت این اندیکاتور این است که قیمت در شرایط عادی بازار تمایل به باقی ماندن در محدوده خاصی دارد.

با این حال، زمانی که این شرایط بازار دگرگون می‌شود، قیمت توانایی بالقوه‌ای برای حرکت به سمت بالا یا پایین باندهای این اندیکاتور را دارد که نشان دهنده‌ی موقعیت‌های احتمالی قابل معامله است.

اندیکاتور Envelope، نوعی پوشاننده‌ مبتنی بر درصد است که در بالا و پایین‌تر از میانگین متحرک، تنظیم شده و حرکت می‌کند. میانگین متحرک که پایه‌ این اندیکاتور را تشکیل می‌دهد، می‌تواند یک میانگین متحرک ساده (SMA) یا نمایی (EMA) باشد.با توجه به نوع میانگین متحرک، هر پوشاننده با همان درصد بالاتر یا پایین‌تر از میانگین متحرک اصلی تنظیم می‌شود. این مسئله، باندهای موازی را ایجاد می‌کند که تغییرات قیمت را دنبال می‌کنند.

با وجود میانگین متحرک به عنوان پایه و اساس این اندیکاتور، پوشاننده‌های میانگین متحرک می‌توانند به‌عنوان شاخص دنبال ‌کننده روند مورد استفاده قرار گیرند.

با این حال، کاربرد این اندیکاتور فراتر از دنبال کردن روند‌های ساده بازار است و‌ از پوشاننده‌ها می‌توان برای شناسایی سطوح خرید و فروش اشباع در زمانی که روند نسبتاً ثابت است، استفاده کرد.

درک اندیکاتور نامه

شاخص‌های مبتنی بر کانال‌ها، باندها و پوشش‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بیشترین گستره پرایس اکشن (price action) را در بر می‌گیرد.

بنابراین، حرکت در بالا یا پایین نوارها، توجه معامله‌گر را جلب می‌کند. روندهای قیمت اغلب با حرکات قوی در یک جهت یا جهت مخالف روند فعلی شروع می شوند. با جهش قیمت به بالای نوار بالایی، می‌توان این گونه نتیجه گرفت که مومنتوم قیمت قدرت فوق‌العاده‌ای را از خود نشان می‌دهد.

در طرف دیگر، با سقوط قیمت و نفوذ آن در زیر نوار پایینی، نشانه‌های آغاز یا چرخش بازار به سمت روند نزولی آشکار می‌شود. به طور کلی، نفوذ قیمت و عبور از نوار‌های این اندیکاتور یکی از نشانه‌های چرخش بازار یا آغاز روند جدید است.

از آن‌جایی که از میانگین متحرک به عنوان پایه و اساس این اندیکاتور استفاده می‌شود، نوار‌های میانگین متحرک یک روند طبیعی را برای ما رسم می‌کنند. البته محاسبات این اندیکاتور نیز توسط میانگین متحرک انجام می‌شود که بسته به نوع میانگین متحرک ساده یا نمایی، سرعت تغییر جهت متفاوت خواهد بود.

به طور کلی در این اندیکاتور، زمانی که کانال به سمت پایین حرکت می‌کند، روند حاکم بر قیمت سهام مورد نظر نزولی است و بالعکس زمانی که کانال به صورت مداوم رو به بالا حرکت می‌کند، با یک روند صعودی قدرتمند مواجه هستیم. در حالت بدون جهت و هنگامی که کانال به صورت مستقیم در حال حرکت است، روند سویینگ در جریان است.

اما در این اندیکاتور همیشه شکستن قیمت به سمت بالا یا پایین و نفوذ به نوار‌های اثبات تغییر روند نیست چرا که پس از آن قیمت‌ها دوباره به محدوده معاملاتی باز می‌گردند.

محدوده‌های معاملاتی در این اندیکاتور (میانگین قیمت در بازه زمانی مورد نظر) با میانگین متحرک نسبتاً ثابت مشخص می‌شوند. بنابراین گاهی نفوذ به آن‌ها می‌تواند راهی برای شناسایی سطوح خرید و فروش بیش از حد برای اهداف معاملاتی باشد.

