بهترین استراتژی زمان رنج زدن بازار چیست؟

بهترین استراتژی زمان رنج زدن بازار چیست؟

معمولا تریدرها به‌دنبال تعریفی برای حالت‌های مختلف بازار هستند. شاید به‌عنوان فردی که تازه وارد بازارهای مالی شده است، ‌تشخیص حالت‌های بازار برای شما سخت باشد.

اگر به ترید علاقه دارید و به‌طور جدی می‌خواهید در بازار فعالیت داشته باشید، یادگیری انواع وضعیت بازار لازم و ضروری است. برای این منظور باید مهارت‌‌های خود را با آموزش دیدن ارتقا دهید. یکی از حالت‌های «بازار رنج» (Range) است.

آشنایی با بازار رنج رمز ارزها شاید جالب باشه که بدونین بازار رنج یا Range-Bound، جایی در نمودار قیمتی ارزهای دیجیتال هست که در اون قیمت بین دو خط بالا و پایین حمایت و مقاومت نوسان می کنه. در این محدوده، سقف بالاتر روی خط مقاومت جایی هست که از رشد بیشتر قیمت جلوگیری می کنه و کف پایین تر روی سطح حمایت از کاهش شدید قیمت ارزهای دیجیتال جلوگیری می کنه. بنابراین، در بازار رنج قیمت ارز دیجیتال به جای داشتن روند رو به بالا و روند رو به پایین، در یه کانال محدود بین دو خط در حرکت هست و خرس ها و گاوها هیچ کدوم نمی تونن اوضاع رو کنترل کنند. در این وضعیت گفته میشه بازار ارزهای دیجیتال در حال رنج زدن هست.

منظور از ترید در بازار رنج چیست؟

معامله گران بازار رنج در نواحی اشباع فروش یا همون مناطق حمایت خرید می کنند و در نواحی اشباع خرید یا وقتی که قیمت به محدوده مقاومت رسیده، رمز ارزهای خودشون رو می فروشن. ترید در بازار رنج معمولا در هر تایم فریمی امکان پذیر هست، ولی بهترین حالت وقتی انجام میشه که بازار روند مشخصی نداشته باشه و روند بلند مدت اون قابل پیش بینی نباشه. جالب اینجاست که بدونین، وقتی بازار ارزهای دیجیتال رونددار هست، استفاده از استراتژی های معاملاتی مخصوص ترید در بازار رنج بیشتر نتیجه بخش نمیشن. این شرایط وقتی بدتر میشه که تریدر دچار اشتباه از شرایط بازار بشه و انتظار داشته باشه که قیمت در جهت خاصی حرکت کنه. اگه می خواهین سود زیادی از معامله در بازار رنج به دست بیارین، باید در مورد انواع رنج زدن در بازار رمز ارزها اطلاعات کسب کنین.

پوزیشن های معاملاتی در بازار رنج

• تشخیص محدوده رنج یکی از پوزیشن های معاملاتی در بازار رنج این هست که شما باید محدوده رنج رو شناسایی کنین. بازارهای رنج ممکنه بعد از برگشت قیمت از محدوده حمایتی یا مقاومتی ایجاد بشن که در حالت ایده آل، بعد از حداقل دو برخورد با حمایت یا مقاومت، محدوده رنج به وجود میاد. توجه داشته باشین که نقاط بالا و پایین قیمت ممکنه روی خط یکسان ایجاد نشن، ولی حداقل باید نزدیک به هم باشن. • تعیین کردن نقطه ورود تعیین کردن نقطه ورود هم یکی دیگه از پوزیشن های معاملاتی در بازار رنج هست. معامله گران رنج معمولا در محدوده حمایت وارد بازار میشن و در سطح مقاومت ارزهای دیجیتال خودشون رو می فروشن. واسه این کار، بعضی از تریدرها از ابزارهای تحلیل تکنیکال مختلف مثل اندیکاتور RSI و اندیکاتور استوکاستیک واسه تعیین کردن محدوده های اشباع خرید و اشباع فروش استفاده می کنند. • مدیریت ریسک و سرمایه یکی دیگه از روش های معاملاتی در بازار رنج، مدیریت ریسک و سرمایه هست که بعد از تشخیص محدوده رنج و مشخص کردن نقطه ورود، نباید ازش غافل بشین. تریدرهای موفق همیشه سعی می کنند تا خطرهایی که احتمال داره ایجاد بشن رو مدیریت کنند. این مسئله در بازارهای رنج ارزهای دیجیتال از اهمیت زیادی برخوردار هست، چون در صورت شکست حمایت یا مقاومت، تریدر باید بتونه با کمترین ریسک از موقعیتی خارج بشه که در بازار رنج وارد شده.

