تفاوت رمز ارز با ارز دیجیتال

تفاوت رمز ارز با ارز دیجیتال

واحد ارز دیجیتال یک مفهوم گسترده است که به نوبه خود شامل رمزارز هم می‌¬شود. در واقع، واحد ارز دیجیتال گروه بزرگی از هر گونه دارایی پولی است که به صورت دیجیتالی وجود دارد.

ارز دیجیتال می¬‌تواند کنترل شده یا کنترل نشده باشد. بانک مرکزی یک کشور می‌تواند یک شکل دیجیتالی از اسکناس¬‌های ارزی خود را صادر و آن را کنترل کند. اما رمزارزی مانند بیت کوین، تحت کنترل هیچ دولت یا شخصی نیست و برای امنیت معاملات خود از علم رمزنگاری استفاده می‌کند.

به صورت کلی ارزهای دیجیتال به دو دسته ی ارزهای متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند. ارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم در دسته‌ی رمزارزهای غیرمتمرکز قرار دارد. رمزارزهای غیرمتمرکز از طریق شبکه‌های اختصاصی در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد. معروف‌ترین نوع شبکه رمزارزها، شبکه بلاکچین است. رمزارزها چگونه تولید می‌شوند؟ ?

مبنای وجودی رمزارز، ریاضیات و علوم کامپیوتر است که برای امنیت اطلاعات و انتقال پول مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع، رمزارزها یک رشته کد هستند که بر روی یک دفتر عمومی مشترک ثبت می¬‌شوند. به این دفتر ثبت عمومی، بلاکچین گفته می‌شود که سوابق کل تراکنش‌ها را از روز اول ثبت می¬‌کند و به صورت مداوم به روزرسانی می‌شود. به کسانی (یا دستگاهی) که به تولید رمزارز مشغول‌اند، ماینر (miner) و به این فرآیند، ماینینگ یا استخراج (mining) گفته می¬‌شود.

هر بار که ماینرها معادلات پیچیده ریاضی را حل می‌¬کنند، یک بلاک به بلاکچین در شبکه اضافه می‌¬شود. استخراج رمزارزها یک فرآیند دشوار است که به دستگاه‌¬هایی با قدرت محاسباتی بسیار بالا نیاز دارد.

یک رمزارز مانند بیت کوین از شبکه‌ای از peer (همتا) تشکیل شده است ( شبکه همتا به همتا) و هیچ واسطه¬‌ای (مانند بانک‌¬ها) در این شبکه وجود ندارد. هر peer، گذشته و سابقه¬ همه¬‌ی معاملات ثبت شده در خود نگه می‌دارد؛ بنابراین تراز هر حسابی هم در آن موجود است.

هر معامله مانند فایلی است که شامل اطلاعات زیر می‌شود:

علی X عدد بیت کوین به محمد داده‌‌ است و توسط کلید خصوصی (private key) علی هم امضا شده است.

بعد از امضا، معامله در شبکه منتشر می‌¬شود و به این شکل، بیت کوین از شخصی به شخص دیگری فرستاده می¬‌شود. این همان تکنولوژی پایه‌¬ای P2P است. معامله خیلی فوری و سریع در تمام شبکه شناسایی می‌شود، اما تأیید پس از مدت زمان خاصی صورت می¬‌گیرد.

تایید معاملات رمزارزها توسط ماینرها

تأیید معامله یک مفهوم با اهمیت در رمزارزها است؛ به طوری که می‌توانیم بگوییم اهمیت رمزارزها به خاطر تأییدی است که اتفاق می‌افتد. تا زمانی که یک معامله تأیید نشود، نمی‌توان تشخیص داد که واقعی است یا جعلی. زمانی که یک معامله تائید شود، غیر قابل تغییر خواهد بود؛ مانند این است که روی سنگ حک شده باشد و دیگر جعل و لغو آن میسر نیست.

نکته: بعد از تأیید، معامله به قسمتی از یک ثبت غیر قابل تغییر در تاریخ معاملات تبدیل می‌شود. وظیفه‌ی تأیید معاملات بر عهده‌ی ماینرها است؛ در واقع، این کار به عنوان شغل آنها محسوب می‌شود.

ارز دیجیتال چیست؟

هر ارز، پول یا دارایی شبیه پول که بر روی سیستم‌های کامپیوتری دیجیتال و به‌خصوص بر روی اینترنت، ذخیره و مبادله می‌شود را ارز دیجیتال می‌گویند؛ مبنای ارزهای دیجیتال صفر و یک است و دلیل نام آن‌ها هم همین است. ارز دیجیتال انواع مختلفی دارد از جمله رمزارز و ارز دیجیتال بانک مرکزی.

