حق امتیاز NFT چیست؟

حق امتیاز NFT چیست؟

در سال های اخیر و همین دو ساله اخیر بحث در مورد NFT بسیار بالا گرفته است. بسیاری از افراد به خرید و فروش این فایل ها مشغول هستند و بسیاری دیگر در حال تولید این گونه فایل ها هستند.

NFT ها هنرمندان را قادر می سازد تا از استعدادهای خود درآمدزایی کنند. حق امتیاز NFT را که محور این انقلاب دیجیتال است، کشف کنید.

سازندگان در سطح جهانی از «حق امتیاز NFT»، یک تغییر دهنده بازی در این اکوسیستم نوآورانه، سود می برند. ویژگی های مهم آن را کشف کنید.

منظور از حق امتیاز NFT چیست و چگونه کار می کند ؟

NFTها یا توکن‌های غیرقابل تعویض، راهی محبوب برای سازندگان برای فروش و کسب درآمد از هنر دیجیتال و سایر خلاقیت‌ ها شده‌اند. با این حال، با ظهور NFTs سوالاتی در مورد کپی رایت و مالکیت مطرح شده است.

اول، مهم است که بدانیم حق چاپ چیست و چگونه کار می کند. کپی رایت یک حق قانونی است که به پدیدآورنده یک اثر اصلی حقوق انحصاری استفاده و توزیع آن را می دهد. این موضوع شامل حق نسخه برداری از اثر، ایجاد آثار مشتق شده، و فروش یا مجوز اثر به دیگران است. قانون کپی رایت برای محافظت از سازندگان در برابر دیگرانی وجود دارد که ممکن است بدون اجازه از کارشان سود ببرند.

وقتی صحبت از NFT ها می شود، موضوع حق چاپ زمانی مطرح می شود که شخصی یک NFT از کار شخص دیگری ایجاد کند. این موضوع زمانی می تواند اتفاق بیفتد که شخصی یک اثر هنری دیجیتال را که حقوق آن را ندارد، بگیرد و یک NFT از آن ایجاد کند و ادعا کند که آن را متعلق به خود می داند. این مسئله به عنوان نقض حق چاپ NFT شناخته می شود.

سازندگان برای محافظت از آثار خود در برابر نقض حق نسخه‌برداری NFT، باید اقداماتی را انجام دهند تا مالکیت آثار خود را ثابت کنند. این موارد می تواند شامل ثبت آثار آن ها در اداره حق نسخه برداری کشورهای مختلف، استفاده از واترمارک یا سایر علائم شناسایی در هنر دیجیتال آن ها، و نگهداری سوابق فرآیند ایجاد و تاریخ آن ها باشد.

سازندگان همچنین باید اطلاعات مربوط به حق نسخه ‌برداری را در فراداده‌های NFT (متا دیتا) خود لحاظ کنند. این اطلاعات می تواند شامل نام سازنده، نماد حق چاپ و تاریخ ایجاد باشد. با گنجاندن این اطلاعات، سازنده به وضوح نشان می دهد که مالک اثر است و حق فروش آن را به عنوان NFT دارد. در این موارد ممکن است سازنده اطلاعات خاصی را که مشخص می کند این اثر برای اوست به عنوان امضا در نظر بگیرد. متا دیتاها (فرا داده ها) همیشه در معرض دید مشتریان قرار نمی گیرند ولی برای این که اثبات کنید یک اثر برای شماست می تواند به کار بیایند.اگر سازنده متوجه شود که شخصی بدون اجازه NFT اثر خود را ایجاد کرده است، می ‌تواند برای محافظت از حق نسخه‌ برداری خود اقدام قانونی انجام دهد. این مسئله می تواند شامل ارسال نامه توقف به شخصی باشد که NFT نقض کننده حقوق را ایجاد کرده است یا طرح دعوی حقوقی برای نقض حق نسخه برداری. با این حال، توجه به این نکته مهم است که روند قانونی نقض حق چاپ ممکن است طولانی و پر هزینه باشد، بنابراین پیشگیری اغلب بهترین اقدام است. البته باید بیان کرد که پیگیری قانونی در بسیاری از کشورها هنوز وجود ندارد و هنوز NFT را به عنوان یک محصول دیجیتال به رسمیت نشناخته اند که بتوان در موارد نقض قانون کپی رایت شکایتی را تنظیم کرد.

