گپ قیمت CME در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

گپ قیمت CME در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

یک شکاف قیمتی یا گپ قیمتیCME، زمانی ایجاد می‌شود که قیمت یک دارایی, بالاتر یا پایین‌تر ازآنچه روز قبل با آن بسته‌شده بود، باز شود. درحالی‌که در این بین هیچ حرکت قیمتی یا بهتر بگوییم معامله¬‌ای برای آن ثبت نشده است.

یکی از عوامل مؤثر در به وجود آمدن گپ CME، اخبار است. در مواقعی که بازار غیرفعال است و اخبار مثبت و منفی توسط رسانه‌ها نشر می‌یابد، حرکت قیمت‌ها ثبت نشده و درنتیجه، گپ ایجاد می‌شود. در نمودارهای تحلیلی، گپ‌ها به تحلیل¬گران کمک می‌کنند که مناطق حمایتی و مقاومتی را بهتر شناسایی کنند.

نمونه‌ای از تحلیل‌هایی که می‌توان از انواع گپ CME ارائه داد این است که اگر شکاف قیمتی رو به پایین باشد، گپ CME می‌تواند به‌عنوان سطح مقاومتی عمل کند. برعکس، درصورتی‌که گپ CME رو به بالا باشد، به‌عنوان سطح حمایتی قیمت‌ها عمل خواهد کرد.ر دنیای ارزهای دیجیتال، اصطلاحات مختلفی وجود دارد که ممکن است شما را سردرگم کنند. یکی از این اصطلاحات، شکاف قیمتی است که با نام‌ گپ قیمت نیز شناخته می‌شود. مسئله شکاف قیمتی CME، نه‌فقط در بازار ارز دیجیتال بلکه در همه بازارهای مالی اتفاق می‌افتد. این پدیده به انجام نشدن معاملات یا حجم پایین آن‌ها در یک بازه قیمتی خاص، اشاره دارد.

گپ های CME متعددی در نمودار ارزهای دیجیتال رخ می‌دهند که می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند. مهم این است که تحلیل¬گران بتوانند شناخت خوبی از گپ‌ها و پیش بینی روند بازار پس از یک گپ CME داشته باشند و تصمیمات درستی در مواجهه با آن‌ها بگیرند. گپ CME قیمت یه فاصله یا فضای پر نشده در چارت هست که در اثر حرکت سریع قیمت در هر کدوم از جهت ها به وجود میاد. در یه روند صعودی، گپ CME زمانی ایجاد میشه که یه کندل با بالاترین سطح قیمتی، پایین تر از کندل بعدی با پایین ترین سطح قیمت باشه. برعکس، در یه روند نزولی CME زمانی به وجود میاد که یه کندل با پایین ترین سطح قیمتی از کندل بعدی با بالاترین سطح قیمت بسته بشه. گپ CME قیمت ناحیه ای از نمودار قیمتی ارزهای دیجیتال یا سایر دارایی های مالی هست که در اون بخش هیچ معامله ای توسط تریدرها انجام نمیشه و همین موضوع باعث میشه تا یه فضای خالی در چارت های قیمتی به وجود بیاد. گپ ها CME محدوده های مهمی از روند قیمت رو نشون میدن که با استفاده از اون ها میشه بهترین نقاط خرید و فروش رو پیدا کرد. خیلی وقت ها، گپ ها CME در چارت های قیمتی روزانه یا ساعتی نسبت به نمودارهای هفتگی و ماهانه بیشتر دیده میشن. توجه داشته باشین که اگه گپ ها CME در نمودارهای بلند مدت دیده بشن، اهمیت بیشتری دارن و باید اون ها رو آنالیز کرد.

