امور مالی متمرکز سیفای (CeFi) چیست و چه تفاوتی با DeFi دارد؟

امور مالی متمرکز سیفای (CeFi) چیست و چه تفاوتی با DeFi دارد؟

خرید، تعامل و ذخیره ارزهای رمزنگاری‌شده و دارایی‌های کریپتو ما را در موقعیتی قرار می‌دهد که باید بین دو گزینه سیفای (CeFi – امور مالی متمرکز) و دیفای (DeFi – امور مالی غیرمتمرکز) یکی را انتخاب کنیم.در واقع، سرمایه‌گذارانی که به‌دنبال گسترش سبد سهام خود هستند و می‌خواهند بیشترین بهره‌وری را از سرمایه خود داشته باشند،

بیشتر بین این دوراهی قرار می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم به‌طور کامل بررسی کنیم که سیفای (CeFi) چیست و چه کاربردی دارد.

پیش‌ از این سیفای (CeFi) در بیشتر تجارت‌های ارزهای دیجیتال استفاده می‌شد، اما این روزها محبوبیت DeFi با سرعت چشمگیری در حال افزایش است؛ زیرا سرمایه‌گذاران به‌شدت تمایل پیدا کرده‌اند خود را تحت کنترل، یکپارچگی و قدرت صرافی‌های متمرکز قرار ندهند.

در واقع، اکوسیستم DeFi مدت‌هاست با تکیه بر سیستم غیرمتمرکز بلاکچین، خود را اکوسیستمی شفاف و مطمئن معرفی می‌کند. با این حال، مرز تفاوت بین CeFi و DeFi ممکن است همیشه و برای تمام افراد به‌خوبی قابل تشخیص نباشد.

امور مالی متمرکز سیفای (CeFi) چیست؟

امور مالی و بانکی متمرکز که سیفای (CeFi) نامیده می شوند سطح بالایی از امنیت و ثبات را ارائه می کنند. وجود سیستم سیفای (CeFi) برای انجام تراکنش های بین مرزی بسیار حائز اهمیت است. در این سیستم بانک ها یا موسسات مالی دارایی های نقدی افراد را دریافت می کنند و آنها را برای سرمایه گذاری استفاده می کنند و یا به اشخاص دیگر به صورت وام قرض می دهند.

گرچه این سیستم ریسک بالایی در زمینه کلاهبرداری، جعل، تورم و سوءاستفاده های احتمالی دارد اما بسیاری از این موسسات و نهادها به سبب خدمات و امکاناتی که در اختیار مشتریان خود می گذارند از محبوبیت بالایی در بین افراد برخوردارند.

اغلب ارائه دهندگان خدمات سیفای (CeFi) برای تبعیت از قوانین حوزه قضایی منطقه جغرافیایی که در آن فعالیت دارند از روش ها KYC و AML استفاده می کنند و اطلاعات شخصی زیادی را از کاربران دریافت می کنند تا آنها را احراز هویت کنند و اطمینان حاصل کنند وجوه دریافتی از آنان حاصل اقدامات مجرمانه نیست و در صورت این امر بتوانند آنها را پیگیری و ردیابی کنند.

سیفای (CeFi) در بازار رمز ارزها چه نقشی دارد؟

سفارش ها در بازار ارزهای دیجیتال در یک صرافی مرکزی در حوزه امور مالی متمرکز پردازش می شود. در این صرافی ها مدیریت دارایی ها بر عهده افرادی است که صندوق ها را مدیریت می کنند و لازم به ذکر است در این روش کاربران هیچگونه دسترسی به کیف پول خود نخواهند داشت.

علاوه بر این صرافی های ارز دیجیتال تعیین می کنند که کدام ارزهای دیجیتال قابل معامله هستند و چقدر هزینه باید برای انجام معاملات آنها پرداخت. در واقع صرافی های متمرکز همگی در حوزه سیفای (CeFi) دسته بندی می شوند زیرا عملکردی متمرکز دارند.

چگونه می توان با سیفای (CeFi) سود به دست آورد؟

سیستم سیفای (CeFi) پتانسیل کسب سود از طریق حساب های مبتنی بر ارز دیجیتال را فراهم کرده است که مانند بانک های سنتی می توان از طریق سپرده گذاری سود کسب کرد. البته از برتری های سیفای (CeFi) نسبت به بانکداری سنتی این است که با یک سرمایه گذاری درست می توان سود بیشتری به دست آورد.

البته در نظر داشته باشید در سیفای (CeFi) حساب های شما مشمول بیمه نمی شوند و تحت حمایت دولت نیستند لذا باید پیش از سپرده گذاری ریسک ها و ملاحظات مربوط به آن را بررسی نمایید.

ویژگی ها و مزایای سیفای (CeFi)

سیفای (CeFi) با وجود تمرکز زیاد و نظارت سازمان ها و نهادهای مرکزی بیش از چند صده است که فعالیت دارد و همچنان نیز پابرجاست که این امر به دلیل مزایای ویژه ای است که این سیستم ارائه می دهد. یکی از مزایای سیفای (CeFi) مدیریت هوشمندانه پول ها و دارایی های افراد است. در سیستم مالی متمرکز افراد پول های خود را در اختیار سازمان های مالی قابل اعتماد قرار می دهند و دیگر نگران مدیریت و محافظت از آنها نیستند، زیرا در این سازمان ها نیازی به کلیدهای خصوصی و یا رمزهای عبور پیچیده نیست. البته برخی افراد نیز هستند که معتقدند این اعتمادسازی باید از میان برداشته شود و سیستم های مالی به سمت تمرکززدایی حرکت نمایند.

