پروژه زتاچین (Zeta Chain) چیست؟

پروژه زتاچین (Zeta Chain) چیست؟

پروژه زتاچین (Zeta Chain) یک پلتفرم بلاک چینی عمومی لایه 1 است که از قابلیت‌های زنجیره OMNI استفاده و اموری چون برقراری ارتباط میان تمامی بلاک چین‌ها را فراهم می‌کند.

به عبارتی، زتا چین می‌تواند خلاء بین زنجیره‌های مختلف را پر کند و به برطرف‌سازی محدودیت‌های دیرینه دنیای کریپتو و امور مالی بپردازد.

در چند سال گذشته یک انفجار کامبرین در رمزارزها رخ داده است. از آنجایی که توسعه‌دهندگان هزاران برنامه جدید DeFi و NFT ایجاد کرده‌اند، تعداد کاربرانی که برای اولین بار کریپتو را تجربه می‌کنند، افزایش یافته است. با این حال، تجربه هم برای توسعه دهندگان و هم برای کاربران کمتر از حد مطلوب شده است و این به ویژه در مورد پشتیبانی از چندین شبکه (بلاک چین های لایه1 مانند اتریوم و BSC و راه حل های لایه2 مانند Polygon و Optimism) و انتقال دارایی ها در شبکه ها صادق است.

توسعه دهندگانی که به دنبال پشتیبانی از شبکه های متعدد هستند، در نهایت با پیچیدگی نگهداری dApps خود در شبکه های متعدد مواجه می شوند که هر کدام چالش ها و محدودیت های خاص خود را دارند. در عین حال، کاربرانی که به دنبال دریافت بهترین بازده و استفاده از dApp های مختلف هستند، در نهایت از بریج های مختلفی برای انتقال دارایی ها در شبکه ها استفاده می کنند. هر یک از این بریج‌ها توکن‌های رپدشده سفارشی و مدل‌های اعتماد خود را دارند که نقدینگی را تکه تکه می‌کنند و تجربه کاربری گیج‌کننده و پرهزینه‌ای را برای کاربران ایجاد می‌کنند - رابط‌های متعدد، پرداخت برای چندین تراکنش و غیره. اگرچه بسیاری از پروژه‌ها در راستای قابلیت همکاری کار می‌کنند، اکوسیستم بیش از هر زمان دیگری پراکنده شده است.

پروژه زتاچین (Zeta Chain)

پروژه زتاچین (Zeta Chain) یک پلتفرم بلاک چینی عمومی لایه 1 است که از قابلیت‌های زنجیره OMNI استفاده و اموری چون برقراری ارتباط میان تمامی بلاک چین‌ها را فراهم می‌کند. به عبارتی، زتا چین می‌تواند خلاء بین زنجیره‌های مختلف را پر کند و به برطرف‌سازی محدودیت‌های دیرینه دنیای کریپتو و امور مالی بپردازد.

برخلاف اکثریت بلاک چین‌های فعال در دنیای غیرمتمرکز، زتاچین از سازوکار ساده‌ و در عین حال منسجم‌تری بهره می‌برد. طبق توضیحات موجود در وبسایت رسمی زتاچین، این شبکه بیشتر از واسطه (third-party)، به داده و ارزش خلق شده توسط پروژه وابستگی دارد.

به طور کلی در مدل مورد استفاده توسط زتا چین، هیچ یک از گره (Node)ها از جزئیات کلیدهای خصوصی مطلع نیستند و این بدان معناست که ریسک مرکزیت امنیت دارایی‌ها را تهدید نمی‌کند.

با زتاچین (Zeta Chain) چه کاری می توانید انجام دهید؟

ZetaChain شامل یک بلاک چین اثبات سهام (PoS) ساخته شده بر روی Cosmos SDK است که به بلاک چین های خارجی (مانند اتریوم، BSC، Solana، Avalanche، Terra، بیت کوین) و لایه ها (مانند Polygon، Optimism، Arbitrum) به صورت غیرمتمرکز متصل می شود. بدون یک نقطه شکست، راه بی اعتماد، بدون مجوز، شفاف و کارآمد.

با زتاچین (Zeta Chain)، ما به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهیم تا با همان سهولت توسعه dApps برای یک شبکه واحد مانند Ethereum یا Polygon، odApps بسازند و در عین حال می‌توانند از قابلیت ترکیب‌بندی در سراسر شبکه‌ها استفاده کنند.

