آلت سیزن ارزهای دیجیتال چه زمانی خواهد بود؟

آلت سیزن ارزهای دیجیتال چه زمانی خواهد بود؟

فصل آلتکوین‌ها یک فصل جذاب و پررونق برای معامله‌گران است و به چرخه رونق بازار ارزهای دیجیتال اشاره می‌کند. این فصل، فصلی است که در آن ارزهای دیجیتال جایگزین (آلت‌کوین‌ها) خودی نشان می‌دهند و بهتر از بیت کوین و اتریوم عمل می‌کنند.

روندهای تاریخی نشان می‌دهند که چرخه‌های رونق کریپتو اغلب زمانی شروع می‌شود که سرمایه‌گذاران حجم عظیمی از سرمایه را وارد بیت کوین و اتریوم می‌کنند. در این زمان بازار شتاب بیشتری می‌گیرد و وارد یک روند صعودی می‌شود، به طوری که سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را مجدد به سمت آلت کوین‌ها و میم کوین‌ها می‌برند.

نحوه پیش بینی زمان آلت سیزن (Alt Season)

یکی از سوالات مهمی که همواره کاربران از ما در ارتباط با آلت سیزن می‌پرسند، به بحث تاریخ و زمان شروع یک آلت سیزن مربوط می‌شود؛ اما آیا واقعا می‌توان زمان شروع یک آلت سیزن را از قبل پیش‌بینی نمود و از طریق آن به کسب سود رسید؟ مسئله‌ای که اهمیت شناسایی به موقع یک آلت سیزن را برای تریدرها دو چندان کرده به این واقعیت برمی‌گردد که این فصل طلایی آلت کوین‌ها یک دوره زمانی کوتاه مدت (غالبا چند هفته) را شامل می‌شود و در اصل فرصت زمانی محدودی برای کسب سود از چنین فرصت طلایی وجود دارد؛ فرصتی که اگر به موقع شناسایی شود می‌تواند یک شبه شما را به تمامی آرزوهای مالی برساند! برای آن که زمان یک آلت سیزن را به درستی پیش‌بینی کنیم، در قدم اول باید بدانیم که هنگام شروع آلت کوین سیزن دقیقا چه اتفاقی میفتد. طبیعتا رشد قیمتی آلت کوین‌ها صرفا نتیجه همین ماجرا بوده و باید به سراغ پیشامدهایی برویم که قبل از وقوع چنین نتیجه‌ای رخ داده‌اند. عموما قبل از رسیدن به فصل آلت کوین‌ها، بیت کوین رشد قیمتی خوبی را تجربه می‌کند و با یک حرکت قدرتمند، به فتح یک قله جدید در روند صعودی خود می‌رسد. در چنین نقطه‌ای بیت کوین همچون یک درخت پربار که شاخه‌های آن از فرط سنگینی بار به سمت پایین خم شده، نزول قیمتی را تجربه کرده یا به طور کلی ثابت باقی می‌ماند و در چنین نقطه‌ای جریان گردش سرمایه از بازار بیت کوین به سمت آلت‌ کوین‌ها سوق پیدا می‌کند. با یک حساب سرانگشتی و آشنایی با اصول اولیه اقتصاد، به راحتی می‌توان متوجه شد که با ورود سرمایه تریدرها به بازار آلت کوین، به دلیل برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا شاهد رشد قیمتی این رمزارزهای جایگزین بیت کوین خواهیم بود. در قدم بعدی، بحث فومو (FOMO) یا همان ترس از دست دادن فرصت، قدرت بیشتری به این روند صعودی می‌بخشد. به بیان ساده‌تر هنگامی که جریان گردش سرمایه وارد بازار آلت کوین‌ها شد، به دلیل افزایش تقاضا و کمبود عرضه، این دسته از رمزارزها با یک پامپ قیمتی مواجه شدند. هنگامی که مابقی تریدرها این رشد قیمتی را دیدند، به دلیل فومو و ترس از دست دادن سود احتمالی این معاملات به سراغ خرید آلت کوین‌ها آمده و نابرابری میزان تقاضا در برابر عرضه را قوت بخشیدند و دقیقا در چنین زمانی است که آلت سیزن شروع شده و قیمت و حجم معاملات آلت کوین‌ها با شیب بسیار تندی روند صعودی به خود می‌گیرد. بنابر توضیحات فوق برای پیش‌بینی یک آلت سیزن قدرتمند همواره باید توجه ویژه‌ای به دامیننس بیت کوین داشته باشید. منظور از دامیننس (Dominance) همان قدرت تاثیرگذاری، تسلط و غلبه است. هنگامی که در دنیای کریپتو از این اصطلاح برای یک رمزارز استفاده می‌شود، منظور این است که این ارز دیجیتالی تا چه میزان از سهم بازار را به خود اختصاص داده است؛ به عنوان مثال اگر گفته شود که دامیننس بیت کوین 42 درصد است، منظور این است که 42 درصد از کل ارزش پولی مارکت کریپتوکارنسی بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری شده است. به طور خلاصه وقوع یک آلت سیزن همواره با کاهش دامیننس بیت کوین و افزایش دامیننس آلت کوین‌ها همراه خواهد بود.

