اجرای دو هارد فورک زنجیره BNB در ماه جاری؛ چه تغییراتی در راه است؟

اجرای دو هارد فورک زنجیره BNB در ماه جاری؛ چه تغییراتی در راه است؟

شبکه BNB بایننس در ماه آگوست 2023 و به منظور تقویت امنیت و افزایش سازگاری با سایر شبکه‌های بلاکچینی مبتنی بر ماشین مجازی اتریوم (EVM)، دو هارد فورک را تجربه خواهد کرد.

لازم به ذکر است که هارد فورک پلاتو با موفقیت اجرا شده است. تمرکز اصلی هارد فورک پلاتو، معرفی BEP-126 است.

این مکانیسم برای به حداقل رساندن ریسک سازماندهی مجدد بلاکچین با جلوگیری از بازگرداندن بلاک‌ها پس از نهایی شدن است. اجرای این مکانیسم در جریان هارد فورک پلاتو در 10 آگوست در ارتفاع بلاک 30724096 صورت گرفت.

آرنو بائر، معمار ارشد راه‌حل شبکه BNB، تاکید کرد که مکانیزم BEP-126، امنیت و کارایی بلاکچین را در زنجیره هوشمند BNB افزایش خواهد داد.

این مکانیسم احتمال سازماندهی مجدد زنجیره را کاهش و ثبات تولید بلاک را افزایش می‌دهد. همچنین این مکانیزم به کاربران امکان می‌دهد فوراً به اطلاعات دقیق از آخرین بلاک نهایی دسترسی پیدا کنند.

بائر همچنین مفهوم نهایی شدن سریع (Fast Finality Mechanism) در فناوری بلاکچین را برجسته کرد، که بیانگر نقطه‌ای است که در آن، تراکنش‌ها یا بلاک‌ها تغییر‌ناپذیر می‌شوند و از هزینه‌های مضاعف جلوگیری می‌کنند.

BEP-126 نهایی شدن سریع را از طریق چندین مرحله معرفی می‌کند: اعتبار‌سنج‌ها بلاک‌ها را پیشنهاد می‌دهند، آنها را با کلیدهای خصوصی خود امضا کرده و آرا را جمع می‌کنند. در صورتی که بلاک والد مستقیم آرای کافی دریافت کند، آرای اعتبارسنجی ادغام و جمع می‌شوند.

بائر در ادامه تاکید کرد که مکانیسم نهایی شدن سریع، محیط امن‌تری را برای برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) ایجاد می‌کند و پاسخگویی و کارایی آنها را در زنجیره BNB افزایش می‌دهد.

هارد فورک هرتز هم که برای 30 آگوست برنامه‌ریزی شده، قصد دارد شبکه BNB را با آخرین پیشرفت‌های بلاکچین‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم هماهنگ کند. هدف از این امر، اطمینان از سازگاری با فورک‌های اخیر برلین و لندن اتریوم است که امکان توسعه بی‌وقفه و گسترش این اکوسیستم را فراهم می‌کند.

دو هارد فورک زنجیره BNB

دو هارد فورک پلاتو و هرتز این دو به‌روزرسانی آزمایش‌های سخت خود را پشت سر گذاشته و اکنون آماده راه‌اندازی بر بستر شبکه اصلی بی ان بی چین هستند. هارد فورک پلاتو که در حال حاضر بر بستر زنجیره BNB راه‌اندازی شده طرح بهبود BEP-126 را به شبکه معرفی می‌کند. این طرح مکانیسم نهایی شدن سریع را اجرایی می‌کند که انتظار می‌رود به‌واسطه آن توانایی بازگشت بلاک‌ها از بین برود.

آرنو بائور، معمار ارشد زنجیره بی ان بی در مصاحبه‌ای با کوین تلگراف از اهمیت و جزئیات هارد فورک و به‌روزرسانی صورت گرفته بر بستر شبکه صحبت کرد. وی اشاره داشت که مکانیسم نهایی شدن سریع می‌تواند شانس سازمان‌دهی مجدد زنجیره را کاهش دهد و تولید بلاک را پایدار کند. در عین حال مکانیسم به کاربران اجازه می‌دهد تا به اطلاعات دقیقی از آخرین بلاک نهایی شده دسترسی داشته باشند.

به‌طور کلی طرح BEP-126 که در پی هارد فورک جدید زنجیره BNB به شبکه اضافه شده باعث بهبود امنیت شبکه و همچنین بالاتر رفتن کارآمدی این زنجیره از طریق مکانیسم اشاره شده خواهد شد. بائور در ادامه توضیح داد که عمل نهایی شدن یک مفهوم اصلی و کلیدی در فناوری بلاک چین است. این مفهوم به زمانی اشاره دارد که یک تراکنش یا بلاک را نمی‌توان تغییر داد یا فرایند حرکتی آن را معکوس کرد.

در حقیقت نهایی شدن بلاک جزئی اصلی از بلاک چین برای برقراری اعتماد و همچنین جلوگیری از حملات دو بار خرج کردن در سیستم به‌حساب می‌آید. در پی هارد فورک پلاتو در زنجیره BNB، طرح بهبود اشاره شده از طریق چندین مرحله صورت می‌گیرد.

در ابتدا اعتبارسنج‌ها بلاکی را به شبکه پیشنهاد می‌کنند که توسط دیگر اعتبارسنج‌ها پخش شده است. در ادامه با استفاده از کلید خصوصی خود برای بلاک امضا می‌کنند و یک پیام رأی‌گیری می‌سازند. فرایند رأی‌گیری صورت می‌گیرد و رأی اعتبارسنج‌ها داخل استخری جمع‌آوری شده و میانگین گرفته می‌شود که آیا بلاک مادر رأی کافی به دست آورده است یا خیر.

