معرفی پلتفرم Stride و آشنایی با توکن STRD

معرفی پلتفرم Stride و آشنایی با توکن STRD

قبل از اینکه به معرفی بلاکچین استراید (Stride) بپردازیم، بد نیست در مورد اکوسیستم کازموس توضیح مختصری بدهیم. کازموس یک شبکه غیرمتمرکز از بلاکچین‌های موازی مستقل است که می‌توانند با همدیگر تعامل داشته باشند. اغلب از عنوان «اینترنت بلاکچین» برای این شبکه استفاده می‌شود؛

زیرا با استفاده از فناوری ارتباط میان بلاکچینی (IBC) به‌ روشی غیرمتمرکز ارتباط بین بلاکچین‌ها را امکان‌پذیر می‌کند. به بلاکچین‌های ساخته‌شده روی این شبکه زون (Zone) گفته می‌شود. هر زون‌ می‌تواند به‌طور مستقل تراکنش‌ها را تایید کند، توکن ایجاد کند و تغییرات حاکمیت را پیاده کند؛ اما در صورت لزوم زون‌ها می‌توانند یکدیگر را اعتبارسنجی و اطلاعات یکدیگر را ثبت کنند.

استراید (Stride) هم یکی از زون‌های کازموس است که به هاب کازموس و سایر زون‌ها متصل است. این بلاکچین برای برقراری ارتباط، تراکنش و تعامل با زنجیره‌های کازموس از نسخه جدید پروتکل ارتباط میان بلاکچینی به نام “IBCv3” استفاده می‌کند. استراید (Stride) اولین زون کازموس است که از دو ماژول اینترچین اکانت (Interchain Accounts) و اینترچین کوئری (Interchain Queries) استفاده می‌کند. اینترچین اکانت قابلیت ترکیب‌پذیری تراکنش‌های میان‌زنجیره‌ای را افزایش می‌دهد و اینترچین کوئری درخواست‌های بین‌زنجیره‌ای را بهینه می‌کند. این ماژول‌ها با استفاده از پروتکل IBC شرایطی را فراهم می‌کنند تا زنجیره‌ها بتوانند از اطلاعات یکدیگر استفاده کنند.

توکن استراید (Stride) چیست؟

توکن STRD توکن بومی و حاکمیتی پلتفرم استراید است. این توکن به هولدرها اجازه می‌دهد که به موضوعات مختلف، از جمله تخصیص توکن‌های استیک‌شده به هر اعتبارسنج، اضافه شدن اعتبارسنج‌های جدید به شبکه و سایر تغییرات و پیشرفت‌های پروتکل، رأی دهند. همچنین می‌توان رمزارز استراید (Stride) را برای محافظت از Appchain Stride استیک کرد.

توکن استراید با نماد STRD، توکن حاکمیتی بومی استراید زون است. مطابق توکنومیکس منتشرشده در سایت استراید، حداکثر عرضه ارز دیجیتال STRD برابر با ۱۰۰ میلیون واحد است. استراید برخلاف بسیاری از پروژه‌ها دوره طولانی مدتی را برای انتشار توکن در نظر نگرفته و تصمیم بر این بوده است که ۱۸ ماه بعد از راه‌اندازی ٪۵۰ و تا ۳۶‌ ماه بعد ٪۹۵ از توکن‌ها را منتشر کند.

دارندگان توکن استراید (Stride) در تصمیم‌گیری‌های مهم مانند توزیع توکن‌های استیک‌شده میان ولیدیتورها، انتخاب ولیدیتورهای جدید و سایر برنامه‌های ارتقا و بهبود پروتکل دارای حق رای هستند. همچنین از توکن استراید (Stride) برای تامین امنیت استراید (Stride) هم استفاده می‌شود. توزیع سریع و کارآمد قدرت حاکمیت در میان کامیونیتی‌هایی که از خدمات استراید (Stride) استفاده می‌کنند، تسهیل مشارکت‌های اجتماعی برای ترویج لیکوئید استیکینگ و ایجاد ارزش برای STتوکن‌ها مهم‌ترین اهداف این توکن هستند.