نحوه‌ی خواندن اندیکاتور Envelope محاسبه نوارهای Envelope معمولاً با استفاده از میانگین‌های متحرک انجام می‌شود که در آن میانگین متحرک ساده، پوشش‌های بالا و پایین را مشخص می‌کند، اما معامله‌گران می‌توانند از میانگین متحرک نمایی نیز استفاده کنند.

پوشاننده‌ها در این اندیکاتور با قرار دادن نوارها در فاصله‌ی معینی بالاتر و پایین‌تر از قیمت رسم می‌شوند. فرمول محاسبه خطوط envelope به صورت زیر است:

Upper band or envelope = SMAN + (SMAN x D%)

Lower band or envelope = SMAN – (SMAN x D%)

در اینجا SMA میانگین متحرک ساده را نشان می‌دهد، N تعداد دوره‌های استفاده شده برای میانگین متحرک و D مقدار انحراف است که فاصله‌ی پوشش‌ها از میانگین متحرک را تعیین می‌کند.

معامله‌گران می‌توانند فاصله را بر اساس استراتژی معاملاتی یا ترجیحات شخصی خود تعیین کنند. به عنوان مثال، محاسبه envelope برای SMA 25 روزه و فاصله‌ 3% به شرح زیر است:

Upper band = 25-day SMA + (25-day SMA x 0.03)

Lower band = 25-day SMA – (25-day SMA x 0.03)

در طول دوره‌های افزایش نوسانات یا برای دارایی‌هایی با نوسانات بالا (مانند ارز‌های دیجیتال)، معامله‌گران باید مقدار فاصله یا درصد انحراف بالاتری را برای جلوگیری از شکل گرفتن طرح‌هایی مانند اره مویی (دشوار برای معامله و تصمیم‌گیری) بر روی نمودار استفاده کنند.

در دارایی‌های با نوسان بالا، زمانی که مقدار فاصله بر روی مقدار کمی تنظیم شده باشد، پرش‌های قیمتی می‌توانند اشکال نامفهومی را در حرکت این اندیکاتور ایجاد کنند. برای افزودن این اندیکاتور به نمودار خود، با توجه به ابزار چارت مورد استفاده، در لیست اندیکاتورهای موجود، نام envelope channel را جستجو و آن را بر روی نمودار خود رسم کنید.

به خاطر داشته باشید با توجه به نوع دارایی، نوسان و بازه زمانی مورد استفاده، باید مقدار درصد فاصله (distance) مورد نظر را تنظیم کنید. علاوه‌بر آن می‌توانید تعداد اندیکاتور‌های دوره‌های میانگین متحرک را تغییر دهید.

هنگامی که اندیکاتور Envelope را بر روی چارت خود اعمال می‌کنید، متوجه دو خط یا باند می‌شوید که در بالا و پایین قیمت ظاهر می‌شوند، به این خطوط پوشش (یا در انگلیسی Envelope) بالا و پایین می‌گویند.

ناحیه‌ی بین باندها که با رنگ آبی در تصویر بالا مشخص شده است در واقع نشان دهنده کانال ترند است و خط داخل کانال از اندیکاتور نوع میانگین متحرک ساده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید نوار‌ها به صورت موازی با میانگین متحرک ساده حرکت می کنند زیرا آن‌ها فاصله خود را از میانه کانال که میانگین متحرک ثابت است حفظ می‌کنند. این فاصله همیشه ثابت است.

نحوه‌ی استفاده از اندیکاتور Envelope استفاده از استراتژی معاملاتی Envelope به شرایط شما بستگی دارد، آیا شما در حال معامله کوتاه مدت هستید یا قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت را دارید؟

معمولاً تریدر‌های بازار‌های مالی، میانگین‌های متحرک کوتاه‌تری را با مقادیر انحراف باریک‌ تعیین می‌کنند که به بازه زمانی مورد استفاده آن‌ها که در آن نوسانات کوتاه مدت رخ می‌دهد نیز مرتبط است.

این در حالی است که سرمایه‌گذاران بلند مدت تعداد دوره‌های بالاتری (مثلا هفتگی یا ماهیانه) را برای میانگین متحرک با فاصله بسیار بیشتر انتخاب می‌کنند.

اگرچه معامله‌گران مختلف روش خاص خود را در تعیین فاصله و تشخیص الگو‌ها به کار می‌برند، اما کاربرد رایج این اندیکاتور ارائه‌ی هشدارهای خاصی مانند ورود قیمت به ناحیه خرید بیش از حد یا فروش بیش از حد، سیگنال‌های فروش و خرید یا به عنوان تأیید روند است.

