ارز ژوپیتر (JUP)، دروازه‌ای برای ورود به دنیای سولانا

ارز ژوپیتر (JUP)، دروازه‌ای برای ورود به دنیای سولانا

پروژه ژوپیتر (JUP)، نوعی صرافی غیرمتمرکز بلاک چینی (DEX) و بسیار کاربردی در شبکه بلاک چینی بسیار مقیاس‌پذیر سولانا است که به‌تازگی در بین عموم فعالان ارز دیجیتال سروصدای زیادی را به پا کرده است.

ژوپیتر (JUP) چیست؟

این صرافی غیرمتمرکز در حوزه دیفای، مقیاس‌پذیری، سرعت، امنیت، تراکنش‌های مقرون‌به‌صرفه و کاربرد بالای بلاک چین سولانا را به ارث برده و در کنار امکان انجام تبادلات بلاک چینی، دارای قابلیت‌های منحصربه‌فردی مانند، پیام‌رسانی و اشتراک‌گذاری فایل است. با وجود صرافی غیرمتمرکز، کاملاً ایمن و سریع ژوپیتر، امکان انجام معاملات آتی دائمی (Perpetual)، سوآپ‌های ارزهای دیجیتال (Swap) و هرگونه مبادله یا معامله ارزهای دیجیتال ممکن شده است و این پروتکل غیرمتمرکز، با وجود توکن حاکمیتی و کاربردی ژوپیتر (JUP)، امنیت و سازوکار خود را تأمین خواهد کرد. صرافی غیرمتمرکز ژوپیتر که خود را به‌عنوان پروتکلی با نقش تجمیع‌کننده نقدینگی تثبیت کرده است، شامل ویژگی‌های تجمیع منابع و نقدینگی برای اطمینان از سوآپ توکن کارآمد و مؤثرتر، معاملات آتی دائمی و مدیریت استیبل کوین‌های غیرمتمرکز است.

پروژه ژوپیتر (JUP)، به‌منظور حفظ تمرکززدایی و ایجاد کاربرد در ساختار این پروتکل در حوزه دیفای، ارز ژوپیتر با نماد اختصاری ژوپیتر (JUP) را منتشر کرده است که بخشی از این توکن، به‌عنوان ایردراپ به فعالین این صرافی غیرمتمرکز بلاک چینی یا حامیان اولیه پاداش داده شده است. توکن ژوپیتر (JUP)، در درجه اول به‌عنوان توکن حاکمیتی (Governance Token) عمل می‌کند. این بدان معنی است که دارندگان توکن‌های ژوپیتر (JUP) در فرایند تصمیم‌گیری بر توسعه و عملکرد پلتفرم ژوپیتر نقش اساسی را ایفا کرده و این موارد شامل، رأی‌گیری در مورد پیشنهادها مربوط به عملکرد پلتفرم، به‌روزرسانی‌ها و سایر جنبه‌های حیاتی خواهند بود.

در واقع، مدیریت و ساختار پلتفرم توسط توکن اصلی آن، ژوپیتر (JUP)، تسهیل شده و به اعضای جامعه ژوپیتر اجازه می‌دهد که در مورد تصمیمات و تغییرات کلیدی پروتکل رأی داده و مشارکت داشته باشند. این توکن در کنار جنبه حاکمیتی در پروتکل، شامل کاربردهایی مانند، ارائه قابلیت تأمین نقدینگی، صدور توکن و تبادل سایر پروژه‌های اکوسیستم سولانا است. حداکثر عرضه تعداد ارز ژوپیتر ۱۰ میلیارد واحد است و طبق این توکنومیک، 40 درصد از عرضه اولیه توکن ژوپیتر (JUP)، به‌منظور ایردراپ به واجدین شرایط اهدا و 40 درصد دیگر به تیم و توسعه استراتژیک اختصاص‌یافته است. 20 درصد باقیمانده نیز در ابتدا برای فروش توکن در نظر گرفته شده بود، اما پس از اطلاع تیم پروژه و نقشه راه صرافی ژوپیتر، به تأمین نقدینگی، مشارکت‌کنندگان اجتماعی و کمک‌های مربوط به توسعه و گسترش پروتکل اختصاص یافت.

فراتر از قابلیت حاکمیتی، توکن ژوپیتر (JUP) ممکن است کاربردهای دیگری نیز داشته باشد که این موارد شامل مشارکت در استخرهای نقدینگی، استیکینگ یا دسترسی به ویژگی‌های خاصی در اکوسیستم ژوپیتر خواهد بود.

