ارز کاردانو ADA چیست؟

ارز کاردانو ADA چیست؟

کاردانو، یک بلاک چین مبتنی بر روش اثبات سهام است که هنوز در ابتدای راه توسعه خود قرار دارد. هدف غایی این بلاک چین نسل سوم، حل معضل مقیاس پذیری بلاک چین های نسل های پیشین است.پروژه کاردانو، از زمان آغاز به کار

خود در سال ۲۰۱۵ تاکنون توانسته سر و صدای زیادی را در محافل رمزارزی به پا کند. همچنین دقت آکادمیک اعمال شده در طراحی و توسعه این پروژه، زبانزد تمامی کارشناسان و فعالان بازار ارزهای دیجیتال است.

شرکتی به نام IOHK زمام مدیریت و توسعه پروژه کاردانو را در دست دارد. در ادامه، جزئیات بیشتری از این پروژه سرآمد را بررسی خواهیم کرد. کاردانو را می‌توان یک بلاک چین همه منظوره دانست که بر پایه پژوهش های عمیق دانشگاهی طراحی شده است. گروهی متشکل از چندین مهندس، ریاضی دان، دانشمند علوم رایانه و خبرگان حوزه کسب وکار در طراحی و اجرای این پروژه دست داشته اند.

توسعه کاردانو و اجرای نقشه راه آن نیز مبتنی بر یک رویکرد دانشگاهی است. گردانندگان این پروژه، گفته‌اند که امنیت، مقیاس پذیری و قابلیت همکاری تعاملی، سه رکن اساسی طراحی و توسعه کاردانو هستند. آدا با نماد اختصاری ADA، رمزارز بومی پروژه کاردانو است که برای تسهیل پرداخت ها در بستر این بلاک چین به کار می‌رود. رابطه میان آدا و کاردانو، درست شبیه به رابطه بین اتر و اتریوم است.

نام آدا برگرفته از نام آدا لاولیس (Ada Lovelace)، زن ریاضی دان پرآوازه قرن نوزدهم است که عده ای از او با عنوان نخستین برنامه نویس جهان یاد کرده اند.

کوین های آدا را می‌توان سوخت ماشین مجازی کاردانو دانست. پرداخت کارمزد تراکنش ها کارکرد اساسی این کوین ها است. افزون بر این، کاربران پلتفرم کاردانو می‌توانند با سهام گذاری کوین های آدای خود در فرایند پردازش و اعتبارسنجی تراکنش ها شرکت کنند و پاداش بگیرند. علاوه بر این، قرار است در آینده نزدیک، رمز ارز آدا (کاردانو) ایفاگر نقش کوین حاکمیتی در زیست بوم کاردانو نیز باشد. به این ترتیب، دارندگان این کوین می‌توانند در مورد تغییرات و رخدادهای توسعه ای آتی کاردانو از حق اعمال رأی برخوردار شوند.

بنیان گذار کاردانو

چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، هم بنیان گذار اتریوم در سپتامبر سال ۲۰۱۷ پروژه کاردانو را در به عنوان سردمدار بلاک چین های نسل سوم، راه اندازی کرد. هدف او ساخت بلاک چینی بود که بسیار مقیاس پذیر و کارآمد باشد و همچنین بتواند از پس میزبانی قراردادهای هوشمند بربیاید.

هاسکینسون یک کارآفرین آمریکایی است که در سال ۲۰۱۳ پس از راه اندازی پروژه ای به نام آموزش بیت کوین ، از کار قبلی خود کناره گرفت. هاسکینسون از جمله کسانی است که بر این باورند بیت کوین، طلای دیجیتال است.

او سپس در اواخر سال ۲۰۱۳ همراه با ویتالیک بوترین و ۶ تن دیگر پروژه اتریوم را راه اندازی کرد و برای مدت کوتاهی، سکان مدیریت اتریوم را نیز در دست داشت. هاسکینسون در ادامه در سال ۲۰۱۴ پس از اختلاف نظر با بوترین، دیگر هم بنیان گذار اتریوم بر سر مدل تجاری این پروژه، از تیم گردانندگان آن کناره گرفت.

اولین معامله بیت کوین، خرید یک پیتزا بود. لازلو هانیک (Laszlo Hanyecz)، پیش در تاریخ 18 مه 2010، برای خرید 2 عدد پیتزا 10000 بیت کوین پرداخت کرد و اولین معامله با بیت کوین در تاریخ را رقم زد. این تاریخ در بین جامعه کریپتوکارنسی به روز پیتزای بیت کوین مشهور شده است. پس از آن، قیمت بیت کوین رفته رفته افزایش یافت و موفق شد جای خود را در بازار معاملات مالی پیدا کند.