هنگامی که قیمت دارایی از نوار بالایی اندیکاتور عبور کند، می‌توان از آن به عنوان سیگنال فروش استفاده کرد. در این حالت معامله‌گران می‌توانند سهام و دارایی‌های خود را را به قیمتی بالاتر از باند بالا بفروشند و زمانی که قیمت شکسته شده دوباره در محدوده‌ی معاملاتی یعنی بین دو باند بالا و پایین در حالت نوسان قرار گرفت، پوزیشن‌های خود را ببندند.

سیگنال خرید زمانی رخ می‌دهد که قیمت از نوار پایین عبور کند. معامله‌گران می‌توانند با خرید دارایی مورد نظر با قیمت خارج شده از باند پایین، وارد یک موقعیت خرید شوند و زمانی که دوباره قیمت به محدوده‌ نوار‌ها بازگشت، پوزیشن خود را ببندند.

البته این استراتژی معامله بسیار ساده و خام است و شما نباید بدون دریافت سایر تاییدیه‌‌ها از وضعیت بازار، وارد چنین پوزیشن‌هایی شوید. شرایط خرید بیش از حد یا OverBought زمانی رخ می‌دهد که قیمت، نوار بالای اندیکاتور را به طور کامل لمس کند. در این وضعیت معامله‌گران می‌توانند وارد موقعیت فروش شوند زیرا می‌توان انتظار کاهش قیمت و اصلاح آن را داشت.

شرایط فروش بیش از حد یا OverSold نیز زمانی شناسایی می‌شود که قیمت، نوار پایین اندیکاتور را به صورت کامل لمس می‌کند. این وضعیت اغلب نشانه‌ای از نقطه خرید بالقوه است.

در اینجا ما اکیدا توصیه می‌کنیم در هنگام استفاده از این روش معاملاتی، دریافت تاییدیه از سایر اندیکاتور‌ها یا شرایط بازار را لحاظ کنید.

همان‌طور که گفته شد، اندیکاتور Envelope بر اساس میانگین‌های متحرک بنا شده است، بنابراین ویژگی‌های این اندیکاتور را در خود منعکس می‌کند.

از آن‌جایی که میانگین‌های متحرک به‌عنوان تأیید روند و اندیکاتور رهگیری روند استفاده می‌شوند، معامله‌گران از اندیکاتور ‌envelope به روشی مشابه میانگین متحرک استفاده می‌کنند. جهت حرکت envelope می‌تواند اطلاعاتی را در مورد جهت روند آشکار کند. جهت رو به بالا‌ی نوار‌ها، نوید یک روند صعودی را به ما می‌دهد، در حالی که یک شیب نزولی، حرکت نزولی را در روند به تصویر می‌کشد.

در واقع با مشاهده قیت در Band بالا و پایین این اندیکاتور، تریدر می‌تواند از شروع روند جدید یا تغییر روند فعلی اطلاع پیدا کند، اگر در بازه زمانی انتخابی، قیمت بتواند به یکی از نوار‌های بالا و پایین نفوذ کند، شروع روند جدید محتمل خواهد بود.

در هنگام استفاده از سیگنال‌های این اندیکاتور لازم است تا تاییدیه‌های لازم را از سایر روش‌ها مانند پرایس اکشن دریافت کنید.

شناسایی روند با اندیکاتور Envelope

پوشش‌های اطراف میانگین متحرک می‌توانند برای شناسایی حرکات قوی روند که شروع یک روند طولانی را نشان می‌دهند، مورد استفاده قرار گیرند.

البته شناسایی و استفاده از این موقعیت‌ها نیازمند تمرین و آزمایش زیادی است. نمودار زیر سهام Dow Chemical (DOW) را با پوشش‌های میانگین متحرک (20 و 10) نشان می‌دهد.

در تصویر زیر از قیمت‌های بسته شده در بازه زمانی مورد نظر استفاده شده است چرا که میانگین متحرک از قیمت‌های بسته کندل‌ها محاسبه می‌شود.