در واقع ارز دیجیتال به هرگونه ارزشی که بر بستر دیجیتال ایجاد می‌شود، اشاره دارد. این مفهوم در مقابل انواع سنتی و فیزیکی ارز و پول قرار می‌گیرد، از جمله سکه‌های ضرب‌شده و اسکناس‌های کاغذی.

رمز ارز چیست؟

رمزارز یک نوع ارز دیجیتال است که در تولید و تایید اصالت تراکنش‌های آن از رمزنگاری استفاده می‌شود و معمولا به‌صورت غیرمتمرکز کار می‌کند. به‌طور ساده‌تر رمزارز، ارز دیجیتالی است که در آن از رمزنگاری استفاده شده باشد. رمزارز‌ها اکثرا بر روی شبکه‌های توزیع‌شده و غیرمتمرکز وجود دارند؛ از این جهت در مقابل پول‌های سنتی و بانکداری متمرکز قرار می‌گیرند.

مشهورترین و البته مهمترین رمزارز موجود بیت‌کوین است؛ در واقع بیت‌کوین اولین رمزارزی است که ایجاد شده است. ##شباهت رمز ارز با ارز دیجیتال از آنجایی که هر رمزارز یک ارز دیجیتال محسوب می‌شود، پس همه ویژگی‌های یک ارز دیجیتال از جمله غیر‌فیزیکی بودن، شباهت بین ارزهای دیجیتال با رمزارز‌ها محسوب می‌شود.

تفاوت رمز ارز با ارز دیجیتال

تفاوت رمزارز‌ها با ارزهای دیجیتال را در چند مورد می‌توان برشمرد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم؛ البته این تفاوت‌ها لزوما در همه موارد صدق نمی‌کنند و عملا تفاوت عمده رمزارز‌ها با عمده ارزهای دیجیتالی که رمزارز نیستند، محسوب می‌شوند. در ادامه هر کجا که از ارز دیجیتال استفاده کردیم منظورمان ارزهای دیجیتالی است که رمزارز محسوب نمی‌شوند. عموماً عبارت‌های ارزهای دیجیتال و رمز ارزها به جای یکدیگر به کار گرفته می‌شوند و این در حالی است که این دو با یکدیگر تفاوت دارند. اگر شما نیز جز آن دسته از افرادی هستید که این دو عبارت را مترادف می‌دانستید، حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید و ویدئوی مربوط به توضیح تفاوت این دو را مشاهده کنید.

  • ساختار (Structure)

رمزارز‌ها غیرمتمرکز هستند و مقررات آن‌ها توسط اکثریت جامعه هر رمزارز وضع می‌شود؛ در حالی که ارزهای دیجیتال متمرکز هستند و گروهی از افراد و یا کامپیوترها وضعیت تراکنش‌ها را در شبکه آن‌ها تنظیم می‌کنند.

  • ناشناس بودن (Anonymity) اگرچه همگی رمزارز‌ها کاملاً ناشناس نیستند، اما اغلب حاوی اطلاعات محرمانه‌ای مانند نام، آدرس محل سکونت و غیره نیستند؛ البته درمورد اکثر آن‌ها سابقه هر تراکنش ثبت می‌شود و فرستندگان و گیرندگان به‌طور عمومی شناخته می‌شوند. بنابراین، در اکثر موارد تراکنش‌ها قابل‌ردیابی هستند. این در حالی است که ارزهای دیجیتال عمدتا نیاز به شناسایی کاربر دارند؛ شما جهت استفاده از آن‌ها باید با آپلود عکسی از خود و برخی اسناد هویتی رسمی، احراز هویت کنید. این در صورتی است که خرید، سرمایه‌گذاری و هر فرآیند دیگری با رمزارز‌ها را می‌توان بدون نیاز به هیچ‌کدام از این موارد انجام داد.

  • شفافیت (Transparency) ارزهای دیجیتال شفاف نیستند، شما نمی‌توانید آدرس کیف پول را انتخاب کنید و تمام نقل‌و‌انتقالات پول را مشاهده کنید؛ این اطلاعات محرمانه است. در مقابل اکثر رمزارز‌ها شفاف هستند و همه می‌توانند تراکنش‌های هر کاربر را ببینند.

