لایت کوین چیست؟

لایت کوین چیست؟

لایت کوین (Litecoin) با نماد اختصاری LTC، همانند دیگر رمز ارز ها یک ارز دیجیتال غیر متمرکز و همتا به ‌همتا است. این رمز ارز با انشعاب سخت از بلاک چین بیت کوین پدید آمده و ساختار آن به گونه‌ای است که امکان پرداخت ‌های آنی

با کارمزد های بسیار ناچیز را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. لایت کوین (Litecoin) با نماد اختصاری LTC، همانند دیگر رمز ارز ها یک ارز دیجیتال غیر متمرکز و همتا به ‌همتا است. این رمز ارز با انشعاب سخت از بلاک چین بیت کوین پدید آمده و ساختار آن به گونه‌ای است که امکان پرداخت ‌های آنی با کارمزد های بسیار ناچیز را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

لایتکوین، همچون بیت کوین از سازوکار گواه اثبات کار برای اعتبارسنجی تراکنش‌ ها در بلاک چین استفاده می‌کند؛ با این حال به دلیل برخی تغییرات، می‌توان آن را نسخه‌ای سبک‌ تر و سریع ‌تر از بیت کوین قلمداد کرد. تفاوت اصلی میان لایت کوین و بیت کوین در الگوریتم‌ های استخراج آن ‌ها است. لایت کوین از یک الگوریتم ویژه به نام اسکریپت (Script) بهره می‌برد و بر پایه آن قادر است تراکنش‌ ها را در زمان بسیار کمتری، پردازش کند.

بلاک چین لایت کوین در هر ۲.۵ دقیقه، یک بلاک جدید تولید می‌کند که چهار برابر سریع‌ تر از بلاک چین بیت کوین است. بنابراین میزان عرضه و تولید لایت کوین هم چهار برابر بیشتر از بیت کوین است. افزون بر این، سقف عرضه بیت کوین برابر با ۲۱ میلیون واحد است؛ درحالیکه لایت کوین، سقف عرضه‌ای ۸۴ میلیون واحدی دارد. در حال حاضر، تعداد کل لایت کوین‌های در گردش بازار، بیش از ۶۹ میلیون واحد است.

تاریخچه لایت کوین

لایت کوین در سال‌های نخست ظهور رمز ارز ها در سال ۲۰۱۱ به دست فردی به نام چارلی لی (Charlie Lee) ایجاد شد. لی یکی از چهره ‌های سرشناس حوزه رمز ارز ها است که کار در شرکت‌های پرآوازه‌ای همچون گوگل و کوین بیس را در کارنامه خود دارد. این دانشمند حوزه علوم رایانه، لایت کوین را با اقتباس از کد بیت کوین و در قالب یک پروژه متن‌باز ایجاد کرد که به‌رغم شباهت‌های بسیار با بیت کوین، تفاوت‌های آشکاری نیز با آن دارد.

تقریبا دو سال پس از راه‌اندازی بیت کوین، در گرماگرم شکوفایی صنعت پرداخت و نوآوری‌های مالی، لایت کوین ساخته شد. بنیاد لایت کوین، نهادی غیرانتفاعی است که بر توسعه این رمز ارز نظارت دارد.

فارغ از ارزش و فلسفه وجودی لایت کوین، یکی از مهم‌ترین کارکردهای آن، سرعت و کارمزدهای ناچیزش در مقایسه با تراکنش‌های درون‌زنجیره‌ای بیت کوین است. افزون بر این، لایت کوین توانسته سال‌های سال به‌عنوان یک محیط آزمایشی برای رخدادهای توسعه‌ای بیت کوین عمل کند. برای مثال، سگویت (SegWit)، یکی از راهکارهای بهبود مقیاس‌پذیری بیت کوین، پیش از پیاده‌سازی روی شبکه این رمز ارز در بستر بلاک چین لایت کوین، اجرا شده بود.

اهداف لایت کوین

لایت کوین به‌رغم شباهت ‌های بسیار به بیت کوین، طرفداران به مراتب کمتری در قیاس با آن دارد. از این رو، شاید از خود بپرسید که ضرورت ایجاد لایت کوین چه بوده و سازندگان آن چه اهدافی را دنبال می‌کرده‌اند. در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که لایت کوین دارای اهداف و کارکردهای ویژه‌ای است که آشکارا آن را از بیت کوین متمایز می‌کند. از جمله اهداف لایت کوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تراکنش‌ های بسیار سریع ‌تر با زمان پردازش ناچیز کارمزد های بسیار اندک برپایی شبکه استخراج نا متمرکز تر کمیابی کمتر از آنجا که استخراج لایت کوین، راحت ‌تر از استخراج بیت کوین است، تعداد واحد های در گردش آن بیشتر و بهای آن هم در قیاس با بیت کوین، کمتر است. عده‌ای هم از لایت کوین به عنوان «نقره دیجیتال» یاد می‌کنند. اگرچه بهای هر واحد لایت کوین، کمتر از بیت کوین است؛ اما استفاده از آن در تراکنش‌های روزمره، ارزان‌تر و راه گشاتر است.

