ارز دیجیتال بیت کوین چیست؟

ارز دیجیتال بیت کوین چیست؟

بیت کوین اولین و بزرگ ترین ارز دیجیتال دنیا است. این ارز دیجیتال با استفاده از تکنولوژی بلاک چین ایجاد شده و قادر است تراکنش های مالی را بدون نیاز به سازمان های واسطه انجام دهد. اگرچه امروزه بسیاری از افراد در حال سرمایه گذاری در بیت کوین هستند

اما تعداد کمی می‌توانند بگویند که واقعا بیت کوین چیست؟ در این مقاله، می‌خواهیم به این سوال و سوالات رایج دیگری از جمله تاریخچه بیت کوین، پشتوانه بیت کوین، پیش بینی قیمت بیت کوین و روش خرید و فروش بیت کوین بپردازیم.

برای درک بیت کوین، ابتدا لازم است درک صحیحی از مفهوم بلاک چین داشته باشید. هدف بیت کوین حذف واسطه هایی مانند بانک ها از فرایند تراکنش های مالی بود. اما برای حذف بانک ها، پلتفرم بیتکوین باید بتواند امنیت دارایی های مردم را درست مانند یک بانک امن و مورد اعتماد حفظ کند. این کار فقط با یک پروتکل رمزنگاری قوی ممکن می شد و پروتکل رمزنگاری بلاک چین، یکی از غیر قابل نفوذ ترین و امن ترین پروتکل های رمزنگاری است.

این پروتکل از چند نود برای حفظ اطلاعات استفاده می کند. نودها، کامپیوتر هایی هستند که در ارتباط مدام با یکدیگر بوده و اطلاعات را در خود ذخیره می‌کنند. اطلاعات هر تراکنش، به تمام نودها مخابره می ‌شود. آن‌ها این اطلاعات را به صورت دسته بندی شده در یک بلاک قرار می ‌دهند. بلاک چین، در واقع زنجیره ای از اطلاعات است که در بلاک ها ذخیره می شوند.

در صورتی که یک نود، بخواهد اطلاعات را دستکاری کرده و یا اطلاعاتی مغایر با آنچه در حافظه دیگر نودها ذخیره شده گزارش کند، توسط دیگر نود ها از زنجیره حذف خواهد شد. شبکه بلاک چین، صرفا داده هایی را معتبر می‌ داند که 51 درصد از نودها آن را تایید کنند؛ بنابراین، یک هکر باید بتواند همزمان اطلاعات 51 درصد از نود ها را تغییر دهد. با توجه به گستردگی نود های بیت کوین در سراسر جهان، این کار عملا غیرممکن است.

حال با درک مفهوم بلاک چین، درک مفهوم بیت کوین نیز ساده می شود. بلاک چین امنیت داده ها را تامین می‌کند، هر نوع داده ای را می‌توان در شبکه بلاک چین از تغییر در امان نگه داشت. حال اگر این داده ها، داده های تراکنش ‌های مالی باشند، می‌توان یک سیستم مالی غیر متمرکز داشت. اما هر سیستم مالی، احتیاج به یک ارز دارد. بیتکوین، نام ارزی است که در شبکه بلاک چین بیت کوین معامله شده و اطلاعات معاملات آن در شبکه بلاک چین ثبت می‌شود. در واقع، بیت کوین و بلاک چین بیت کوین مکمل یکدیگر هستند.

در زمان نگارش این مقاله، ارز دیجیتال بیت کوین با نماد BTC در کانال قیمتی 36 هزار دلار، در یک روند نزولی در حال نوسان است. این ارز دیجیتال طبق اطلاعات سایت CoinMarketCap بزرگ ‌ترین ارز از نظر ارزش بازار است.

در مورد بنیان گذار بیت کوین نظرات متفاوت بسیاری وجود دارد. حقیقت این است که هیچ کس از‌ هویت اصلی خالق بیت کوین مطلع نیست. در سال 2008، فرد یا افرادی با نام مستعار ساتوشی ناکاماتو (Satoshi Nakamoto)، ایمیلی به یکی از سرویس‌ های رمزنگاری ارسال کردند. در این ایمیل، ساز و کار بیت کوین توضیح داده شده بود.

حدس و گمان های زیادی در مورد هویت ساتوشی ناکاماتو وجود دارد. برخی می‌گویند فرد یا گروهی از افراد بیت کوین را به وجود آورده اند، بعضی معتقدند ایده بیت کوین، کار سازمان های امنیتی امریکا است. اما برخی دیگر، معتقدند، ایجاد بیت کوین کار هوش مصنوعی است و هیج انسانی در ساخت آن دخیل نبوده است.

در ابتدا، بیت کوین ارزش مالی نداشت و کسی از آن برای معاملات مالی خود استفاده نمی‌کرد. اما رفته رفته نظر افراد به این سیستم رمزنگاری جدید جلب شد و بالاخره یک نفر تصمیم گرفت یک معامله با بیتکوین انجام دهد. اولین معامله بیت کوین، خرید یک پیتزا بود. لازلو هانیک (Laszlo Hanyecz)، حدود 10 سال پیش برای خرید 2 عدد پیتزا 10000 بیت کوین پرداخت کرد و اولین معامله با بیت کوین در تاریخ را رقم زد. پس از آن، قیمت بیت کوین رفته رفته افزایش یافت و موفق شد جای خود را در بازار معاملات مالی پیدا کند.

