معرفی ارز دیجیتال اسموز (OSMO)

معرفی ارز دیجیتال اسموز (OSMO)

اسموسیس یک پروتکل ساخت بازار ساز خودکار (AMM) در اکوسیستم کازماس (Cosmos) است. این بازارساز خودکار با قابلیت شخصی‌سازی کامل براساس پارامترهای پروتکل

یکی از بنیان گذاران این پروژه آقای (سانی آگاروال (Sunny Aggarwal)) می باشد، که او دارای مدرک مهندسی برق از دانشگاه کالیفرنیا می باشد. رزومه کاری آگاروال به شرح زیر است:

امکان تبدیل شدن به نوآوری مهم بعدی در حوزه دیفای را دارد. صرافی اسموسیس در راستای جذب همزمان تریدرها و توسعه‌دهندگان، موارد کاربرد متعددی برای توکن بومی خودش یعنی ارز دیجیتال اسموز (OSMO) و ابزارهای قابل تعامل مختلف برای توسعه‌‎دهندگان ارائه می‌کند. علاوه بر این، تأمین‌کنندگان نقدینگی توکن اسموز (OSMO) می‌توانند در مدیریت استخرهای مربوط به خودشان نیز مشارکت داشته باشند. بازارساز خودکار اسموز (OSMO) همچنین بستری مناسب برای تراکنش‌‎های میان زنجیره‌ای کم هزینه محسوب می‌شود.

اسموز یک پروتکل سازنده بازار خودکار (AMM) است که از کیت توسعه نرم افزار قدرتمند Cosmos (SDK) استفاده می کند. هدف اصلی آن تسهیل تراکنش‌های زنجیره‌ای متقابل از طریق فناوری ارتباطات بین بلاک‌چینی (IBC) است. با انجام این کار، اسموز قصد دارد پتانسیل همکاری یکپارچه بین شبکه های مختلف بلاک چین را باز کند.

پروتکل اسموز (OSMO) چیست؟

اسموسیس که در فوریه 2021 (اسفند 1399) رونمایی شده، نسل جدید صرافی غیر متمرکز (DEX) مبتنی بر بازارساز خودکار محسوب می‌شود. اسموسیس با یک کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) جذاب و کارآمد، با کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) کازماس طراحی شده است. به همین خاطر، پروتکل Osmosis می‌تواند مطابق روش‌های جدید منعطف و قابل تعامل باشد.

توسعه‌دهندگان می‌توانند با به‌کارگیری پروتکل اسموز (OSMO)، اپلیکیشن غیرمتمرکز (dApp) بازارساز خودکار خودشان را بسازند. علاوه بر این اسموسیس با مکانیزم‌های حاکمیتی، فرصت مشارکت تأمین‌کنندگان نقدینگی در استخرهای مربوط به خودشان را فراهم کرده و از این طریق قابلیت شخصی‌سازی گسترده‌ای را ارائه می‌دهد. پروتکل اسموز (OSMO) با بازطراحی رویکرد واحد و جامع، ابزارهای غیرمتمرکز، قابل تعامل و تطبیق‌پذیر را برای ساخت بازارسازهای خودکار در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

پروتکل شبکه اصلی اسموز (OSMO) همچنان در دست توسعه است اما کمینه محصول پذیرفتنی فعال آن، تصویر خوبی از قابلیت‌های موجود ارائه می‌کند (کمینه محصول پذیرفتنی به معنای حداقل ابزار و امکانات قابل استفاده توسط کاربران است که معمولاً پیش از راه‌اندازی نسخه کامل ارائه می‌شود). ضمناً توکن بومی اسموسیس (ارز دیجیتال اسموز (OSMO))، حاکمیت بر پلتفرم و غیرمتمرکزسازی را ممکن می‌سازد. هولدرهای رمز ارز OSMO بعد از راه‌اندازی شبکه اصلی می‌توانند در رأی‌گیری درون شبکه‌ای درباره پروپوزال‌ها و آپدیت‌های پارامترهای پلتفرم شرکت کنند.

پلتفرم اسموز (OSMO) نسل جدیدی از صرافی های غیر متمرکز است که مبتنی بر بازارساز خودکار AMM می باشد. از این پلتفرم در فوریه ۲۰۲۱ رونمایی شد. در پلتفرم اسموز (OSMO) به توسعه دهندگان اجازه داده می شود تا AMM های سفارشی با استخر های نقدینگی بسیار قوی بسازند. بر این اساس که کاربران می توانند با پارامتر های منحصر به فرد خود، استخر های نقدینگی مربوط به این DEX را ایجاد کنند از این طریق شخصی سازی استخر های نقدینگی گسترده می شود.