هدف از راه‌اندازی پروژه ژوپیتر (JUP) چیست؟

هدف پروژه ژوپیتر (JUP)، مانند هر صرافی غیرمتمرکز (DEX) دیگر در حوزه امور غیرمتمرکز دیفای (DeFi)، ایجاد فضای کاملاً ایمن، کاربرپسند و مقرون‌به‌صرفه، در جهت فراهم‌کردن قابلیت تمرکززدایی معاملات ارز دیجیتال در حوزه بلاک چین است. این صرافی غیرمتمرکز، در کنار ایجاد فضایی ایمن، سریع و به‌شدت مقرون‌به‌صرفه برای سواپ ارزهای دیجیتال و فراهم‌کردن قابلیت دیفای، نقش بزرگی در افزایش نقدینگی شبکه سولانا، بهبود فعالیت در شبکه، افزایش کاربرد و استفاده از استیبل کوین‌های شبکه سولانا و مشارکت افراد در این شبکه بلاک چینی محبوب خواهد داشت.

ژوپیتر (JUP) چگونه کار می‌کند؟

همانطور که قبل‌تر اشاره شد، ژوپیتر (JUP) یک اگریگیتور یا جمع‌کننده داده است که نقدینگی را از صرافی‌ها و بازارسازهای مختلف سولانا دریافت می‌کند.

ژوپیتر (JUP) با قابلیت مسیریابی هوشمند یا Smart Routing، بهترین مسیر برای سواپ توکن‌ها را پیدا می‌کند و مسیرها را به‌صورت رتبه‌‌بندی‌شده به کاربر نشان می‌دهد. کاربر می‌تواند مسیر دلخواه خود را انتخاب کند؛ اما معمولا اولین مسیر، بهترین قیمت و کمترین کارمزد را دارد.سرعت لیست‌شدن توکن‌های جدید در ژوپیتر (JUP) بسیار زیاد است و هر وقت که یک توکن به نقدینگی موردنظر برسد، به‌صورت خودکار در ژوپیتر (JUP) لیست می‌شود.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد Jupiter

ژوپیتر قابلیت‌های خاصی دارد که آن را از سایر صرافی‌های غیرمتمرکز شبکه سولانا متمایز می‌کند. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ژوپیتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دکس اختصاصی سولانا: ژوپیتر یکی صرافی غیرمتمرکز اختصاصی برای شبکه سولانا است و با تامین نقدینگی، به رشد بازار دیفای شبکه سولانا و پروژه‌های آن کمک می‌کند.
  • کاربرمحوری: ژوپیتر یک ایردراپ بزرگ برای توکن JUP خود برنامه‌ریزی کرده است که به کاربران وفادار و فعال این صرافی تعلق خواهد گرفت. هدف از این نوع ایردراپ‌ها، پاداش دادن به کاربران و فعال نگهداشتن جامعه کاربری پروژه است.

آنچه ژوپیتر را منحصربه‌فرد می‌کند؟

اگر تا به اکنون، ویژگی‌ها و قابلیت‌های صرافی ژوپیتر را به‌خوبی مطالعه کرده باشید، متوجه دلایل و عواملی که ژوپیتر را منحصربه‌فرد می‌کند، خواهید بود. در این بخش برای شناخت بهتر و درک دلایل ارزشمندی این پروژه، به مهم‌ترین ویژگی‌های منحصربه‌فرد ژوپیتر اشاره خواهیم داشت.

  • سرعت بالا و فرایند بسیار آسان مبادلات کوین‌ها یا ارزهای دیجیتال
  • دارابودن پل بلاک چینی (Bridge) در جهت انتقال توکن‌های مختلف در شبکه سولانا
  • رابط کاربری روان و امکان انجام معاملات کارآمد
  • دارابودن قابلیت بازارساز خودکار (AMM)، به همراه تجمیع‌کننده صرافی‌ها (DEX Aggregator)
  • امکان انجام تراکنش یا مبادلات مقرون‌به‌صرفه و قابلیت تقسیم و مدیریت تراکنش‌ها به چندین واحد کوچک و بزرگ
  • داشتن قابلیت DCA برای خرید پله‌ای و خودکار ارزهای دیجیتال
  • دارابودن استخرهای نقدینگی اختصاصی به نام (JLP)

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.