لایه 2 اتریوم zkEVM راه اندازی شبکه اصلی ‘Scroll’ را تایید کرد

لایه 2 اتریوم zkEVM راه اندازی شبکه اصلی ‘Scroll’ را تایید کرد

اسکرول ‘Scroll’، یک رقیب جدید در فضای ماشین مجازی اتریوم (zkEVM) با دانش صفر که برای مقیاس‌بندی بلاک چین کار می‌کند، راه‌اندازی شبکه اصلی خود را تایید کرده است.

داده های بلاک چین از Etherscan نشان می دهد که شبکه اصلی اسکرول ‘Scroll’ بیش از یک هفته پیش فعال شد.

تیم اسکرول در پست خود در 17 اکتبر راه‌اندازی را اعلام کرد و افزود که برنامه‌های موجود و جعبه‌ابزارهای توسعه‌دهنده موجود در اتریوم اکنون می‌توانند به راه‌حل جدید مقیاس‌پذیری مهاجرت کنند.

تیم اسکرول ‘Scroll’ گفت: “همه چیز خارج از جعبه کار می کند.”

لایه 2 اتریوم zkEVM

لایه 2 اتریوم zkEVM یک فناوری مقیاس‌پذیری است که برای افزایش قابلیت اجرای تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمند در بلاکچین اتریوم استفاده می‌شود. zkEVM به معنای "ماشین مجازی صفر-دانستنی" است و ترکیبی از دو تکنولوژی مهم، یعنی ZK-Rollups و EVM (ماشین مجازی اتریوم) است.

ZK-Rollups یک روش مقیاس‌پذیری است که با استفاده از حجم کمی اطلاعات (معروف به "اطلاعات رولاپ") تراکنش‌ها را در لایه‌ی دوم اجرا می‌کند. در این روش، تراکنش‌ها در لایه‌ی دوم اجرا و اثباتی از صحت آن‌ها به لایه‌ی اصلی (لایه‌ی اتریوم) ارسال می‌شود. این اثبات‌ها برای نشان دادن که تراکنش‌ها در لایه‌ی دوم به درستی اجرا شده‌اند و هیچ تغییری در بلاکچین اصلی اتریوم نیاز است. این روش باعث افزایش سرعت و کاهش هزینه تراکنش‌ها می‌شود، زیرا تعداد اطلاعاتی که در بلاکچین اصلی ذخیره می‌شود کاهش می‌یابد.

از طرف دیگر، EVM (ماشین مجازی اتریوم) یک ماشین مجازی است که قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند را در بلاکچین اتریوم فراهم می‌کند. این ماشین مجازی به زبان برنامه‌نویسی Solidity و به کمک گاز (gas) برای محاسبه هزینه اجرای تراکنش‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از لایه‌ی دوم zkEVM، قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند در لایه‌ی دوم بهبود یافته و سرعت و کارایی بلاکچین اتریوم افزایش می‌یابد.

با استفاده از ترکیب تکنولوژی‌های ZK-Rollups و EVM در لایه 2 اتریوم zkEVM، مقیاس‌پذیری بلاکچین اتریوم بهبود یافته و امکان اجرای تراکنش‌ها با سرعت بالا و هزینه کمتر فراهم می‌شود. همچنین، با استفاده از مکانیزم‌های صفر-دانستنی (zk-SNARKs و zk-STARKs)، حریم خصوصی در اجرای تراکنش‌ها نیز تضمین می‌شود، زیرا اطلاعات حساس تراکنش‌ها نمایش داده نمی‌شود.

بهمچنین، با استفاده از zkEVM، امکان اجرای قراردادهای هوشمند با حجم داده‌های بزرگ نیز وجود دارد. این به این معنی است که می‌توان قراردادهای هوشمند پیچیده‌تر و با تعداد بیشتری از تراکنش‌ها را در بلاکچین اتریوم اجرا کرد.

به طور خلاصه، zkEVM یک فناوری مقیاس‌پذیری برای بلاکچین اتریوم است که با استفاده از ترکیب تکنولوژی‌های ZK-Rollups و EVM، سرعت، کارایی و حریم خصوصی در اجرای تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمند را بهبود می‌بخشد.

راه حل zkEVM مانند اسکرول ‘Scroll’ با هدف ارائه هزینه های تراکنش کمتر با توان عملیاتی بیشتر برای برنامه های غیرمتمرکز اجرا شده بر روی اتریوم است.

این کار با تجمیع هزاران تراکنش خارج از زنجیره در یک تراکنش منفرد و سپس ارسال مدرکی متشکل از حداقل خلاصه اطلاعات به شبکه اصلی اتریوم کار می‌کند.

بر اساس داده‌های Etherscan، داده‌های بلاک چین نشان می‌دهد که اسکرول از ۸ اکتبر، تاریخی که اولین قرارداد هوشمند در شبکه اصلی thScroll مستقر شد، خبر فعال بودن شبکه اصلی خود را حفظ کرده است.

اسکرول ‘Scroll’ گفت که راه اندازی شبکه اصلی پس از 15 ماه آزمایش گسترده و ممیزی های امنیتی در سه شبکه آزمایشی جداگانه انجام می شود.

اسکرول ‘Scroll’ افزود: «قراردادهای پل و مجموعه ما توسط OpenZeppelin و Zellic ممیزی شدند. مدارهای ZkEVM توسط Trail of Bits، Zellic و KALOS بررسی شده است.

بیش از 450000 قرارداد هوشمند در سه شبکه آزمایشی مستقر شد که بیش از 90 میلیون تراکنش را در 9 میلیون بلوک امکان پذیر کرد. این شرکت همچنین گفت که 280000 پروفیل ZK تولید شده است.

