راهکار Firedancer بر بستر سولانا

راهکار Firedancer بر بستر سولانا

شبکه سولانا و توکن بومی آن در یک ماه اخیر عملکرد بسیار خوبی را ثبت کرده‌اند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که دلیل این حرکت صعودی راه‌اندازی راهکار Firedancer، راه‌حل مورد انتظار و مقیاس‌پذیری بر بستر شبکه آزمایشی سولانا بوده است.

راهکار Firedancer بر بستر سولانا

در پی حرکت صعودی روزهای گذشته، قیمت سولانا به اوج 41 دلاری رسید. سطحی که آخرین بار در ماه اوت سال گذشته به آن رسیده بود. شبکه سولانا که با لقب قاتل اتریوم کار خود را شروع کرده بود به نظر برای اولین بار در مدت طولانی موفق شده عملکرد بهتری از رقیب سنتی خود ثبت کند چراکه اتریوم در یک ماه گذشته تنها 11% رشد قیمت داشته است.

هم‌زمان با راه‌اندازی راهکار Firedancer و افزایش امید سرمایه‌گذاران برای پایان یافتن قطعی‌ها و اختلالات در شبکه سولانا، محصولات مرتبط با سرمایه‌گذاری این ارز نیز شاهد ورود میلیون‌ها دلار سرمایه بودند. البته باید اشاره داشت که علیرغم عملکرد خوب قیمت در روزهای اخیر، سولانا هنوز با اوج قیمتی خود در 260 دلار فاصله‌ای 84 درصدی دارد.

روز 31 اکتبر و در کنفرانس Solana Breakpoint، دن آلبرت، مدیر اجرایی بنیاد سولانا از راه‌اندازی راهکار Firedancer بر بستر شبکه آزمایشی خبر داد که شرکت Jump Crypto از ماه اوت سال گذشته تاکنون مشغول توسعه آن بوده است. باید اشاره داشت که این راهکار یک کلاینت اعتبارسنج تازه در شبکه است که بر اساس داده‌های سولانا هدف آن افزایش سرعت، تنوع اعتبارسنج‌ها و اتکا به شبکه است. انتظار می‌رود که این راهکار مقیاس‌پذیری در نیمه اول سال 2024 در شبکه اصلی راه‌اندازی شود.

شبکه سولانا

شبکه سولانا (Solana) یک پلتفرم بلاکچینی متن‌باز و متمرکز است که با هدف ارائه یک زیرساخت سریع، قابل مقیاس و ایمن برای اجرای برنامه‌های توزیع شده و اعمال هوشمند توسعه داده شده است. این شبکه در سال ۲۰۱۷ توسط آناتولی چیزهین (Anatoly Yakovenko) تأسیس شد.

یکی از ویژگی‌های برجسته سولانا، سرعت بالا و قابلیت مقیاس‌پذیری آن است. سولانا توانایی پردازش بیش از ۶۵ هزار تراکنش در ثانیه را دارد، که این امر آن را یکی از سریع‌ترین شبکه‌های بلاکچین در دنیا می‌سازد. همچنین، با استفاده از الگوریتم Proof-of-History (PoH)، سولانا قادر است به صورت موازی بلاک‌ها را تولید کند و این امکان را فراهم می‌کند که تراکنش‌ها به طور همزمان و به صورت بلادرنگ انجام شوند.

شبکه سولانا برای توسعه برنامه‌های قرارداد هوشمند از زبان برنامه‌نویسی Rust استفاده می‌کند و از پروتکل‌های متن‌بازی مانند Proof-of-Stake (PoS) برای تأمین امنیت شبکه استفاده می‌کند.

توکن اصلی سولانا SOL نام دارد و برای پرداخت هزینه‌های تراکنش، شارژ شبکه و استخراج بلوک استفاده می‌شود. SOL همچنین به عنوان ارز اصلی برای خرید و فروش دیگر توکن‌ها و ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها و بازارهای مالی در دسترس است.

شبکه سولانا در حال حاضر در حوزه‌های مختلفی از جمله دیفای وب، بازارهای مالی، بازی‌های رمزارزی و برنامه‌های دیجیتال استفاده می‌شود و به عنوان یکی از رقبای قوی برای شبکه‌های بزرگ دیگر مانند اتریوم (Ethereum) شناخته می‌شود.

