آشنایی با مهمترین شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال

آشنایی با مهمترین شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال

با عرضه انواع شبکه‌ های انتقال ارز دیجیتال، هم اکنون این فرصت برای ما ایجاد شده است تا با توجه به نیاز‌های خود بهترین شبکه را برای انتقال ارز‌های دیجیتال انتخاب کنیم.

آشنایی کلی با انواع بلاک چین‌ها

برای درک بهتر شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال، در ابتدا مهم است فناوری بلاک چین و انواع آن را بدانیم. به صورت خلاصه، بلاک چین یک سیستم ثبت اطلاعات و گزارش توزیع شده است که به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کند.

پس از ظهور بیت کوین به عنوان نسل اول فناوری بلاک چین، به مرور زمان توجه‌ها به این تکنولوژی جدید جلب شد و هم اکنون توسعه‌دهندگان در سراسر جهان، هزاران ارز دیجیتال و پروژه بلاک چینی متنوع را عرضه کرده‌اند.

در حالی که این پروژه‌ها از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند، اما نحوه فعالیت، اهداف و کاربران آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. بنابراین شاهد ایجاد شبکه‌های مختلفی هستیم که هرکدام در راستای نیاز‌های کاربران و جامعه هدف خود فعالیت دارند.

به طور کلی این شبکه‌های بلاک چینی به ۴ دسته تقسیم می‌شوند: عمومی (Public)، خصوصی (Private)، کنسرسیوم (Consortium) و هیبریدی (Hybrid).

هرکدام از این دسته‌ها کاربرد‌ها، مزایا و معایب خود را دارند؛ ویژگی‌هایی که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • بلاک چین‌های عمومی

اولین نوع بلاک چین‌ها هستند که بسیاری از ارز‌های دیجیتال بازار مانند بیت کوین از آن استفاده می‌کنند.

بلاک چین عمومی بدون نیاز به مجوز است، به این معنی که تمام افراد می‌توانند در شبکه مشارکت داشته باشند و داده‌ها را مشاهده کنند. پروژه‌هایی که از بلاک چین عمومی استفاده می‌کنند معمولاً منبع باز هستند و هرکسی می‌تواند در تأیید تراکنش‌ها مشارکت داشته باشد، باگ و مشکلات را پیدا کند و یا تغییراتی را در شبکه پیشنهاد کند.

این بلاک چین‌ها شبکه‌هایی غیرمتمرکز، ایمن و با شفافیتی بالا ارائه می‌کنند که کاربرد‌های مختلفی پیدا کرده اند.

  • بلاک چین‌های خصوصی

دومین دسته، بلاک چین‌های خصوصی است که در مقیاس کوچکتری مانند یک شرکت یا سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل به آن‌ها بلاک چین‌های سازمانی نیز گفته می‌شود.

مشارکت در بلاک چین خصوصی نیازمند مجوز است و شرکت و سازمان‌ها با استفاده از این نوع بلاک چین می‌توانند دسترسی‌های شبکه را کنترل کنند. در بلاک چین خصوصی، سازمان تعیین می‌کند که چه کسی می‌تواند داده‌ها را مشاهده کند و یا در تأیید و پردازش تراکنش‌ها مشارکت داشته باشد.

با توجه به اینکه این نوع بلاک چین‌ها در محیط محدودی فعالیت دارند، نسبت به بلاک چین‌های عمومی سریعتر هستند و پردازش داده و تراکنش‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود. با این حال، بلاک چین‌های خصوصی متمرکز‌تر هستند.

  • بلاک چین‌های هیبریدی

برخی سازمان و شرکت‌ها نیاز دارند تا از برخی ویژگی‌های بلاک چین عمومی و خصوصی به صورت همزمان استفاده کنند. بلاک چین‌های هیبریدی یا ترکیبی پاسخی به این نیاز هستند و به سازمان‌ها این امکان را می‌دهند تا یک سیستم خصوصی و مبتنی بر مجوز را در کنار یک سیستم بدون مجوز عمومی راه‌اندازی کنند.

شرکت و سازمان‌ها با بلاک چین هیبریدی می‌توانند تعیین کنند که چه اطلاعاتی به صورت خصوصی یا عمومی در دسترس قرار گیرد. بلاک چین هیبریدی شفافیت بیشتری نسبت به بلاک چین خصوصی دارد، اما برخلاف بلاک چین عمومی هرکسی نمی‌تواند در این شبکه مشارکت داشته باشد.

  • بلاک چین‌های کنسرسیوم

نوع چهارم بلاک چین کنسرسیوم نام دارد که مشابه بلاک چین هیبریدی فعالیت می‌کند، با این تفاوت که به جای یک سازمان، چندین سازمان از آن استفاده می‌کنند. در لغت، کنسرسیوم به معنای اتحادیه چند شرکت و سازمان است که به خوبی هدف این بلاک چین را توضیح می‌دهد.