مروری بر تاریخچه آلت سیزن‌های قدرتمند بازار

در طول تاریخ معاملات رمزارزی، موارد متعددی وجود دارد که بنا به ‌دلایل متعددی وارد یک آلت سیزن تمام عیار شده‌ایم؛ اما آشنایی با برخی از آن‌ها متناسب با قدرت و زمانی که بازار کریپتو را به خود درگیر کردند، بسیار حائز اهمیت هستند. یکی از آلت سیزن‌های قدرتمند تاریخ کریپتو به اواسط سال 2017 تا اوایل سال 2018 مربوط می‌شود که این آلت سیزن را بیش از هر علت دیگری، مدیون ظهور فناوری قرارداد هوشمند در اتریوم بودیم. در واقع با ظهور قراردادهای هوشمند ( Smart Contract )، مفهوم جدید تحت عنوان عرضه اولیه کوین (ICO) به دنیای کریپتوکارنسی ملحق شد و از آن پس بود که سرمایه‌گذاران این امکان را یافتند تا قبل از عرضه عمومی برخی از آلت کوین‌ها بر روی این پروژه‌های جدید رمزارزی سرمایه‌گذاری کرده و با پامپ قیمتی اولیه این رمزارزها پس از عرضه عمومی به سود قابل توجهی دست پیدا کنند. البته در این بین نباید از رشد صعودی خارق‌العاده بیت کوین در سال 2017 نیز غافل شد که با فومو ایجاد شده در کل بازار، تریدرها به دلیل ترس جا ماندن از روندهای صعودی، جریان گردش سرمایه خود را وارد بازار آلت کوین‌ها کردند، در نقطه اوج این آلت سیزن، دامیننس بیت کوین به کف 37 درصدی سقوط کرد. در می 2018 و آوریل 2019 نیز با یک مینی آلت سیزن مواجه بودیم، ولی به قدرت آلت سیزن قبلی نبودند. یکی از آلت سیزن‌های قدرتمند دیگر به آلت سیزنی مربوط می‌شود که اواخر سال 2020 آغاز شده و تا اواسط سال 2021 ادامه داشت و در اصل طولانی‌ترین آلت سیزن تاریخ بازار کریپتو نام گرفت. در این آلت سیزن نیز الگوی موجود در آلت سیزن سال 2018 تکرار شده و با ظهور کوین‌ها و رمزارزهای جدید توجه تریدرها به سمت آن‌ها جلب شد؛ به طوری که بسیاری از آن‌ها طی چند هفته تا چند ماه به سقف‌های خود رسیدند. قدرت این آلت سیزن به قدری بوده که تسلط و دامیننس بیت کوین بر بازار از 70 درصد به 40 درصد سقوط کرد.