ZetaChain دو راه را در اختیار کاربران و توسعه دهندگان قرار می دهد تا از قابلیت های زنجیره ای متقابل خود استفاده کنند. اول، زتاچین (Zeta Chain) قراردادهای هوشمند سازگار با EVM را فراهم می کند تا توسعه دهندگان نیازی به یادگیری زبان دیگری نداشته باشند و به راحتی بتوانند dApp های موجود اتریوم خود را سفارشی کنند تا در تمام شبکه های متصل کار کنند. علاوه بر این، زتاچین (Zeta Chain) دارای بریج‌های غیرمتمرکز داخلی به و از همه زنجیره‌های متصل است تا دارایی‌ها و داده‌ها بتوانند به راحتی وارد زتاچین (Zeta Chain) و از آن خارج شوند.

دوم، زتاچین (Zeta Chain) یک کامپیوتر عمومی قابل برنامه ریزی خواهد بود که به طور مستقیم وضعیت ها را در تمام شبکه های متصل می خواند و به روز می کند. منطق برنامه در درجه اول روی زتاچین (Zeta Chain) فعال هست در حالی که وضعیت ها عمدتاً بر روی زنجیره های خارجی فعال هستند.

امکاناتی که می توان با زتاچین (Zeta Chain) ساخت، بی پایان است، اما برخی از برنامه هایی که توسعه دهندگان می توانند بسازند عبارتند از:

• DEX های زنجیره ای در توکن های بومی بدون رپدکردن

• پل های غیرمتمرکز و مقاوم در برابر خطا

• قراردادهای هوشمند Omnichain که می تواند رویدادها را در تمام زنجیره های متصل نظارت و اجرا کند

• پروتکل های وام دهی و بازدهی زنجیره ای متقابل

• اپلیکیشن های Omnichain NFT

Web3 مملو از تجربیات کاربری گیج کننده و پر از اصطلاحات تخصصی است که حتی استفاده از آن برای کاربرانی که از نظر تکنولوژیکی بیشتر فکر می کنند نیز دشوار است. علاوه بر تلاش‌های پروتکلی خود، سهولت و راحتی استفاده از برنامه‌های Web2 را به Web3 خواهیم آورد. برای نشان دادن آنچه که یک تجربه Web3 یکپارچه می‌تواند به نظر برسد و چه حسی داشته باشد، یک odApp ارسال زنجیره‌ای ایجاد شده است که کاربران می‌توانند از آن برای ارسال توکن‌های ZETA بومی شبکه در سراسر شبکه‌های پشتیبانی‌شده استفاده کنند.

این برنامه زتاچین (Zeta Chain) در حال حاضر با پشتیبانی از Polygon Mumbai، Ethereum Goerli و BSC Testnet در تست نت فعال است. عملکردهای پروتکل و ادغام های شبکه بیشتر در به روزرسانی ها اعلام میشود.

تیم زتاچین (Zeta Chain)

دانستیم که زتاچین (Zeta Chain) یک پروتکل بنیادی است که به منظور اتصال تمامی بلاک چین‌ها در یک فضای تطبیق پذیر و یکپارچه طراحی شده است.

جالب است بدانید که تیم زتا چین از افراد به نسبت نام‌آشنایی تشکیل شده و برخی از این افراد، سابقه فعالیت در کوین بیس و بایننس را نیز، داشته‌اند. از جمله این اعضا می‌توان به آنکور هاندوانی (Ankur Handwani)، دن رومرو (Dan Romero)، سم روسنبلام (Sam Rosenblum) و جان یی (John Yi) اشاره کرد.

امنیت جامع

پروژه در ابتدا امنیت زتاچین (Zeta Chain) را ایجاد می کند. اقدامات حفاظتی و دفاعی، فنی، اجتماعی و اقتصادی گسترده‌ای را برای ایمن کردن زتاچین (Zeta Chain) و شبکه اجرا می‌کند.

ZetaChain از پیشنهاد مینت برای اجماع استفاده می کند و از نظر معماری و زیرساخت غیرمتمرکز است. زتاچین (Zeta Chain)از طرح امضای آستانه بدون لیدر GG20 (TSS) استفاده می کند که تولید کلید و امضای کلید را به روشی توزیع شده انجام می دهد. هیچ گره زتاچین (Zeta Chain) یا فرد دیگری در هیچ مقطع زمانی به کلید خصوصی کامل دسترسی ندارد. هنگامی که پروژه ویژگی سواپ خود را توسعه می‌دهد، به‌جای توسعه خزانه‌هایی که توسط زتاچین (Zeta Chain) کنترل می‌شوند، از استخرهای نقدینگی آزمایش‌شده در شبکه‌هایی مانند Uniswap و PancakeSwap استفاده می‌کند، بنابراین سطح اتک به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

تمام تراکنش‌های ورودی/خروجی و تصمیم‌های گرفته شده (از طریق تغییر وضعیت) در بلوک‌های زتاچین (Zeta Chain) ثبت می‌شوند که در دسترس، تغییرناپذیر، قابل تأیید و کاملاً شفاف هستند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.