مسیر پیش روی اکوسیستم سولانا

منظور از مسیر پیش روی اکوسیستم سولانا، برنامه‌ها و اقدامات این اکوسیستم برای فصل‌های بعد است. این برنامه‌های توسعه شامل به‌روزرسانی‌های مختلف برای بهبود عملکرد، پایایی و امنیت شبکه هستند.

توسعه‌دهندگان سولانا اقدامات زیر را برای فصل‌های آینده مطرح کرده‌اند:

  • تولید غیرهمزمان بلاک‌ها

  • کلاینت‌های سبک

  • تعیین چند رهبر برای هر اسلات

  • تایید رسمی

  • اضافه کردن زبان‌های قرارداد هوشمند بیشتر

  • Solana Mobile: برنامه dApp Store سولانا به یک بازار بدون مجوز برای dAppهای موبایل تبدیل شد و در ماه ژانویه پذیرش اولیه برنامه‌ها را آغاز کرد. انتظار می‌رود که گوشی‌های هوشمند Saga در سال ۲۰۲۳ در دسترس عموم قرار بگیرند.Firedancer: پیشرفت‌هایی برای

  • Firedancer پیش‌بینی می‌شود. اگر فایر دنسر با موفقیت اجرا شود، سولانا به تنها پلتفرم قرارداد هوشمند (به جز اتریوم) تبدیل خواهد شد که بیش از یک کلاینت ولیدیتور مستقل دارد. یک مزیت استفاده از دو پکیج نرم‌افزاری کاملا متفاوت توسط ولیدیتورها، افزایش انعطاف‌پذیری شبکه است.

  • Token-22: این استاندارد جدید امکان توسعه برنامه‌های جدید را فراهم می‌کند؛ مثلا برنامه‌ای برای جمع‌آوری حق امتیاز در تراکنش‌ها و پرداخت‌های محرمانه.

در کل، سولانا اهداف زیادی برای سال ۲۰۲۳ دارد و ظاهرا هنوز روحیه رقابتی خود را حفظ کرده است.

بر اساس داده‌ها، Firedancer قرار است راه‌حلی برای مشکل قطعی و اختلال شبکه سولانا باشد که آناتولی یاکونکو، مدیرعامل سولانا لبز آن را نفرینی برای شبکه معرفی کرده بود. در سال 2022 شبکه 14 بار با اختلال همراه شد اما در سال 2023 وضعیت بهبود یافت و به تنها یک قطعی بزرگ کاهش یافت.

در حالی که اعضای جامعه نسبت به راهکار Firedancer و تأثیر آن بر شبکه هیجان‌زده هستند، نگرانی‌هایی پیرامون فروش سولاناهای مربوط به صرافی FTX می‌تواند رشد قیمتی این ارز را محدود کند. در حال حاضر بیش از 80 میلیون دلار سولانا به کیف پول‌های ناشناس و مشکوک به فروش انتقال یافته و مشخص نیست که تأثیر فروش احتمالی این کیف پول‌ها بر قیمت چه خواهد بود.

در طول سه‌ماهه اول ۲۰۲۳،‌ تعداد پرداخت‌‌کنندگان منحصربه‌فرد کارمزد روزانه و تراکنش‌های شبکه سولانا که (در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲ به سطوح پایین‌تر کاهش یافته بودند) دوباره رشد کردند و به پایداری نسبی رسیدند. رشد سپرده‌گذاری‌ها و تعداد ولیدیتورهای شبکه نشان داد که اکوسیستم سولانا در جهت تمرکززدایی بیشتر حرکت کرده است. توزیع سالم TVL، رشد پروتکل‌های LSD، راه‌اندازی NFTها و بازی‌های جدید و توسعه کاربردهای جدید در فضای DePIN، از جمله اتفاقات مثبت در سه‌ماهه اول است. البته در این سه‌ماهه، سولانا با چالش‌هایی مثل تضعیف عملکرد شبکه و نیاز به راه‌اندازی مجدد روبه‌رو شد. علی‌رغم این چالش‌ها، به نظر می‌رسد که شبکه سولانا در سال میلادی پیش رو به تقویت استراتژ‌ی‌های رشد، توسعه جامعه کاربری و عملی کردن برنامه‌های خود ادامه خواهد داد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.