تاثیر آپدیت Dencun بر ارزش ETH

تاثیر آپدیت Dencun بر ارزش ETH

فارغ از جزئیات فنی، تاثیر بروزرسانی Dencun اتریوم بر ارز بومی این شبکه چه خواهد بود؟ تقریبا همه‌ی کارشناسان و جامعه ارز دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های تحلیلی متفق‌القول هستند که اجرای موفقیت‌آمیز آپدیت Dencun سبب افزایش قیمت اتریوم خواهد شد.

از مهم‌ترین دلایل آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش حجم معاملات روزانه به دلیل کاهش کارمزدها و نیز افزایش ظرفیت پردازش با انجام تراکنش‌های موازی
  • افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به این ارز دیجیتال به دلیل افزایش امنیت بلاکچین آن
  • افزایش مشارکت توسعه‌دهنده‌های برنامه‌های کاربردی به توسعه و اجرای برنامه‌های خود در Ethereum
  • افزایش احساسات مثبت درباره‌ی این پروژه و ارز دیجیتال آن
  • افزایش پاداش استیکینگ و سهولت بیشتر برداشت آنها
  • افزایش تقاضا برای استیک ETH و درنتیجه، افزایش تقاضا برای این ارز دیجیتال

همچنین، سابقه‌ی افزایش قابل‌توجه قیمت ETH در بروزسانی‌های قبلی؛ به‌خصوص پس از معرفی زنجیره‌ی بیکن که سبب افزایش ۶۰ درصدی قیمت این ارز طی مدت کمتر از دو ماه شد؛ خوش‌بینی‌ها درباره‌ی وقوع اتفاق مشابه را افزایش می‌دهد. واضح است که هر تغییر مثبت و منفی روی بلاکچین و رمزارز اتریوم، ارزش کوین‌های ساخته‌شده روی آن با استاندارد ERC-20 را نیز دستخوش تغییر خواهد کرد.

ارتقا Dencun یک پیشرفت بزرگ برای اتریوم

هیجان در مورد ارتقا Dencun اتریوم باعث شده است تا مردم نسبت به این ارز در بازار احساس مثبتی داشته باشند. Ethereum و سایر ارزهای دیجیتال در چند هفته گذشته رشد زیادی داشته‌اند و اتریوم در این راه پیشتاز است.

ارتباط پروتودانکشاردینگ و دانکشاردینگ و مزایای آن

پیشنهاد EIP-4844 یا Proto-Danksharding بستری برای استفاده‌ی هرچه بهتر از منطق دانک شاردینگ ارائه می‌کند. این پیشنهاد درحقیقت چارچوبی برای دانک شاردینگ‌های بعدی فراهم خواهد کرد که هریک می‌توانند اتریوم را مقیاس‌پذیرتر کنند. پروتو دانک شاردینگ، نه‌فقط مهم‌ترین بخش از آپدیت Dencun بلکه اساسا یکی از پیشرفت‌های مهم این شبکه در ماه‌های اخیر است؛ چراکه آن را پس از ماه‌ها تلاش، روی ریل مقیاس‌پذیری تصاعدی قرار می‌دهد.

از دیگر مزایای Proto-danksharding به‌عنوان هسته‌ی آپدیت Dencun نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش قدرت شبکه در مدیریت و پردازش قرارداد هوشمند
  • تسهیل توسعه و توزیع برنامه‌های غیرمتمرکز یا dApp
  • افزایش پایداری و یکپارچگی بلاکچین
  • فراهم کردن بستری برای استفاد بیشتر از تکنولوژی‌های ZK که سبب امنیت و مقیاس‌پذیری بیشتر می‌شود.
  • تخصیص بهتر منابع ذخیره‌سازی و پردازش شبکه

ماهیت و هدف آپدیت Dencun

اتریوم از دو سال گذشته در مسیر توسعه است. مهم‌ترین تغییر این بلاکچین در سال‌های اخیر، تبدیل‌ مکانیسم اجماع آن از اثبات کار به اثبات سهام بوده است. مکانیسمی بسیار سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر که تجربه‌ی کاربری این بلاکچین را نیز بهبود می‌بخشد. اما این شبکه، به‌ویژه در مقایسه با رقبایش هنوز با چالش‌هایی مواجه است. سرعت آن همچنان بسیار کمتر از زنجیره‌هایی مانند سولانا، نیر و پالیگان بوده و کارمزد تراکنش‌هایش نیز همچنان قابل‌توجه است.