هاسکینسون سپس در اواخر سال ۲۰۱۴ با همکاری جرمی وود (Jeremy Wood)، دست به تأسیس شرکت IOHK زد. این شرکت، نهادی تجاری و انتفاعی است که بر روند توسعه پروژه کاردانو نظارت دارد.

نشریه فوربز، ثروت هاسکینسون را بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار تخمین زده است.

هاسکینسون در سال ۲۰۲۰ طی یک سخنرانی در مجمع جهانی اقتصاد گفت که بلاک چین ممکن است منجر به تغییرات وسع اجتماعی در سطح جهان شود.

کاردانو و اوروبورس (Ouroboros)

بلاک چین کاردانو بر پایه سازوکار اجماع اوروبورس عمل می‌کند. اوروبورس که در فاز نخستین توسعه کاردانو ایجاد شد، اولین پروتکل اثبات سهام است که توانست در عمل، کارایی خود را به اثبات برساند. اوروبورس در قیاس با روش اثبات کار، انرژی بسیار کمتری مصرف کرده و امکان پردازش سریع تر تراکنش ها را نیز فراهم می‌کند. در این روش، هر گره شبکه به جای در اختیار داشتن رونوشتی کامل از بلاک چین، زیرمجموعه یک گره مادر قرار دارد که وظیفه پردازش و اعتبارسنجی بخشی از تراکنش ها را بر عهده دارد.

مزایا و ویژگی های ارز دیجیتال کاردانو

همان طور که پیش تر اشاره شد، مزیت و نقطه قوت اصلی کاردانو، بهره مندی آن از پشتوانه قوی آکادمیک است. تیم سازنده این پروژه، بالغ بر ۹۰ سپیدنامه پیرامون تشریح فناوری زیربنایی آن به رشته تحریر درآورده اند. افزون بر این، کاردانو دارای یک نقشه راه کاملا مدون و دقیق برای دستیابی به سطوحی بالایی از امنیت، مقیاس پذیری و قابلیت همکاری تعاملی است.

همچنین در حال حاضر، کاردانو همچون اتریوم می‌تواند میزبان قراردادهای هوشمند باشد. بنیان گذاران کاردانو نیم نگاهی به ویزا (Visa)، غول حوزه پرداخت های پولی دارند تا بتوانند با استفاده از یک فناوری غیرمتمرکز، قواعد بازی را در حوزه نقل و انتقالات مالی بر هم بزنند.

کاردانو همچون اتریوم، قابلیت ها و کارکردهای بسیاری دارد. با این حال، هدف اصلی سازندگان آن این است که کاردانو در نهایت، لایه ای پایه و سنگ بنایی برای ساخت دیگر اپ ها و برنامه ها باشد.

اهداف ارز دیجیتال کاردانو

کاردانو خود را پیش‌گام نسل سوم پروژه های بلاک چینی می‌داند و در پی حل و فصل معضل بزرگ مقیاس پذیری است. مقیاس پذیری را می‌توان پاشنه آشیل بلاک چین ها دانست. از بلاک چین های نسل اول همچون بیت کوین گرفته تا نسل دوم مثل اتریوم، همگی زیر بار پردازش حجم انبوه تراکنش ها کمر خم کرده‌اند. سازندگان کاردانو امیدوارند که با پیاده سازی کامل روش اثبات سهام، سنگ مقیاس پذیری را برای همیشه از پیش پای بلاک چین ها بردارند.

افزون بر این، کاردانو می‌خواهد تا نقل و انتقالات میان زنجیره ای بین بلاک چین های مختلف را هم تسهیل کند.

کاردانو قرار است طی پنج فاز عملیاتی به اهداف خود دست پیدا کند. این پلتفرم، در نهایت می خواهد بستری برای میزبانی از اپلکیشن های غیرمتمرکز (dApp) و قراردادهای هوشمند باشد. هر یک از پنج فاز یادشده، نامی مخصوص به خود را دارند که از این قرار است:

فاز بنیادی یا بایرون (Byron) فاز تمرکززدایی یا شلی (Shelley) فاز قراردادهای هوشمند یا گوگوئن (Goguen) فاز مقیاس پذیری یا باشو (Basho) فاز حکمرانی یا ولتر (Voltaire)

تعداد کوین های در حال گردش کاردانو چقدر است؟

بیش از ۵۷ درصد از کوین های آدا در رویداد عرضه اولیه آن، میان سرمایه گذاران توزیع شده است. در آن هنگام، بنیان گذاران کاردانو توانستند از این ICO بیش از ۶۲ میلیون دلار سرمایه جذب کنند.

تعداد کل کوین های قابل استخراج آدا برابر با ۴۵ میلیارد واحد است که از این میان، بیش از ۳۳.۷ میلیارد واحد در چرخه معاملات بازار قرار دارد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.