نشانه های آلت سیزن کدامند؟

  • افزایش حجم معاملات Altcoinها

یک آلت سیزن واقعی همواره با افزایش تقاضا در بازار آلت کوین‌ها همراه است و این افزایش تقاضا نیز نتیجه‌ای جز رشد حجم معاملات نخواهد داشت. برای آن که راحت‌تر حجم معاملات آلت کوین‌ها را مشاهده کنید، کافیست اندیکاتور Volume را در نمودار TOTAL2 فعال نمایید.

  • کاهش سلطه بیت کوین و افزایش تسلط آلت کوین‌ها

وقوع یک آلت سیزن بدون کاهش دامیننس بیت کوین امکان‌پذیر نخواهد بود و برای آن که دسترسی راحت‌تری به دامیننس‌های صحیح بازار رمزارزی داشته باشید، می‌توانید با ورود به سایت تریدینگ ویو و وارد کردن BTC.D دامیننس بیت کوین و OTHERS.D دامیننس آلت کوین‌ها را مشاهده نمائید. البته لازم به ذکر است که نمودار OTHERS.D قادر است مجموع میزان تسلط بازار 125 ارز دیجیتال برتر مارکت به استثنای 10 رمزارز برجسته را به نمایش بگذارد.

  • صعودی شدن مارکت کپ مجموع Altcoinها

با ورود جریان سرمایه به بازار ارزهای جایگزین بیت کوین، مارکت کپ آن‌ها در مجموع رشد بسیار خوبی را تجربه خواهد کرد. بررسی این عامل نیز کار چندان دشواری نبوده و تریدرها می‌توانند با مشاهده نمودار TOTAL2 تریدینگ ویو به خوبی مارکت کپ کلیه رمزارزها به غیر از بیت کوین را مشاهده نمایند.

۸ سیگنال مهم برای تشخیص زمان شروع فصل آلتکوین‌ها

قبل از اینکه به سراغ ۸ سیگنال مهم برای آغاز آلت سیزن برویم، باید به این نکته توجه کنید که فصل شروع آلت کوین‌ها صرفا یک پدیده در بازار است و تضمینی برای وقوع منظم آن‌ها وجود ندارد. همه ما بازار ارزهای دیجیتال را با نوسانات زیاد آن می‌شناسیم و تغییرات قیمت تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند روندهای اقتصاد کلان، تحولات نظارتی، پیشرفت های تکنولوژیکی و احساسات سرمایه‌گذار هستند.

۱- تغییر دامیننس (تسلط) بازار

تسلط بیت کوین در بازار نشان‌دهنده سهم بیت کوین از کل سرمایه بازار ارزهای دیجیتال است و این دامیننس در طول فصل آلت کوین‌ها کاهش پیدا می‌کند. در واقع کاهش دامیننس بیت کوین نشان می‌دهد که آلت کوین‌ها در مجموع سهم بیشتری از بازار را در دست دارند.

هنگامی که بیت کوین روند نزولی را شروع می‌کند و هنوز ارزش کل بازار کریپتو روند صعودی دارد، باید منتظر سیگنال حیاتی برای فصل غریب‌الوقوع آلت کوین‌ها باشیم. در واقع شاخص دامیننس بیت کوین یک معیار حیاتی برای سرمایه‌گذاران است و می‌توانند از آن برای تعیین تغییر حرکت بازار به سمت آلت کوین‌ها استفاده کنند.

۲- تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

کانال‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی پیرامون آلت کوین‌های خاص سر و صدای زیادی به پا می‌کنند. در واقع اخبار، بحث‌ها و صحبت‌های معامله‌گران در رسانه‌های اجتماعی به شدت به سرخوشی کلی بازار کمک می‌کند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.