درک NFT ها و اهمیت آنها برای سازندگان

NFTها یا توکن‌های غیرقابل تعویض، دارایی‌های دیجیتال منحصربه‌فرد ذخیره‌شده در یک بلاک چین را نشان می‌دهند.

علاوه بر این، NFT ها برجسته هستند و نمی توانند مانند ارزهای دیجیتال مبادله شوند. برخلاف بیت کوین یا اتریوم، هر NFT منحصر به فرد است.

علاوه بر این، منحصربه‌فرد بودن NFT‌ها با اقلام نادر و نمایندگی مالکیت معنوی، مانند هنر، موسیقی، املاک مجازی و غیره مناسب است.

NFT ها هنرمندان را قادر می سازند تا آثار خود را در سطح جهانی به نمایش بگذارند، به مخاطبان گسترده تری دسترسی پیدا کنند و برای آثار خود پاداش عادلانه ای دریافت کنند.

در دنیای هنر سنتی، سازندگان اغلب برای کار خود یک بار پرداخت می‌کنند و اگر اثر هنری آن‌ها در طول زمان قدردانی شود، هیچ سودی دریافت نمی‌کنند.

علاوه بر این، NFT ها این مدل را به چالش بکشید و سازندگان را قادر می‌سازد تا از طریق ویژگی معروف به حق امتیاز NFT، سهمی در کار خود حتی پس از فروش آن حفظ کنند.

تاثیر حق امتیاز NFT بر درآمد سازندگان

سیستم حق امتیاز مرتبط با NFT فرصت های زیادی را برای سازندگان باز می کند.

با هر فروش بعدی از آثار خود، سازندگان می توانند از ارزش فزاینده آن در طول زمان استفاده کنند. این مکانیسم یک جریان درآمد بلندمدت ایجاد می کند که می تواند انگیزه آنها را برای تولید کار با کیفیت بالا نگه دارد.

این سناریو را در نظر بگیرید: هنرمندی یک NFT ضرب می کند و آن را به قیمت 50 ETH (اتریوم) می فروشد. این فروش اولیه 50 ETH برای هنرمند به ارمغان می آورد.

با این حال، اگر هنرمند 10 درصد حق امتیاز بر روی NFT تعیین کرده بود، آنها همچنان بخشی از هر فروش آینده را به دست خواهند آورد. اگر خریدار NFT را به 500 ETH بفروشد، قرارداد هوشمند باعث ایجاد و ذخیره 10٪ از قیمت فروش برای سازنده اصلی می شود.

به این ترتیب، هر فروش بعدی درآمد حق امتیازی اضافی برای هنرمند ایجاد می کند و جریان درآمد پایدار ایجاد می کند.

توجه به این نکته مهم است که در حالی که نرخ حق امتیاز برای یک NFT ثابت می ماند، قیمت فروش می تواند بر اساس تقاضای بازار، کمبود و سایر عوامل متفاوت باشد.

این بدان معناست که سازنده می‌تواند از فروش‌های مختلف، مبلغ حق‌الامتیاز متفاوتی کسب کند، حتی اگر درصد حق امتیاز ثابت بماند.

راهکار های محافظت از NFT ها

در این جا چند راهکار مناسب برای محافظت از ان اف تی ها بیان می شود که می توانید با استفاده از آن ها از محصولات دیجیتال خود محافظت کنید.

