رشد چشمگیر بلاک چین کاردانو در سال ۲۰۲۴

رشد چشمگیر بلاک چین کاردانو در سال ۲۰۲۴

کاردانو (Cardano)، یک پلتفرم بلاک چین که به دلیل رویکرد نوآورانه خود در امور مالی غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند شناخته شده، در سال گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

کریس او (Chris O)، از علاقه مندان به کاردانو، آمار شبکه از 13 ژانویه 2023 تا 12 ژانویه 2024 برجسته شده است که نشان دهنده افزایش قابل توجهی در تعامل، پذیرش و عملکرد کاربر است.

کاردانو یک پلتفرم بلاکچین است که از طریق استفاده از تکنولوژی بلاکچین، قابلیت انجام تراکنش‌های رمزارزی و اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند. این پروژه در سال 2015 توسط یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی تأسیس شد و هدف اصلی آن ارائه یک پلتفرم بلاکچین با توانایی‌هایی مانند امنیت بالا، قابلیت مقیاس‌پذیری و توانایی اجرای قراردادهای هوشمند بود.

بلاکچین کاردانو از پروتکل Proof-of-Stake (PoS) استفاده می‌کند و از زبان برنامه‌نویسی Haskell برای توسعه قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند. کاردانو از دو لایه اصلی تشکیل شده است: لایه‌ی Settlement Layer که وظیفه انجام تراکنش‌ها و تأیید اعتبار آن‌ها را دارد و لایه‌ی Computation Layer که قراردادهای هوشمند را اجرا می‌کند.

مزیت‌های کاردانو شامل قابلیت مقیاس‌پذیری بالا، امنیت و اعتماد بالا، پروتکل پایداری ارزی و توانایی اجرای قراردادهای هوشمند پیشرفته است. همچنین، کاردانو به‌عنوان یک پروژه باز و متن‌باز توسعه می‌یابد و از مجموعه‌ای از پژوهشگران و توسعه‌دهندگان در سرتاسر جهان بهره می‌برد.

افزایش تراکنش‌ها نشان دهنده‌ی استفاده‌ی رو به رشد Cardano برای اهداف مختلف است که با بهبود عملکرد ناشی از ارتقاء شبکه پیش می‌رود.

یکی از محرک‌های اصلی رشد این بلاک چین در سال 2023، ارتقاء هارد فورک واسیل (Vasil) در سپتامبر 2022 بود. این ارتقای محوری نسخه پیشرفته‌ای از زبان برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند کاردانو ، Plutus v2 را معرفی کرد. علاوه بر این، Vasil پیشرفت‌های قابل توجهی را در مدیریت اسکریپت‌های زنجیره‌ای (Plutus) ایجاد کرد که به طور موثر هزینه‌های کاربر را کاهش داد و توان اسکریپت را افزایش داد.

اکوسیستم Cardano، با 44 پروژه اضافی که در طول سال راه اندازی شد و تعداد کل پروژه ها را به 156 رساند، شاهد رشد قابل توجهی در توسعه پروژه بود. این اکوسیستم رو به رشد، بر جذابیت این پلتفرم برای توسعه دهندگان و کارآفرینانی که به دنبال ایجاد راه حل‌های نوآورانه در کاردانو هستند تأکید می‌کند.

کاردانو در زمینه برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) نیز پیشرفت چشمگیری داشته است. این پیشرفت‌ها شامل انتشار نسخه بتای Marlowe TS-SDK (ابزار توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز) و پس از آن، انتشار یک نمای کلی از نمونه اولیه dApp مختص پرداخت‌های غیرمتمرکز است. این پیشرفت‌ها مهر تاییدی بر تمرکز کاردانو بر روی تقویت هرچه بیشتر چارچوب توسعه قراردادهای هوشمند و گسترش کاربرد بلاکچین است.

با توجه به معیارهای توکن این شبکه، گفته می‌شود که 9.1 میلیون توکن بومی در اکوسیستم در گردش هستند که توسط 81,621 توکن Policy اداره می‌شوند. علاوه بر این، تعداد بکارگیری و اجرای (مجموعه‌ای از ابزارهای مخصوص توسعه قراردادهای هوشمند) به 6,260 مورد برای نسخه 1 و 4,981 مورد برای نسخه 2 رسیده است که نشان‌دهنده پیشرفت ثابت کاردانو در ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند است.

رشد کاردانو

کاردانو، با 82.8 میلیون تراکنش تنها در سال گذشته، سال پر فعالیتی داشته است. این افزایش قابل توجه 24.1 میلیون تراکنش در مقایسه با 58.7 میلیون تراکنش سال قبل است. یکی از محرک‌های اصلی رشد این بلاک چین در سال 2023، ارتقاء هارد فورک واسیل (Vasil) در سپتامبر 2022 بود. این ارتقای محوری نسخه پیشرفته‌ای از زبان برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند کاردانو ، Plutus v2 را معرفی کرد. علاوه بر این، Vasil پیشرفت‌های قابل توجهی را در مدیریت اسکریپت‌های زنجیره‌ای (Plutus) ایجاد کرد که به طور موثر هزینه‌های کاربر را کاهش داد و توان اسکریپت را افزایش داد.

چشم اندازهای سال 2024

با آغاز سال 2024، پلتفرم هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت را نشان نمی‌دهد. برای رشد و توسعه بیشتر با به‌روزرسانی‌ها و عملکردهای آتی، از جمله هارد فورک مورد انتظار Chang آماده است. این ارتقاء حیاتی، دوره راه‌اندازی مدل حکمرانی کاردانو را آغاز می‌کند.

بر اساس آخرین گزارش هفتگی IOG (Input Output Global)، ماه‌های اولیه سال 2024 شاهد چندین نقطه عطف کلیدی در سفر حکمرانی کاردانو خواهیم بود. این نقاط عطف شامل انتشار یک قانون اساسی موقت و ایجاد حفاظ.های فنی برای استفاده در مرحله بوت استرپ ولتر است.

این پیشرفت‌ها در هموار کردن راه برای یک کنوانسیون قانون اساسی در اواخر سال مؤثر است و نشان دهنده تعهد کاردانو به ارائه‌ی خدمات قوی و غیرمتمرکز است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.