هدر بلاک (Block Header) ارز دیجیتال چیست؟

هدر بلاک (Block Header) ارز دیجیتال چیست؟

هدر بلاک (Block Header) برای شناسایی یک بلوک خاص در کل بلاکچین استفاده می شود و به طور مکرر هش می شود تا اثبات کار برای جوایز استخراج را ایجاد کند.

بلاکچین از یک سری بلوک های مختلف تشکیل شده است که برای ذخیره اطلاعات مربوط به تراکنش هایی که در یک شبکه بلاکچین اتفاق می افتد استفاده می شود. هر یک از بلوک ها دارای یک هدر منحصر به فرد هستند و هر یک از این بلوک ها با هش هدر بلوک خود به صورت جداگانه مشخص می شوند. هدر بلاک (Block Header) مداوما هش شده تا اثبات کار برای پاداش های استخراج به وجود بیاد. در اصل میشه بلاک چین رو زنجیره ای از بلاک های مختلف دونست که در هر بلاک اطلاعات مربوط به تراکنش هایی که در شبکه اتفاق می افته، ذخیره میشن. هدر بلاک (Block Header) باعث میشه تا بتوان هر بلاک رو از سایر بلاک ها تشخیص داده و اون ها رو از هم جدا کرد. هدر بلاک چیزی هست که ماینرها اون ها هش می کنند تا به اون اعتبار بدن. در اصل هش کردن هدر بسیار کارآمدتر از هش کردن کل بلوکی هست که میشه هزاران تراکنش داشته باشه. برای یه ماینر خیلی سخت تر هست که Nonce رو تغییر بده و یه بلوک کامل 2 مگابایتی رو برای هر تلاش دوباره هش کنه. برای مثال این رو با هش کردن هدرهای بلوک بیت کوین مقایسه کنین که طول ثابتی 80 بایت دارن.

هدر بلاک (Block Header) ارز دیجیتال چگونه کار می کند؟

هدر بلاک (Block Header) معمولاً در اسناد توسعه دهندگان بیت کوین استفاده می شوند و به ضبط سریع و نسبتاً آسان کارها کمک می کنند. بلاکچین های کامل را می توان در یک پایگاه داده ساده یا به عنوان یک پرونده ذخیره کرد. هنگام در نظرگرفتن بلاکچین ها، به تصویر کشیدن آنها به صورت یک توده عمودی کمک می کند. بلوک ها لایه لایه می شوند (یکی بر روی بلوک دیگر و اولین بلوک، بلوک پایه است) و تا رسیدن به انتهای بلاکچین و تکمیل توالی، آنها رشد می کنند. اولین بلوک در این زنجیره به عنوان "جنسیس بلوک" نیز شناخته می شود. لایه ها و تاریخچه عمیق هر دنباله یکی از مواردی است که بیت کوین را بسیار امن می کند. به عنوان بخشی از یک تمرین استخراج استاندارد، یک هدر بلوک توسط ماینرها با تغییر مقدار nonce به طور مکرر هش می شود. از طریق این تمرین آنها سعی در ایجاد اثبات کار دارند که به ماینرها کمک می کند تا به خاطر مشارکت خود پاداش بگیرند که سیستم بلاکچین به طور روان و کارآمد ادامه یابد. مهم است بدانید که با گذشت زمان و به روزرسانی های بیشتر فناوری، محبوبیت ارزهای دیجیتال به سرعت در مناطق جهان افزایش می یابد.

نکات کلیدی هدر بلاک (Block Header)

  • هدر بلاک (Block Header)، بلوک های منفرد موجود در بلاکچین را شناسایی می کند.
  • آنها برای ایجاد اثبات کار برای جوایز استخراج از بین رفته اند.
  • بلوک ها به صورت عمودی لایه بندی می شوند و از جنسیس بلوک "genesis block" شروع می شوند.
  • هر هدر بلاک (Block Header) شامل سه مجموعه فراداده بلوک و چندین جز جداگانه است.
  • شماره نسخه بیت کوین به شما کمک می کند تغییرات در پروتکل را پیگیری کنید.