کنسرسیوم که ترکیبی از بلاک چین عمومی و خصوصی است، به شرکت و سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا با یکدیگر همکاری و به داده‌ها دسترسی داشته باشند. این نوع بلاک چین نسبت به بلاک چین عمومی شفافیت کمتری دارد، اما از امنیت و مقیاس‌پذیری بیشتری بهره می‌برد. با انواع شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال بیشتر آشنا شوید.

شبکه‌ انتقال ارز دیجیتال چیست؟

برخی شبکه‌های بلاک چینی علاوه بر ارائه خدمات و عرضه توکن بومی، انتقال دیگر ارزهای بازار را نیز بر بستر شبکه خود فراهم کرده‌اند.

شبکه‌هایی که به آنها شبکه انتقال ارز دیجیتال گفته می‌شود و به کمک قراردادهای هوشمند و استاندارد توکن فعالیت می‌کنند.

استاندارد توکن مجموعه‌ای از قوانین و شرایطی است که نحوه عملکرد توکن‌های دیجیتالی را در شبکه تعیین می‌کند. شبکه‌های بلاک چینی با استاندارد توکن خود می‌توانند علاوه بر عرضه توکن بومی، میزبان دیگر ارز‌های دیجیتال و توکن‌ها باشند.

به عنوان مثال، استاندارد توکن شبکه اتریوم ERC-۲۰ نام دارد. بایننس اسمارت چین از جمله دیگر شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال محبوب است که از استاندارد توکن BEP-20 استفاده می‌کند.

توسعه‌دهندگان به کمک استاندارد توکن و قرارداد‌های هوشمند می‌توانند توکن‌های پروژه‌های خود را بر بستر این شبکه‌های موجود عرضه کنند و دیگر نیازی به توسعه بلاک چین اختصاصی نداشته باشند. این شبکه‌ها همچنین می‌توانند به عنوان میزبان و روشی برای انتقال ارز‌های دیجیتال بازار مانند بیت کوین عمل کنند.

بنابراین می‌توانیم نقل و انتقال دارایی‌های دیجیتال را علاوه بر بستر شبکه بومی، بر بستر شبکه‌های انتقال دیگر بازار مانند BEP-20 نیز انجام دهیم. موضوعی که می‌تواند منجر به کاهش کارمزد و افزایش سرعت تراکنش ها شود. همچنین با این شبکه‌ها، انتقال ارزهای دیجیتال به برنامه‌های غیرمتمرکز فعال در دیگر بلاک چین‌ها نیز امکان پذیر می‌شود.

مهمترین شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال

  • BEP۲

BEP۲ استاندارد توکن مورد استفاده در بی ان بی بیکن چین (BNB Beacon Chain) است. انجام انتقال و تراکنش‌ها در این شبکه نیازمند پرداخت ارز بایننس کوین (BNB) به عنوان کارمزد است.

  • BEP۲۰

BEP۲۰ استاندارد توکن دیگر بایننس است که توسط بایننس اسمارت چین (BSC) استفاده می‌شود. این شبکه انتقال نسبت به BEP2 کارمزد کمتری دارد و با سرعت بیشتری تراکنش‌ها را پردازش می‌کند. این شبکه با توکن‌های BEP2 و ERC20 اتریوم نیز سازگار است و انجام تراکنش در آن نیازمند پرداخت ارز دیجیتال BNB به عنوان کارمزد است.

  • ERC۲۰

ERC۲۰ استانداردی است که توسط بلاک چین اتریوم استفاده می‌شود و با پشتیبانی از قرارداد‌های هوشمند، ERC20 هم اکنون کاربرد‌های بسیاری پیدا کرده است. لازم به ذکر است که کارمزد شبکه انتقال ERC20 با ارز دیجیتال بومی اتریوم یعنی ETH پرداخت می‌شود.

  • TRC۲۰

شبکه انتقال TRC20 برای ارز دیجیتال ترون است و از قرارداد‌های هوشمند بهره می‌برد. ترون همانند اتریوم این امکان را به توسعه‌دهندگان و کاربران می‌دهد تا به راحتی توکن‌های دیجیتالی خود را با این استاندارد ایجاد و عرضه کنند. انجام تراکنش‌ها با این استاندارد نیازمند پرداخت کارمزد با ارز دیجیتال TRX است.

  • Nep-۵

شبکه انتقال نئو از استاندارد توکن NEP5 استفاده می‌کند که آن را می‌توانیم مشابه استاندارد ERC20 اتریوم بدانیم. این استاندارد توکن هم اکنون به طور گسترده در اکوسیستم نئو استفاده می‌شود و شاهد عرضه پروژه‌ها و توکن‌های دیجیتالی مختلفی براساس آن هستیم.

  • OMNI

اومنی از جمله اولین پروتکل‌های زنجیره جانبی ساخته شده بر روی بلاک چین بیت کوین به شمار می‌رود و به عنوان یک شبکه انتقال ارز کاربرد پیدا کرده است. در حالی که ساخت توکن به کمک اومنی امکان‌پذیر است، اما معمولا از آن برای انتقال استیبل کوین تتر (USDT) استفاده می‌شود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.