حالا به‌منظور رفع هرچه بیشتر این نقایص، قرار است آپدیت Dencun اجرا شود. این هاردفورک شامل دو ارتقاء اساسی در هر دو لایه‌ی اجرا و اجماع اتریوم خواهد بود. ارتقاء لایه‌ی Execution یا اجرا، Cancun و ارتقاء لایه‌ی Consensus یا اجماع، Deneb نام دارند. Cancun‌ نام شهری در مکزیک و Deneb‌ نیز نام درخشان‌ترین ستاره‌ی صورت فلکی ماکیان است. از ترکیب نام این دو، کلمه‌ی Dencun به وجود آمده است.

آپگرید Cencun بر بهبود مقیاس‌پذیری و Deneb بر بهبود فرآیند اجماع و امنیت بلاکچین اتریوم متمرکز است. تاریخ دقیقی برای اجرای این فورک درنظر گرفته نشده است؛ اما انتظار می‌رود در هفته‌های پایانی سال ۲۰۲۳، شاهد وقوع آن باشیم. در بروزرسانی Dencun اتریوم چند پیشنهاد بهبود یا EIP برای هرکدام از لایه‌های اجرا و اجماع دیده می‌شود.

  • EIP-4844 در آپدیت Dencun

EIP-4844‌ درواقع قلب آپدیت Dencun است که به‌عنوان Proto-Danksharding‌ هم شناخته می‌شود. این پیشنهاد قرار است مقیاس‌پذیری شبکه را از طریق افزایش فضای ذخیره‌سازی اطلاعات بهبود ببخشد. با اجرای EIP-4844، فضای بیشتری برای داده‌های اصلی تراکنش فراهم می‌شود. به‌این‌ترتیب کارمزدها برای رول‌آپ‌های لایه دو کاهش خواهد یافت. در بخش دیگر مقاله، مفصل راجع به این EIP صحبت می‌کنیم.

  • دیگر EIP‌ های آپدیت Dencun

در ادامه هر کدام از EIP‌ ها را معرفی و بررسی می‌کنیم:

  • EIP-1234: قرار است در لایه‌ی اجرای Ethereum به‌کار گرفته شود. پاداش‌های بلوک را تنظیم کرده، بمب سختی را به تاخیر انداخته و انتقال مطمئن به اتریوم ۲ را تسهیل می‌کند.
  • EIP-2322: روی لایه‌ی اجماع به‌عنوان بخشی از Deneb اجرا شده و الگوریتم PoS را قدرتمندتر می‌کند.
  • EIP-1153: هزینه‌ی ذخیره‌سازی اطلاعات روی بلاکچین را کاهش داده و استفاده از فضای آن را بهینه می‌کند.
  • EIP-4788: طراحی پل‌ها و استخرهای استکینگ را بهینه می‌کند.
  • EIP-5656: با افزودن تغییرات جزئی به کد ماشین مجازی اتریوم (EVM) عملکرد آن را بهینه می‌کند.
  • EIP-6780: برای مقابله با کدهای خاتمه‌دهنده به قراردادهای هوشمند اجرا می‌شود.
  • EIP-1559: ساختاری جدید و پویا برای محاسبه کارمزدها ارائه می‌کند که مبتنی بر کارمزد پایه اما پویا بر مبنای عرضه و تقاضا در شبکه است. این ساختار، کاهش ازدحام و سهولت تخمین کارمزد را پی دارد.
  • EIP-2929: امنیت اکوسیستم را با افزایش هزینه‌ی عملیات خرابکارانه افزایش می‌دهد.
  • EIP-2537: امنیت حریم خصوصی و مقیاس‌پذیری را از طریق یک کد دستوری (Opcode) ویژه‌ی Ethereum برای قراردادهای هوشمند و تایید امضای منحنی بیضی افزایش می‌دهد.

