حباب قیمت چیست و چطور ایجاد می‌شود؟

 حباب قیمت چیست و چطور ایجاد می‌شود؟

رمزارزها چندین سال است که به یک موضوع داغ در فضای سرمایه‌گذاری تبدیل شده‌اند.

حتی در طول شیوع کرونا، ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین، اتریوم، دوج کوین و غیره رشد چند برابری داشته‌اند. اکثر رمزارزها در سال‌های گذشته به بالاترین قیمت خود رسیدند و به سرتیتر اخبار راه پیدا کردند. با این حال، اگر این اتفاق را با سایر رخدادهای مشابه مقایسه کنیم، به نظر می‌رسد بسیار شبیه به حباب دات کام در دهه 2000 و حباب مسکن در سال 2005 باشد.

حباب قیمت چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال با نوسانات غیرمنتظره بسیاری همراه است. زمانی که قیمت یک رمزارز از سطحی فراتر رود که هیچ توجیه یا ارزشی اساسی برای پشتیبان آن وجود نداشته باشد، می‌توانیم آن را حباب قیمت بنامیم.

با افزایش مداوم قیمت در این مرحله، سرمایه‌گذاران احتمالاً دچار فومو (FOMO) می‌شوند و به خرید می‌پردازند، اما در مرحله بعد دچار ضرر می‌شوند. افزایش قیمت سرمایه‌گذاران را جذب می‌کند، اما هیچ ارزش اصلی برای حمایت از آن وجود ندارد. به عنوان یک سرمایه‌گذار، باید بدانید که رمزارزها دارایی‌های دیجیتالی هستند و ارزش آنها مستقیماً تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تقاضا، سیاست‌های جهانی یا دولتی، احساسات بازار و موارد دیگر قرار می‌گیرد. و مثل همیشه، درک این نکته حیاتی است که قیمت به معنای ارزش نیست.

همچنین، بسیاری از اوقات، روند صعودی رمزارزها نتیجه تأثیر شخصیت‌های برجسته از طریق رسانه‌های مختلف است، مانند یک توییت یا یک اعلامیه. اینها یک حس کاذب ارزشمند شدن برای توکن‌ های خاص ایجاد می‌کند. با این حال، مردم همچنان با پیروی از توصیه‌های اینفلوئنسرها روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، که باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. این باعث ایجاد حباب قیمت می‌شود. در نهایت، حباب می‌ترکد و مردم دیدگاه خوش بینانه خود را نسبت به بازار از دست می‌دهند.

بنابراین، بهتر است روی بازار تحقیق کنید و بااحتیاط سرمایه‌گذاری کنید. تجزیه‌وتحلیل قیمت و چشم‌انداز پروژه در اینجا برای نجات سرمایه‌گذاری‌های شما کلیدی است. توجه داشته باشید که هر افزایش قیمتی حباب نیست.

اقتصاد حبابی چگونه است؟

در اقتصاد حبابی، قیمت‌ها شدیدا نوسانی هستند و بر اساس عرضه و تقاضا (بدون توجه به ارزش ذاتی) تعیین می‌گردند. در شرایطی که قیمت‌ها در حال بالا رفتن است، سرمایه گذاران برای خرید هجوم می‌برند و در شرایط که قیمت‌ها در حال کاهش است، سرمایه گذاران برای فروش هجوم می‌برد، شکل گیری حباب و سپس ترکیدن حباب به سادگی همین دو بخش است.

توجه کنید که هر کاهش قیمتی معادل ترکیدن حباب نیست، ترکیدن حباب‌ها، بسته به میزان، طول زمان و شدت متناسب با آن بازار است که معنی پیدا می‌کند، منظور این که کاهش ۲۰% قیمت ممکن است در یک بازار ترکیدن حباب معنی داشته باشد و در جائی دیگر خیر و نمی‌توان ماهیت حرکتی همه انواع دارایی را یکسان دانست.

نقدینگی را باید مهمترین دلیل شکل گرفتن حباب دانست، البته نقدینگی علتی است که خود معلول فاکتورهای کلان تر در اقتصاد است و باید به دنبال آن دلائل کلان تر بود. تقاضا جز با فراهم بودن نقدینگی ایجاد نمی‌شود.

