بیت کش چیست؟

بیت کش چیست؟

سرعت، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های عصر حاضر است. هر تکنولوژی برای ماندگار شدن به سرعت زیاد و هزینه کم نیاز دارد. ویژگی‌هایی که متاسفانه بیت کوین فاقد آن‌ها بود. پس برای پذیرش تکنولوژی ارزهای دیجیتال، به چیزی فراتر از بیت کوین نیاز داریم

: بیت کوین کش! بیت کوین کش که به اختصار بیت کش نیز نامیده شده، با نام انگلیسیBitcoin Cash ‌ و نام اختصاری BCH، در زمان نگارش این مقاله، ۲۸امین ارز بزرگ دنیا از نظر ارزش بازار است و با قیمت 58/331 دلار معامله می‌شود. اگرچه نام بیت کوین کش ممکن است این تصور غلط را به وجود بیاورد که این ارز مستقل از بیت کوین نیست. اما بیت کوین کش، ارز دیجیتالی کاملا مستقل بوده و بلاک چین اختصاصی خود را دارد. این ارز، در نتیجه یک هاردفورک در سال 2017 روی شبکه بیت کوین به وجود آمد. این ارز، با افزایش سایز بلاک‌ها، سرعت تراکنش‌ و مقیاس‌ پذیری شبکه را افزایش داده است.

چرا بیت کوین کش به وجود آمد؟

بیت کوین کش برای اصلاح نواقص بیت کوین به وجود آمد. اگر نگاهی به سازوکار شبکه بیت کوین داشته باشیم، پررنگ‌ترین نقطه ضعف آن را می‌توانیم در پایین بودن سرعت تراکنش‌ها و همچنین کارمزد بالای تراکنش‌های آن ببینیم. اطلاعات تراکنش های شبکه بیت کوین، توسط نودها جمع‌آوری می‌شوند. سپس نودها، این اطلاعات را به صورت بلاک‌هایی با حجم یکسان دسته بندی می‌کنند. هر بلاک، تعداد مشخصی از تراکنش را در برمی‌گیرد.

زمانی که نود ها یک بلاک را تایید می‌کنند، تراکنش‌ های موجود در آن انجام شده و بلاک به زنجیره بلاک چین می‌پیوندد. با این تفاسیر، متوجه می‌شویم که هرچه اندازه بلاک‌ های یک شبکه بزرگ ‌تر باشد (اطلاعات بیشتری در یک بلاک جا شود) سرعت تایید تراکنش ها بیشتر شده و مقیاس‌ پذیری شبکه نیز افزایش می‌یابد.

شبکه بیت کوین کش در سال 2018، هارد فورک دیگری را تجربه کرد و به دو شبکه بیت کوین کش ABC و بیت کوین کش SV (Satoshi Vision) تقسیم شد.

تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش

طبق گفته ساتوشی ناکاماتو، خالق بیت کوین، شبکه بیت کوین، شبکه‌ای همتا به همتا و مستقل برای انتقال پول است. افراد می‌توانند با استفاده از شبکه بیت کوین بدون نیاز به شخص ثالث، برای یکدیگر ارز ارسال کنند. رفته رفته، زمانی که بیت کوین توانست توجه افراد زیادی را به خود جلب کند، قیمت آن نیز افزایش یافت. مردم از بیت کوین برای انتقال پول استفاده نمی کردند بلکه بیت کوین بیشتر به روشی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شد.

آرمان ‌های ساتوشی ناکاماتو برای بیت کوین به حقیقت نپیوست چرا که هزینه انتقال بیت کوین از حسابی به حساب دیگر زیاد بود و علاوه بر این، بیت کوین سرعت پایینی در تایید تراکنش ها داشت. به همین دلیل، بیت کوین کش، در نتیجه یک هارد فورک بر روی شبکه بیت کوین به وجود آمد.

همان‌طور که در قسمت قبل توضیح داده شد، اندازه بلاک ها در شبکه بیت کوین محدود و معادل 1 مگابایت است. این به معنای این است که نودها با تایید هر بلاک، تنها می‌توانند به اندازه 1 مگابایت تراکنش‌‌ تایید ‌کنند. اما بیت کوین کش، سایز بلاک ها را بین 8 تا 32 مگابایت متغیر در نظر گرفت. به این ترتیب، زمانی که شبکه با ازدحام روبه‌رو می‌شود و حجم زیادی از تراکنش ها در صف تایید می‌مانند شبکه بیت کوین کش با افزایش دادن سایز بلاک ها، روند تایید شدن تراکنش ها را تسریع می‌کند.

متوسط تعداد تراکنش های تایید شده در هر بلاک برای بیت کوین در زمان ارائه بیت کوین کش، حدود 1000 تا 1500 تراکنش در هر بلاک بود. این در حالی است که متوسط تراکنش ها تایید شده در هر بلاک برای شبکه بیت کوین کش، 25000 تراکنش در هر بلاک است.

