دوج کوین چیست؟

دوج کوین چیست؟

دنیای ارزهای دیجیتال، دنیای عجیبی است. چه کسی فکر می‌کرد ارز دیجیتالی که صرفا برای شوخی و سرگرمی ایجاد شده بود، بتواند در جایگاه 10امین ارز بزرگ دنیا از نظر ارزش بازار قرار گیرد؟ این ارز دیجیتال، ارز آشنایی است

که آن را با نام دوج کوین (Dogecoin) می‌شناسیم و سرگذشتی عجیب و خواندنی دارد. امروزه، خرید دوج کوین به یکی از روش‌های محبوب سرمایه گذاری تبدیل شده است.

برای خرید دوج کوین، کافی است در یک صرافی ارز دیجیتال معتبر ثبت نام کرده و پس از احراز هویت، با شارژ کیف پول خود اقدام به خرید این ارز دیجیتال کنید. این ارز دیجیتال متن باز، انشعابی از لایت کوین (Litecoin) است که در دسامبر 2013، توسط بیلی مارکوس (Billy Markus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer) ایجاد شد. آن‌ها دوج کوین را به‌عنوان یک ارز دیجیتال سرگرم کننده ایجاد کردند و نشان روی سکه را نقش سگی از نژاد شیبا اینو برگزیدند. البته آن‌ها اعلام کردند فردی به نام شیبه توشی ناکاموتو (Shibetoshi Nakamoto) (نامی طنز که به نام مستعار خالق ارز دیجیتال بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، طعنه می‌زند) نیز یکی دیگر از بنیان‌گذاران این ارز دیجیتال است.

جکسون پالمر در مصاحبه‌ای گفته است که یک روز، دو صفحه اینترنت در برابرش باز بود. یکی صفحه‌ای درباره سگ ژاپنی شیبا اینو و دیگری، فهرستی از پروژه‌های ارزهای دیجیتال که در آن زمان به بازار اضافه شده بودند. ایده ایجاد دوج کوین، در همان زمان به ذهنش خطور کرد. سپس در حساب توییترش نوشت: سرمایه گذاری در دوج کوین، اتفاق بزرگ بعدی است. همین نوشته، توجه جامعه علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال را جلب کرد. پالمر، بلافاصله دامنه Dogecoin.com را خرید و شروع به فعالیت برای گسترش دوج کوین کرد. مارکوس پس از دیدن وب سایت، با پالمر تماس گرفت و همکاری آن‌ها برای توسعه دوج کوین آغاز شد. او پروتکل دوج کوین را بر اساس ارز لایت کوین و لاکی کوین (Luckycoin) طراحی کرد. هنوز دو هفته از ایجاد دوج کوین نگذشته بود که صفحه دوج کوین در سایت Reddit بیش از 19000 کاربر فعال جذب کرد، مردم شروع به خرید دوج کوین کردند و قیمت دوج کوین به‌شدت افزایش یافت. پالمر، در سال 2015 جامعه ارزهای دیجیتال را ترک کرد چرا که معتقد بود اهداف آزادی‌ خواهانه‌ ارزهای دیجیتال، محقق نشده است.

تیم بنیان‌گذاران دوج کوین در سال 2014، یک بنیاد غیرانتفاعی را به‌منظور پشتیبانی و مدیریت پروژه دوج راه‌اندازی کرد، اما این بنیاد در تحقق ایده‌هایش ناموفق بود. بنیاد دوج کوین پس از چندین سال غیرفعال بودن، در سال 2021 با کمک ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، بنیان گذار ارز اتریوم، و با تمرکز بر حمایت از گسترش دوج کوین و جامعه طرف‌دارانش، فعالیت مجدد خود را آغاز کرد. اعضای هیئت‌مدیره این بنیاد، هر ماه برای بحث در مورد مسائل مربوط به ارز دوج کوین، جلسه برگزار می‌کنند. این گروه متشکل است از بیلی مارکوس (Billy Markus)، بنیان‌گذار دوج کوین، مکس کلر (Max Keller) توسعه دهنده اصلی پروژه، و جرد برچال (Jared Birchall) نماینده ایلان ماسک (Elon Musk).