  • دریافت مجوز: همیشه قبل از ایجاد و فروش NFT از دارنده حق امتیاز اجازه بگیرید. و اگر خود شما تولید کننده محصول هستید حتما حق امتیاز را برای محصول خود لحاظ کنید.
  • موافقت نامه های مجوز: از توافق نامه های مجوز یا سایر موارد قراردادی استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که حقوق صاحب امتیاز محفوظ است. قراردادهای ان اف تی مانند قرارداد های معمول نیستند ولی از آن جایی که اکثر این قرارداد ها بر بستر بلاک چین هستند به راحتی قابل فسخ نیستند و باید تعداد افراد زیادی آن را تایید یا رد کنند تا ثبت یا فسخ شوند. بنابراین این روش می تواند به شما کمک شایانی در حفظ حق امتیاز محصول داشته باشد.
  • محدودیت در استفاده: هر گونه محدودیت در استفاده از NFT را در توافقنامه مجوز یا سایر قراردادها لحاظ کنید. زمانی که شما محدودیت در استفاده را برای محصول دیجیتال خود در نظر می گیرید می توانید بهتر آن را رصد کنید و در صورت بروز مشکل به راحتی می توانید از فرد یا افراد متخلف شکایت کنید.
  • رصد بازارهای NFT: بازارهای NFT را زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که کپی های غیرمجاز کار شما فروخته نمی شود. این کار ساده نیست ولی لازم است که شما هر از چند گاهی به بازارهای مهم و معروف سر بزنید و عبارت های شبیه به عبارت محصول خود را جستجو کنید تا ببینید که فرد یا گروهی در حال فروش محصولات شما هستند یا نه؟ در بسیاری از موارد بازارهای ان اف تی امکانات خوبی برای برای جلوگیری از نقض حق امتیاز صاحب اثر لحاظ کرده اند که می توانید از این امکانات به خوبی استفاده کنید و جلوی کپی شدن بیشتر محصول خود را بگیرید.
  • واترمارک دیجیتال: از تکنیک های واترمارک دیجیتال برای جاسازی اطلاعات شناسایی در محتوای دیجیتالی خود استفاده کنید تا ردیابی و شناسایی کپی ها آسان تر شود. بسیاری از محصولات دیجیتال دارای واترمارک دیجیتال به عنوان امضا صاحب اثر هستند. این واتر مارک ها به شما کمک می کند تا بتوانید محصول خود را نسبت به نمونه های کپی برداری شده متمایز کنید.
  • سوابق عمومی: ثبت کپی رایت خود را با سوابق عمومی مربوطه برای اثبات مالکیت خود یکپارچه کنید. زمانی که شما سوابق عمومی یک اثر را بررسی می کنید می توانید متوجه شوید که این اثر توسط چه کسی طراحی و عرضه شده است. اگر شما اطلاعات دقیقی از خودتان در سوابق عمومی اثر ثبت کرده باشید یک ملاک بسیار خوب برای این است که مشخص کند شما زودتر از باقی افرادی که کپی محصول شما را می فروشند آن را تولید و عرضه کرده اید.
  • به مخاطبان خود آموزش دهید: به مخاطبان خود در مورد اهمیت احترام به قوانین کپی رایت و نحوه استفاده صحیح از NFT آموزش دهید. حق امتیاز NFT چیزی نیست که بتواند تا همیشه آن را حفظ کرد، این کار بسیار سختی است که بتوان جلوی کپی برداری ها را گرفت. شاید بتوان گفت بهترین روش حفظ آثار از راه آموزش دادن باشد. آموزش ها باعث می شود که افراد خودشان را متعهد به حق امتیاز ان اف تی بدانند و خودشان تلاش کنند تا آثار کپی شده را خریداری نکنند.
  • به روز بمانید: در مورد قوانین و مقررات مربوط به حق امتیاز به روز باشید تا اطمینان حاصل کنید که اقدامات مناسبی را برای محافظت از حقوق خود انجام می دهید. قوانین ثبت حق امتیاز اثر در ان اف تی روز به روز تغییر می کند و شما برای این که بتوانید به خوبی این مهم را انجام دهید باید با آخرین نگارش های قوانین ثبت شده ارتباط بگیرید.
  • به دنبال مشاوره حقوقی باشید: با یک متخصص حقوقی مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که NFT ها و سایر دارایی های دیجیتال شما تحت قوانین حق نسخه برداری کاملاً محافظت می شوند یا نه؟ مشاوران حقوقی به شما راهکار های مناسبی را ارائه می کنند که شما می توانید با استفاده از آن ها به خوبی از محصولات دیجیتال خود و به طور خاص NFT ها محافظت کنید. همچنین برای شکایت از افرادی که از محصولات شما کپی برداری کرده اند می توانید از کمک مشاوران حقوقی بهره ببرید. آن ها به خوبی می توانند از محصولات دیجیتال شما در برابر کپی برداری محافظت کنند.

حق امتیاز NFT پیشگامانه است و به هنرمندان و سازندگان محتوا یک مدل درآمد پایدار و منصفانه در عصر دیجیتال ارائه می‌کند.

علاوه بر این، سازندگان می‌توانند با حفظ سهمی که در آن پس از فروش اولیه، ارزش کارشان افزایش می‌یابد، به کسب درآمد ادامه دهند، که نشان‌دهنده تغییر قابل توجهی از پویایی دنیای هنر سنتی است.

همانطور که در عصر وب 3.0 به جلو می رویم، حق امتیاز NFT بدون شک نقشی اساسی در شکل دادن به آینده بیان خلاق خواهد داشت.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.