چرا ترید در بازار رنج سودآور است؟

شخص واسه افراد سودآوری، در بازاررنج می خواد در سقف قیمت ارزهای دیجیتال خودش رو بفروشه و در کف قیمت، رمز ارزهای جدیدی بخره. در این صورت که می تونه از دستیابی به بیشترین سود مطمئن بشه. معامله گری که مکان خط بالایی رو ندونه، با امید الکی به افزایش قیمت بیشتر، محتمل ضررهای بزرگ و سنگینی میشه. تریدری هم که کف قیمتی رو پیدا نکنه، با امید الکی به کاهش قیمت بیشتر، در تله ضرر میفته. به همین دلیل هست که اساسا ترید و معامله در بازار رنج، سودآور هست.

الگوی رنج مستطیل شکل (Rectangular Range)

الگوی رنج با شکل مستطیل از جمله الگوهای رنج متداول است که خیلی زیاد در بازارهای مالی به‌چشم می‌خورد. در این الگو، رنج قیمت در داخل یک مستطیل اتفاق می‌افتد و فرصت‌های مناسبی برای ورود به معامله خرید، ایجاد می‌کند. زمانی که قیمت در محدوده بین سطوح حمایت و مقاومت نوسان نشان دهد؛ این حالت بدون استفاده از اندیکاتور قابل تشخیص است. اما یکی از ابزارهایی که در اینجا به تریدرها کمک می‌کند، ‌اندیکاتور مووینگ اوریج است. در زمان رنج، این اندیکاتورها به شکل خط صاف در می‌آیند.

الگوی رنج مورب (Diagonal Range)

الگوی رنج اریب یا مورب از دیگر الگوهای رایج در بازار فارکس و ارزهای دیجیتال است. در این الگو محدوده رنج در یک روند صعودی یا نزولی شکل می‌گیرد. معمولا در این نوع رنج، ‌شکستی در جهت حرکت روند اتفاق می‌افتد که معامله‌گران اغلب این شکست را شکار می‌کنند. البته گاهی ممکن است به دلیل سرعت‌ بالای تشکیل این الگو، ‌تریدرها آن را به موقع تشخیص ندهند و جا بمانند.

الگوی رنج ادامه‌دهنده (Continuation Range)

الگوی رنج ادامه‌دهنده در درون یک روند تشکیل می‌شود؛ الگوهایی مانند مثلث (Triangle)،‌ کنج یا مثلث جمع‌شونده (Wedge)،‌ پرچم (Flag) و سه‌گوش Pennants) را شامل می‌شود. به دلیل اینکه الگوی رنج ادامه‌‌دهنده در بین سایر روندها ظاهر می‌شود، شناسایی این الگو ممکن است برای معامله‌گران تازه‌کار کمی دشوار باشد. معمولا این نوع الگوی رنج به شکل اصلاحی و در خلاف روند غالب ایجاد می‌شوند. این الگو منجر به یک شکست می‌شود و معامله‌گرانی که قصد انجام معاملات سریع را دارند از آن استفاده می‌کنند. البته روش‌های مختلفی برای استفاده و معامله با این الگو وجود دارد؛ تریدر می‌تواند هم منتظر شکست بماند و هم در محدوده رنج اقدام به معامله نماید. گفتنی است که این الگو در تمام تایم فریم‌ها ظاهر می‌شود.

رنج‌های نامنظم (Irregular Range)

گاهی ممکن است که رنج بدون هیچ الگویی در نمودار ظاهر شود که آن را رنج بی‌قاعده یا نامنظم می‌نامند. در این نوع تثبیت تنها سطوح حمایت و مقاومت قابل تشخیص هستند. معمولا معامله‌گرانی موفق می‌شوند که بتوانند این رنج‌ها را تشخیص دهند. برای شناسایی این الگوها معامله‌گران نیاز دارند تا از ابزارهای تحلیلی استفاده کنند.

