سیستم بدون نیاز به اعتماد (Trustless) در بلاکچین blockchain چیست؟

سیستم بدون نیاز به اعتماد (Trustless) در بلاکچین blockchain چیست؟

در یک سیستم بدون نیاز به اعتماد ، موجودیت واحدی وجود ندارد که بر روی سیستم قدرت و کنترل داشته باشد و مشارکت کنندگان برای اجماع لازم نیست که همدیگر را بشناسند و یا به هر چیز دیگری جز خود سیستم اعتماد کنند.این ویژگی عدم نیاز به اعتماد در یک شبکه همتا به همتا توسط بیت کوین (bitcoin) معرفی شد

و این بیت کوین بود که به همه داده های تراکنشی اجازه داد که بر روی یک بلاک چین (blockchain) عمومی تایید شوند و به صورت غیر قابل تغییری ذخیره شوند.

اعتمادTrustless در اکثر تراکنش ها موجود است و بخش حیاتی اقتصاد می باشد. اما یک سیستم بدون نیاز به اعتماد دارای پتانسیل تعریف مجدد تعاملات اقتصادی می باشد. این سیستم ها باعث می شوند که مردم به جای موسسات و یا اشخاص ثالث به مفاهیم انتزاعی اعتماد کنند. توجه داشته باشید که این سیستم های بدون نیاز به اعتماد، کاملا نیاز به اعتماد Trustlessرا حذف نمی کنند؛ بلکه آن را به گونه ای توزیع می کنند که مشوق رفتار های خاصی باشد. در این صورت، نیاز به اعتماد به حداقل می رسد اما حذف نمی شود.سیستم های متمرکز را نمی توان یک سیستم بدون نیاز به اعتماد نامید زیرا مشارکت کنندگان قدرت را به یک مقام متمرکز در سیستم می بخشند و این مقام متمرکز را مختار به تصمیم گیری و اعمال این تصمیمات می کنند.در یک سیستم متمرکز، تا زمانی که شخص ثالث مورد نظر قابل اعتماد Trustless باقی بماند، سیستم به عملکرد طبیعی خود ادامه می دهد. اما اگر این شخص ثالث قابل اعتماد Trustless باقی نماند، مشکلاتی جدی ظاهر خواهند شد. سیستم های متمرکز در معرض شکست، حمله و هک هستند. در این سیستم ها، داده ها را می توان توسط مقام متمرکز تغییر داد و یا دستکاری کرد. برای این تغییرات و دستکاری ها نیازی به اجازه عموم هم نمی باشد.

در مورد پول و اقتصاد، سیستم های متمرکز جاذبه بیشتری از سیستم های غیر متمرکز و بدون نیاز به اعتمادTrustless دارند؛ مردم بیشتر تمایل دارند که به سازمان ها اعتماد کنند تا به سیستم ها. در حالی که سازمان ها متشکل از افرادی هستند که به آسانی قابلیت فاسد شدن دارند، یک سیستم بدون نیاز به اعتماد را می توان کاملا توسط یک کد کامپیوتری مدیریت کرد.

بیت کوین و دیگر بلاک چین blockchain های گواه اثبات کار (proof of work)، عدم نیاز به اعتماد trustless را با فراهم آوردن انگیزه های اقتصادی برای رفتار صادقانه ایجاد می کنند. یک انگیزه پولی در این میان برای حفظ امنیت شبکه موجود است و اعتماد بین مشارکت کنندگان زیادی توزیع می شود. این عامل، بلاک چین را در مقابل آسیب پذیری ها و حملات بسیار مقاوم می کند. البته این سیستم ها هنوز کاملا نیستند و باید بیشتر بر روی آنها کار شود.

