ارز دیجیتال آواکس (AVAX) چیست؟

ارز دیجیتال آواکس (AVAX) چیست؟

رمز ارز آوالانچ (AVAX) یکی از جدیدترین رمز ارزهایی است که در سالیان اخیر توانسته است با ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد، تحسین بسیاری از فعالین بازار کریپتوکارنسی (رمز ارزها) را برانگیزد. آواکس در تلاش است تا با پیاده‌سازی

نسل سوم بلاک چین WEB3، به پروژه‌ای فراتر از حد انتظار تبدیل شود.اما برای این‌که بتوانیم به‌صورت کامل با اهداف پروژه آوالانچ(AVAX)آشنا شویم، ابتدا باید یک آشنایی مختصر با نسل اول و دوم بلاک‌چین پیدا کنیم.

فناوری بلاک چین را می‌توان به فناوری اینترنت تشبیه کرد. اینترنتی که امروزه از آن استفاده می‌کنیم، راه درازی را طی کرده است. نسل اول اینترنت در اواخر دهه 80 میلادی رونمایی شد و با گذشت هر دهه، نسل جدیدی از آن با کیفیت و سرعت بیشتر اختراع شد. آخرین نسل از اینترنت که هم‌اکنون در برخی کشورها اجرا شده است، اینترنت 5G است.

فناوری بلاک چین نیز تا به امروز 3 نسل مختلف را پشت سر گذاشته است. نسل اول بلاک چین در سال 2008 با ارز دیجیتال بیت کوین به دنیا معرفی شد. بیت کوین به‌عنوان اولین پول رمزنگاری شده و غیرمتمرکز دنیا، جرقه انقلابی عظیم در نظام مالی جهان را رقم زد. بیت کوین با این هدف ایجاد شد که انتقال پول را با کمترین کارمزد و در سریع‌ترین زمان ممکن، میسر کند. این هدف تنها با استفاده از فناوری بلاک چین می‌توانست محقق شود.

بلاک چین بیت کوین، در کنار ویژگی‌های شگفت انگیزی که دارد، دارای معایبی هم هست. سرعت پایین شبکه و کارمزد بالای تراکنش‌ها، از اصلی‌ترین ایراداتی هستند که به بلاک‌چین بیت کوین وارد می‌شود. برای مثال فرض کنید به فروشگاه سر خیابان می‌روید تا یک شیرکاکائو با کیک بخرید. اگر شما بخواهید هزینه خرید خود را با بیت کوین بپردازید، باید حدود 300 هزار تومان هزینه اضافه بابت کارمزد شبکه بیت کوین پرداخت کنید. این هزینه گزاف برای خریدی که شاید 15 هزار تومان نشود، بسیار غیرمعقول است.

دومین مشکل بلاک چین بیت کوین سرعت پایین تراکنش‌ها در شبکه این ارز است. با سرعت کنونی شبکه بیت کوین احتمالا باید حدودا نیم ساعت منتظر بمانید که پول شیرکاکائو به ولت فروشنده واریز شود.

از دیگر مشکلات ارزهای دیجیتالی که براساس نسل اول بلاک چین توسعه یافته‌اند می‌توان به مصرف بالای انرژی اشاره کرد. ارزهایی مثل بیت کوین، بیت کوین کش ، لایت کوین و ... قابل استخراج و ماین هستند. مصرف برق این ماینرها بسیار بالا است و بعضی از فعالین محیط زیست نسبت به این موضوع حساس هستند.

سال 2015 ارز دیجیتال اتریوم نسل دوم بلاک چین را به دنیا معرفی کرد. از بزرگ‌ترین تفاوت‌های این نسل از بلاک چین می‌توان به سرعت بیشتر، امنیت بالاتر، کارمزد کمتر و امکان اجرای قراردادهای هوشمند اشاره کرد. برای مثال اتریوم امکان ایجاد بستری مناسب برای قراردادهای هوشمند (Smart Contract) ، سازمان‌های غیر متمرکز (DAO)، اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (Dapps) و پروژه‌هایی که بر روی امور مالی غیر متمرکز کار می‌کنند ایجاد کرده است.

اکثر ارزهایی که بر اساس نسل دوم بلاک چین ایجاد شده‌اند قابل استخراج نیستند. این ارزها از پروتکل POS به جای پروتکل POW استفاده می‌کنند. پروتکل POS علاوه‌بر این‌که سرعت بالاتری دارد باعث افزایش امنیت شبکه نیز می‌شود.

با وجود بهبودهای فراوانی که نسل دوم بلاک چین نسبت به نسل اول آن داشت، اما همچنان راه برای ایجاد بهبودهای بیشتر بر روی بلاک چین فراهم است. آوالانچ یکی از ارزهایی است که بر پایه سومین نسل از بلاک چین ایجاد شده است. آوالانچ (Avalanche) ( AVAX) همانند اتریوم بستری مناسب برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند ایجاد کرده است. اما عمده‌ترین تفاوت این دو ارز در انعطاف‌پذیری و قابلیت شخصی‌سازی‌ است که توسعه‌دهندگان می‌توانند روی پروژه‌های خود انجام دهند.

