ارز دیجیتال اکسس پروتکل (Access Protocol) چیست؟

ارز دیجیتال اکسس پروتکل (Access Protocol) چیست؟

اکسس پروتکل (Access Protocol) یک پروتکل است که با استفاده از زنجیره بلوکی (بلاکچین)، بستری برای ارائه و مدیریت ارز دیجیتالی به نام "X (AXS)" فراهم می‌کند.

این ارز دیجیتال به عنوان ارز اصلی بر روی پلتفرم بازی‌های شبکه‌ای (NFT) و اکوسیستم‌های مربوط به آن عمل می‌کند.

اکسس پروتکل (Access Protocol)، پروتکلی دستوری است که برای تعامل بین کاربران، توسعه‌دهندگان برنامه‌ها و سایر دستگاه‌ها در اکوسیستم ارز دیجیتال X استفاده می‌شود. این پروتکل امکاناتی مانند معاملات مالی، انتقال دارایی‌ها، مدیریت ارتباطات و سیستم‌های مبتنی بر NFT را فراهم می‌کند.

ارز دیجیتال X (AXS) در اکوسیستم اکسس پروتکل استفاده می‌شود و در بستری که توسط این پروتکل فراهم می‌شود، توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌ها و سرویس‌های مبتنی بر بلاکچین را برای کاربران خود ارائه دهند. این بستر شامل امکاناتی مانند خرید و فروش NFT، شرکت در بازی‌های شبکه‌ای، استفاده از سیستم‌های تحفه و سایر برنامه‌های تعاملی است.

اکسس پروتکل (Access Protocol) یک پروتکل وب ۳ است که با استفاده از فناوری سولانا (Solana) و استارک نت (Starknet) ساخته شده است. این پروتکل مدلی منحصربه‌فرد را برای تولیدکنندگان محتوا معرفی می‌کند تا بتوانند از کار خود درآمد داشته باشند. در این پروتکل، کاربران می‌توانند ارز دیجیتال بومی این شبکه به نام توکن‌ ACS را بخرند و سپس از این توکن‌ها برای دسترسی به محتوای تولیدکنندگان محتوایی که در اکوسیستم اکسس پروتکل فعالیت دارند، استفاده نمایند.

برای مثال، فرض کنید یک تولیدکننده محتوا مجموعه‌ای از آموزش‌های ویدیویی را در مورد یک موضوع خاص می‌سازد. کاربری که علاقه‌مند به تماشای ویدیوهای این تولیدکننده محتوا است، می‌تواند توکن اکسس پروتکل را بخرد و آنها را در استخر محتوای او قفل (استیک) کند. این کار به کاربر اجازه می‌دهد که بتواند ویدیوها را برای مدت مشخصی، مثلاً یک ماه، تماشا کند.

به این ترتیب، با استفاده از رمزارز اکسس پروتکل، دیگر نیازی به ارائه اطلاعات کارت اعتباری از سوی کاربرانی که می‌خواهند به محتوا دسترسی داشته باشند، نیست. این روش به تولیدکنندگان محتوا هم کمک می‌کند تا جریان درآمد پایدارتری داشته باشند.

در اصل، رمزارز اکسس پروتکل (Access Protocol) یک روش کاربرپسندتر و پایدارتر برای تولیدکنندگان محتوا جهت کسب درآمد از محتوای خود است و دسترسی کاربران به محتوای باکیفیت، بدون حواس‌پرتی با تبلیغات یا بار هزینه‌های اشتراک مکرر، را هم تسهیل می‌کند.

تاریخچه ایجاد پروتکل اکسس پروتکل (Access Protocol)

پروژه ارز دیجیتال اکسس پروتکل (Access Protocol) به دست میکا هونکاسالو (Mika Honkasalo)، یک کارشناس سرمایه‌گذاری در حوزه دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) تأسیس شد. این پروژه که برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ معرفی و به طور رسمی در فوریه سال ۲۰۲۳ راه‌اندازی گردید، قصد دارد شکاف بزرگ موجود در ترافیک و سیستم‌های پاداش‌دهی بین ارائه‌دهندگان محتوای دیجیتال و پلتفرم‌های اجتماعی را کاهش دهد. به عبارتی، هدف پروتکل اکسس کمک به شرکت‌های رسانه دیجیتال برای جذب مشتریان جدید و ایجاد یک مدل درآمدزایی قابل اعتماد است.

ارز دیجیتال اکسس پروتکل (Access Protocol) چگونه کار می‌کند؟

با عضویت در جامعه ارز دیجیتال اکسس پروتکل (Access Protocol) تولیدکنندگان محتوای دیجیتال می‌توانند با قرار دادن محتوای خود در اختیار کاربرانی که مایل به پرداخت هزینه برای آن هستند، بدون اینکه نیازی به تبلیغات سنتی یا مدل‌های اشتراکی داشته باشند، درآمد کسب کنند. از طرفی، مصرف‌کنندگان می‌توانند با قفل کردن توکن‌ ACS در استخر سازنده، به محتوا دسترسی داشته باشند.