قیمت دوج کوین

اگر قصد خرید ارز Doge را داشته باشید، قیمت دوج کوین اهمیت زیادی پیدا می‌کند. بالاترین قیمت دوج کوین، در سال 2019 فقط حدود 0/0033 دلار (99 تومان) بود. اما این روند زیاد طول نکشید و قیمت دوج کوین با توییت‌ها و حمایت‌های ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، به‌شدت افزایش یافت. در اواخر سال 2020، قیمت دوج کوین شروع به اوج گرفتن کرد. حرکت دوج کوین از ماه نوامبر 2020 شروع شد و تا ماه می 2021 ادامه یافت. کسانی که در این بازه زمانی اقدام به خرید دوج کرده بودند؛ سود بسیار زیادی به دست آوردند.

دوج کوین در این حرکت توانست طی ۷ ماه، ارزش خود را از 0.0025 دلار (75 تومان)، به 0.7 دلار (21000 تومان) برساند. این افزایش قیمت، بسیار چشمگیر و بی‌سابقه بود و افراد زیادی را به خرید دوج ترغیب کرد. حمایت‌های ایلان ماسک از دوج کوین در افزایش قیمت آن نقش مهمی داشت. ماسک اعلام کرده بود که دوج را در سیستم پرداخت تسلا خواهد پذیرفت و خود نیز خرید دوج کوین را در برنامه‌های سرمایه گذاری‌اش قرار داده است. این رمز ارز، پس از این رشد قیمت ناگهانی، وارد فاز اصلاح قیمت شده و قیمت آن تا 0/13 دلار (3900 تومان) کاهش یافت.

آینده ارز دیجیتال دوج کوین

آیا خرید دوج کوین سرمایه گذاری عاقلانه‌ای است؟ صحبت کردن درباره آینده دوج کوین، مستلزم این است که عملکرد گذشته و برنامه‌های در دست اقدام آن را ارزیابی کنیم تا با بررسی و تحلیل دوج کوین، بتوان درباره کامیابی یا شکست آن در آینده اظهارنظر کرد. مهم‌ترین سرمایه‌ای که دوج کوین دارد، جامعه پرشور طرف‌داران آن و حمایت افراد مشهور است.

در سال 2014، در وب سایت اجتماعی ردیت (Reddit) ، یک صفحه به نام DogeTipBot ایجاد شد که در آن کاربران می‌توانستد با استفاده از ارز دوج به یکدیگر برای نوشته‌هایشان پاداش ‌دهند. این سرویس، نقش مهمی در تشویق کاربران برای خرید دوج کوین و جلب‌توجه افراد به ارزهای دیجیتال داشت. در ماه آگوست همان سال، این صفحه با بیش از 70000 ثبت نام، به پیشروترین صفحه در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شد. جامعه طرفداری دوج کوین، در آن سال همبستگی اجتماعی خود را با اهدای بیش از 170000 دلار برای صرف کردن در امور خیریه نشان داد. این امور، تامین آب قابل آشامیدن در کنیا، کمک به کودکان نابینا و غیره را شامل می‌شد. ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا نیز در سال‌های اخیر، طرفداری خود را از این ارز دیجیتال علنی کرده است. حمایت ماسک از دوج کوین باعث اوج گرفتن قیمت این ارز دیجیتال شد. از آن زمان، ایلان ماسک هرچند وقت یکبار سری به صفحه مشهور و پربازدید خود در توییتر زده و چیزی درباره دوج کوین می‌نویسد تا موجی جدیدی از بحث و توجه برای ارز دیجیتال محبوبش ایجاد کند. دوج کوین یک بار در سال 2017 و یک بار در اواخر سال 2021 رکورد قیمتی خود را شکست.