معرفی مهم ترین گپ ها CME در بازار ارزهای دیجیتال

گپ CME قیمت ناحیه ای از نمودار قیمتی ارزهای دیجیتال یا سایر دارایی های مالی هست که در اون بخش هیچ معامله ای توسط تریدرها انجام نمیشه و همین موضوع باعث میشه تا یه فضای خالی در چارت های قیمتی به وجود بیاد. گپ های CME مختلفی در نمودار ارزهای دیجیتال دیده میشه،

  • گپ شکست(Breakaway gap)

یکی از مهم ترین گپ ها CME در بازار ارزهای دیجیتال، گپ شکست هست که بر روی سطوح حمایت و مقاومت به وجود میاد. این گپ CME زمانی دیده میشه که قیمت از روند بدون تغییر، دارای یه نوسان باشه. این گپ در ترکیب با الگوهای مشخص در چارت هایی مثل محدوده های معاملاتی یا مثلث های صعودی و نزولی برای تریدرها خیلی مفید هست. گپ CME شکست با حجم معاملات چشمگیر بعد از اون، نشونه ای از روند قوی هست که پر شدن اون بعید به نظر میرسه.

  • گپ رایج(Common gap)

یکی دیگه از مهم ترین گپ ها در بازار ارزهای دیجیتال، گپ CME رایج هست که کاملا عادیه و چیز خاصی نداره و زمانی ایجاد میشن که بازار در حالت بغرنج قرار داشته باشه. اندازه این گپ ها CMEبزرگ نیست و به سرعت پر میشن. این گپ به اسم گپ CME معاملاتی و گپ CME موقت نیز شناخته میشه. تریدرها این نوع گپ رو در اکثرا در محدوده های معاملاتی و طی نوسان مشاهده می کنند.

  • گپ خستگی(Exhaustion gap) یکی دیگه از مهم ترین گپ ها CME در بازار ارزهای دیجیتال، گپ خستگی هست که در انتهای روندهای بزرگ به وجود میان. در این حالت قیمت گپ CME پایانی رو برای روند ساخته و سپس قیمت بر می گرده. این گپ بعد از یه حرکت تند یا طولانی مدت اتفاق می افته و معمولا قبل از اون شکاف هایی قرار می گیر و با افزایش شدید حجم معاملات همراه هست. این گپ CME نشون دهنده پایان روند فعلی هست.

  • گپ اندازه گیری(Measuring gap)

یکی دیگه از مهم ترین گپ ها در بازار ارزهای دیجیتال، گپ اندازه گیری هست که در بین الگوی قیمت ایجاد میشه و نشون دهنده هجوم خریداران یا فروشنده هایی هست که عقیده و فکر مشترکی دارن. گپ های اندازه گیری طی روند بدون تغییر یا محدوده ازدواح رخ نمیده، بلکه طی کاهش یا افزایش سریع قیمت ارزهای دیجیتال ایجاد میشن. اگه این گپ CME در روند صعودی به وجود میاد، نشون دهنده ادامه حرکت صعودی و اگه در روند نزولی اتفاق بیفته، نشون دهنده ادامه روند نزولی قیمت ارزهای دیجیتال هست.

تأثیرگذاری گپ CME بر قیمت بیت کوین

اتفاقی که در بازار بورس کالای شیکاگو پس از یک گپ قیمت CME رخ می‌دهد این است که معمولا قیمت‌ها پس از مدتی به نزدیکی قیمتی که با آن در آخر هفته گذشته بسته‌شده بودند، بازمی‌گردد.

چگونه می‌توان گپ ها CME را در نمودار پیدا کرد؟

برای پیدا کردن گپ‌های قیمتی CME ابتدا باید نمودارگپ ها CME را در سایت TradingView باز کنید. پس از وارد شدن به این سایت، عبارت BTC1 را تایپ کرده و از نتایج پیشنهادشده، روی اولین نتیجه حاوی عبارت BTC1 کلیک کنید. به‌این‌ترتیب، نمودار آتی BTC CME باز خواهد شد.

پس از باز شدن نمودار می‌توان گپ‌ها CME را در بازه‌های زمانی مختلف، مانند یک‌ساعته، چهارساعته، روزانه و غیره مشاهده کرد. با تنظیم تاریخ و بازه زمانی، روی نمودار زوم کرده و جاهای خالی که همان گپ¬ها هستند را پیدا کنید. البته، نباید انتظار داشت که هر آخر هفته، شاهد یک گپ CME باشیم. این شکاف‌ها تنها زمانی اتفاق می‌افتند که بیت کوین، یک حرکت قوی در روزهای آخر هفته از خود نشان داده باشد.