استراید (Stride) چطور کار می‌کند؟

مکانیزم استراید (Stride) که به سه بخش تقسیم می‌شود: استیک، مینت (Mint) و کسب درآمد.

در گام اول کاربر می‌تواند دارایی‌های متعلق به زنجیره‌های کازموس را بدون محدودیت حداقلی، در استخرهای لیکوئید استیکینگ استراید (Stride) سپرده‌گذاری کند. در مرحله بعدی کاربر در ازای دارایی‌های سپرده‌گذاری شده، stToknها را که نوعی استیبل‌ کوین با پشتوانه دارایی‌های وثیقه‌شده هستند، دریافت می‌کند. این توکن‌ها (در بازار دیفای) قابل‌معامله هستند و هر زمان که کاربر تمایل داشته باشد، استراید (Stride) آن‌ها را بازخرید می‌کند و توکن‌های اصلی را بازمی‌گرداند. در گام آخر هم استراید فرصتی را فراهم می‌کند تا کاربر بتواند علاوه بر دریافت پاداش استیکینگ به نقدینگی دارایی‌های استیک‌شده دسترسی داشته باشد. در حقیقت کاربر می‌تواند از stTokenها در بخش‌های متفاوت دیفای مانند قرض‌دهی و تامین نقدینگی (LP) استفاده کند و مجددا سود به‌دست بیاورد. به‌طور مثال کاربر در ازای لیکوئید استیکینگ ارز دیجیتال ATOM، توکن stATOM را دریافت می‌کند. کاربر علاوه بر دریافت ٪۱۸.۰۵ درصد سود سالانه (APY) لیکوئید استیکینگ توکن اتم، می‌تواند مجددا از stATOMها در فضای دیفای سود به‌دست بیاورد. به این نکته توجه داشته باشید که درصد سود توکن‌های مختلف، متفاوت است. در حال حاضر استراید (Stride) از توکن‌های زیر پشتیبانی می‌کند؛ البته قرار است در آینده از همه توکن‌های سازگار با نسخه سوم پروتکل ارتباط بین بلاکچینی به عنوان LST پشتیبانی کند.

ویژگی‌های ارز دیجیتال استراید (Stride)

پلتفرم استراید (Stride) دارای ویژگی‌ها و مزایای متعددی است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی مینیمالیستی استراید (Stride) سرویس انحصاری لیکویید استیکینگ شبکه کازماس با طراحی متمرکز بر مینیمالیسم است. به جز استراید (Stride)، تمام پروتکل‌های دیگر لیکویید استیکینگ قصد دارند بلاکچین خود را به زودی در دسترس سایر برنامه‌ها قرار دهند. یک عملکرد واحد تمام چیزی است که بلاکچین استراید (Stride) قادر به انجام آن است؛ دقیقاً مانند بیت کوین و Cosmos Hub. همچنین هر چه یک بلاک چین ساده‌تر باشد، آسیب‌پذیری آن در برابر حمله کمتر است.

  • امنیت امنیت جنبه دیگری است که استراید (Stride) را از رقبای خود متمایز می‌کند. استراید سه ممیزی و حسابرسی مستمر را پشت سر گذاشته است. علاوه بر این، دارای تدابیر امنیتی محدودکننده نرخ است و به زودی یک جایزه بزرگ کشف باگ (bug bounty) را اجرا خواهد کرد.

استراید (Stride) راهی را برای کسب درآمد قابل توجه و پایدار از همان روز اول مشارکت معرفی می‌کند. اینکه «لیکویید استیکینگ» در سایر اکوسیستم‌های کریپتو بسیار رایج شده است، ثابت می‌کند که استراید محصولی است که کاربران علاقه‌مند به خرید آن هستند. این راه‌حل همچنین پتانسیل کسب درآمد آسانی دارد. تنها چیزی که مورد نیاز است، کسر کارمزد از پاداش‌های استیکینگ است که توسط توکن‌های لیکویید استیکینگ ایجاد می‌شود.

بنابراین، برخلاف اکثر پروژه‌های ارزهای دیجیتال که به زمانی طولانی نیاز دارند تا تعیین کنند که آیا محصولشان مناسب بازار است یا نه، استراید فرصت نسبتاً کوتاهی دارد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.