در این میان، اعتبارسنج‌ها باید از قوانین مشخصی پیروی کنند. برای مثال عدم انتشار دو رأی متمایز برای یک بلاک از قوانین جدید زنجیره BNB محسوب می‌شود. قوانین نهایی شدن همچنین تصریح می‌کند که یک بلاک در صورتی قابل توجیه است که تصدیقی در بلاک فرزند بلاک اصلی وجود داشته باشد. در صورتی که تمامی این بلاک‌ها قابل توجیه باشند شاهد نهایی شدن بلاک اصلی خواهیم بود.

باید اشاره داشت که بر اساس هارد فورک جدید زنجیره BNB، فورکی که بالاترین بلاک قابل توجیه را داشته باشد به‌عنوان طولانی‌ترین زنجیره در نظر گرفته خواهد شد. این در حالی صورت می‌گیرد که ممکن است دیگر زنجیره‌ها در مجموع سختی بالاتری داشته باشند.

هارد فورک ZhangHeng شامل تغییر مداوم عملیات شبکه از طریق ارتقاء نرم افزار است. هیچ توکن BNB جدیدی در طول این ارتقا ایجاد نخواهد شد و این عملیات به دو سوم اعتبار سنجی های زنجیره BNB نیاز دارد تا گره های خود را برای پردازش بلوک ها پس از ارتقا به روز کنند.

اعتبار سنجی ها که از قدرت محاسباتی برای پردازش تراکنش ها و حفظ امنیت شبکه استفاده می کنند، نقش مهمی در اکوسیستم بلاک چین ایفا می کنند.

همانطور که در پیشنهاد BEP-255 بیان شد، توسعه دهندگان مکانیسم هایی را برای ردیابی تغییرات موجودی حساب کاربری در هر بلوک و تنظیم آنها برای شناسایی مشکلات احتمالی پیاده سازی کرده اند. در صورت بروز خطای عدم تطابق، بلاک چین بایننس تولید بلوک های جدید را متوقف می کند و این ممکن است بر خدماتی مانند پل ها، واریز یا برداشت پول به صرافی ها تأثیر بگذارد.

توسعه دهندگان تاکید کردند که این اقدام برای محافظت از زنجیره و کاربران آن ضروری است و بررسی و حل موضوع مستلزم توجه فوری توسعه دهندگان اصلی و اعضای جامعه است.

هدف از این هارد فورک محافظت از ذخایر توکن کاربران است، به خصوص زمانی که شبکه مورد سوء استفاده قرار می گیرد، مانند حملات پل. پل ها ابزارهایی هستند که امکان انتقال توکن ها را بین شبکه های مختلف بلاک چین فراهم می کنند. بر اساس پلتفرم تحلیلی DefiLlama، پل‌ها علی‌رغم اهمیت زیادی که دارند، مستعد آسیب‌پذیری‌های متعدد هستند و سوءاستفاده‌های مبتنی بر پل منجر به خسارت خیره‌کننده 2.66 میلیارد دلاری در سال‌های اخیر شده است.

هارد فورک هرتز

همان‌طور که می‌دانید، توکن ها روی بلاک‌چین‌های متفاوتی راه‌اندازی می‌شوند. اکنون شبکه Base این قابلیت را پیدا کرده است که بتواند میزبان توکن‌های زیادی باشد. بلاکچین‌های نوظهور همیشه برای توسعه دهندگان جذاب هستند و معمولاً در اوایل کار رونق خوبی نیز دارند.

پس در کل می‌توان گفت که ایجاد شبکه بیس و پیشرفت آن به نوعی خبر خوبی برای بازار دکس‌ها به شمار می‌رود. راه‌اندازی این شبکه توسط صرافی متمرکز کوین بیس پیام مهمی را به کل بازار کریپتو صادر کرد. پیام اصلی ایجاد Base این است که صرافی‌های متمرکز در حال از دست دادن جایگاه خود هستند و دکس‌ها روز به روز قدرت بیشتری در بازار کریپتو به دست می‌آورند.

در مورد Base باید به یک نکته بسیار مهم دیگر نیز اشاره کنیم و آن هم این است که این شبکه تا کنون توکنی برای خود منتشر نکرده و باید حواستان به توکن‌های جعلی که در فضای صرافی‌های غیر متمرکز با نام‌های مشابه Base قرار دارند، باشد. برای اینکه بتوانید توکن‌های جعلی بازار دکس‌ها را شناسایی کنید و از سلامت توکنی که می‌خرید اطمینان حاصل کنید، نیاز است تا دانش خود را در مبحث امنیت توکن بالا ببرید این مورد بالا ببرید.

شبکه چین لینک همواره از مهم‌ترین شبکه‌های دنیای بلاکچین بوده و با توسعه روز افزون خود کاربران زیادی را به خود جلب کرده است. شبکه بیس نیز در این مدت کوتاه نشان داده است که پتانسیل‌های زیادی دارد و می‌تواند اعتماد توسعه دهندگان و کاربران کریپتویی را به خود جلب کند. حالا ادغام چین لینک و Base می‌تواند پتانسیل‌های موجود فضای غیر متمرکز را افزایش دهد و فرصت‌های بیشتری نیز در اختیار دکس تریدرها می‌گذارد. پس بهتر است هر دو شبکه و اتفاقاتی که در آن روی می‌دهد را زیر نظر داشته باشید تا فرصت‌های جذابی آینده را از دست ندهید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.