تفاوت توکن های BRC-20 و ERC-20

تفاوت توکن های BRC-20 و ERC-20

توکن‌های BRC-20 و ERC-20 هر دو استانداردهای قراردادهای هوشمند هستند که برای توکن‌های قابل تبادل در شبکه‌های بلاکچین مختلف استفاده می‌شوند.

اما تفاوت‌هایی در مورد این دو استاندارد وجود دارد:

ERC-20 (Ethereum Request for Comments 20): ERC-20 یک استاندارد قرارداد هوشمند است که برای توکن‌های قابل تبادل در شبکه اتریوم استفاده می‌شود. این استاندارد توسط اتریوم تعریف شده است و معمولاً بیشترین استفاده را در شبکه اتریوم دارد. برخی از ویژگی‌های اصلی ERC-20 عبارتند از:

  1. قابلیت تبادل: توکن‌های ERC-20 قابلیت تبادل و انتقال بین کیف پول‌ها و قراردادهای هوشمند را دارند. این به این معنی است که می‌توانید آنها را به دیگران انتقال داده یا با آنها معامله کنید.

  2. توازن: توکن‌های ERC-20 معمولاً متوازن هستند، به این معنی که میزان توکن‌ها در یک حساب به تعداد دقیق قابل شمارش است و همیشه تعداد ثابتی از توکن‌ها وجود دارد.

  3. عملکرد استاندارد: استفاده از استاندارد ERC-20 به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا به راحتی توکن‌های قابل تبادل را توسعه دهند و در برنامه‌ها و سرویس‌های مختلف استفاده کنند. این استاندارد قواعدی را برای عملیات پایه مانند انتقال توکن‌ها، دریافت موجودی و بررسی موجودی فراهم می‌کند.

BRC-20 (Binance Request for Comments 20): BRC-20 نیز یک استاندارد قرارداد هوشمند است که توسط شبکه Binance Smart Chain (BSC) تعریف شده است. BSC یک شبکه بلاکچین جانبی است که بر اساس معماری EVM ساخته شده است. برخی از تفاوت‌های اصلی BRC-20 عبارتند از:

  1. سازگاری با Binance Smart Chain: توکن‌های BRC-20 قابلیت تبادل و استفاده در شبکه Binance Smart Chain را دارند. این شبکه از EVM پشتیبانی می‌کند و توکن‌های BRC-20 را می‌توان در آن استفاده کرد.

  2. هزینه تراکنش: یکی از تفاوت‌های قابل توجه بین BRC-20 و ERC-20، هزینه تراکنشاست. در شبکه Binance Smart Chain، هزینه تراکنش‌ها معمولاً کمتر است نسبت به شبکه اتریوم. این به معنی این است که انتقال توکن‌های BRC-20 ممکن است با هزینه کمتری صورت بگیرد.

  3. اعتماد و امنیت: توکن‌های BRC-20 در شبکه Binance Smart Chain عمل می‌کنند و بهره‌برداری از امکانات امنیتی و اعتمادسازی این شبکه را دارند. این شامل استفاده از مکانیزم‌های اثبات رایج مانند Proof of Staked Authority (PoSA) می‌شود.

به طور کلی، تفاوت‌های اصلی بین BRC-20 و ERC-20 به محیط شبکه‌های بلاکچین مربوط می‌شود. اگر برنامه‌ای را برای توسعه یا استفاده در شبکه‌های خاصی دارید، باید استاندارد مربوط به آن شبکه را دنبال کنید.

توکن استاندارد BRC-20 چیست؟

استاندارد BRC-20 بیت کوین این امکان را فراهم میکند تا توکن های مثلی (Fungible) در این شبکه طراحی و ایجاد شوند. توکن های BRC-20 اولین توکن های قابل تعویض در بلاک چین بیت کوین هستند.

