هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۴ چه تفاوتی با سایر هاوینگ ها دارد؟

هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۴ چه تفاوتی با سایر هاوینگ ها دارد؟

برنامه هاوینگ بیت کوین برای سال ۲۰۲۴ به دلیل عواقب زمستان کریپتوهای سال ۲۰۲۲ و رکود اقتصادی سال ۲۰۲۳ بسیار حائز اهمیت است. این برنامه با محدود کردن فرآیند ایجاد بیت کوین، در حال طراحی است تا تدریجاً عرضه بیت کوین را محدود کند، به نحوی که شبیه به کمبودی که در بازار طلا مشاهده می‌شود عمل کند.

مجموع عرضه بیت کوین به ۲۱ میلیون واحد محدود شده است و تاکنون کمی بیش از ۱۹ میلیون واحد از آن استخراج شده است. به این ترتیب، تنها کمتر از ۲ میلیون واحد بیت کوین برای ایجاد باقی مانده است. بنابراین، انتظار می‌رود که در آوریل ۲۰۲۴، برنامه هاوینگ بیت کوین به اجرا درآید و ایجاد بیت کوین به شدت کاهش یابد. این اقدام می‌تواند به رشد قیمت بیت کوین و ایجاد شرایطی مشابه کمبود در بازار منجر شود.

در سال ۲۰۲۳، بیت کوین تجربهٔ رشد قابل توجهی را داشت و شاهد افزایش تقریباً ۱۵۲ درصدی در طول این سال بود. این افزایش بعد از یک دورهٔ پرتلاطم در سال ۲۰۲۲ رخ داد، که در آن بیت کوین با چالش‌هایی مانند سقوط پروژه‌های برجسته، مشکلات نقدینگی و چندین ورشکستگی با مشخصات بالا روبرو شد، پس از رکورد بالای خود در سال ۲۰۲۱.

افزایش اخیر در قیمت ارزهای دیجیتال، کسب‌وکارها را از رکود خارج کرده است و شرکت‌های ماینینگ را ترغیب به تسریع تلاش‌های سودآوری قبل از هاوینگ بیت کوین کرده است. با نزدیک شدن به هاوینگ بیت کوین بعدی، پاداش برای تولید بیت کوین به نصف کاهش می‌یابد و این باعث می‌شود که ماینرها برای تضمین سود خود، تلاش‌های فزاینده‌ای را انجام دهند.

داده‌ها نشان می‌دهند که پس از هر هاوینگ، قیمت بیت کوین به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد. این افزایش قیمت معمولاً ناشی از کاهش پاداش بلوک و کاهش عرضه جدید بیت کوین است. همچنین، ممکن است تقاضا بیشتری برای بیت کوین در نتیجهٔ رویداد هاوینگ به وجود آید، که باعث افزایش قیمت می‌شود. اگرچه نگرانی اولیه ممکن است برخی از سرمایه‌گذاران را وادار به فروش دارایی‌های بیت کوین خود کند، اما انتظار می‌رود که علاقه مجدد به این ارز پس از آن افزایش یابد. قانون عرضه و تقاضا احتمالاً بازار را تثبیت می‌کند و به طور بالقوه می‌تواند منجر به بازگشت قیمت بیت کوین پس از افت اولیه گردد. پیش‌بینی می‌شود که هاوینگ بیت کوین در آوریل ۲۰۲۴ با توجه به افزایش فعالیت زنجیره‌ای و به‌روزرسانی‌های مثبت بازار، با رخدادهای قبلی متفاوت باشد. عواملی که این رخداد را شکل می‌دهند عبارتند از:

۱. اقدامات فعال ماینرها در جمع‌آوری سرمایه، از جمله پیشنهادات سهام و فروش ذخیره، ممکن است به تسهیل چالش‌های درآمدی کمک کند.

۲. تعدیل‌های بالقوه در سختی استخراج، ناشی از تغییرات در هش‌ریت، می‌تواند با کاهش هزینه‌های تولید به نفع ماینرهای باقی‌مانده باشد.

۳. ظهور فعالیت‌های زنجیره‌ای از طریق Inscriptions، با میلیون‌ها مجموعه توکن که هزینه‌های تراکنش قابل‌توجهی را برای ماینرها ایجاد می‌کند.