ویژگی بی نیازی به اعتماد Trustless در بلاک چین blockchain

در حالی که عبارت trustless توسط مریام وبستر به عنوان “شایسته اعتماد نبودن” تعریف می شود، در فضای بلاک چین blockchain معنای کاملا متفاوتی دارد. بی نیازی به اعتماد در صنعت بلاک چین blockchain به این معنی است که برای کارکرد یک شبکه یا سیستم پرداخت، نیازی نیست تنها اعتماد خود را به یک شخص غریبه، موسسه یا شخص ثالث دیگر اختصاص دهید. سیستم های بدون نیاز به فرد معتمد عمدتا از طریق کد، رمزنگاری نامتقارن و پروتکل های خود شبکه بلاک چین blockchain کار می کنند و به اجماع می رسند. محیط های بی نیاز به فرد معتمد و سیستم بدون نیاز به اعتماد در بلاک چین، ارسال و دریافت تراکنش ها، قراردادهای هوشمند و موارد دیگر را امکان پذیر می کنند. درواقع بلاک چین blockchain اعتمادسازی را محدود نمی‌کند؛ بلکه میزان اعتمادسازی لازم که یک فرد در سیستم را به کمترین حد خود کاهش می‌دهد. این کار نیز به‌وسیله پخش کردن اصل اعتمادسازی در میان مشترکان سیستم و به‌وسیله یک نوع بازی اقتصادی صورت می‌گیرد. از طرفی این بازی به‌وسیله قواعدی که توسط پروتکلی مشخص تعیین می‌شوند، درنهایت با تشویق مشترکان (با تخصیص مبلغ به‌عنوان جایزه مشارکت) باعث همکاری آنها می‌شود.

به چه کسی اعتماد Trustless دارید؟

یکی از حوزه های مهم زندگی شما که در آن اعتماد نقش مهمی ایفا می کند، امور مالی شخصی شماست. بیشتر مردم در آمریکا برای ذخیره پس انداز خود به شخص ثالث اعتماد Trustless می کنند. به همین ترتیب، همان اندازه که برخی نگران نوسانات سبد سهام خود هستند، معمولا نگران ناپدید شدن دارایی های خود از حساب خود نیستند. این به این دلیل است که پایه و اساس گسترده ای از اعتماد در بخش فن آوری مالی و بانکی (dif techi) وجود دارد.

با این حال، ظهور فناوری بلاک چین blockchain و ارزهای دیجیتال درک جدیدی از اعتماد Trustless ایجاد کرده است. اپلیکیشن های غیر متمرکز مبتنی بر بلاک چین blockchain (dApps) به شما اجازه می دهند بدون نیاز به اعتماد به نهادی که با آن در حال تراکنش هستید، به یک فرآیند یا تراکنش اعتماد کنید. این مفهوم ساده و در عین حال انقلابی، پیامدهای عمده ای بر رابطه ما با امور مالی شخصی و فراتر از آن در زندگی روزمره ما دارد. در یک سیستم متمرکز، می بایست به یک شخص ثالث اعتماد شود و این شخص ثالث است که ویژگی های مختلف یک تراکنش را تائید و ضمانت میکند. در یک سیستم غیرمتمرکز اما، اعتماد ما به شکل دیگری صورت میگیرد که از آن با عنوان «رمزنگاری کلید عمومی» و «مکانیزم اجماع» یاد میشود و به ما این امکان را میدهد که درستی تراکنش را تعیین کنیم.

بلاک چین blockchain چگونه می‌تواند به پیشرفت نقشه های دیجیتال کمک کند؟

در حال حاضر با فناوری بلاک چین blockchain، باید بتوان تمام این مشکلات را برطرف کرد و یک سیستم جهانی نقشه‌برداری سریع و قابل اطمینان ساخت که برای کاربران نهایی کاملاً خصوصی باشد.

با کمک نیروی فناوری غیرمتمرکز و همچنین سایر پروتکل‌های قدرتمند، می‌توان گونه‌ای جدید از نقشه‌های اینترنت¬ محور ساخت. اگر یک بلاک چین blockchain میزبانِ تمام داده‌ها باشد، تأخیر در ارسال داده‌ها می‌تواند به شکل قابل‌توجهی کاهش یابد؛ زیرا برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapps) می‌توانند اطلاعات دستگاه شما به همراه داده‌های بلاک چین blockchain و داده‌های حسگرها را پس از یک پردازش محلی، ارسال کنند. این به معنای کاهش انتقال اطلاعات و همچنین کاهش پردازش است.