زمانی که شما بر روی بلاک چین اتریوم یک توکن ایجاد می‌کنید، ملزم به رعایت قوانین و پروتکل‌های بلاک چین اتریوم هستید. برخلاف این ارز، بلاک‌چین اواکس از n بلاک چین کوچک‌تر تشکیل شده است. به‌عبارت ساده‌تر، هر کس که بخواهد بر روی رمز ارز آوالانچ یک توکن یا پروژه راه‌اندازی کند می‌تواند بلاک‌ چین مخصوص خود را بسازد. حتی آولانچ به شما اجازه می‌دهد قوانین و پروتکل‌های بلاک چینی که ساخته‌اید را خودتان تعیین کنید. البته ذکر این نکته لازم است که تمامی بلاک‌ چین‌های ساخته شده در آوالانچ (Avalanche )زیرمجموعه یک بلاک چین مادر قرار می‌گیرند.

آینده ارز آوالانچ( AVAX)

برای این‌که بتوان آینده یک پروژه را داوری کرد باید وضعیت بنیادی، تیم توسعه‌دهنده ارز دیجیتال را با دقت مورد بررسی قرار داد. امروزه بیش از 18 هزار ارز دیجیتال در دنیا وجود دارد. قطعا رقابت با این پروژه‌ها به تیمی متخصص، باسابقه و قوی نیاز دارد.

اگر بخواهیم به 3 مورد از نقاط قوت پروژه اواکس اشاره کنیم می‌توانیم موارد زیر را ذکر کنیم:

تیم قوی مدیرعامل و بنیان‌‌گذار آوالانچ (AVAX )آقای Emin Gun Sirer است. امین گون مدرس علوم کامپیوتر و دانشمند علوم رایانه در دانشگاه کرنل آمریکا است. امین گون سال‌ها روی شبکه‌های کامپیوتری، سیستم‌عامل‌ها و سیستم‌های همتا به همتا کار کرده است. او همچنین مدت ها تحقیقات گسترده‌ای بر روی شبکه‌های غیرمتمرکز و بیت کوین انجام داد. نتیجه تمام این تحقیقات ساخت بلاک چینی متن باز با قابلیت برنامه‌‌ریزی برای ساخت قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز شد. قطعا حضور آقای امین گون به‌عنوان مدیرعامل آولانچ( AVAX )اعتبار این پروژه را بیشتر می‌کند.

بلاک چین پیشرفته آولانچ مفهوم جدیدی به‌نام SubBlockchain یا زیر شبکه را معرفی کرد که در آن یک بلاک‌چین به تعداد زیادی بلاک‌چین کوچک‌تر تقسیم شده و هر کدام براساس قوانین خود فعالیت می‌کنند. در عین حال تمامی این بلاک چین‌ها با بلاک چین اصلی آوالانچ هماهنگ هستند.

سرعت بالای بلاک چین آوالانچ( AVAX) از دیگر ویژگی‌های مثبت آن است. اگر به سایت https://www.avax.network مراجعه کنید می‌توانید سرعت شبکه آوالانچ(AVAX ) را با شبکه بیت کوین، اتریوم و پولکادات مقایسه کنید.

رشد سریع پروژه پروژه آوالانچ (AVAX) سال 2018 راه‌اندازی شد و توانست طی چند مرحله عرضه اولیه، مبلغی حدود 60 میلیون دلار جمع‌آوری کند. این رقم برای یک ارز دیجیتال تازه تاسیس در سال 2018 رقم بالایی محسوب می‌شد. با توجه به تیم قوی، بلاک‌چین منحصربه‌فرد و سرمایه عظیمی که بنیان‌گذاران آوالانچ طی عرضه اولیه کسب کردند، می‌توان گفت که آوالانچ (AVAX) یکی از ارزهای دیجیتالی است که می‌تواند آینده خوبی داشته باشد.

پیش بینی قیمت آوالانچ ( AVAX )

AVAX آوالانچ با قیمت 5 دلار در سپتامبر 2020 وارد بازار شد. اما این قیمت دوام زیادی نداشت و قیمت ارز دیجیتال (avax) یک ماه بعد به 3.20 دلار کاهش یافت. با آغاز سال 2021 روند صعودی AVAX نیز آغاز شد. در آغاز سال 2021 ارزش بازار اواکس از 1 میلیارد دلار فراتر رفت. در 10 فوریه آواکس اولین رکورد تاریخی خود را در سال 2021 زد و به قیمت 63.31 دلار رسید.

با همکاری آوالانچ( Avalanche )و شرکت Deloitte، پلتفرم Close As You Go (CAYG)" راه‌اندازی شد. جالب اینجاست که یک هفته بعد آوالانچ( AVAX) با 134.53 دلار به بالاترین حد خود رسید. در اواخر سال 2021 استیبل کوین USDC در بلاک چین آوالانچ ادغام شد. این ادغام تاثیری مثبت روی قیمت ارز دیجیتال آوالانچ ( avax )گذاشت و قیمت این کوین رشدی 50 درصدی را تجربه کرد.

طبق پیش‌بینی سایت Walletinvestor.com قیمت ارز دیجیتال آوالانچ( avax) در سال 2022 می‌تواند به 275 دلار برسد. Walletinvestor.com سایتی است که پیش بینی های فنی بیش از 3400 ارز دیجیتال، بیش از 50000 سهام، چندین هزار جفت فارکس، بیش از 28000 بازار املاک و مستغلات ایالات متحده و بیش از 10000 صندوق و مهمترین کالاها را ارائه می‌دهد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.