تشخیص بازگشت روند

شناسایی بازگشت روند قیمت می‌تواند فرصت‌های معاملاتی سودآور را رقم بزند. روش‌های مختلفی برای شناسایی برگشت‌های احتمالی وجود دارد. ابزارهای تشخیص بازگشت روند •الگوهای نموداری بازگشتی:

تشخیص الگوهای نموداری در بازارهای مالی کار دشواری است؛ اما با آموزش امکان‌پذیر است. الگوهای نموداری بازگشتی قابل تشخیص هستند و اطلاعات زیادی می‌توانند در اختیار تریدرها قرار دهند.

•سطوح فیبوناچی:

از ابزار فیبوناچی نیز برای پیش‌بینی روند بازار استفاده می‌شود. سطوح بازگشتی فیبوناچی مناطق حمایت و مقاومت را مشخص می‌کنند که در حدس بازگشت احتمالی روند کاربرد دارند.

•سطوح حمایت و مقاومت:

سطوح حمایت و مقاومت از مناطق کلیدی در بازارهای مالی هستند که پایه و اساس اغلب تحلیل‌های تکنیکال هستند. این سطوح به شناسایی بازگشت‌ها کمک خواهند کرد.

•واگرایی در نمودار دارایی:

واگرایی‌ها در هر دو روند صعودی و نزولی اتفاق می‌افتند. واگرایی زمانی است که روند قیمت و اندیکاتور در جهت مخالف یکدیگر در حرکت هستند. زمانی که این اتفاق در انتهای یک روند رخ دهد،‌ نشانه‌ای از بازگشت قیمت یا استراحت قیمت دارد. البته توجه داشته باشید که در واگرایی مخفی، با ایجاد واگرایی روند آینده قیمت در جهت روند غالب بازار است و نشان می‌دهد که روند غالب قدرت زیادی دارد.

•اندیکاتورهای تکنیکال:

اندیکاتورها و اسیلاتورها از ابزارهای تکنیکال هستند که انواع مختلفی دارند و با اطلاعات فعلی و گذشته بازار، آینده قیمت را پیش‌بینی می‌کنند.

•پیوت پوینت‌ها: پیوت پوینت‌‌ها یا نقاط محوری از ابزارهای تکنیکال پرکاربرد هستند که تریدرها به‌طور متداول از آن‌ها استفاده می‌کنند. این ابزار سطوح حمایت و مقاومت را مشخص می‌کنند. این خطوط کمک می‌کنند تا وضعیت قیمت قابل پیش‌بینی‌تر شود.

چرا سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال؟

در گذشته، بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری را طلا، زمین، مسکن، ارز و سهام تشکیل می‌داد اما امروزه یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری و شاید بهترین نوع سرمایه‌گذاری، رمزارزها (Cryptocurrency) و یا ارزهای دیجیتال هستند که به سبب امنیت بالا، کسب سود بیشتر و قدرت نقد شوندگی، طرفداران بسیاری در سراسر جهان پیدا کرده است. خرید ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری در آن، همچنین ارزش پول را حفظ می‌کند. فناوری مورد استفاده در آن، قابلیت تغییر الگوها و پروتکل‌های ایجاد شده توسط این ارزها را از اشخاص ثالث سلب می‌کند؛ بنابراین امنیت آن را افزایش می‌دهد. علاوه بر این موارد نباید از جایگاه ویژه این نوع ارز در سطح بین المللی نیز غافل شد که شاید مهمترین ویژگی آن باشد.