۴. فعالیت Inscription راه‌حلی جدید برای حفظ امنیت شبکه از طریق افزایش هزینه تراکنش با کاهش پاداش بلوک ارائه می‌دهد.

۵. پذیرش مستمر ETF بیت کوین ممکن است فشار فروش را جذب کند و با ایجاد یک منبع تقاضای پایدار برای ساختار بازار بیت کوین، تأثیر مثبتی داشته باشد.

مورد دوم ممکن است عامل مهمی باشد. ETF های بیت کوین نقدی ایالات متحده به سرعت سرمایه‌گذاری قابل توجهی را جذب کرده‌اند و جریان خالص اولیه در ۱۵ روز اول معاملات تقریباً ۱.۵ میلیارد دلار بوده است. این جریان‌های ورودی، معادل سه ماه فشار فروش احتمالی پس از هاوینگ، به پتانسیل پذیرش جریان اصلی اشاره دارد.

آنتونی پمپلیانو، سرمایه‌گذار و فرشته، پیشنهاد داده است که نقطه عطف اخیر ۵۰,۰۰۰ دلار برای بیت کوین، به دلیل علاقه وال‌استریت، اوج نهایی آن نیست. او پیشنهاد کرده است که با ادامه رشد بیت کوین، فردان‌ها شروع به فروش بیت کوین خود خواهند کرد که منجر به افزایش تقاضا از سوی صندوق‌های وال‌استریت می‌شود و تقاضای افزایش یافته را برآورده کنند. به عبارت دیگر، قیمت باید به سطحی بالاتر ارتقا یابد تا بیت‌کوین‌ها بتوانند آن‌ها را به وال‌استریت بفروشند و تقاضای افزایش یافته را برآورده کنند.

حتی اگر برخی از ماینرها از بازار خارج شوند، کاهش هش‌ریت می‌تواند منجر به تعدیل سختی استخراج گردد و به طور بالقوه هزینه هر سکه برای ماینرهای باقی‌مانده را کاهش داده و ثبات شبکه را حفظ کند.

با توجه به داده‌های تاریخی، مشخص شده است که ماینرها تمایل دارند قبل از رویداد هاوینگ، هزینه سرمایه خود را به منظور حفظ رقابت، افزایش دهند. این روند باعث افزایش سختی استخراج در ماه‌های قبل از رویداد می‌شود. به همین دلیل، استخراج کنندگانی که نمی‌توانند با هزینه تولید بالاتر همراهی کنند، مجبور به ترک بازار می‌شوند.

بیت کوین در سال گذشته انعطاف‌پذیری و تکامل قابل توجهی را نشان داده و از شرایط نزولی بازار خارج شده است. فعالیت‌های زنجیره‌ای در حال افزایش بوده و ساختار بازار خود را تقویت کرده است. این نشان می‌دهد که بیت کوین به عنوان یک دارایی قدرتمند تر و کمیاب‌تر درک شده و قدرت خود را در مقابل چالش‌ها به نمایش گذاشته است. در نتیجه، بیت کوین در این زمان ممکن است قوی‌تر از همیشه ظاهر شود و الگوی قدیمی را به چالش بکشد.

درک این نکته حیاتی است که افزایش قیمت بیت کوین پس از رویداد هاوینگ تضمین نشده است. ماهیت این رویدادها، که بسیار مورد انتظار هستند، نشان می‌دهد که اگر افزایش قیمت قطعی بود، سرمایه‌گذاران منطقی احتمالاً پیش از هاوینگ خرید می‌کردند و در نتیجه قیمت را به طور بالقوه قبل از رویداد افزایش می‌دادند. این نکته بر اساس تجربه سایر ارزهای دیجیتال است که پس از هاوینگ، افزایش قیمت مداومی نداشته‌اند.

عوامل دیگری نیز در تعیین قیمت بیت کوین تأثیرگذار هستند و تجربه نشان می‌دهد که این عوامل می‌توانند بر افزایش قیمت تأثیر بگذارند. بنابراین، خرید و فروش بیت کوین و سرمایه‌گذاری در آن باید با در نظر گرفتن این عوامل و ریسک‌های مربوطه انجام شود. هرچند که هاوینگ تأثیر قابل توجهی بر بازار بیت کوین داشته است، اما نمی‌توان آن را به عنوان تنها عامل تعیین‌کننده قیمت در نظر گرفت.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.