افزایش قیمت اتریوم همراه با ارتقا Dencun

ارتقای Dencun که به عنوان پیشنهاد بهبود اتریوم (EIP) 4844 نیز شناخته می‌شود، نقطه عطفی در نقشه راه اتریوم است که پیشرفت‌های قابل‌توجهی را در مقیاس‌پذیری، کارایی و عملکرد کلی شبکه به ارمغان می‌آورد. یکی از ویژگی‌های کلیدی این روش، ذخیره‌سازی داده‌ها با روشی به نام Proto – danksharing است. این کار به توزیع کار در بخش‌های مختلف شبکه کمک می‌کند و با ایجاد فضاهای ذخیره‌سازی جداگانه برای داده‌ها، می‌تواند باعث شود که همه چیز در بلاک چین اتریوم روان‌تر و سریع‌تر اجرا شود.

افزایش توان پردازشی و کاهش کارمزد تراکنش‌ها با اجرای آپدیت Dencun

فیلیپه شومرز، مدیر زیرساخت سایدچین «Gnosis» اتریوم، معتقد است که دنکون فضای بلاک بیشتری فراهم می‌سازد و هزینه‌های لایه دوم را کاهش می‌دهد. یوروسویچ با اشاره به این دیدگاه‌، بهبود ذخیره‌سازی داده در شبکه Ethereum را یکی از جنبه‌های اصلی به‌روزرسانی دنکون دانست.

با اجرای این به‌روزرسانی، شبکه‌های لایه دوم می‌توانند داده‌ها را بهینه‌تر روی لایه اول ذخیره کنند. بلاب‌ها تقریباً هر دو هفته حذف می‌شوند. این مدت برای مدیریت و فراخوانی و صحت‌سنجی داده‌ها کافی خواهد بود. به‌همین‌دلیل، بلاب‌ها در‌مقایسه‌با کال‌دیتا که به‌صورت نامحدود ذخیره می‌شود، ارزان‌تر هستند.

آپگرید دنکان به کاهش گس فی و افزایش سرعت تراکنش‌ها منجر می‌شود که فرصت‌هایی را برای توسعه هرچه‌بیشتر برنامه‌های غیرمتمرکز در شبکه‌های لایه دوم اتریوم فراهم می‌کند. پیش‌بینی می‌شود بسته به فضای مورد‌نیاز بلاب، دنکان احتمالاً هزینه‌های تراکنش رول آپ را تا یک‌دهم کاهش می‌دهد.

بهبود مقیاس‌پذیری اتریوم با اجرای آپدیت Dencun

پست رسمی وبسایت بنیاد اتریوم حاکی از آن است که دنکون از ۹ پیشنهاد بهبود یا EIP مختلف تشکیل شده است. یوروسویچ از دنک شاردینگ و تراکنش‌های بلاب (Blob) به‌عنوان دو EIP مهم نام برد. به‌دلیل استفاده از تراکنش‌های حامل بلاب به‌جای کال دیتا (Calldata)، دنک شاردینگ گام مهمی به‌سمت بهبود مقیاس‌پذیری Ethereum محسوب می‌شود.

یوروسویچ توضیح داد که داده‌های بلاب با ایجاد دسترسی موقت به داده‌های تراکنش در فرمتی فشرده موجب بهبود عملکرد ذخیره‌سازی می‌شوند. او افزود که این داده‌ها می‌توانند هزینه‌های ذخیره‌سازی در شبکه را ۸۰ تا ۹۰درصد کاهش دهند.

در پی به‌روزرسانی موفق در شبکه Goerli، شبکه‌های آزمایشی «Sepolia» و «Holesky» نیز منتظر دریافت آپدیت دنکان هستند. یوروسویچ اشاره کرد که پیش از برنامه‌ریزی برای ارتقای شبکه اصلی Ethereum باید استقرار روی هر سه شبکه آزمایشی با موفقیت انجام شود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.