این وابستگی دوج کوین به شبکه‌های اجتماعی و توییت چهره‌های مشهور که از ویژگی‌های ذاتی میم کوین‌ها محسوب می‌شود، باعث انتقاداتی هم به آن شده است. بسیاری از افراد معتقدند که اگر قیمت ارز دوج کوین با توییت یا اظهار نظر یک شخص تغییر کند، دیگر نمی‌توان آن را مستقل و غیرمتمرکز دانست. اما ارز دیجیتال دوج کوین در حد یک شوخی اینترنتی وابسته به هشتگ و توییت باقی نمانده و ارزش بازار آن بیشتر از بسیاری از ارزهای مهم و مطرح دیگر است.

ارز دوج کوین افت و خیزهای قیمتی زیادی داشته است. هک میلیون‌ها سکه دوج کوین در 25 دسامبر 2013، یک نمونه از حوادث مهمی بود که در تاریخ این ارز دیجیتال روی داد. هک پلتفرم کیف پول Dogewallet ، ضرری وحشتناک به دوج کوین وارد کرد. چنین اتفاقی برای از بین بردن یک ارز دیجیتال نوپا کافی است. با این حال، جامعه طرفداران دوج کوین از پا ننشستند و با پویشی ابتکاری به نام "SaveDogemas" در فاصله یک ماه، پول تمام کسانی که سکه‌هایشان دزدیده شده بود را بازگرداندند. چند ماه بعد در ژانویه 2014، حجم معاملات این ارز دیجیتال برای مدتی از همه ارزهای دیجیتال حتی از بیت کوین هم فراتر رفت اما ارزش بازار آن همچنان کمتر از بیت کوین بود. با این تفاسیر، می‌توان این‌طور برداشت کرد که دوج کوین قدرت و بقای خود را مدیون طرفداران وفادارش است. طرفدارانی که آن را عمیقا دوست دارند و می‌خواهند همیشه در اوج باشد.

برخی از سایت‌های پیش بینی قیمت ارز دیجیتال ، رسیدن به قیمت 10 دلار در 5 سال آینده را برای دوج کوین پیش بینی می‌کنند. اما واقعیت این است که میم کوین‌ها افت‌وخیزهای قیمتی فراوانی دارند و تضمین دقیقی برای اینکه همیشه در اوج باشند، نیست. اما در زمان اوجشان، توانایی این را دارند سرمایه شما را در مدت زمان کوتاهی چند برابر کنند

استخراج دوج کوین

روش استخراج دوج کوین، با پروتکل اثبات کار ارز دیجیتال بیت کوین  متفاوت است و در آن از فناوری Scrypt استفاده می‌شود. از این جهت، دوج کوین بیشتر به ارز دیجیتال لایت کوین شبیه است. با این تفاوت که زمان ساخت هر بلوک دوج کوین ۱ دقیقه است، اما این کار برای لایت کوین، 2.5 دقیقه طول می‌کشد. همچنین عرضه دوج کوین، عرضه بدون سقف است و هیچ محدودیتی برای تعداد سکه‌های قابل استخراج وجود ندارد. این ارز دیجیتال را هم می‌توان به صورت انفرادی و هم با پیوستن به استخرهای ماینینگ، استخراج کرد.

اهداف و کاربردهای ارز دوج کوین

حقیقت این است که ارز دوج کوین برای هدف خاصی ایجاد نشده است و حتی وایت پیپر (White paper) نیز ندارد!‌ این ارز، صرفا یک شوخی با ارزهای دیجیتال بود و می‌خواست بگوید که این ارزها زیادی جدی گرفته شده‌اند و هرگز نمی‌توانند مانند پول واقعی در نظام اقتصادی دنیا جایی داشته باشند. یک پیش‌بینی که البته درست نبود و بازار ارزهای دیجیتال نیز با تبدیل کردن دوج به یازدهمین ارز دیجیتال بزرگ دنیا، شوخی خوبی با این ارز کرد! ‌

امروزه از دوج کوین برای پاداش دادن در برخی از پلتفرم‌های اشتراک محتوا و انجام تراکنش‌های خرد استفاده می‌شود. همچنین مردم برای سود بردن از اوج‌ و فرودهای این ارز دیجیتال، اقدام به خرید دوج کوین می‌کنند. تراکنش‌‌های دوج، سریع و ارزان است و همین باعث محبوبیت بیشتر این رمز ارز در بین دیگر ارزهای دیجیتال شده است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.