با اسمارت کانترکت های شبکه ترون آشنا شوید

با اسمارت کانترکت های شبکه ترون آشنا شوید

یک اسمارت کانترکت (smart contract)، قراردادی دیجیتالی و غیرملموس است که برای اجرای اتوماتیک یک‌سری اقدامات خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. اقداماتی که در جریان یک قرارداد هوشمند انجام می‌شوند، بر اساس شرایط ازپیش‌تعیین‌شده و برنامه‌ریزی‌شده شکل می‌گیرند.

قرارداد هوشمند ترون چیست؟

قرارداد هوشمند ترون (Tron Smart Contract) یک نوع قرارداد هوشمند است که بر روی بلاکچین ترون (Tron Blockchain) اجرا می‌شود. ترون یک پلتفرم بلاکچین است که امکان ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند.

قرارداد هوشمند ترون مانند سایر قراردادهای هوشمند بر پایه برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند است که به صورت خودکار اجرا می‌شود و عملیات و شرایط آن توسط کد برنامه‌نویسی مشخص می‌شود. قراردادهای هوشمند ترون قابلیت ایجاد توافقات خودکار و بدون واسطه بین طرفین را دارند و از طریق بلاکچین ترون قابل بررسی و اجرا هستند.

با استفاده از قراردادهای هوشمند ترون، می‌توان توکن‌های قابل معامله را ایجاد، توزیع و مدیریت کرد، بازی‌ها و برنامه‌های تحت وب را پیاده کرد، قراردادهای مالی را ایجاد و اجرا کرد و حتی سیستم‌های رای‌گیری الکترونیکی را پیاده کرد.

قراردادهای هوشمند ترون از زبانی به نام Solidity برای برنامه‌نویسی استفاده می‌کنند که بسیار شبیه به زبان برنامه‌نویسی Ethereum است. با استفاده از ابزارها و محیط‌های توسعه ترون، می‌توان قراردادهای هوشمند ترون را توسعه، آزمایش و پیاده کرد.

گاهی چندین قرارداد به یکدیگر می‌پیوندند و زنجیره‌ای از برنامه‌های غیرمتمرکز یا DApps شکل می‌دهند. شبکه ترون هم اسمارت کانترکت‌های مختص به خود را دارد و کاربران می‌توانند با تکیه بر این قراردادها فعالیت‌های مختلفی را انجام دهند.

عملکرد قراردادهای هوشمند شبکه ترون هم مشابه همین قراردادها در شبکه اتریوم است. این کانترکت‌ها در هر شبکه اتریوم و ترون با استفاده از یک نوع زبان برنامه‌نویسی ساخته و راه‌اندازی شده‌اند. از جمله ویژگی‌هایی که اسمارت کانترکت TRON را از شکل مشابه آن در اتریوم متمایز می‌کند، به‌کارگیری آن در صنعت MLM یا بازاریابی شبکه‌ای است. Smart Contract شبکه ترون در حال حاضر با زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity) ساخته شده‌اند که مبتنی بر شبکه اتریوم است.

ویژگی برجسته قرارداد هوشمند TRON

  • ویژگی Protobuf

قالب‌های استاندارد JSON و XML از جمله زیان‌های نشانه‌گذاری معروف در دنیای برنامه‌نویسی هستند. پروتوبوف (Protobuf) هم عملکردی نظیر این زبان‌های تخصصی دارد و حتی در جزئیات، از آن‌ها بهتر ظاهر می‌شود. از پروتوبوف برای تسهیل ارتباطات سریع و کارآمد در فضای بین سیستم‌های عامل و دیگر سیستم‌ها استفاده می‌شود. از آنجایی که امکان رمزگذاری، نشانه‌گذاری و رمزگشایی در پروتوبوف نسبت به JSON و XML دارد، قرارداد هوشمند ترون همیشه سریع و قدرتمند است.

  • قابلیت TRON VM

قابلیت TRON VM یا TVM یک ویژگی کاربردی با عملکردی مشابه ماشین مجازی اتریوم (EVM) است و از لحاظ ساختاری هم حجم بسیار ناچیزی دارد. در حالی که حجم ماشین مجازی اتریوم، ۲۰ بایت است، TRON VM، ۲۱ بایت اندازه دارد و در هنگام کدنویسی با زبان تخصصی سالیدیتی (Solidity) در نظر گرفته می‌شود. بزرگترین مزیت این قابلیت، کم‌حجم بودن آن است که باعث کاهش مصرف منابع مورد نیاز و افزایش عملکرد در سیستم می‌شود.

برخورداری از یک TVM کارآمد و کم‌حجم، اهمیت دارد؛ چرا که می‌تواند باعث اجرای بی‌نقص قرارداد هوشمند ترون در جریان بلاکچین شود. در حال حاضر، شبکه بلاکچین ترون توانایی پشتیبانی از ۲۰۰۰ قرارداد هوشمند در هر ثانیه را دارد و سرعت انجام تراکنش در آن، ۱۵ ثانیه ارزیابی می‌شود.

قراردادهای هوشمند Tron نشان دهنده سنگ بنای اکوسیستم غیرمتمرکز شبکه Tron است و به توسعه دهندگان ابزار قدرتمندی برای ایجاد برنامه های کاربردی غیرمتمرکز شفاف، ایمن و کارآمد ارائه می دهد. همانطور که فضای بلاک چین به تکامل خود ادامه می دهد، درک پیچیدگی های قراردادهای هوشمند ترون درهایی را به روی امکانات نوآورانه باز می کند و توسعه دهندگان و کاربران را به طور یکسان در این چشم انداز دیجیتال پویا توانمند می کند. چه یک توسعه‌دهنده با تجربه و چه از علاقه‌مندان به بلاک چین باشید، کاوش در قراردادهای هوشمند Tron، دنیایی از پتانسیل غیرمتمرکز را نشان می‌دهد که آماده شکل‌دهی به آینده فناوری بلاک چین است.

مزایای قراردادهای هوشمند ترون

  • توان عملیاتی بالا: توان عملیاتی بالای Tron تعداد زیادی تراکنش در ثانیه را امکان پذیر می کند و اجرای سریع و کارآمد قراردادهای هوشمند را تضمین می کند.

  • تراکنش های مقرون به صرفه: شبکه Tron دارای کارمزدهای پایین تراکنش است که آن را به یک انتخاب جذاب برای توسعه دهندگانی تبدیل می کند که به دنبال استقرار و اجرای قراردادهای هوشمند بدون متحمل شدن هزینه های قابل توجه هستند.

  • مقیاس پذیری: مقیاس پذیری Tron جذابیت آن را برای توسعه دهندگان افزایش می دهد و پلتفرمی را ارائه می دهد که می تواند تعداد فزاینده ای از کاربران و برنامه ها را بدون به خطر انداختن عملکرد در خود جای دهد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.