  • دست‌کاری تراکنش‌ها (Transaction manipulation) مقررات رمزارز‌ها اغلب توسط جامعه آن تنظیم می‌شود و بسیار کم پیش می‌آید که کاربران تغییرات در بلاک‌چین را تایید کنند؛ در حقیقیت ماهیتی دموکراتیک دارند. اما در برابر رمزارز‌ها، ارزهای دیجیتال دارای قدرت مرکزی هستند و آن قدرت مرکزی می‌تواند به درخواست مقامات یا به ظن کلاهبرداری یا پول‌شویی، تراکنش‌ها را لغو یا مسدود کند.

بیتکوین اولین رمز ارز

بیتکوین اولین ارز دیجیتال یا digital currency نبود! بلکه اولین cryptocurrency یا رمز ارزی بود که در جهان معرفی و عرضه شد. خیلی از افراد شاید تفاوتی بین این دو واژه قائل نشوند اما رمز ارزها نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که همانطور که از نام آن نیز مشخص است، از یک ساختار رمزنگاری یا کریپتوگرافی بهره می‌برند و با استفاده از رمزنگاری کامپیوتری امنیت خود را تضمین می‌کنند. پیش از بیتکوین ارزهای دیجیتال و سیستم‌‌های پرداخت الکترونیک دیگری وجود داشتند که تفاوت‌‌های عمده‌‌ای با بیتکوین و سایر رمز ارزها دارند و همین تفاوت ها باعث شد، رمز ارزها تا امروز موفق‌تر از سیستم‌های پرداخت پیشین باشند و مورد اقبال عمومی قرار بگیرند. عموماً عبارت‌های ارزهای دیجیتال و رمز ارزها به جای یکدیگر به کار گرفته می‌شوند و این در حالی است که این دو با یکدیگر تفاوت دارند. اگر شما نیز جز آن دسته از افرادی هستید که این دو عبارت را مترادف می‌دانستید، حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید و ویدئوی مربوط به توضیح تفاوت این دو را مشاهده کنید.

بیتکوین اولین رمز ارز

بیتکوین اولین ارز دیجیتال یا digital currency نبود! بلکه اولین cryptocurrency یا رمز ارزی بود که در جهان معرفی و عرضه شد. خیلی از افراد شاید تفاوتی بین این دو واژه قائل نشوند اما رمز ارزها نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که همانطور که از نام آن نیز مشخص است، از یک ساختار رمزنگاری یا کریپتوگرافی بهره می‌برند و با استفاده از رمزنگاری کامپیوتری امنیت خود را تضمین می‌کنند. پیش از بیتکوین ارزهای دیجیتال و سیستم‌‌های پرداخت الکترونیک دیگری وجود داشتند که تفاوت‌‌های عمده‌‌ای با بیتکوین و سایر رمز ارزها دارند و همین تفاوت ها باعث شد، رمز ارزها تا امروز موفق‌تر از سیستم‌های پرداخت پیشین باشند و مورد اقبال عمومی قرار بگیرند.

رمز ارز طبق تعریف یکی از انواع ارز دیجیتال است که امنیت آن توسط تکنیک‌های رمزنگاری تامین می‌شود. رمزنگاری و برخی ویژگی‌های دیگر باعث می‌شود که امکان کلاهبرداری و دزدی و دوبار خرج کردن در رمزارز، تقریبا غیرممکن شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های رمزارز که آن را با ارز دیجیتال متفاوت می‌کند، غیرمتمرکز بودن آن است. دیگر انواع ارز دیجیتال معمولا دارنده یک نهاد مرکزی هستند که تراکنش‌ها را تایید و کنترل می‌کند؛ اما در رمزارز، هیچ خبری از یک نهاد مرکزی یا حتی واسطه نیست و همه‌چیز به صورت غیرمتمرکز و همتا به همتا کار می‌کند.

ویژگی دیگر رمزارز که آن را از ارز دیجیتال متمایز می‌کند، تکنولوژی بلاک چین یا دیگر انواع دفتر کل توزیع شده (DLT) است. بلاک چین یکی از انواع DLT است و تکنولوژی‌های دیگری مانند رادیکس، هش گراف، هولوچین و… نیز ابداع شده‌اند؛ اما بیت کوین از بلاک چین استفاده می‌کرد و به عنوان اولین رمزارز ساخته‌شده، این تکنولوژی را سر زبان‌ها انداخت و نام آن با رمزارزها عجیبن شده است. در بلاک چین تراکنش‌های افراد در بلاک‌هایی ذخیره شده و برای همیشه در شبکه باقی می‌ماند. تراکنش‌ها توسط ماینرها در شبکه‌های اثبات کار و اعتبارسنج‌ها در شبکه‌های اثبات سهام تایید می‌شوند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.