مزایای لایت کوین

لایت کوین در قیاس با بیت کوین و دیگر رمز ارز ها مزیت ‌های بسیاری دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

لایت کوین از سال ۲۰۱۱ در بازار رمز ارز ها در دسترس بوده و همراه با بیت کوین و اتریوم، یکی از معروف ‌ترین ارز های بازار است. لایتکوین، جامعه کاربری بسیار فعال و پرجنب‌وجوشی دارد و امکان دادوستد آن در تمامی پلتفرم‌ های مبادلاتی فراهم است. بلاک چین لایت کوین، عمری به درازای بیش از یک دهه دارد و بدون هیچ مشکل عمده‌ای تاکنون به کار خود ادامه داده؛ بنابراین از نظرگاه امنیت توانسته به خوبی خود را اثبات کند. کارمزد تراکنش‌ های لایت کوین، بسیار کمتر از بیت کوین است. چارلی لی، خالق لایت کوین، در جامعه رمز ارز ها حسن شهرتی مثال ‌زدنی دارد و همین تکیه‌ گاه امنی برای سرمایه‌ گذاران این رمز ارز است. افزون بر این، یک نقشه راه جدی برای این ارز دیجیتال ترسیم شده است.

آینده ارز لایت کوین

ارز لایت کوین اگرچه در آغاز راه، چندان با اقبال کاربران رمز ارز ها مواجه نشد؛ اما در ادامه توانست اعتماد فعالان بازار را جلب و پایگاه کاربری قدرتمندی را برای خود دست و پا کند. لایت کوین، در عمر بیش از یک دهه‌ای خود همواره به عنوان یک پروژه پیشرو ظاهر شده و قیمت کنونی بیش از 100 دلاری آن نیز نشان می‌دهد که توانسته جای پای خود را در حوزه ارز های دیجیتال تثبیت کند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که لایت کوین همچنان از قابلیت ‌های نهفته بسیاری برای رشد برخوردار است و می‌تواند سود هنگفتی را نصیب سرمایه ‌گذاران صبور خود کند.

عده‌ای از خبرگان بازار پس از پذیرش لایت کوین از سوی پی‌پال(PayPal) ، بر آینده درخشان آن صحه گذاشتند. آن‌ ها با صراحت پیش‌بینی کرده‌اند که ممکن است بهای لایت کوین طی سال‌ های آتی بتواند سقف تاریخی تازه‌ای را در حوالی ۵۰۰ دلار به ثبت برساند.

تفاوت‌های لایت کوین و بیت کوین

لایت کوین، چهار تفاوت اساسی با بیت کوین دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. سقف عرضه سقف عرضه لایت کوین، برابر با ۸۴ میلیون واحد است؛ حال آنکه بیت کوین، سقف عرضه‌ای ۲۱ میلیون واحدی دارد.

الگوریتم رمزنگاری تفاوت بزرگ دیگر رمز ارز لایت کوین و بیت کوین در الگوریتم‌های رمزنگاری به‌کاررفته در آن‌ها است. بیت کوین از الگوریتمی به نام SHA-256 استفاده می‌کند؛ در حالی که لایت کوین از الگوریتم جدیدتری موسوم به اسکریپت بهره می‌برد.

انتخاب اسکریپت از سوی سازندگان لایت کوین با هدف جلوگیری از تسلط ماینر های ای‌سیک (ASIC) بر استخراج این رمز ارز انجام شده است. خالقان لایت کوین از همان ابتدا می‌خواستند که کاربران معمولی هم بتوانند با رایانه ‌ها و کارت گرافیک ‌های متعارف این رمز ارز را استخراج کنند؛ بنابراین الگوریتم SHA-256 را کنار گذاشتند و از اسکریپت استفاده کردند. افزون بر این، الگوریتم اسکریپت، آسیب‌پذیری کمتری در برابر تهاجم‌ های سایبری دارد.

سرعت چارلی لی، بنیان‌ گذار لایتکوین از همان ابتدا سرعت را سرلوحه کار خود قرار داد و هنوز هم این رمز ارز به دلیل تراکنش‌های سریع خود در میان کاربران ارز های دیجیتال شناخته می‌شود. میانگین زمان تأیید تراکنش ‌ها در شبکه بیت کوین تقریبا ۱۰ دقیقه است؛ این زمان در شبکه لایت کوین، یک‌‌چهارم و برابر با ۲.۵ دقیقه است. بنابراین در شبکه لایت کوین به‌دلیل کاهش زمان تشکیل بلاک‌های تازه، می‌توان تعداد تراکنش‌های بیشتری را پردازش کرد.

ارزش بازار بیت کوین از نظر ارزش بازار در صدر جدول برترین رمز ارز ها قرار دارد؛ درحالیکه در زمان نگارش این مقاله، لایتکوین با برخورداری از ارزش بازاری نزدیک به ۸ میلیارد دلار، بیست و یکمین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.