اولین معامله بیت کوین، خرید یک پیتزا بود. لازلو هانیک (Laszlo Hanyecz)، پیش در تاریخ 18 مه 2010، برای خرید 2 عدد پیتزا 10000 بیت کوین پرداخت کرد و اولین معامله با بیت کوین در تاریخ را رقم زد. این تاریخ در بین جامعه کریپتوکارنسی به روز پیتزای بیت کوین مشهور شده است. پس از آن، قیمت بیت کوین رفته رفته افزایش یافت و موفق شد جای خود را در بازار معاملات مالی پیدا کند.

قابلیت ها و مزایای بیت کوین

هدف خالق یا خالقان بیت کوین، ایجاد یک روش پرداخت امن و غیر متمرکز برای حذف واسطه ‌ها از معاملات مالی بود. ساتوشی ناکاماتو معتقد بود که نظام مالی متمرکز کنونی، نظامی ناکارآمد، ضررده و غیر قابل اعتماد است. او در نظر داشت با استفاده از تکنولوژی بلاک چین، سیستمی ایجاد کند که در آن مردم بتوانند بدون نیاز به بانک ‌ها یا موسسات مالی، تراکنش ‌های خود را انجام دهند.

امروزه، با ظهور ارزهایی چون اتریوم و ترون، کمتر کسی از بیت کوین به عنوان یک روش پرداخت استفاده می‌کند چرا که انجام تراکنش در شبکه بیت کوین هزینه زیادی دارد و سرعت آن نیز به نسبت دیگر پلتفرم های ارز دیجیتال کمتر است. البته بیت کوین هنوز محبوبیت خود را در بین دوست داران ارزهای دیجیتال از دست نداده است. در این روزها، بیت کوین بیشتر به عنوان وسیله ‌ای برای حفظ ارزش سرمایه شناخته می‌شود. سرمایه ‌گذاران با خرید بیت کوین و نگه داری آن، سعی می‌کنند ارزش پول خود را در برابر تورم حفظ کنند و از افزایش قیمت بیت کوین در طی زمان نیز سود ببرند. امروزه، از بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال (Digital Gold) یاد می‌کنند و خرید آن را مشابه خرید طلا برای حفظ ارزش سرمایه در برابر تورم می‌دانند.

می ‌توان گفت بیت کوین با استفاده از روش اجماع اثبات کار، یکی از امن ترین شبکه ‌ها برای انجام تراکنش‌ های بزرگ محسوب می ‌شود و بسیاری از سرمایه‌ گذاران، کارمزد بالای آن را برای برخورداری از امنیت شبکه بیت کوین قبول می‌کنند.

علاوه بر این، بیت کوین سردمدار بازار ارزهای دیجیتال است. قیمت بسیاری از دیگر ارزهای دیجیتال، به قیمت بیت کوین وابسته است. بسیاری از کارشناسان، سرمایه گذاری در بیت کوین را امن تر از سرمایه گذاری در دیگر ارزهای دیجیتال قلمداد می‌کنند؛ چرا که این ارز، حدود 40 درصد از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده و سرمایه گذاران بزرگ زیادی در بازار آن سرمایه گذاری کرده اند. به همین دلیل، احتمال از بین رفتن آن بسیار ناچیز است.

قیمت بیت کوین

بیت کوین از زمان پیدایش تاکنون، فراز و فرود های متعددی را تجربه کرده است. قیمت این رمزارز در ابتدای پیدایش آن صفر دلار بود! اما در زمان نگارش این مقاله، هر بیت کوین با قیمتی حدود 36 هزار دلار معامله می‌شود. بیت کوین، در مسیر رسیدن به این قیمت، با وجود تمام دشواری ها، همواره استقلال خود را حفظ کرده است. این ارز از زمان عرضه، سال 2009، تا سال 2011، در محدوه قیمتی 0 تا ۱ دلار در نوسان بود. در سال 2011، بیت کوین توانست قیمت خود را از 1 دلار تا 29 دلار افزایش دهد اما پس از مدتی، با رکود شدیدی که در بازارهای مالی اتفاق افتاد، قیمت این ارز تا حدود 2 دلار کاهش پیدا کرد.

بیتکوین، تا سال 2016، توانسته بود قیمت خود را به 900 دلار برساند اما صعود اصلی، در سال 2017 اتفاق افتاد. در آن سال قیمت این ارز به 19500 دلار رسید. اما از انجا که هر صعودی، سقوطی در پیش دارد، در سال های بعد از آن بیت کوین روندی نزولی را تجربه کرد و قیمت آن تا حدود 4000 دلار کاهش یافت.

صعود اخیر بیت کوین، در سال 2020 و همزمان با پاندمی کرونا اتفاق افتاد. با شروع پاندمی کرونا، بسیاری از بازارهای مالی دچار رکود شدند و دولت ها برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی، مجبور به کاهش نرخ بهره بانک ها شدند. با کاهش نرخ بهره و افزایش کمک‌ دولت ها به مردم، مردم به سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال روی آوردند و قیمت بیت کوین، بار دیگر اوج تاریخی جدیدی از خود بر جای گذاشت. قیمت این ارز در سال 2021 عدد 68 هزار دلار را لمس کرد و بار دیگر در اصلاح قیمت خود، تا حدود 30 هزار دلار کاهش یافت.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.