رمز نگاری ارز دیجیتال چیست و چگونه عمل می‌کند؟

رمز نگاری ارز دیجیتال چیست و چگونه عمل می‌کند؟

در پلتفرم ارزهای دیجیتال از دانش رمزنگاری استفاده می‌شود به کمک این دانش می‌توان اطلاعات و پیام‌ها را با امنیت بالا و به صورت کاملا محرمانه منتقل و یا ذخیره کرد. کریپتو‌گرافی (Cryptography) ترکیبی از دو کلمه کریپتو crypto و گرافی graphien است که معنای

تحت‌الفظی آن محرمانه نوشتن می‌باشد. دلیل اصلی رمزنگاری ارزهای دیجیتال مسئله اعتماد است. فرد زمانی که پول‌های خود را به بانک می‌سپارد اعتبار بانک باعث اعتماد فرد می‌شود. اما در مورد ارزهای دیجیتال که تحت کنترل هیچ بانکی نیستند رمزنگاری باعث جلب اعتماد مردم می‌شود. لذا ارائه دهندگان رمز ارزها با اطلاع از این موضوع بالاترین سطح رمزنگاری را برای ارزهای دیجیتال به کار گرفته‌اند تا فرد بتواند با پشتوانه این رمزنگاری بسیار پیچیده، به رمز ارز مورد نظر خود اعتماد کرده و با آن کار کند. اما در یک نمای کلی‌تر می‌توانیم فواید رمزنگاری را در موارد زیر بر شماریم.

images.png

مزایا استفاده از دانش رمزنگاری در ارزهای دیجیتال :

. کسب اطمینان از محرمانه بودن پیام‌ها

امروزه با پیشرفت تکنولوژی بحث محرمانه بودن پیام‌ها بسیار مهم شده است. فرض کنید در واتساپ یا تلگرام مشغول صحبت با کسی هستید. اگر بدانید شخص سومی در حال گوش دادن به صحبت‌های شماست چه واکنشی نشان می‌دهید؟ در واقع بهترین راه برای اطمینان یافتن از اینکه یک پیام فقط بین دو شخص گیرنده و فرستنده رد و بدل می‌شود، استفاده از تکنولوژی رمزنگاری است. با استفاده از این فناوری می‌توان پیام را رمزنگاری کرده و از افشا شدن محتوای آن جلوگیری کرد. البته لازم است که گیرنده نیز بتواند پیام را بازگشایی کند بنابراین فرستنده و گیرنده هر دو باید از یک پروتکل رمزنگاری توافق شده استفاده کنند.

. کسب اطمینان از فرستنده پیام

فرض کنید پیامی از طرف یکی از دوستانتان برای شما آمده است. چطور می‌توانید مطمئن باشید که پیام از طرف خود اوست و کسی به نام او این پیام را نفرستاده است. برای حل این مشکل شخص فرستنده باید پیام خود را با امضای دیجیتال ارسال کند تا گیرنده بتواند با استفاده از رمزنگاری و بررسی این امضا از ارسال پیام توسط او اطمینان حاصل کند.

کسب اطمینان از عدم تغییر در پیام

همانطور که در اولین مورد اشاره شد، پیامی که از طرف فرد ارسال می‌شود ممکن است در مسیر خود با چندین مانع برخورد کند. این موانع ممکن است افرادی باشند که بخواهند محتوای پیام‌ها را به نفع خودشان دستکاری کنند. در این صورت نیز رمزنگاری به کمک ما می‌آید. با رمزنگاری سراسری پیام‌ها می‌توان اطمینان یافت که هیچ گونه تغییر و دستکاری در محتوای پیام دریافتی وجود نداشته و پیامی که دریافت کرده‌ایم همان پیامی است که فرستنده ارسال نموده است.

اثبات مالکیت ارسال پیام توسط فرستنده

ممکن است در شرایطی فرستنده پیام مدعی شود که پیام توسط او ارسال نشده است، با استفاده از دانش رمزنگاری می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.

حال که در مورد ارزش رمزنگاری مطالبی را مرور کردیم به بحث اصلی خود می‌پردازیم و خواهیم دانست رمزنگاری در ارزهای دیجیتال چگونه عمل می‌کند؟ فرد برای استفاده از ارزهای دیجیتال باید یک کیف پول ارز دیجیتال (wallet) برای خود داشته باشد. این کیف پول یک کلید عمومی ( public key) و یک کلید خصوصی (Private key) دارد. که هنگام ساخت آن برای شما ایجاد می‌شود.

در واقع می‌توان کیف پول را چیزی شبیه حساب بانکی یا کارت بانکی دانست. اما کلید عمومی و کلید خصوصی چه تعریفی دارند؟ کلید عمومی را می‌توان به شماره کارت تشبیه کرد. شما زمانی که شماره کارت خودتان را در اختیار شخصی قرار می‌دهید و یا شماره کارت او را می‌گیرد می‌توانید برای او پول واریز کنید. اما نمی‌توانید وارد حساب او شده و از مانده موجود در حساب و تراکنش‌های او مطلع شوید. بنابراین کلید عمومی در علم رمزنگاری همان آدرس کیف پول شماست که ارزهای دیجیتال خود را در آن نگهداری می‌کنید. افراد می‌توانند با داشتن این آدرس به حساب شما ارز واریز کنند اما کسی نمی‌تواند با استفاده از این آدرس به محتویات کیف پول شما دسترسی داشته باشد.

اما کاربرد کلید خصوصی چیست؟ اجازه دهید به مثال کارت بانکی برگردیم. شما کلید عمومی که همان شماره کارت باشد را در اختیار دارید در عین حال می‌توانید موجودی حساب را نیز ببینید، این موجودی چگونه به شما نمایش داده می‌شود؟ در واقع شما می‌توانید با مراجعه به دستگاه‌های ATM و یا بانک، با وارد کردن رمز عبور خود، مبلغ مانده حساب و تراکنش‌های خود را مشاهده کنید. این رمز که شما با آن توانستید وارد حساب خود شوید و با استفاده از آن پول برداشت کرده یا موجودی خود را مشاهده کنید در علم رمزنگاری به کلید خصوصی معروف است.

با این تعاریف می‌توان دریافت که کریپتوگرافی به ما کمک می‌کند تا در زمینه ارزهای دیجیتال با اعتماد و خیال راحت به خرید و فروش بپردازیم. در واقع کریپتوگرافی یا رمزنگاری در دنیای کریپتوکارنسی‌ها این اطمینان را به ما می‌دهد که تراکنش‌های ما در این شبکه به طور کامل محرمانه بوده و به هیچ وجه کسی نمی‌تواند در این کارها اختلال ایجاد کند. به همین دلیل است که رمز ارزها چنین قابل اعتماد شده‌اند و افراد بسیاری به معامله با آنها می‌پردازند. این معاملات در بستر بلاک چین انجام می‌شود و تراکنش‌های این معاملات توسط افراد فعال در شبکه قابل رویت و پیگیری می‌باشند. این ارزهای دیجیتال به دو نوع کوین و توکن تقسیم می‌شوند و با وایت پیپر به کاربران معرفی می‌شوند از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال می‌توان بیت کوین و اتریوم را نام برد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.