آربیتراژ مثلثی (triangular-arbitrage) چیست؟

آربیتراژ مثلثی (triangular-arbitrage) چیست؟

آربیتراژ مثلثی نتیجه ناهماهنگی بین سه ارز خارجی است که زمانی اتفاق می‌افتد که نرخ تبدیل ارز دقیقاً مطابقت نداشته باشد. این فرصت‌ها نادر هستند و معامله‌گرانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند معمولاً تجهیزات رایانه‌ای پیشرفته یا برنامه‌هایی برای خودکارسازی فرآیند دارند

پلتفرم‌های معاملاتی خودکار نحوه انجام معاملات را ساده‌تر کرده‌اند زیرا الگوریتمی ایجاد می‌شود که در آن یک معامله بطور خودکار پس از برآورده شدن معیارهای خاص انجام می‌شود. پلتفرم‌ های معاملاتی خودکار به معامله‌گر اجازه می‌دهد تا قوانینی را برای ورود و خروج از یک معامله تعیین کند و رایانه به‌طور خودکار معامله را طبق قوانین انجام می‌دهد. در حالی که مزایای زیادی برای معاملات خودکار وجود دارد، مانند توانایی آزمایش مجموعه ای از قوانین بر روی داده های تاریخی قبل از ریسک سرمایه، توانایی مشارکت در آربیتراژ مثلثی تنها با استفاده از یک پلتفرم معاملاتی خودکار امکان پذیر است. از آنجایی که بازار اساساً یک نهاد خود اصلاح‌کننده است، معاملات با چنان سرعتی اتفاق می‌افتند که فرصت آربیتراژ چند ثانیه پس از ظهور ناپدید می‌شود. یک پلتفرم معاملاتی خودکار را می توان طوری تنظیم کرد که یک فرصت را شناسایی کرده و قبل از ناپدید شدن آن، بر روی آن عمل کند. همانطور که گفته شد، سرعت پلتفرم ها و بازارهای معاملاتی الگوریتمی نیز می تواند علیه معامله گران کار کند. به عنوان مثال، ممکن است یک ریسک اجرایی وجود داشته باشد که در آن معامله‌گران نتوانند قیمت سودآور را قبل از اینکه در عرض چند ثانیه از آنها عبور کند، قفل کنند.

  • اقلام کلیدی triangular arbitrage

آربیتراژ مثلثی شکلی از کسب سود کم ریسک توسط معامله گران ارز است که از اختلاف نرخ ارز از طریق معاملات الگوریتمی بهره می برد. برای اطمینان از سود، چنین معاملاتی باید به سرعت انجام شود و در اندازه بزرگ باشد. از آنجایی که فرصت های آربیتراژ مثلثی به طور مرتب مورد بهره برداری قرار می گیرند، بازارهای ارز کارآمدتر می شوند.

  • درک triangular arbitrage

این نوع آربیتراژ می‌تواند منجر به سود «بدون ریسک» شود، اگر نرخ‌های مبادله ارز مظنه‌شده با نرخ مبادلات متقابل بازار برابر نباشد. به عبارت دیگر، اگر دو ارز نیز در برابر ارز سوم معامله می‌شوند، باید نرخ هر سه ارز همگام شود، در غیر این صورت فرصت سود وجود دارد. بانک‌های بین‌المللی که بازارهای خود را با ارز ایجاد می‌کنند، از ناکارآمدی بازاری که یک بازار بیش از حد ارزش‌گذاری شده و بازار دیگر کمتر از ارزش‌گذاری شده است، سوءاستفاده می‌کنند. تفاوت قیمت بین نرخ ارز تنها کسری از سنت است و برای اینکه این شکل از آربیتراژ سودآور باشد، یک معامله گر باید مقدار زیادی سرمایه را معامله کند.

شناسایی و کسب سود از آربیتراژ مثلثی در بازار کریپتو

برای اجرای استراتژی خرید- فروش- فروش هم تریدر باید با تتر خود بیت کوین را با قیمت پایین بخرد؛ سپس بیت کوین را به قیمت بالاتری در ازای اتر بفروشد. در نهایت، اتر را با قیمت بالاتر به تتر تبدیل کند. آربیتراژ مثلثی یک استراتژی پیچیده و نیازمند سرعت عمل است. به همین دلیل اجرای آن به طور دستی دشوار است و تریدرها ترجیح می‌دهند که از ربات‌های معاملاتی (Trading Bots) استفاده کنند. نرم‌افزارهای تریدینگ بات به‌گونه‌ای طراحی شده اند که می‌توانند اختلاف قیمت‌ها را تشخیص دهند و فرایند آربیتراژ مثلثی را به طور خودکار اجرا ‌کنند. به لطف ربات‌های تریدینگ، معامله‌گران حتی زمانی که بازار را تحت نظر ندارند، کمتر فرصتی را از دست می‌دهند.

مزیت‌ استراتژی آربیتراژ مثلثی در بازار کریپتو چیست؟

استراتژی آربیتراژ مثلثی برای تریدرهای حرفه‌ای مزیت‌های متعددی دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • کسب فرصت‌های مالی: تریدرهای آربیتراژ مثلثی در مقایسه با تریدرهای فعال در یک بازار واحد، از فرصت بیشتری برای کسب درآمد بهره‌مند می‌شوند. معامله‌گرهایی که توانایی شناسایی فرصت‌های آربیتراژ را داشته باشند، نه تنها از تغییرات قیمت بلکه از اختلاف قیمت‌ها نیز سود به دست می‌آورند.

  • کاهش ریسک: از نظر تئوری، تریدرهای آربیتراژ به جای تمرکز روی یک ارز دیجیتال واحد، به خاطر توزیع ریسک در چندین دارایی مختلف، ریسک را کاهش می‌دهند. این تنوع‌بخشی موجب اثرپذیری کمتر در اثر تغییرات قیمتی (به ویژه در بازارهای پرنوسانی مانند ارزهای دیجیتال) می‌شود. البته Triangular Arbitrage معایبی هم دارد که در بخش بعدی به آن‌ها اشاره می‌کنیم. از این رو تریدرهای آربیتراژ مثلثی برای ارزیابی و کاهش ریسک‌ها باید از استراتژی‌های مدیریت ریسک استفاده کنند.

  • افزایش نقدینگی بازار: از آنجایی که آربیتراژ مثلثی شامل سه جفت معاملاتی است، به نوبه خود باعث افزایش فعالیت معاملاتی و در نتیجه نقدینگی بازار کریپتو می‌شود. نقدینگی بازار نشانه خوبی برای ارزیابی سلامت بازار است؛ زیرا قابلیت خرید یا فروش یک دارایی دیجیتال خاص را بدون اثرپذیری قیمت می‌سنجد. بازارهای نقدشونده نوسان‌های کمتری دارند؛ در نتیجه ریسک‌هایی مانند اسلیپیج (Slippage) در این بازارها کمتر و سودآوری معاملات در آن‌ها بیشتر می‌شود.

  • افزایش بهره‌وری بازار: هدف آربیتراژ مثلثی مانند سایر استراتژی‌های آربیتراژ، اصلاح اختلاف قیمت بازار است. این اصلاح قیمت موجب ثبات قیمت بازار، افزایش بهره‌وری بازار و کاهش ریسک‌های معاملاتی می‌شود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.