حامیان اصلی رمز ارز بیت کوین کش، اغلب به اهداف اصلی ناکاماتو برای ایجاد یک روش پرداخت همتا به همتا اشاره کرده و افزایش سایز بلوک‌های بیت کوین را به عنوان تنها راه حل بیت کوین برای رسیدن به این اهداف می‌دانند. آن‌ ها معتقدند این کار، باعث می‌شود بیت کوین بتواند با سازمان های بزرگی مانند Visa رقابت کند. چرا که این سازمان ها، کارمزد زیادی برای تراکنش های بین المللی دریافت می‌کنند.

تفاوت دیگر بیت کوین کش با بیت کوین، پشتیبانی نکردن از SegWit است. این کلمه مخفف کلمات Segregated Witness بوده و به روشی اطلاق می‌شود که در آن بخشی از اطلاعات تراکنش‌ها حذف شده و بیرون از شبکه بلاک چین پردازش می‌شوند. این کار، به کوچک شدن اطلاعات تراکنش‌ ها کمک کرده و باعث می شود تعداد بیشتری تراکنش در یک بلاک جای بگیرند. روش سگویت، روش دیگری برای افزایش سرعت و مقیاس پذیری شبکه بیت کوین است که شبکه بیت کوین کش از آن استفاده نمی‌کند و فقط بر روی شبکه بیت کوین قابل اجرا است.

شباهت های بیت کوین و بیت کش

علی‌رغم تمام تفاوت‌ ها، ارز دیجیتال بیت کش فورکی از شبکه بیت کوین است و با آن شباهت های زیادی دارد. برای مثال، هر دوی آن ها از مکانیسم اجماع اثبات کار (POW) برای تایید تراکنش ها استفاده می‌کنند. تعداد عرضه کل بیت کوین و بیت کوین کش نیز با یکدیگر برابر بوده و معادل 21 میلیون است. همچنین بیت کوین کش، از الگوریتمی مشابه الگوریتم بیت کوین برای تنظیم سختی ماینینگ استفاده می‌کند. طبق این الگوریتم، سختی شبکه بیت کوین کش هر 2016 بلاک یک بار یا تقریبا هر دو هفته یک بار تنظیم می‌شود.

قیمت بیت کش

در زمان نگارش این مقاله، هر ارز بیت کوین کش حدود 330 دلار معامله می‌شود. زمانی که بیت کوین اوج تاریخی (All time high - ATH) جدید خود را با قیمت 64 هزار دلار در آوریل 2021 ثبت کرد، بیت کوین کش در ماه می، به اوج قیمت خود، یعنی 1635 دلار رسید. پس از آن، تمام ارزهای دیجیتال وارد یک روند نزولی شده و اصلاح قیمت خود را آغاز کردند. بیت کوین کش نیز از این قاعده مستثنی نبود.

اوج تاریخی قبلی این ارز در سال 2017 و با قیمت 4355 دلار رقم خورده بود. پس از اوج گرفتن قیمت این ارز در سال 2021، پایین ترن قیمت bch در ژانویه 2022 و با قیمت 260 دلار ثبت شد. در ماه جاری این ارز دیجیتال تا این جا روندی صعودی را تجربه کرده و توانسته به قیمت 330 دلار برسد. پیش بینی های زیادی برای آینده قیمت بیت کش منتشر شده‌اند که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

وب سایت والت اینوستور (Wallet Investor)‌ رمزارز بیت کش را ارزی مناسب برای سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌داند. این وب سایت، قیمت بیت کوین کش را در سال 2026، حدود 3006 دلار برآورد کرده است.

وب سایت CoinSwitch نیز دیدی مثبت نسبت به آینده ارز bch دارد. این وب سایت میگوید بسیاری از ویژگی‌های بیت کوین کش در آینده نزدیک رونمایی خواهند شد. از آنجا که قیمت بیت کش وابستگی زیادی به قیمت بیت کوین دارد

کارمزد تراکنش بیت کوین کش

از آنجا که یکی از بزرگترین تغییرات بیت کوین کش، افزایش اندازه بلاک ها بوده است؛ نودها در هر بار تایید بلاک، تعداد بیشتری از تراکنش ها را تایید می‌کنند. هر تراکنش، علاوه بر مبلغ تراکنش، حاوی مقداری کارمزد برای نود ها است. تراکنش های بیشتر در هر بلاک به منزله کارمزد بیشتر است؛ بنابراین، با افزایش تراکنش ها، هر فرد برای انجام تراکنش لازم است کارمزد کمتری پرداخت کند.

به همین علت کارمزد انتقال در شبکه بیت کوین کش بسیار کمتر از کارمزد در شبکه بیت کوین است. این کارمزد در زمان نگارش این مقاله چیزی حدود 0.28 دلار است. ممکن است این عدد در زمان‌ هایی که شبکه بیت کش با ازدحام مواجه می‌شود کمی افزایش یابد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.