حباب قیمت کریپتو چگونه ایجاد می‌شود؟

حباب قیمت کریپتو به دلیل شوق غیرقابل توجیه سرمایه‌گذاران برای یک ارز دیجیتال خاص یا بازار کلی اتفاق می‌افتد. امروزه به دلیل وجود توکن های بی‌شمار، ارزیابی اینکه ارزش کدام یک از آنها واقعی است، دشوار است. علاوه بر این، تبلیغات آنها در رسانه های اجتماعی و سایر کانال ها تصمیمات بسیاری از سرمایه‌گذاران را در دنیای دیجیتال محور امروزی دیکته می‌کند.

بازار ارزهای دیجیتال با نوسانات غیرمنتظره بسیاری همراه است. زمانی که قیمت یک رمزارز از سطحی فراتر رود که هیچ توجیه یا ارزشی اساسی برای پشتیبان آن وجود نداشته باشد، می‌توانیم آن را حباب قیمت بنامیم.

انواع حباب‌ قیمت ارز دیجیتال

دررابطه‌با حباب ارزهای دیجیتال با انواع مختلفی روبه‌رو هستیم و ازآنجایی‌که دنیای ارزهای دیجیتال به‌صورت دارایی‌های مالی جدید و پیچیده‌ای هستند، عوامل مؤثر بر قیمت آن‌ها همچنان نامشخص است. یکی از ویژگی‌های برجسته بازار ارزهای دیجیتال، سیستم مالی غیرمتمرکز آن است. این ویژگی‌های بازار ارزهای دیجیتال ممکن است باعث شود سرمایه‌گذاران ناآگاه از معاملات سایر شرکت‌کنندگان در بازار تقلید کنند که همین مباحث خود باعث به‌وجودآمدن حباب‌های قیمتی گوناگونی می‌‌شود که من‌جمله می‌توان به حباب تجربی و حباب رفتاری و در انتها حباب مربوط به نوسانات و تراکنش‌ها اشاره کرد.

مطالعات تلاش می‌کند رفتار حباب‌دار در بازار ارزهای دیجیتال در طول همه‌گیری تشخیص‌داده‌شده و عوامل زمینه‌ای پشت حباب‌های سوداگرایانه را تعیین می‌کند. درحالی‌که تشکیل حباب به طور تجربی در چندین کلاس دارایی (مانند سهام، ارز، طلا، انرژی و املاک و مستغلات) مورد بررسی قرار می‌گیرد از جمله رفتار حبابی در بازار ارزهای دیجیتال یک زمینه مطالعاتی نوظهور است.

علاوه‌بر این، درحالی‌که مطالعات اخیر با حباب‌های سوداگرایانه در ارزهای دیجیتال سروکار دارد، آن‌ها عمدتا وجود حباب‌ها در بیت‌کوین را به عنوان شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال تحلیل می‌کنند.

رفتار حبابی در بازار ارزهای دیجیتال در بحبوحه همه‌گیری کووید ۱۹، جایی که رفتار سرمایه‌گذاری به دلیل توقف عملیات و اقدامات اتخاذ شده، توسط سیاست‌گذاران تغییر کرده است. کووید ۱۹ به طور چشمگیری بر دارایی‌های مالی، به‌ویژه سهم‌ها تأثیر گذاشته است. بااین‌حال، قیمت‌های ارزهای دیجیتال، به‌ویژه آلت‌کوین ها، در طول شیوع کووید ۱۹ به‌شدت افزایش یافت و در طول دوره همه‌گیری به اوج خود رسید.

مهم‌تر از همه در این مطالعه تلاش می‌کنیم تا عوامل ایجاد حباب در ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم. عوامل متعددی در تعیین حباب ارزهای دیجیتال نقش دارند که می‌توان به پرداختن به نوسانات، تراکنش‌ها، حجم، محبوبیت و عدم‌قطعیت اشاره کرد.

حباب قیمت ارز دیجیتال پدیده‌ای است که در آن بازار به طور فزاینده‌ای قیمت ادامه‌دار دارایی‌های رمزنگاری شده را در برابر ارزش فرضی آن‌ها متورم می‌کند. تاریخچه ارزهای دیجیتال با حباب‌های گمانه‌زنی متعددی مشخص شده است. برخی از اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران برجسته این دیدگاه را بیان کرده‌اند که کل بازار ارزهای دیجیتال یک حباب سوداگرایانه است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.