اتمام یکپارچه‌سازی پروتکل چین لینک (ChainLink) و شبکه لایه 2 بیس (Base)

اتمام یکپارچه‌سازی پروتکل چین لینک (ChainLink) و شبکه لایه 2 بیس (Base)

اوراکل غیر متمرکز شبکه چین لینک (ChainLink) ، درست یک روز پس از راه‌اندازی شبکه بیس، فید قیمتی خود را با آن یکپارچه سازی کرد.

این یکپارچه سازی باعث شد تا توسعه دهندگان شبکه لایه 2 Base بتوانند به فید قیمتی چین لینک و سایر خدماتی که در فضای وب 3.0 ارائه می‌شود دسترسی پیدا کنند.

این یکپارچه سازی قابلیت‌های مهمی را نیز به این شبکه لایه دو اضافه کرد. در ادامه با کاربردهای بیشتری که ادغام شبکه چین لینک (ChainLink) با شبکه بیس (Base) برای توسعه دهندگان دنیای بلاکچین فراهم می‌کند آشنا خواهیم شد.

چین لینک (Chainlik) توانست تعداد بخش‌های یکپارچه شده خود با شبکه لایه 2 بیس (Base) را به 12 عدد برساند. پس از شبکه‌هایی مانند اتریوم، آربیتروم، اولانچ، بی ان بی چین و پالیگان، چین لینک (Chainlik) اکنون از شبکه لایه 2 بیس (Base) نیز پشتیبانی می‌کند.

ادغام چین لینک (ChainLink) و بیس (Base)

ادغام و یکپارچه‌سازی چین لینک (ChainLink و بیس (Base) به توسعه‌دهندگان این شبکه لایه 2 اجازه می‌دهد که تا به فیدهای داده‌های پروتکل و دیگر خدمات مربوط به حوزه وب 3 دسترسی داشته باشند. پیش از همکاری این دو با یکدیگر، جسی پولاک، سازنده شبکه بیس (Base) و مدیر پروتکل‌های صرافی کوین بیس در بیانیه‌ای به تمجید از این شبکه اوراکلی پرداخته بود.

وی اشاره داشت که فیدهای قیمت چین لینک (ChainLink با امنیت بالا، قابل اتکا بودن و کاربردپذیری خود از پیشروترین و بهترین راهکارهای مربوط به داده‌های قیمتی برای توسعه‌دهندگان هستند. پولاک در ادامه توضیح داد که یکپارچه‌سازی چین لینک و بیس به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های موجود را به شبکه منتقل کرده و آن‌ها را قادر می‌سازد تا موارد کاربردی نوین در محیط شبکه بیس (Base) را آزمایش کنند.

قابل‌ذکر است که شبکه بیس (Base) از تاریخ 9 اوت به‌صورت رسمی راه‌اندازی شد و در دسترس جامعه قرار گرفت اما پیش از آن نیز به مدت چند ماه توسعه‌دهندگان اجازه دسترسی و انجام آزمایش بر بستر آن را داشتند.

این شبکه از زمان راه‌اندازی اصلی خود با توجهات بسیاری همراه بوده و اکنون ارزش کل پل زده شده به این پروتکل نیز از مرز 212 میلیون دلار گذشته است. باید اشاره داشت که ارزش کل قفل شده آن نیز در محدوده 205 میلیون دلاری است و این شبکه در مدت تنها یک هفته به چنین دستاوردی رسیده است.

کاربردهای ادغام چین لینک (ChainLink با شبکه بیس (Base)

در گذشته جسی پولاک (Jesse Pollak)، خالق پایگاه اطلاعات و رئیس پروتکل‌های صرافی متمرکز کوین بیس در بیانیه‌ای عنوان کرده بود که فیدهای قیمت چین لینک یکی از راه‌حل‌های پیشرو در زمینه اعلام ارزش دارایی‌های دیجیتال در فضای وب 3.0 به شمار می‌رود. این ویژگی مهم، قابلیت‌های زیادی را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند تا بتوانند در زمینه افزایش امنیت، بهبود کارایی شبکه، اعتماد سازی و کاربردی بودن فعالیت‌های خود را گسترش دهند.