حدود یک ماه پیش، یکی از بنیانگذاران Scroll، Ye Zhang به Cointelegraph گفت که Scroll با ویژگی‌های متمرکز راه‌اندازی می‌شود، اما قصد دارد در طول زمان به طور فزاینده‌ای غیرمتمرکز شود.

ژانگ گفت: “ما یک ترتیب سنج مرکزی و دکمه تایید کننده مرکزی خواهیم داشت.” با این حال، وی افزود که برنامه ای برای حذف این دکمه در دست اجراست.

ما یک نقشه راه داریم […] حل تنها نقطه شکست و تشویق جامعه برای ساخت سخت افزار اثبات شده بهتر.

ژانگ گفت که تیم اسکرول ‘Scroll’ همچنین پیشنهادهای مختلفی را ارائه خواهد کرد تا به جامعه اجازه دهد تا در مورد آنچه که برای حرکت رو به جلو اسکرول ‘Scroll’ بهترین است بحث کند.

مرتبط با: ConsenSys Linea zkEVM را برای مقیاس‌بندی بیشتر اتریوم راه‌اندازی کرد

اسکرول ‘Scroll’ در سال 2021 با هدف تمرکز بیشتر در جامعه تاسیس شد. راه حل های دیگر zkEVM که در مقیاس اتریوم کار می کنند عبارتند از Polygon، zkSync، StarkWare و Immutable.

جوردی بایلینا، رهبر فنی Polygon Hermez zkEVM اخیراً به Cointelegraph گفت که چنین رقابتی در فضای zkEVM فقط اکوسیستم اتریوم را قوی‌تر می‌کند:

او گفت: «داشتن پروژه‌های مختلف به تجربه زیادی اضافه می‌کند و همچنین راهی برای آزمایش رویکردهای مختلف، روش‌های انجام یا حل کارها است.

شبکه اصلی اسکرول ‘Scroll’

شبکه اصلی اسکرول (Scroll) یک بلاکچین عمومی است که به منظور ارائه‌ی یک پلتفرم برای نشر محتوا و روشن شدن ارزش محتوا ایجاد شده است. اسکرول از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند تا به ناشران و کاربران اینترنت اجازه دهد در مقابل محتوای تولید شده پرداخت کنند و در عوض، تجربه‌ی بدون تبلیغات و کامل‌تری را دریافت کنند.

بلاکچین اسکرول ‘Scroll’ بر اساس توکن ERC-20 اتریوم ساخته شده است و از قراردادهای هوشمند برای رصد و توزیع درآمد استفاده می‌کند. توکن اصلی اسکرول (SCRL) برای پرداخت هزینه عضویت و تبدیل شدن به ارزش مصرف شده توسط کاربران استفاده می‌شود.

هدف اصلی اسکرول ‘Scroll’ ایجاد یک سیستم پرداخت عادلانه برای ناشران و کاربران است که تبلیغات را کاهش داده و به جای آن، درآمد مستقیم از محتوا فراهم می‌کند. با استفاده از بلاکچین و توکن‌های دیجیتال، اسکرول ‘Scroll’ تلاش می‌کند تا بهبودی در مدل کسب و کار محتوا و تجربه کاربری اینترنت ایجاد کند.

مهمترین مزیت اسکرول ‘Scroll’ این است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون تبلیغات در وب سرگرمی داشته باشند و در عین حال، ناشران را تشویق به ایجاد محتوای باکیفیت و جذاب می‌کند. با این رویکرد، اسکرول ‘Scroll’ سعی در ارتقای محیط آنلاین با ارائه‌ی محتوای بهتر و رابطه مستقیم بین ناشران و کاربران دارد.

مهمترین نکته‌ی قابل ذکر این است که اطلاعات دقیق تر در مورد وضعیت فعلی اسکرول (Scroll) یک پلتفرم مبتنی بر بلاکچین است که به منظور بهبود تجربه خوانندگان و تولیدکنندگان محتوا در اینترنت ایجاد شده است. این پلتفرم از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌کند تا به خوانندگان امکان دسترسی به محتوای بدون تبلیغات را بدهد و در عین حال، تولیدکنندگان محتوا را با درآمدی عادلانه پاداش دهد.

اعضای اسکرول ‘Scroll’ می‌توانند با پرداخت یک هزینه عضویت ماهانه، به محتوای بدون تبلیغات دسترسی پیدا کنند. سپس، درآمد حاصل از این هزینه‌ها بین ناشران و تولیدکنندگان محتوا تقسیم می‌شود، بنابراین تولیدکنندگان محتوا مستقیماً پاداش مالی دریافت می‌کنند.

اسکرول ‘Scroll’ از توکن خود به نام "SCRL" استفاده می‌کند، که بر اساس استاندارد ERC-20 در بلاکچین اتریوم ساخته شده است. این توکن برای پرداخت هزینه‌ها، پاداش به تولیدکنندگان محتوا و تجاری‌سازی رویدادها در پلتفرم استفاده می‌شود.

با استفاده از تکنولوژی بلاکچین، اسکرول ‘Scroll’ تلاش می‌کند تا مزیت‌هایی مانند شفافیت، امنیت، عدالت و انتقال مستقیم پاداش مالی را در بین ناشران و خوانندگان فراهم کند. همچنین، این پلتفرم سعی در ایجاد یک سیستم اشتراکی عادلانه و متقابل بین تولیدکنندگان محتوا و خوانندگان دارد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.