برخی از چارتیست‌ها نمودار‌های میله‌‌ای یا کندل‌ را ترجیح می‌دهند چرا که این نوع نمودار‌ها علاوه بر قیمت آغاز و پایان، کمینه و بیشینه بازه زمانی مورد نظر را نشان می‌دهند. مثلا در حالت روزانه، تحلیل‌گر می‌تواند میزان نوسان قیمت را در آن محدوده ارزیابی کند.

با توجه به نموداری که در ادامه به تصویر کشیده شده، توجه کنید که چگونه سهام DOW در اواسط ژانویه به بالای پوشش فوقانی نفود کرده و تا اوایل آگوست به حرکت در بالای این پوشش ادامه داده است. این موضوع، قدرت فوق‌العاده‌ای روند صعودی این سهام در آن محدوده زمانی را نشان می‌دهد.

توجه داشته باشید که پس از نوسانات شدید و جهش‌های قیمت رو به بالا، کانال اندیکاتور همچنان آن را به خوبی دنبال کرده است. پس از حرکت قیمت از سطح 14 به سطح 23، سهام به وضوح وارد محدوده خرید بیش از حد (OverBought) شد.

از آن‌جایی که سهام DOW خیلی زود پس از ایجاد روند صعودی، بیش از حد خرید شد (در منطقه‌ Overbought)، زمان آن رسیده بود که منتظر یک pullback (اصلاح قیمتی) قابل استفاده باشیم.

در این حالت، معامله‌گران می‌توانند با تجزیه و تحلیل نمودار اصلی یا با تکیه اندیکاتورها به دنبال نقطه آغاز pullback باشند.

پولبک‌ها اغلب به شکل افتادن پرچم‌های نزولی یا wedge به نمایش در می‌آیند. سهام DOW در ماه آگوست یک پرچم نزولی کامل را تشکیل داد و در سپتامبر مقاومت را شکست.

پرچم دیگری در اواخر اکتبر با شکست قیمت (breakout) در نوامبر شکل گرفت. پس از افزایش قیمت در ماه نوامبر، سهام با یک پرچم پنج هفته‌ای در دسامبر پولبک کرد.

در پایین تصویر، شاخص کانال کالا (CCI) در پنجره اندیکاتور نشان داده می‌شود. در این شاخص، حرکات زیر 100- نشان دهنده میزان فروش بیش از حد است.

هنگامی که روند بزرگ‌تر افزایش می‌یابد، می‌توان از تحلیل منطقه‌های فروش بیش از حد برای شناسایی پولبک‌ها برای بهبود نمایه ریسک-ریوارد برای معامله استفاده کرد. وقتی CCI به قلمرو مثبت (خطوط نقطه چین سبز) باز می‌گردد، مومنتوم دوباره صعودی می شود.

البته منطق معکوس آن را نیز می‌توان برای یک روند نزولی در نظر گرفت. حرکت قوی در زیر نوار پایینی اندیکاتور Envelope نشان دهنده ضعف مومنتوم در حرکت رو به بالا است که می‌تواند یک روند نزولی طولانی را در پی داشته باشد.

محدودیت‌های فرمولی اندیکاتور Envelope

مانند هر اندیکاتور دیگری، فرمول اندیکاتور Envelope دارای محدودیت‌های خاصی است.

مهم‌ترین نقد وارده به این اندیکاتور مربوط به درصد فاصله آن است. درصد فاصله باید به دنبال تغییرات در نوسانات شدید به عنوان وسیله‌ای برای محدود کردن اره شدن کانال بالقوه تطبیق داده شود که این مورد همیشه رخ نمی‌دهد و در نوسانات شدید گاهی شاهد اره شدن ناگهانی کانال هستیم.

همچنین، اندیکاتور کانال envelope در بازه‌های زمانی بالاتر، هشدارهای دقیق‌تری را ارائه می‌دهد به همین دلیل از استفاده آن در تایم فریم‌های کوتاه مثلا یک ساعت یا 15 دقیقه چندان مورد توجه نیست.

اندیکاتور Envelope به عنوان ابزاری برای اندازه گیری محدوده نوسان، تغییر روند و دریافت سیگنال‌های overbought و oversold‌ به کار می‌رود.

به طور کلی با شکست قیمت، نفوذ و عبور آن از نوار‌های بالا یا پایین نمودار، باید تحرکات جدیدی را در روند فعلی انتظار داشته باشیم.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.