گپ CME بیت کوین چیست؟

گپ بیت کوین که به‌اختصار به آن بیت گپ نیز گفته می‌شود، تفاوت بین قیمت‌های معاملاتی قراردادهای آتی بیت کوین در زمان باز شدن بازار CME در روز یکشنبه و بسته شدن آن در روز جمعه هستند. این امر، به دلیل تعطیلی بازار CME در روزهای آخر هفته و روزهای تعطیل، با وجود ادامه داشتن معاملات بیت کوین در دیگر بازارها مانند صرافی¬های ارز دیجیتال ازجمله بایننس، اتفاق می¬افتد. گپ های بیت کوین نیز معمولا پر می‌شوند. به این معنی که قیمت نقطه‌ای در روز گشایش بازار معمولا طی چند ساعت تا چند هفته به قیمت پیش از تعطیلی آن برمی‌گردد.

گپ CME، اغلب تمایل به پر شدن دارد. هنوز دلیل این امر، مشخص نشده است؛ بااین‌حال، نه‌فقط در مورد بیت کوین یا بازار CME بلکه در تمامی بازارهای مالی، مانند بورس و غیره گپ‌هایی که با سازوکاری مانند گپ قیمت گپ CME ایجاد می‌شوند، تمایل به پر شدن دارند. شاید دلیل اصلی آن این باشد که درواقع، گپ CME ایجادشده نه به علت یک اتفاق واقعی در فضای کریپتو بلکه تنها به دلیل تعطیلی چندروزه بازار، اتفاق افتاده است.

یک احتمال دیگر برای پر شدن گپ CME این است که قیمت معامله‌شده پیش از وقوع گپ، همواره به‌عنوان قیمت منصفانه بازار بیت کوین، معتبر شناخته می‌شود. علاوه بر این، فعالان بازار، احتمالا قراردادهای خود را با قیمت قبلی، باز یا بسته می‌کنند و ازاین‌رو، باعث پر شدن شکاف می‌شوند. بااین‌حال، باید گفت که پر شدن گپ‌های CME همیشه هم قطعی نیست و حتی در بسیاری از موارد، به‌صورت کامل هم اتفاق نمی‌افتد. گپ CME بیت کوین می تونه با قیمت بالاتری بسته بشه و با پایین تری باز بشه. زمانی که این وضعیت رخ بده، قیمت روز به طور معمول افزایش پیدا می کنه تا گپی رو که به وجود اومده، پر کنه. با این وجود اگه قیمت بازگشایی بعد از تعطیلات آخر هفته بالاتر از قیمتی باشه که در روز جمعه تعطیل شده، در این صورت شانس بالایی وجود داره که قیمت روز 24 ساعت بعد از بازگشایی بازار تصحیح بشه. با استفاده از این اطلاعات شما می تونین تصمیماتی رو بگیرین که کسب و کار شما رو سودمندتر کنه.

شما می تونین با استفاده از گپ CME بیت کوین درآمد کسب کنین. برای مثال تصور کنین که یه گپ CME معمولی در یه چارت قیمتی ارز دیجیتال ظاهر میشه وگپ CME بیت کوین در قیمت 36 هزار دلار بسته و در قیمت 33.700 دلار بازگشایی میشه. در چنین حالتی به راحتی میشه پیش بینی کرد که چه اتفاقی می افته. چون شما می دونین که قیمت ها برای پر کردن این گپ احتمال داره افزایش پیدا کنند. زمانی که گپ شکست وجود داره، شما می تونین که پایان این الگوی قیمتی نزدیک هست و با توجه به این الگو شما می تونین پیش بینی کنین که بعدا چه اتفاقی قرار بیفته و بر اساس این پیش بینی تصمیم هایی رو برای انجام معاملات می گیرین.

گپ CME قیمت ناحیه ای از نمودار قیمتی ارزهای دیجیتال یا سایر دارایی های مالی هست که در اون بخش هیچ معامله ای توسط تریدرها انجام نمیشه و همین موضوع باعث میشه تا یه فضای خالی در چارت های قیمتی به وجود بیاد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.