با پیشرفت فناوری سیفای (CeFi) نیز رشد چشمگیری داشته است و سرعت عمل آن نسبت به سال های گذشته بسیار بیشتر شده است که این یکی دیگر از مزایای سیفای (CeFi) است. امروزه انتقال پول فیات از طریق کارت به کارت بسیار ساده و سریع صورت می گیرد و دیگر نیاز به صرف وقت برای تایید تراکنش نیست. از طرفی مشکلات مقیاس پذیری که در سیستم های غیرمتمرکز مشاهده می شود در سیفای (CeFi) مطرح نیست.

در حوزه سیفای (CeFi) در صورتی که وجهی را به اشتباه انتقال داده باشید و یا در تراکنش مشکلی پیش بیاید، به راحتی می توان آن را پیگیری و متوقف نمود و یا بازگشت داد. برای این کار تنها کافیست به بانک یا موسسه مالی مورد نظر مراجعه کرده و با مطرح کردن مشکل از آنها بخواهید شما را راهنمایی نمایند و اشتباه را تصحیح کنند.

یکی دیگر از امتیازات سیفای (CeFi) امنیت بالای آن است. این حوزه مالی به دلیل احراز هویت و مشخص بودن صاحبان حساب ها امکان هک و سرقت تا حد زیادی کاهش می یابد و تنها زمانی برداشت ها صورت می گیرند که حساب متعلق به شخص بوده و آن را تایید کند.

محدودیت های سیفای (CeFi)

سیفای (CeFi) با وجود مزایایی که در بخش قبل بیان شد با محدودیت ها و چالش هایی رو برو است که در این بخش به آنها خواهیم پرداخت. در سیستم مالی سیفای (CeFi)احتمال فساد وجود دارد و هر شخصی اعم از مسئولین بانک ها و موسسات، سیاستمداران و هر شخص دیگری که به حاکمیت این سیستم دسترسی داشته باشد می تواند سیستم را دستکاری کرده و دارایی های به امانت گذاشته شده را به سرقت ببرد.

سیستم مالی متمرکز بسیار مستعد تورم است که این تورم حاصل عدم مدیریت صحیح در چاپ پول و سیستم ناکارآمد بانکی است. در حال حاضر بسیاری از کشورها با مشکلات ناشی از تورم اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند.

در سیفای (CeFi) انتقال پول درون مرز و در بانک ها و موسسات داخلی بسیار ساده است و در زمان بسیار کم انجام می گیرد اما زمانی که بخواهید پول را به صورت برون مرزی انتقال دهید با محدودیت هایی روبرو هستید و باید زمان زیادی را صرف این کار کنید. چه بسا که باید کارمزد بالایی هم برای این انتقال پرداخت کنید.

در سیفای (CeFi) مدیریت حساب ها در دست نهادهای مرکزی قرار دارد و آنها هر گاه تصمیم بگیرند می توانند حساب افراد را مسدود کرده و یا مانع فعالیت آن شوند.

در سیفای (CeFi) برای برخی از امور مانند دریافت وام باید کاغذبازی ها و مراحل اداری پشت سر گذاشت. علاوه بر این برای دریافت وام در این سیستم باید ضامن معتبری ارائه کرد که ممکن است این کار برای برخی از افراد امکان پذیر نباشد.

مقایسه Defi و Cefi

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های امور مالی غیرمتمرکز و امور مالی متمرکز این واقعیت است که یک مرجع مرکزی، امور مربوط به تراکنش‌های سیستم سیفای (CeFi) را تنظیم و مدیریت می‌کند.این موضوع در شرایطی است که در DeFi، تراکنش‌ها براساس قراردادهای هوشمند موفقیت‌آمیز خواهند بود و تأیید خواهند شد. به عبارت ساده، مسئولیت مدیریت سرمایه و فعالیت‌های کاربران بر عهده خودشان است.

در سیفای (CeFi) امکان جلوگیری از تجارت و اعمال محدودیت برای کاربران وجود دارد، اما در سیستم مالی غیرمتمرکز چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.در امور مالی غیرمتمرکز نیازی به مجوز وجود ندارد؛ درحالی‌که این موضوع درباره سیفای (CeFi) صدق نمی‌کند. همان‌طور که عنوان شد، صرافی‌های سیفای (CeFi) تبدیل ارز فیات به ارز دیجیتال و بالعکس را به‌شکلی آسان و بدون باگ امکان‌پذیر می‌کند.

همچنین از تبادل زنجیره‌ای متقابل در ارزهای دیجیتال متعدد پشتیبانی می‌کند که این موضوع قابلیت امکان مشارکت بالا در این سیستم را نشان می‌دهد. سیستم سیفای در این دو مورد برتری نسبی بر دیفای دارد.

امور مالی غیرمتمرکز نه‌تنها در کریپتو، بلکه در تمامی حوزه‌های امور مالی یکی از داغ‌ترین مباحث است.

فناوری بلاکچین نحوه تعامل ما با دنیای مالی را تغییر می‌دهد و اگر به‌درستی اجرا شود، این قدرت را دارد که موانع نهادی و بوراکسی را از بین ببرد.

از طرف دیگر، DeFi نمی‌تواند همه‌چیز را به‌تنهایی یا جدا از زیرساخت‌های مالی موجود انجام دهد؛ برای مثال راه‌اندازی موفقیت‌آمیز راه‌حلی که به مردم امکان می‌دهد رمزارز را از طریق کارت بانکی خریداری کنند و از آن رمزنگاری برای تعامل با بخش DeFi استفاده کنند، بدون عبور از یک مؤسسه متمرکز بسیار چالش‌برانگیز است.

DeFi و CeFi هر دو ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند و امروزه تمایل فزاینده‌ای برای اتصال این دو جهان جهت دسترسی آسان‌تر به خدمات مربوطه وجود دارد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.