فاندینگ ریت (FUNDING RATE) چیست؟

فاندینگ ریت (FUNDING RATE) چیست؟

فاندینگ ریت (funding-rate) برای قراردادهای آتی دائمی به کار می‌رود. به زبان ساده، نرخ سرمایه شاخصی است که مشخص می‌کند معامله‌گران در بازه‌های زمانی مشخص به نسبت پوزیشن‌های معاملاتی باز چه مبالغی را دریافت یا پرداخت می‌کنند.

شاخص Funding Rate بر اساس اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال، در دو بازار فیوچرز و نقدی محاسبه می‌شود؛ بنابراین، گاهی اوقات این شاخص دارای مقدار مثبت و در مواقعی نیز منفی خواهد بود.

عوامل تعیین‌کننده فاندینگ ریت Funding Rate چیست؟‌

فاندینگ ریت بر اساس دو مؤلفه اصلی تعیین می‌شود که عبارت‌اند از:

  • نرخ بهره (interest rate)
  • حق بیمه (premium) نرخ بهره را صرافی ارائه‌دهنده معاملات قرارداد آتی دائمی تعیین می‌کند. برای مثال، این نرخ در صرافی بایننس روزانه برابر با ۰/۰۳ درصد تعیین می‌شود. با توجه به اینکه در طول یک روز، سه بار عملیات محاسبه نرخ سرمایه صورت می‌گیرد، در هر مرتبه، نرخ بهره برابر با ۰/۰۱ درصد در نظر گرفته می‌شود. البته، باید توجه کنید که برای برخی از قراردادها مانند BNBUSDT و BNBBUSD استثنا قائل می‌شوند و نرخ بهره صفر در نظر گرفته می‌شود.

حق بیمه شاخص دیگری است که با توجه به تفاوت قیمت قراردادهای دائمی و Market Price تعیین می‌شود. در شرایطی که نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال در بازار افزایش پیدا می‌کند، فاصله قیمت قراردادهای آتی و بازار اسپات زیاد می‌شود. در این حالت معمولاً حق بیمه افزایش پیدا می‌کند.

نکته مهم دیگر این است که نرخ‌های سرمایه کاملاً به صورت همتابه‌همتا تعیین می‌شوند؛ یعنی صرافی‌ها هیچ‌گونه دخالتی در پرداخت‌ها و دریافت‌های این قراردادها ایفا نمی‌کنند و کاربران، مستقیم با هم در ارتباط هستند.

انواع فاندینگ ریت Funding Rate در بازار کدامند؟

فاندینگ ریت Funding Rate برای قراردادهای آتی یا معاملات فیوچرز به کار میره. مهم ترین کاربرد فاندینگ ریت Funding Rate این هست که از ایجاد واگرایی بین قیمت ارزهای دیجیتال در دو بازار جلوگیری می کنه. صرافی های ارائه دهنده قراردادهای آتی دائمی شاخص نرخ سرمایه رو روزانه محاسبه و آپدیت می کنند. فاندینگ ریت Funding Rate در بازار ارزهای دیجیتال انواع مختلفی داره که هر کدوم مفهوم خاصی دارن. • فاندینگ ریت Funding Rate مثبت یکی از انواع فاندینگ ریت Funding Rate در بازار ارزهای دیجیتال، فاندینگ ریت Funding Rate مثبت هست. وقتی که قیمت ارزهای دیجیتال یا دارایی های معاملات فیوچرز برای یه دارایی از ارزش این دارایی در قیمت مارکت بیشتر باشه، شاخص فاندینگ ریت مثبت هست. زمانی که این شرایط در بازار ارزهای دیجیتال حاکم هست، کاربرانی که پوزیشن خرید دارن، بر اساس مقدار پوزیشن خود و متناسب با شاخص فاندینگ ریت Funding Rate باید وجهی رو به فروشنده پرداخت کنند.