اجزای هدر بلاک (Block Header) کدامند؟

هدر بلاک برای شناسایی یه بلوک خاص در کل زنجیره بلاک چین استفاده میشه. به طور مکرر هش میشه تا اثبات کار برای پاداش های ماینینگ ایجاد بشه. بهتره بدونین هدر بلاک (Block Header) ها اجزای مختلفی دارن که هر کدوم وظیفه خاص خودشون رو دارن.

• مهر زمان یکی از اجزای هدر بلاک (Block Header)، مهر زمان هست. بهتره بدونین مهر زمان در زنجیره بلوکی به عنوان مدرکی استفاده میشه که نشون میده بلوک خاص در چه زمانی استفاده میشه تا همه افرادی که روی پروژه کار می کنند، بتونن یه رکورد دائمی و رمزگذاری شده از زمان وقوع یه رویداد خاص رو ببینن. همچنین این مهر زمانی به عنوان پارامتری برای تایید صحت هر بلوک استفاده میشه.

• ریشه مرکل یکی دیگه از اجزای هدر بلاک (Block Header)، ریشه مرکل هست. یه ریشه مرکل از فرمول های ریاضی برای بررسی اینکه ایا داده ها خراب، هک یا دستکاری نشدن استفاده می کنه. ریشه درخت مرکل از همه هش های تراکنش هایی که درون تراکنش ها هش شدن تشکیل شده و هر هش با هش بعدی جمع میشه.

• سختی شبکه یکی دیگه از اجزای هدر بلاک (Block Header)، سختی شبکه هست که پیچیدگی و قدرت محاسباتی مورد نیاز برای استخراج شبکه رو مشخص می کنه. اگه هدفی با دشواری بالا داریم، به این معنی هست که برای استخراج اون به یک ماشین محاسباتی گرون تر و قدرتمندتری نیاز داریم.

شرایط لازم برای هدر بلاک (Block Header)

هدر بلوک شامل سه مجموعه فراداده بلوک است. این یک رشته 80 بایتی است و از شماره نسخه 4 بایت بیت کوین، هش بلوک قبلی 32 بایت، مرکل روت 32 بایت، مهر زمان طولانی 4 بایت از بلوک، 4 بایت طولانی تشکیل شده است. هدف دشواری برای بلوک و nonce طولانی 4 بایت مورد استفاده ماینرها است.

عملکرد Block Header چگونه است؟

هدر بلاک (Block Header) معمولا در داکیومنت های توسعه دهنده های بیت کوین مورد استفاده قرار می گیره که باعث میشه وظایف هر بلاک به سرعت و راحتی ذخیره بشه. در اصل با کمک هدر بلاک (Block Header) میشه کل بلاک چین رو در یه پایگاه داده ساده و یا به صورت فایل ذخیره کرد. به عبارت ساده تر، هدر بلاک (Block Header) در بلاک چین در پشته ای عمودی سازماندهی کرد تا بشه به کل بلاک چین دسترسی داشت.

Block ها به صورت لایه لایه طراحی میشن که در بالاترین سطح بلاک پایه قرار داره. هرچقدر تعداد بلاک ها افزایش پیدا کنه، لایه ای جدید تشکیل شده و ارتفاع اون بیشتر میشه. اولین بلاک در زنجیره با اسم بلاک پیدایش شناخته میشه. همین طراحی لایه ای و نگهداری تاریخچه باعث امنیت بیت کوین میشه. برای اینکه با استخراج استاندارد آشنا بشین، یه هدر بلاک رو در نظر بگیرین که به صورت مکرر توسط ماینرها با تغییر مقدار Nonce هش میشه. هدر بلاک (Block Header) رو میشه نشونه ای برای شناسایی هر بلاک در زنجیره بلاک چین دونست. هدر بلاک (Block Header) مداوما هش شده تا اثبات کار برای پاداش های استخراج به وجود بیاد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.