مدیر اجرایی کوین بیس (Base) در صحبت‌هایش به این مسئله نیز اشاره کرده بود که ادغام فید قیمتی چین لینک در Base ابزارهایی را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد تا بتوانند اپلیکیشن‌های dApp موجود در چین لینک (ChainLink را به شبکه لایه 2 بیس برده و آن‌ها در محیطی پایدار توسعه دهند. این ادغام باعث رونق گرفتن شبکه Base نیز شده است که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

این ادغام چه تاثیری بر شبکه لایه 2 بیس (Base) داشته است؟

لازم به ذکر است که شبکه بیس ماه‌ها توسط توسعه دهندگان مورد آزمایش قرار گرفت و سرانجام در 9 آگوست شبکه عمومی خود را منتشر کرد. نتورک بیس (Base) از زمانی راه‌اندازی نسخه اصلی خود، توانسته است از نظر تعامل کاربران رتبه خوبی در بین شبکه‌های موجود به ثبت برساند. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کنیم که ارزش تمامی دارایی‌هایی که به روش پل بلاکچین به شبکه بیس منتقل شده، در حال حاضر از 212 میلیون دلار نیز فراتر رفته است.

علاوه بر این ارزش کل دارایی‌های قفل شده (TVL) در این بلاکچین نیز از 205 میلیون دلار عبور کرد. نکته قابل توجه دیگر این است که این آمار شگفت انگیز تنها یک هفته پس از راه‌اندازی شبکه اصلی Base به ثبت رسید. این اتفاق استقبال بالای کاربران کریپتویی از این شبکه را نشان می‌دهد.

آیا ادغام چین لینک (ChainLink با بیس (Base) تأثیری در بازار دکس‌ها دارد؟

همان‌طور که می‌دانید، توکن ها روی بلاک‌چین‌های متفاوتی راه‌اندازی می‌شوند. اکنون شبکه Base این قابلیت را پیدا کرده است که بتواند میزبان توکن‌های زیادی باشد. بلاکچین‌های نوظهور همیشه برای توسعه دهندگان جذاب هستند و معمولاً در اوایل کار رونق خوبی نیز دارند.

پس در کل می‌توان گفت که ایجاد شبکه بیس و پیشرفت آن به نوعی خبر خوبی برای بازار دکس‌ها به شمار می‌رود. راه‌اندازی این شبکه توسط صرافی متمرکز کوین بیس پیام مهمی را به کل بازار کریپتو صادر کرد. پیام اصلی ایجاد بیس (Base) این است که صرافی‌های متمرکز در حال از دست دادن جایگاه خود هستند و دکس‌ها روز به روز قدرت بیشتری در بازار کریپتو به دست می‌آورند.

در مورد Base باید به یک نکته بسیار مهم دیگر نیز اشاره کنیم و آن هم این است که این شبکه تا کنون توکنی برای خود منتشر نکرده و باید حواستان به توکن‌های جعلی که در فضای صرافی‌های غیر متمرکز با نام‌های مشابه بیس (Base) قرار دارند، باشد. برای اینکه بتوانید توکن‌های جعلی بازار دکس‌ها را شناسایی کنید و از سلامت توکنی که می‌خرید اطمینان حاصل کنید، نیاز است تا دانش خود را در مبحث امنیت توکن بالا ببرید این مورد بالا ببرید.

شبکه چین لینک (ChainLink) یکی از مهم‌ترین شبکه‌های بلاکچین در دنیا است. چین لینک (ChainLink) از طریق ارائه خدمات اطلاعات بلاکچین (Blockchain Oracle)، ارتباط بین شبکه‌های بلاکچین و داده‌های خارج از بلاکچین را فراهم می‌کند. این شبکه به عنوان پلی بین بلاکچین‌ها و منابع داده‌ی خارج از بلاکچین عمل می‌کند و اطلاعات دقیق و قابل اعتماد را به برنامه‌ها و قراردادهای هوشمند بلاکچین ارائه می‌دهد.

با استفاده از شبکه چین لینک (ChainLink)، برنامه‌ها و قراردادهای هوشمند می‌توانند به اطلاعات دقیق و بروز خارج از بلاکچین، مانند قیمت‌ها، داده‌های هواشناسی، اخبار و سایر اطلاعات، دسترسی پیدا کنند. این قابلیت امکان ایجاد برنامه‌ها و قراردادهای هوشمند پیچیده‌تر و کارآمدتر را در بلاکچین فراهم می‌کند.

با توجه به اهمیت و استفاده گسترده از شبکه چین لینک (ChainLink) در صنعت بلاکچین، این شبکه به عنوان یکی از پروژه‌های برتر و تاثیرگذار در حوزه بلاکچین شناخته می‌شود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.