چگونه در هنگام سقوط بازار از ارزهای دیجیتال خود نگهداری کنیم؟

نگهداری از ارزهای دیجیتال بر خلاف ارزهای سنتی، به شیوه‌ای متفاوت و به صورت دیجیتال انجام می‌شود. ماهیت بازارهای سرمایه‌گذاری و از آن جمله ارز دیجیتال، بی ثباتی و نوسان زیاد آن است. چنانچه سرمایه‌گذاران رفتار مناسبی را در زمان مناسب از خود نشان ندهند، دچار ضررهای هنگفتی خواهند شد. استراتژی‌هایی به شما کمک می‌کند تا از خطرات احتمالی جلوگیری کرده و یا آن را کاهش دهید:

1.تنوع در دارایی

یکی از بنیان‌های اساسی نظریه پورتفولیوی مدرن، تنوع است. در یک رکود بازار، یک پورتفولیوی بسیار متنوع، بهتر از یک پورتفولیوی متمرکز عمل می‌کند. سرمایه گذارانی که مایل به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری هستند باید بر روی سایر دارایی‌های نیز سرمایه‌گذاری کرده و در نتیجه ریسک غیرسیستماتیک کاهش می‌یابد.

2.انجام تحقیقات گسترده

ارز دیجیتال، دنیای پیچیده و مبهمی دارد و قوانین آن متفاوت از سرمایه‌گذاری‌هایی مانند سهام، طلا، مسکن و زمین است، بنابراین بهتر است قبل از ورود به این عرصه، تحقیقات عمیقی پیرامون کم و کیف آن انجام دهید و از آموزش‌هایی که توسط منابع مختلف داخلی و خارجی در دسترس قرار گرفته است، بهره‌مند شوید. پروسه تحقیق و مطالعه را به هیچ وجه محدود نکنید تا بتوانید با انتخابی مناسب و علم کافی، از سقوط دارایی خود جلوگیری نمایید.

3.دچار ترس از دست دادن نشوید (FOMO)

در زمان ریزش بازار، دچار هیجان و فومو (Fear of Missing Out) نشوید و دارایی خود را به سرعت نفروشید. معاملات در بازار رمز ارزها نیاز به صبر و شکیبایی دارد و کسانی در بازار ارز، به سود قابل قبولی می‌رسند که در زمان ریزش‌ها، احساسات خود را کنترل کنند.

4.جهانی شوید

سرمایه گذاران معمولاً گرایش ملی دارند، اما با گسترش دارایی‌های خود در کشورهای مختلف، کم‌تر در معرض خطر سقوط یک ارز یا کشور قرار می‌گیرید. همیشه به خاطر داشته باشید که ترکیب کلاس‌های دارایی در سبد دارایی‌تان و درصدهای اختصاص داده شده به آن، به نگرش شخصی شما نسبت به ریسک و بازده بستگی دارد.

5.دارایی‌های خود را مورد ارزیابی قرار دهید

به خاطر داشته باشید که برای بازبینی پورتفولیوی خود به سقوط بازار سهام نیاز نیست اما معمولا انگیزه‌ای است که باعث می‌شود سرمایه گذاران، سرمایه خود را واکاوی کنند. به طور خلاصه، از خودتان بپرسید آیا دلیل (های) شما برای خرید یک ارز هنوز هم توجیه دارد؟ در بسیاری از موارد، تز سرمایه‌گذاری شما برای یک سهم و یا ارز مشخص ممکن است تغییر اساسی کرده باشد؛ از این رو شاید زمان فروش فرا رسیده باشد.

6.احتمال قانون‎گذاری در آینده را در نظر بگیرید

اگرچه امروزه ارزهای دیجیتال از قانون مشخصی پیروی نمی‌کنند اما نباید احتمال قانون‌گذاری و تخصیص مالیات را در آینده نادیده گرفت و نهادهای مرتبط ممکن است قوانینی را چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی وضع کنند.

7.اعتماد نکنید

بازارهای مالی، بازارهایی مملو از حضور افراد حقه‌باز وکلاهبردار است که هر روز با ترفندی سعی می‌کنند چشم اندازی وسوسه‌انگیز در مقابل چشمان سرمایه‌گذاران ترسیم کنند. از آنجا که تراکنش‌های ارزهای دیجیتال به صورت ناشناس و نیمه‌شناخته شده انجام می‌شود، پیگیری این کلاهبرداری‌ها امکان‌پذیر نیست.

8.طولانی مدت فکر کنید

در نهایت، اگر می‌خواهید سرمایه خود را چندین برابر کنید، باید بلند مدت فکر کنید. شکی نیست که در کوتاه ‌مدت هر از گاهی افت و خیزها، سر و صدای زیادی ایجاد می‌کنند؛ اما در اغلب موارد، این سر و صداهای کوتاه‌مدت در طول زمان از بین می‌رود.

