سرعت گردش پول یا velocity در ارز دیجیتال چیست؟

سرعت گردش پول یا velocity در ارز دیجیتال چیست؟

اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران از صدها معیار برای سنجش سلامت اقتصاد یک جامعه استفاده می‌کنند، اما هیچ کدام به اندازه سرعت گردش پول یا Velocity شناخته شده نیست.

در دنیای اقتصاد، سرعت گردش پول یا ولوسیتی (Velocity) عبارت است از تعداد دفعاتی که میانگین یک واحد پولی برای خرید کالا یا دریافت خدمات در یک بازه زمانی مشخص جابه‌جا می‌شود. به طور کلی این معیار به تنهایی کاربرد بالایی ندارد؛ اما اگر مفهوم ولوسیتی را در کنار پارامترهای دیگری نظیر تولید ناخالص داخلی قرار دهید، دید مناسبی از یک فضای اقتصادی خواهید داشت. همچنین سرمایه‌گذاران از این معیار در کنار پارامترهای دیگری مانند ضریب بتا، برای ارزیابی ریسک سرمایه‌گذاری روی یک دارایی استفاده می‌کنند. البته Velocity در ارز دیجیتال نیز به شدت می‌تواند روی قیمت یک توکن جدید، تأثیرگذار باشد. در دنیای اقتصاد، سرعت گردش پول در واقع تمایل مردم برای نگهداری و ذخیره دارایی را نشان می‌دهد. اگر یک اقتصاد سالم و پویا در جامعه در جریان باشد، سرعت گردش نیز بالاتر خواهد بود و مردم تمایل بیشتری به انتقال دارایی برای خرید یا سرمایه‌گذاری خواهند داشت. به طور معمول ولوسیتی پایین در یک جامعه اقتصادی، نشان از ذخیره واحدهای پولی در حساب‌های مردم، عدم تمایل به خرج کردن و در نهایت رکود دارد. Velocity تابعی از میزان عرضه پول و تولید ناخالص داخلی است. تغییر در میزان عرضه و چاپ پول و همچنین تغییرات تولید ناخالص، می‌تواند بر این معیار تأثیرگذار باشد. فرمول محاسبه سرعت گردش پول از تقسیم عرضه پول به تولید ناخالص داخلی به دست می‌آید. به عبارت دیگر اگر تولید ناخالص داخلی را GDP و عرضه پول را money supply در نظر بگیریم، در صورتی که تولید ناخالص داخلی و عرضه پول تناسب برابری با یکدیگر داشته باشند، سرعت گردش پول نیز میزان ثابتی خواهد بود. طبق این فرمول، افزایش تولید ناخالص داخلی نسبت به عرضه پول می‌تواند باعث کاهش ولوسیتی شده و حالت برعکس این موضوع نیز سرعت گردش سرمایه را افزایش خواهد داد. با این حال لازم به ذکر است که فرمول محاسبه Velocity در اقتصاد سنتی، با فرمول محاسبه آن در دنیای ارزهای دیجیتال تفاوت دارد. در مبحث ارز دیجیتال موجودیتی به نام تولید ناخالص داخلی وجود نداشته و همین موضوع باعث می‌شود تا این معیار از جنبه متفاوت‌تری مورد بررسی قرار بگیرد.

اکنون که با مفهوم کلی سرعت جابه‌جایی پول در اقتصاد آشنا شدید، نوبت به بررسی این مبحث در دنیای بلاکچین و ارزهای دیجیتال می‌رسد. اگر قصد سرمایه‌گذاری در این حوزه را داشته و یا حتی می‌خواهید توکن جدیدی عرضه کنید، ولوسیتی می‌تواند یک معیار کلیدی و سرنوشت‌ساز برای شما باشد!

Velocity در ارز دیجیتال

در دنیای ارزهای دیجیتال، مفاهیمی مانند رکود یا تولید ناخالص معنایی ندارند. در این اقتصاد نوظهور، مفهوم سرعت گردش پول عبارت است از تعداد دفعاتی که یک واحد توکن از یک موجودیت (کیف پول) به یک موجودیت دیگر انتقال می‌یابد. اگر تاکنون تجربه سرمایه‌گذاری داشته باشید، حتماً با مفهوم هولد یا ذخیره بلندمدت یک دارایی آشنا هستید.

با توجه به این موضوع و به بیان ساده، اگر سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری برای ذخیره یک ارز دیجیتال یا به اصلاح هولد آن داشته باشند، سرعت جابه‌جایی این ارز در بازار کاهش یافته و ولوسیتی پایینی خواهد داشت. در سمت دیگر اگر سرمایه‌گذاران به هر علتی تمایل به فروش سریع یک توکن بگیرند، تمایل به خرید و فروش آن رو به افزایش بوده و سرعت گردش پول بیشتری نیز خواهد داشت.