همچنین به دلیل استفاده از سیستم‌های بدون نیاز به اعتماد (trustless) در دفتر کل‌های غیرمتمرکز، کاربران می‌توانند اطمینان داشته باشند که این اپلیکیشن‌ها دارای اطلاعات دقیق و به‌روزی هستند که به ویژه قابلیت دستکاری در آنها وجود ندارد. تمام سیستم می‌تواند به تغییر شرایط، تقریباً به صورت آنی پاسخ دهد؛ چون هیچ نهاد مرکزی برای پردازش و انتشار داده‌ها وجود ندارد. در نقشه های دیجیتال جدید به لطف ماهیت رمزنگاری‌شدۀ بلاکچین، اطلاعات کاربران به صورت محرمانه نگهداری می‌شود. احتیاجی نیست که مکان خود را برای یک شرکت عظیم فاش کنید تا بعد از آن، از داده‌های شما بهره‌برداری کند.

کاربران اختیار کامل دارند که چه اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌توانند اطلاعاتشان را مشاهده کنند و تمام سیستم کاملاً شفاف و بدون ابهام است و می‌توان دید که چه چیزی در حال به اشتراک گذاشته شدن است. این امر، مشکل خدمات مرتبط با مکان را که به مانند یک پنجرۀ باز به درون زندگی شخصی افراد هستند، حل می‌کند.

اعتماد داشتن در مقابل عدم نیاز به اعتماد Trustless در ارز دیجیتال

مفهوم بی نیازی به اعتماد Trustless یا فرد معتمد عنصر اصلی بلاک چین blockchain، پرداخت های رمزارزی و قراردادهای هوشمند است. ” بی نیازی به فرد معتمد” به این معنی است که نیازی نیست به شخص ثالثی اعتماد Trustless کنید: بانک، شخص یا هر واسطه ای که بتواند بین شما و معاملات یا دارایی های رمزارزی تان فعالیت کند. بسته به اینکه چگونه می خواهید دارایی های خود را ذخیره، جابه جا و معامله کنید، ممکن است یک مجموعه قابل اعتماد یا یک مجموعه داشته باشید که نیاز به اعتماد شخص ثالث دارد.

“اعتماد Trustless نکنید؛ تایید کنید!” و “در بیت کوین به ما اعتماد Trustless کنید” عبارت های مرتبط با بی نیازی به فرد معتمد هستند که ممکن است هنگام گشت و گذار در فضای ارز دیجیتال با آن ها مواجه شوید. اگر در زمینه ارزهای دیجیتال تازه کار هستید، ممکن است از خود بپرسید: “چگونه می توانم به کد اعتماد کنم؟” اگر با بیت کوین آشنا باشید، احتمالا پاسخ این سوال را می دانید. اساسا این شبکه ها مقاوم به سانسور و غیرمتمرکز هستند و پروتکل های امنیتی پیشرفته ای دارند. وقتی شما تراکنشی را ارسال می کنید، دائمی است و فرستنده نمی تواند پرداخت را معکوس کند. اگر تا به حال در مرحله دریافت چک برگشتی، پرداخت کارت اعتباری برگشتی یا تراکنش پی پال برگشتی بوده اید، احتمالا می دانید که این کار چقدر انقلابی است.

پیامدهای معاملات جهانی قابل توجه هستند. علاوه بر این، سیستم بدون نیاز به اعتماد در بلاک چین بسیار فراتر از پرداخت ها است و شامل مفاهیمی برای خود نگه داری رمزارز، قراردادهای هوشمند و راه حل های ترید دارایی می شود. یکی از گزینه های بی نیازی به اعتماد که در حوزه ترید ارز دیجیتال در حال تکامل است، صرافی غیر متمرکز (DEX) است. زمانی که یک صرافی متمرکز از یک دفتر سفارش دهنده، بازارساز یا تامین کننده نقدینگی برای تسهیل معاملات شما استفاده می کند، باید به عنوان یک واسطه برای نظارت و معامله به آن ها اعتماد کرد. با توجه به اینکه آن ها سرمایه های شما را از طریق کیف پول ارز متمرکز شما کنترل می کنند، بیشتر معامله گران چندان نگران این موضوع نیستند.