• فاندینگ ریت Funding Rate منفی یکی دیگه از انواع فاندینگ ریت Funding Rate در بازار ارزهای دیجیتال، فاندینگ ریت Funding Rate منفی هست. در مثال زمانی که شرایط برعکس باشه، شاخص فاندینگ ریت یا Funding Rate می تونه منفی باشه، در چنین شرایطی کاربرانی که دارای پوزیشن فروش هستن، باید متناسب با مقدار پوزیشن و شاخص فاندینگ ریت Funding Rate وجهی رو به خریداران پرداخت می کنند. در حقیقت، این شاخص برای خود صرافی ها سود خاصی نداره و فقط یه معامله همتا به همتا و مستقیم بین کاربران و معامله گران بازار ارزهای دیجیتال هست.

تفاوت قراردادهای فیوچرز سنتی و دائمی چیست؟

قبل از پرداختن به مفهوم فاندینگ ریت Funding Rate، لازم است به این نکته اشاره کنیم که این عبارت چگونه وارد ادبیات بازارهای مالی شد. به‌طور کلی، دو نوع قرارداد آتی به نام‌های فیوچرز سنتی (Traditional Futures) و فیوچرز دائمی (Perpetual Futures) در بازارهای مالی وجود دارد.

ویژگی اصلی قراردادهای فیوچرز سنتی این است که تاریخ انقضا دارند. به محض سررسید تاریخ انقضای قراردادها، فرایند تسویه حساب به‌طور خودکار به جریان می‌افتد. در این حالت، قیمت قرارداد به سمت قیمت لحظه‌ای رمزارزها همگرا می‌شود و عملیات بسته شدن پوزیشن‌های باز اجرایی می‌شود؛ البته، مدت اعتبار این قراردادها بسته به توافق طرفین، ماهانه، فصلی یا حتی سالانه تعیین می‌شود.

قراردادهای آتی دائمی نیز در صرافی‌های مشتقات رمزنگاری به‌صورت گسترده عرضه می‌شوند. مکانیزم اجرایی این قراردادها با قراردادهای فیوچرز سنتی تفاوتی اساسی دارد. قراردادهای فیوچرز دائمی به تعیین تاریخ انقضا نیازی ندارند. بر این اساس، معامله‌گران می‌توانند یک پوزیشن معاملاتی را بدون محدودیت، برای همیشه باز نگه دارند. این رویه سبب شده است تا معاملات آتی دائمی تقریباً شبیه به بازار نقدی یا همان اسپات (Spot) شوند.

کاربرد فاندینگ ریت Funding Rate چیست؟

تنظیم و همگرا کردن قیمت در بازار فیوچرز و اسپات، اولین و اصلی ترین کاربرد فاندینگ ریت در بازار ارزهای دیجیتال هست. فاندینگ ریت Funding Rate می تونه عددی مثبت و منفی باشه. مثبت و منفی شدن فاندینگ ریت Funding Rate از نظر علم ریاضی به دلیل تفاوت قیمت بین قیمت فیوچرز و اسپات یه دارایی هست، ولی با عمیق تر شدن در این موضوع میشه یه رابطه و همبستگی رو بین فاندینگ ریت و احساسات بازار در نظر گرفت.

فاندینگ ریت Funding Rate چه تاثیری روی تریدرها دارد؟

به دلیل اینکه در انجام محاسبات بودجه میزان لوریج یا اهرم هم در نظر گرفته میشه، فاندینگ ریت Funding Rate ممکنه نقش مهمی روی سود یا ضرر داشته باشه. اگه تریدر از لوریج بالا استفاده کنه، حتی در بازارهای کم نوسان هم ممکنه دچار ضررهای جبران ناپذیری بشه. به این ترتیب، تریدرها و معامله گران می تونن استراتژی های مختلف تریدینگ رو برای استفاده از فاندینگ ریت Funding Rate و سود حتی در بازارهای کم نوسان هم توسعه بدن.

Funding Rate به این منظور طراحی شده تا معامله گران و تریدرها تشویق بشن تا به سمت موقعیت هایی برن که قیمت قراردادهای دائمی رو مطابق با بازارهای اسپات حفظ می کنند. از نظر عملکرد تاریخی، فاندینگ ریت ارز دیجیتال تمایلی به ارتباط با روند کلی دارایی دارن. این موضوع نشون دهنده این هست که فاندینگ ریت Funding Rate بر بازارهای اسپات حکم می کنه، بلکه برعکس این موضوع رو نشون میده.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.