بایننس کوین (BNB) چیست؟

بایننس کوین (BNB) چیست؟

بایننس کوین (Binance Coin) کوین بومی صرافی بایننس است. این کوین که با نماد BNB شناخته می‌شود؛ در سال 2017 توسط تیم بایننس راه‌اندازی شد. BNB ابتدا یک توکن بود و روی بستر بلاک چین اتریوم (ERC-20) راه‌اندازی ایجاد شده بود.

اما صرافی بایننس در سال 2019 با راه‌اندازی شبکه بلاک چین اختصاصی خود (BEP-2) ارز BNB را به بلاک چین خود منتقل کرد.

هدف اصلی از ایجاد ارز BNB، جذب سرمایه برای گسترش و ارتقا اکوسیستم صرافی بایننس بود. به همین علت این اکسچنج در سال ‌های ابتدایی عرضه بایننس کوین با طرح ‌های تشویقی مختلف، کاربران را برای استفاده از این کوین ترغیب می‌کرد. یکی از این برنامه‌های تشویقی، تخفیف 50 درصدی در کارمزد معاملاتی بود که با BNB انجام می‌شد.

اما ارز Binance Coin کاربردهای دیگری هم دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

سرمایه‌گذاری پلتفرم ‌هایی وجود دارند که به سرمایه‌ گذاران اجازه می‌دهد تا با استفاده از BNB در صندوق‌های ETF، سهام و سایر دارایی‌ ها سرمایه ‌گذاری کنند. علاوه بر این، با خرید ارز دیجیتال binance coin می‌توانید روی صرافی بایننس سرمایه‌گذاری کرده و با افزایش قیمت این کوین، سود کسب کنید.

پرداخت هزینه سفر از بایننس کوین می‌توان برای رزرو بلیت هواپیما و هتل در بعضی از وب ‌سایت ‌های خاص استفاده کرد.

سرگرمی از بایننس کوین می‌توانید در بعضی از پلتفرم‌های سرگرمی برای پرداخت هدایای مجازی یا خرید بلیط بخت آزمایی استفاده کنید.

افزایش شانس شرکت در بعضی از ICO ها با داشتن ارز BNB می‌توانید در ICO های خاصی شرکت کنید که از طریق برنامه Launchpad بایننس فهرست شده‌اند.

تاریخچه بایننس کوین

ارز دیجیتال BNB در ماه جولای 2017 به روش ICO راه‌اندازی شد. در این ICO مقدار 200 میلیون واحد از این کوین میان شرکت‌کنندگان مختلف و تیم مؤسس صرافی بایننس توزیع شد. در ادامه می‌توانید نحوه توزیع اولیه رمز ارز BNB را مشاهده کنید:

Founding team (تیم موسس): 40٪ معادل 80 میلیون BNB Angel investors (سرمایه گذارانی که روی استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند): 10٪ معادل 20 میلیون BNB Public sale (فروش عمومی): 50٪ معادل 100 میلیون BNB با فروش 100 میلیون BNB به مردم، صرافی بایننس توانست حدود 15 میلیون دلار سرمایه جذب کند.

طبق تصمیمی که مدیران بایننس گرفتند، از 15 میلیون دلاری که جمع آوری شد، 50 درصد به بازاریابی و برندسازی اختصاص یافت. 35 درصد از این بودجه به ارتقای پلتفرم بایننس و سیستم مبادلات و درنهایت، 15 درصد باقیمانده نیز به‌عنوان ذخیره و پشتوانه در صورت بروز هرگونه شرایط اضطراری یا شرایط بی‌سابقه کنار گذاشته شد.

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم توکن BNB ابتدا روی شبکه اتریوم راه‌اندازی شد، اما در آوریل 2019 با راه‌اندازی بلاک چین اختصاصی صرافی بایننس، BNB به شبکه BEP-2 منتقل شد. در آن زمان، بایننس کاربران را تشویق کرد که BNB های خود را که روی شبکه ERC-20 قرار دارند؛ به کوین‌ های BNB شبکه BEP-2 تبدیل کنند.

خالق بایننس کوین

موسس صرافی بایننس، آقای چانگ پنگ ژائو ملقب به CZ است. این برنامه‌ نویس و کارآفرین چینی در سال 2017 تصمیم گرفت صرافی بایننس را پایه‌گذاری کند. اما این تصمیم، نیازمند سرمایه‌ای عظیم بود. زیرا در آن سال‌ تعداد زیادی صرافی ارز دیجیتال وجود داشت و رقابت با آن‌ها کار ساده‌ای نبود. به‌ همین علت آقای CZ برای جذب سرمایه شرکت خود، تصمیم گرفت از روش ICO استفاده کند. این روش در سال 2017 به روشی مرسوم برای جذب سرمایه تبدیل شده بود.

به‌این ترتیب، صرافی بایننس با فروش 200 میلیون واحد BNB توانست سرمایه اولیه‌ای معادل 15 میلیون دلار جذب کند. CZ با این سرمایه و برنامه‌ریزی‌های دقیق توانست طی هشت ماه، صرافی بایننس را به بزرگ ‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهان تبدیل کند. CZ در لیست افراد ثروتمند دنیا قرار دارد. بسیاری به او لقب بیل‌گیتس دنیای ارزهای دیجیتال را داده‌اند

پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال بایننس کوین

به‌دلیل این‌که bnb کوین بومی صرافی بایننس است، وابستگی شدیدی به شرایط این صرافی دارد. برای مثال زمانی که صرافی بایننس هک شد، قیمت این کوین نیز دچار یک ریزش مقطعی شد. البته بعد از مدت کوتاهی با شروع روند صعودی بیت کوین در سال 2020 و 2021، bnb نیز وارد یک رالی صعودی شدید شد. این کوین سال 2021 را با قیمتی در حدود 38 دلار آغاز کرد و توانست تا 690 دلار هم افزایش یابد. این رشد 1700 درصدی طی چند ماه باعث شد که این ارز در نیمه دوم سال 2021 اصلاح قیمتی شدیدی را تجربه کند.

از لحاظ تکنیکالی، قیمت این کوین در محدوده 200-250 دلار می‌تواند جذاب باشد. با توجه به رشد صرافی بایننس، می‌توان انتظار داشت که ارز BNB نیز در سال ‌های آینده رشد قیمت خوبی را تجربه کند. امروزه صرافی بایننس، مورد علاقه بسیاری از تریدرهای بزرگ دنیای ارزهای دیجیتال است و هر روز بر اعتبار آن افزوده می‌شود. حسن شهرت صرافی بایننس، باعث استفاده بیشتر کاربران از این صرافی و در نتیجه، رشد قیمت ارز بومی آن خواهد شد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.