برای کسانی که سرمایه خود را به یک کیف پول بدون پشتوانه منتقل کرده اند، چگونه در عین حفظ بی نیازی به اعتماد تجارت می کنند؟ این امر از طریق تجارت بر روی DEX امکان پذیر است که در آن تجارت ها از طریق قراردادهای هوشمند اجرا می شوند. یکی از نمونه های محبوب این موضوع، Uniswap است که در آن می توانید توکن های ERC – ۲۰ را با حفظ کنترل کلیدهای خصوصی خود مبادله کنید.

این معاملات بی نیازی به فرد معتمد را می توان از طریق استفاده از مبادله های اتمی اجرا کرد، قراردادهای هوشمندی که تقریبا به طور انحصاری به کد غیر متمرکز برای اجرا متکی هستند تا به شخص ثالث. به طور خلاصه، هر دو مجموعه دارایی های کریپتو باید به یک قرارداد هوشمند برای اجرای تراکنش ارائه شوند. این ساختار معاملات بدون اعتماد بین غریبه ها را تسهیل می کند. اگر یک طرف وجوه را وارد کند و طرف دیگر این کار را نکند، به طور کلی وجوه به صورت خودکار به فرستنده بازگردانده می شود.

برای برخی از کاربران، معایب بالقوه ای نیز برای تکیه بر این نوع سیستم های بی نیازی به اعتماد وجود دارد. به عنوان مثال، در یک DEX همه معاملات باید به طور کلی بر روی زنجیره اجرا شوند. این بدان معنی است که معاملات ممکن است در برخی موارد در معرض هزینه های معامله بالاتری نسبت به CEX باشند. حتی سفارش های ناموفق نیز باید روی زنجیره تایید شوند و هزینه های بیشتری را به همراه داشته باشند. بلاک چین blockchain از نوعی دفتر کل استفاده می‌کند که حالت حقیقی سیستم را در اختیار مشترکانش قرار می‌دهد. این دفتر از یک تئوری ریاضی، اقتصادی و بازی‌سازی استفاده می‌کند تا به‌وسیله اعطای پاداش در سیستم به یک اجماع برسند. اجماع همان توافقی است که بر یک حالت در این دفتر کل صورت می‌پذیرد. بگذارید بیت کوین را مثال بزنیم. بیت کوین از الگوریتم اجماعی استفاده می‌کند که «اثبات کار» نام دارد. برای انجام یک تراکنش مابین دو کاربر، الگوریتم به تعدادی از نودها که ماینر نام دارند، نیاز دارد؛ رقابت این ماینر ها برای تائید یک تراکنش به‌صورت حل کردن یک مسئله پیچیده الگوریتمی صورت می‌گیرد. به‌عبارت‌دیگر، بیت کوین به‌صورت اقتصادی (پاداش) ماینرها را تشویق به خرید قدرت پردازشی بیشتر برای حل مسائل پیچیده می‌کند.ماینرها به‌صورت مداوم شبکه را زیر نظر دارند تا بتوانند تراکنش‌های بیشتری را در بلاک‌های جدید جای دهند؛ سپس با استفاده از منابع پردازشی‌ای که دارند، الگوریتم‌های پیچیده‌ای را حل می‌کنند تا به این وسیله اثبات کنند که کار انجام داده‌اند. اولین ماینری که الگوریتم را حل کند، اثباتی را به این منظور در یک بلاک جدید (با تمام تراکنش‌های داخل بلاک)، وارد بلاک چین blockchain می‌کند و سپس آن را در شبکه به اشتراک می‌گذارد. در اینجا، تمام مشترکان در شبکه آخرین تغییرات بلاک چین blockchain را با نسخه خود همگام‌سازی می‌کنند چرا این حقیقتی است که همه آن را قبول دارند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.