توکن های مثلی به دلیل ارزش برابر و قابلیت جایگزینی با یکدیگر، از محبوبیت بالایی در شبکه بیت کوین برخوردار شدند. روی کار آمدن استاندارد BRC-20، باعث ایجاد تحولات زیادی در راستای پیشرفت و توسعه بلاکچین بیت کوین شد. همانطور که شبکه اتریوم (ETH) برای توسعه کارایی خود به توکن های ERC-20 نیاز دارد، بیت کوین نیز از این قاعده مستثنی نیست و همین امر باعث ایجاد عصر جدید در شبکه BTC شد.

برخلاف استانداردهای رایج در بلاکچین اتریوم، استاندارد BRC-20 از قراردادهای هوشمند (Smart contracts) استفاده نمی کند. در عوض، به کاربران اجازه می دهد یک فایل اسکریپت را روی بیت کوین ذخیره کنند و از آن برای مرتبط کردن توکن ها با ساتوشی های خاص استفاده کنند.

توکن استاندارد ERC-20 چیست؟

لغت ERC مخفف عبارت Ethereum request for comment به معنی «طرحی جهت درخواست توسعه‌ اتریوم» است؛ عدد ۲۰ نیز اشاره به شماره‌ پروپوزال مربوطه‌ آن دارد. در حقیقت استاندارد ERC-20 فهرستی از قوانینی است که باید بر روی یک توکن پیاده‌سازی شود تا آن توکن بتواند بر روی اکوسیستم ارز دیجیتال اتریوم فعالیت کند.

از طرفی توکن‌های ERC-20 به علت امکان استفاده از آن‌ها در عملیات جذب سرمایه بسیار کاربردی هستند. به بیانی ساده ERC را می‌توان پروتکلی رسمی جهت بهبود عملکرد بلاک چین اتریوم دانست. در حقیقت این پروتکل در سال‌های قبل نقش بسزایی در صنعت بلاک چین و کریپتوکارنسی‌ها داشته و کمک کرده تا صدها «اپلیکیشن غیرمتمرکز» (DApps) به‌صورت استاندارد بر روی یک پلتفرم توسعه پیدا کنند.

امنیت در تفاوت توکن های BRC-20 و ERC-20:

امنیت توکن های ERC-20 توسط قراردادهای هوشمند تامین میشود. قراردادهای هوشمند برنامه‌های کامپیوتری خودکار هستند که در بلاکچین اجرا میشوند. آنها میتوانند برای تعریف ویژگی‌های توکن ها، مانند ارزش، عرضه و عملکرد، استفاده شوند. امنیت توکن های BRC-20 توسط پروتکل Ordinals تامین میشود. پروتکل Ordinals یک پروتکل لایه دوم مبتنی بر بلاکچین بیت کوین است که برای بهبود مقیاس‌پذیری و کارایی شبکه طراحی شده است.

امنیت یکی از مهم ترین تفاوت توکن های BRC-20 و ERC-20 میباشد که برای خیلی از سرمایه گذاران این معیار برایشان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مهم است که بر روی توکنی که سرمایه گذاری میکنند از امنیت بالایی برخوردار باشد.

آینده توکن های BRC-20 و ERC-20

آینده توکن های BRC-20 و ERC-20 به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله: روند کلی بازار ارزهای دیجیتال، رقایت در بین استانداردهای توکن، ظهور کاربردهای جدید مبتنی بر بلاکچین. که در ادامه به توضیح هریک از آنها پرداخته ایم.

  • روند کلی بازار ارزهای دیجیتال: اگر بازار ارزهای دیجیتال به رشد خود ادامه دهد، توکن های BRC-20 و ERC-20 نیز از این رشد سود خواهند برد.
  • رقابت در بین استانداردهای توکن: اگر استانداردهای جدیدی برای ایجاد توکن های مبتنی بر بلاکچین ایجاد شود، میتواند به کاهش محبوبیت توکن های BRC-20 و ERC-20 منجر شود.
  • ظهور کاربردهای جدید برای توکن های مبتنی بر بلاکچین: اگر کاربردهای جدیدی برای توکن های مبتنی بر بلاکچین ایجاد شود، میتواند به افزایش تقاضا برای این توکن ها کمک کند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.