برای جذاب‌تر کردن این فرآیند، تولیدکنندگان محتوا می‌توانند توکن اکسس پروتکل (Access Protocol) یا جوایز دیگری را بین کاربرانی که توکن‌های خود را در استخر او قفل کرده‌اند، توزیع کنند. این جوایز می‌تواند شامل موارد مختلفی باشد، مانند دسترسی انحصاری به رویدادها.

سیستم رمزارز اکسس پروتکل (Access Protocol) همچنین به تولیدکنندگان محتوا اجازه می‌دهد تا حداقل رمزارز اکسس پروتکل (Access Protocol) مورد نیاز برای دسترسی به محتوای خود را تعیین کنند؛ اگرچه این کار اختیاری است و آنها می‌توانند در صورت تمایل، محتوای خود را به صورت رایگان هم در دسترس قرار دهند.

توکن ACS چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

هدف پروژه ارز دیجیتال اکسس پروتکل (Access Protocol)، حل مشکلات مرتبط با کسب درآمد از محتوای دیجیتال است. در واقع، توکن ACS به دنبال رفع مشکل محتوای با کیفیت پایین است که می‌تواند از تبلیغات ناشی شود. این بدان دلیل است که شرکت‌هایی که از تبلیغات پشتیبانی می‌کنند، ممکن است محتوایی را که کلیک یا بازدید بیشتری را ایجاد می‌کند، در اولویت قرار دهند، حتی اگر آن محتوا از کیفیت پایینی برخوردار باشد یا مطابق با علایق مخاطبانشان نباشد.

با استفاده از یک سیستم مبتنی بر توکن، اکسس پروتکل (Access Protocol) تولیدکنندگان محتوا را تشویق می‌کند تا به جای تلاش برای ایجاد کلیک‌های بیشتر، بر تولید محتوای با کیفیت بالا که برای مخاطبانشان جذاب‌تر است، تمرکز کنند.

مزایا و معایب توکن اکسس پروتکل (Access Protocol)

  • پیچیدگی: باز کردن قفل محتوا با توکن، به عنوان یک تجربه کاربری پیچیده تلقی می‌شود و برخی از کاربران ممکن است روش‌های پرداخت سنتی را ترجیح دهند.
  • نوسانات: مانند هر ارز دیجیتال، ارزش توکن اکسس پروتکل هم می‌تواند متغیر باشد که ممکن است برخی از کاربران را از استیک کردن دارایی‌های خود منصرف کند.
  • پذیرش: موفقیت اکسس پروتکل (Access Protocol) به پذیرش رمزارز اکسس پروتکل توسط تولیدکنندگان محتوا و کاربران بستگی دارد. اگر پذیرش آن کم باشد، پروتکل اکسس ممکن است آنطور که انتظار می‌رود، رشد نکند.
  • امنیت: مانند هر ارز دیجیتال دیگری، خطر نقض امنیت، هک و سرقت برای رمزارز اکسس پروتکل (Access Protocol) هم وجود دارد. از این رو، کاربران باید اقدامات احتیاطی مناسب را برای محافظت از دارایی‌های خود انجام دهند.
  • روابط قوی‌تر بین تولیدکنندگان محتوا و مصرف‌کنندگان: رمزارز اکسس پروتکل (Access Protocol) تجربه‌ای مثبت را هم برای تولیدکنندگان محتوا و هم برای مصرف‌کنندگان امکان‌پذیر کرده و یک رابطه سودمند متقابل را ایجاد می‌کند.
  • مدل درآمدی منصفانه‌تر برای تولیدکنندگان محتوا: برخلاف مدل‌های اشتراکی سنتی، باز کردن قفل محتوا با رمزارز اکسس پروتکل (Access Protocol) به تولیدکنندگان محتوا اجازه می‌دهد تا بدون تکیه بر هزینه‌های اشتراکی ثابت، درآمد بیشتری از پایگاه کاربری خود کسب کنند.
  • تجربه کاربری جذاب‌تر: پروتکل اکسس به تولیدکنندگان محتوا اجازه می‌دهد تا استخرهای خود را بازی‌گونه کنند (gamify) و کاربران را هم تشویق می‌کند تا با استیک ارز دیجیتال اکسس پروتکل (Access Protocol) بیشتر به «حامیان فوق‌العاده- super supporters» تبدیل شوند و پاداش‌ بیشتری بگیرند.
  • اکوسیستم در حال گسترش: با ورود تولیدکنندگان محتوای بیشتر به اکوسیستم، کاربرد توکن اکسس پروتکل (Access Protocol) تقویت می‌شود و در کل، یک اثر شبکه‌ای ایجاد می‌کند که به نفع همه افراد درگیر است.
  • توزیع گسترده‌تر: استفاده از ارز دیجیتال اکسس پروتکل (Access Protocol) می‌تواند منجر به ضریب نفوذ بالاتر و توزیع گسترده‌تر محتوا شود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.