چهار نوع اصلی بلاک چین

چهار نوع اصلی بلاک چین

فناوری بلاک چین در طول سال‌ها شاهد افزایش فوق‌العاده محبوبیت و پذیرش بوده است. از سال 2023، بیش از 1000 بلاک چین در گردش هستند که طیف وسیعی از صنایع و کاربردها را تامین می کنند.

این بلاک چین ها را می توان به چهار نوع عمده دسته بندی کرد: عمومی، خصوصی، کنسرسیومی و مجاز. هر نوع، اهداف متفاوتی را دنبال می کند و بر اساس نیازها و نیازهای خاص مشتریان، برای مشتریان مختلف جذابیت دارد.

چهار نوع اصلی بلاک چین

  • شبکه بلاک چین عمومی

شبکه زنجیره‌ای عمومی، شبکه‌ای بدون مجوز و غیرمتمرکز است که به هر کسی که به اینترنت متصل است اجازه می‌دهد به بلاک چین به عنوان یک گره مجاز دسترسی داشته باشد، دانلود کند و به آن بپیوندد.

صرافی و استخراج ارزهای دیجیتال اغلب در این نوع زنجیره کاربرد پیدا می کند.

بلاک چین های عمومی، مانند بیت کوین و اتریوم، بر مکانیزم اجماع مانند اثبات کار (PoW) یا اثبات سهام (PoS) برای اعتبارسنجی تراکنش ها و افزودن آنها به زنجیره.

در حالی که بلاک چین‌های عمومی شفافیت و تغییر ناپذیری را ارائه می‌دهند، حریم خصوصی ندارند و به دلیل تعداد زیاد شرکت‌کنندگان می‌توانند کندتر و گران‌تر باشند.

  • شبکه بلاک چین خصوصی

برخلاف بلاک چین های عمومی، یک شبکه بلاک چین خصوصی توسط یک نهاد یا سازمان واحد مجاز و کنترل می شود.

شرکت کنندگان منتخب با دسترسی خواندن و نوشتن اعطا شده، ورود به بلاک چین را کنترل می کنند.

بلاک چین های خصوصی حریم خصوصی، امنیت و محرمانه بودن داده های ذخیره شده را در اولویت قرار می دهند و آنها را برای صنایعی مانند امور مالی و مراقبت های بهداشتی مناسب می کند.

این بلاک‌چین‌ها سریع‌تر و کارآمدتر از بلاک‌چین‌های عمومی هستند، زیرا گره‌های کمتری دارند و یک سیستم متمرکز دارند. با این حال، آنها فاقد تمرکززدایی و شفافیت مرتبط با بلاک چین های عمومی هستند.

  • کنسرسیوم شبکه بلاک چین

یک شبکه بلاک چین کنسرسیوم ترکیبی بین بلاک چین های عمومی و خصوصی است.

این توسط گروهی از سازمان ها اداره می شود که برای حفظ یک شبکه غیرمتمرکز همکاری می کنند. برخلاف زنجیره‌های عمومی، زنجیره‌های کنسرسیوم دسترسی به شرکت‌کنندگان منتخب را به جای عموم مردم محدود می‌کنند.

این نوع زنجیره سطح بالاتری از عدم تمرکز را در مقایسه با بلاک چین های خصوصی ارائه می دهد، اما مانند زنجیره های عمومی کاملاً باز نیست.

زنجیره‌های کنسرسیومی اغلب در صنایعی استفاده می‌شوند که سازمان‌های متعددی نیاز به اشتراک‌گذاری و تأیید داده‌ها دارند، مانند مدیریت زنجیره تامین.

  • شبکه بلاک چین مجاز

یک شبکه زنجیره ای مجاز می تواند عمومی یا خصوصی باشد اما برای دسترسی به مجوز نیاز دارد.

قبل از پیوستن به شبکه و تایید تراکنش ها، شرکت کنندگان نیاز به مجوز دارند.

صنایعی مانند خدمات مالی معمولاً از این زنجیره‌ها استفاده می‌کنند و انطباق با مقررات و حفظ حریم خصوصی داده‌ها را در اولویت قرار می‌دهند.

صنایعی مانند خدمات مالی اغلب از این زنجیره‌ها استفاده می‌کنند، جایی که رعایت مقررات و حفظ حریم خصوصی داده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

پنج شبکه برتر بلاک چین

چندین شبکه زنجیره ای محبوبیت و پذیرش قابل توجهی در بین شرکت ها و افراد به دست آورده اند.

در اینجا پنج شبکه زنجیره ای برتر بر اساس استفاده از آنها توسط 100 شرکت عمومی برتر جهان آورده شده است:

  • پارچه هایپرلجر: بیست و شش شرکت از 100 شرکت عمومی برتر جهان به طور فعال از این شبکه استفاده می کنندHyperledger Fabric یک چارچوب متن باز است که انعطاف پذیری و مقیاس پذیری را برای موارد مختلف استفاده سازمانی فراهم می کند.
  • اتریوم: در میان 100 شرکت عمومی برتر، اتریوم به عنوان دومین شبکه زنجیره ای پرکاربرد است و 18 شرکت از قابلیت های آن استفاده می کنند. اتریوم دارای عملکرد قرارداد هوشمند است که ایجاد و اجرای برنامه های غیرمتمرکز (DApps) را قادر می سازد.
  • حد نصاب: یازده شرکت در میان 100 شرکت عمومی برتر به Quorum، یک پلتفرم زنجیره ای مجاز که توسط JPMorgan Chase توسعه یافته است، متکی هستند. Quorum که منحصراً برای مؤسسات خدمات مالی طراحی شده است، ویژگی های پیشرفته حریم خصوصی را ارائه می دهد.
  • کوردا: هشت شرکت در 100 شرکت عمومی برتر از Corda، یک پلتفرم زنجیره ای که توسط R3 ساخته شده است، استفاده می کنند. Corda به صنایعی مانند امور مالی تجارت، بیمه و مراقبت های بهداشتی پاسخ می دهد و راه حل های پردازش تراکنش ایمن و کارآمد را در اختیار آنها قرار می دهد.
  • مدیلجر: سه شرکت در میان 100 شرکت دولتی برتر از Mediledger، یک پلت فرم زنجیره ای متمرکز بر صنعت داروسازی استفاده می کنند. Mediledger قابلیت ردیابی و شفافیت را در مدیریت زنجیره تامین فراهم می کند و از اصالت و یکپارچگی محصولات دارویی اطمینان می دهد.

در نتیجه، فناوری زنجیره ای صنایع و کاربردهای مختلف را متحول کرده است و مزایایی مانند امنیت، شفافیت، اتوماسیون، کارایی و کاهش هزینه را ارائه می دهد.

با بیش از 1000 زنجیره موجود، از جمله شبکه های عمومی، خصوصی، کنسرسیوم و مجاز، مشاغل و افراد طیف گسترده ای از گزینه ها را بر اساس نیازهای خاص خود انتخاب می کنند.

برترین شبکه‌های بلاک چین، از جمله Hyperledger Fabric، Ethereum، Quorum، Corda، و Mediledger، ارزش خود را ثابت کرده‌اند و در بین شرکت‌های پیشرو مورد پذیرش قرار گرفته‌اند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.