محافظت از دارایی در بازگشت روند

نادیده‌گرفتن بازگشت روند می‌تواند منجر به شکست در معامله و ضرر شود. پس پیش از اینکه روند آغاز به بازگشت کند، بهتر است که چاره‌ای برای آن اندیشیده باشید.

•سفارشات حد ضرر دقیق قرار دهید: دستورات توقف ضرر به‌طور خودکار با لمس قیمت فعال می‌شوند و زیان‌های احتمالی را محدود می‌کنند، از تصمیم‌گیری هیجانی جلوگیری کرده و نظم معاملاتی را در طول برگشت بازار حفظ می‌کنند.

•دارایی‌های متفاوت انتخاب کنید: تنوع در سبد دارایی، ریسک سرمایه‌گذاری را در چندین ابزار مالی تقسیم می‌کند. معامله‌گران می‌توانند با معامله جفت‌های مختلف با همبستگی کم، تاثیر معکوس‌ها در ارزهای خاص را کاهش دهند و سبد متوازن‌تری را حفظ کنند.

•از خط روند و کانال‌ها استفاده کنید: خطوط روند و کانال‌ها به معامله‌گران کمک می‌کنند تا روند غالب بازار را شناسایی کنند. معامله‌گران با هم‌سویی معاملات با روند غالب و اجتناب از موقعیت‌های خلاف روند، می‌توانند خطر زیان را در حین بازگشت به حداقل برسانند. زمانی که معاملات با روند غالب هم‌سو می‌شوند، معامله‌گران بر حرکت بازار سوار می‌شوند که در طول زمان تمایل به تداوم دارد. در مقابل، موقعیت‌های خلاف روند شامل معاملات بر خلاف جهت غالب بازار است که ریسک بالاتری را به همراه دارد؛ زیرا برخلاف احساسات کلی بازار پیش می‌رود.

•از استراتژی‌های پوششی استفاده کنید: پوشش ریسک شامل باز کردن پوزیشن‌های جبرانی برای کاهش زیان‌های احتمالی ناشی از حرکات نامطلوب بازار است و به معامله‌گران این امکان را می‌دهد تا از سرمایه خود محافظت کنند و در عین حال در معرض سودهای بالقوه باقی بمانند.

•نسبت به سیگنال‌های قیمت واکنش نشان دهید: معامله‌گران با هوشیاری و تطبیق استراتژی‌های خود بر اساس عملکرد قیمت، می‌توانند خیلی سریع به تغییرات بازار واکنش نشان دهند و از خود در برابر معکوس شدن بازار محافظت کنند.

•روانشناسی معاملات را ارزیابی کنید: حفظ نظم و انضباط، مدیریت احساسات، و پایبندی به یک استراتژی معاملاتی با تصمیم‌گیری منطقی بر اساس استراتژی و نه احساسات، به محافظت در برابر تغییر بازار کمک می‌کند. روانشناسی معاملاتی قوی، معامله‌گران را قادر می‌سازد تا از اقدامات تکانشی ناشی از ترس یا طمع اجتناب کنند و بر روی اهداف بلندمدت خود متمرکز بمانند.

•از استراتژی‌های مخالف استفاده کنید: معامله متقابل و برخلاف احساسات حاکم بر بازار، مختص سرمایه‌گذاری بر روی بازگشت‌های کوتاه مدت است. استراتژی‌های معامله در خلاف جهت روند شانس سودآوری را بیشتر می‌‌کنند. تنها کافی‌ست که بازگشت روند را درست و به موقع تشخیص دهید.

•تعیین حجم معاملات باتوجه به شرایط بازار: تنظیم اندازه معاملات بر اساس نوسانات بازار و تحمل ریسک به مدیریت قرار گرفتن در معرض زیان‌های احتمالی در طول برگشت‌ها کمک می‌کند. با تخصیص پویا سرمایه و تنظیم سطوح ریسک، معامله‌گران می‌توانند از پرتفوی خود محافظت کرده و در عین حال بازدهی را در شرایط متغیر بازار بهینه کنند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.