نحوه محاسبه Velocity در ارزهای دیجیتال

در دنیای اقتصاد، به طور معمول سرعت گردش پول به صورت سالیانه محاسبه و اعلام می‌شود. به عبارت دیگر ولوسیتی ۳ برای یک ارز دیجیتال به این معناست که هر واحد از آن به طور متوسط در طول یک سال، سه بار معامله و در بین کیف پول‌های مختلف جابه‌جا شده است. این معیار می‌تواند به سرمایه‌گذاران در انتخاب یک توکن برای دستیابی به اهداف بلند مدت یا کوتاه‌مدت کمک کند. فرمول محاسبه عمومی و ساده شده ولوسیتی به صورت زیر است:

سرعت گردش پول = حجم کل معاملات ÷ میانگین حجم معاملات شبکه

محاسبه سرعت گردش پول با فرمول بوترین

در این فرمول اغلب به جای سرعت گردش دارایی، به مدت زمان نگهداری یک توکن در کیف پول سرمایه‌گذاران توجه می‌شود. فرمول بوترین بیشتر برای محاسبه قیمت یک توکن یا به دست آوردن ارزش واقعی آن توسط سرمایه‌گذار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فرمول H به عنوان مدت زمان نگهداری یک توکن توسط کاربر پیش از انجام تراکنش در نظر گرفته می‌شود. همچنین بقیه پارامترها عبارت‌اند از:

  • M: تعداد کل توکن‌های عرضه شده (در گاهی موارد توکن‌های در حال گردش نیز در نظر گرفته می‌شود)
  • C: قیمت توکن -T: حجم تراکنش‌ها و معاملات انجام گرفته در بازار

سرمایه‌گذاران با توجه به دانش خود در مورد هر یک از پارامترها و هدف نهایی جهت به دست آوردن پارامترهای مورد نظر، می‌توانند از این فرمول استفاده کنند.

تحلیل ولوسیتی پایین

تصور کنید که سرمایه‌گذاران تصمیم به ذخیره یک توکن و عدم فروش آن داشته باشند. در این حالت به دلیل کاهش عرضه، قیمت یک دارایی نیز به صورت مستمر افزایش خواهد یافت. در نتیجه به سادگی می‌توان نتیجه گرفت که سرعت گردش پول پایین می‌تواند باعث افزایش ارزش یک توکن شود.توسعه‌دهندگان بلاکچین می‌توانند از این طریق، ارزش توکن خود را افزایش داده و توجه سرمایه‌گذاران را به سمت آن جلب کنند. استفاده از استراتژی‌هایی که منجر به تمایل بیشتر سرمایه‌گذاران برای نگهداری توکن شود، می‌تواند ارزش آن را افزایش دهد. مکانیزم‌هایی نظیر امکان استیکینگ و سرمایه‌گذاری و کسب سود، سوزاندن توکن، تقسیم سود و موارد دیگری از این قبیل، می‌تواند باعث تشویق سرمایه‌گذاران برای ذخیره و نگهداری یک توکن شود.

در صورتی که قصد ذخیره طولانی مدت یک دارایی در کیف پول خود را داشته باشید، توکن‌هایی با ولوسیتی بالا می‌توانند هدف مناسبی برای شما باشند. این دسته از توکن‌ها اغلب جابه‌جایی کمتری در بازار داشته و تقاضای بالا برای خرید آن‌ها، می‌تواند منجر به رشد قیمتشان شود.

تحلیل ولوسیتی بالا

Velocity بالا به معنای عدم تمایل سرمایه‌گذاران برای ذخیره یک توکن است. این مورد می‌تواند دلایل مختلفی نظیر نوسان قیمت توکن، تزریق مقدار بالایی از آن به بازار یا دلایل بنیادی دیگری در پس‌زمینه خود داشته باشد. البته بالا بودن ولوسیتی یک توکن لزوماً به معنای بی‌ارزش بودن آن نیست. در واقع سرمایه‌گذاران خطرپذیر و افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری روی یک توکن با احتمال سرعت رشد بالا و انفجاری باشند، بهتر است تمرکز خود را روی ارزهای دیجیتال با ولوسیتی بالا قرار دهند.

در آغاز برخی پروژه‌های بلاکچین یا توکن‌های جدید، وجود طرح‌های تشویقی منجر به خرید و ذخیره‌سازی یک توکن توسط سرمایه‌گذاران و در نتیجه افزایش قیمت قابل توجه آن در یک بازه کوتاه می‌شود؛ اما به مرور با افزایش تعداد توکن‌ها، قرارنگرفتن ارز دیجیتال در دسته توکن‌های کاربردی یا دلایل مشابه دیگر، ممکن است افراد تمایلی به ذخیره آن نداشته باشند. در این نقطه از بازار، روند صعودی فروش و رشد سرعت گردش پول آن توکن آغاز خواهد شد. سرمایه‌گذاران هوشمند که به دنبال توکن‌هایی با رشد قیمت ناگهانی و مقطعی هستند، می‌توانند با توجه به این معیار، انتخاب نهایی خود را انجام دهند. یک سرعت سرنوشت‌ساز!

سرعت گردش پول، معیاری مهم در اقتصاد و بازار ارزهای دیجیتال است. سرمایه‌گذاران می‌توانند با توجه به این فاکتور، آینده یک دارایی را پیش‌بینی کرده و در مورد ذخیره یا فروش آن تصمیم‌گیری کنند. در این مقاله به بررسی کامل این مفهوم و تحلیل بالا یا پایین بودن آن پرداختیم. به عنوان یک حرکت تمرینی و آزمایشی، شما می‌توانید با استفاده از فرمول ارائه شده، Velocity ارزهای دیجیتال مختلف را در طول زمان سنجیده و به ارتباط دقیق این معیار با قیمت آن پی ببرید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.