به عنوان مثال کاربر می تواند استخر های نقدینگی را با نسبت های مختلف ایجاد کند. همانطور که شما کاربر عزیز اطلاع دارید در استخر های نقدینگی قبلی شما معمولا می توانستید دو توکن با نسبت برابر اضافه کنید.

پلتفرم اسموز (OSMO) با استفاده از cosmos SDK ساخته شده است و همچنین از IBC (Inter-Blockchain Communication) یا همان قابلیت ارتباط بین بلاکچینی استفاده کرده است. قابلیت IBC کمک بسیار زیادی به Osmosis می کند بر این اساس که با کمک این IBC این پلتفرم می تواند به به کل اکوسیستم cosmos و بالای ۱۰ میلیارد دلار دارایی متصل شود.

پلتفرم اسموز (OSMO) از سه بازار ساز AMM یونی سواپ-بالانسر و کرو فایننس ایده گرفته، و یکی از اهداف این پلتفرم متصل شدن به سایر اکوسیستم ها مثل اتریوم و …. است.

عملکرد پلتفرم اسموز (OSMO) چیست؟

بلاکچین اسموز (OSMO) بسیار انعطاف پذیر و قابل تعامل است به همین دلیل کاربران زیادی در بدو ورود این پلتفرم آن را شناختند. بلاکچین اسموز (OSMO) بدون پیش فروش یا جذب سرمایه در همان مرحله اول که مرحله ایده است، ۱۰۰ میلیون توکن جنسیس اولیه را بین افراد زیر توزیع کرد.

  • تامین کننده ها ی نقدینگی
  • توسعه دهندگان
  • سپرده گذاران
  • سایر مشارکت کنندگان شایان ذکر است که در فراید توزیع حدود نیمی از توکن های جنسیس به ذخیره استراتژیک اختصاص یافت و نیمی دیگر به شرکت کنندگان Quadratic Fairdrop و باید به شما کاربر عزیز بگویم که ذخیره استراتژیک برای هماهنگی مشاوران کلیدی است. این را خود تیم ازموسیس اعلام کرده است. همچنین در ادامه درباره مدل توزیع Quadratic Fairdrop با شما صحبت می کنیم.

همچنین این پلتفرم زمان توزیع توکن خود یک سنجش داشت بر ای اینکه اطمینان حاصل نماید که افرادی که در ایردراپ صاحب این توکن شده اند در این پلتفرم مشارکت لازم را داشته باشند جهت این سنجش در ابتدا صرفا ۲۰ درصد از دارایی در اختیار کاربران قرار میداد و ما بقی را زمانی که افراد در شبکه مشارکت داشتند، آزاد می کرد.

همچنین صرفا به تمام کاربران یک محدودیت زمانی ۲ ماهه در نظر گرفته بود که باید در این ۲ ماه در این شبکه مشارکت داشته باشند تا بتوانند از این توکن ها استفاده کنند. در غیر اینصورت برای کاربرانی استفاده نکردند در طی ۴ ماه به صورت خطی دسترسی افراد به توکن ها محدود می شد تا اینکه به صفر می رسید. سپس ارز دیجیتال اسموز (OSMO) که کاربران استفاده نکردند مجدد به استخر جامعه منتقل می شود. که در ادامه استخر جامعه را برای شما شرح دادیم.

یک نکته بسیار مهم که درباره این پروژه باید به شما بگویم این است که، پروتکل ازموسیس برای انتشار ارز اسموز (OSMO) یک رویداد تردنینگ سالانه (Thirdening) مشابه هالوینگ بیت کوین دارد. البته این به صورت سالانه است که اینگونه که نرخ انتشار ارز دیجیتال اسموز (OSMO) در پایان هر سال به اندازه یک سوم کاهش می یابد.

یعنی توکن های توزیع شده در سال اول ۳۰۰ میلیون می باشد، در سال دوم ۲۰۰ میلیون، و در سال سوم ۱۳۳ میلیون است و این روند به همین ترتیب تا انتهای کل توکن ها توزیع و تقسیم می شود.

همچنین باید گفت که در بیشتر بلاکچین های مبتنی بر COSMOS SDK توکن ها به ازای هر بلاک توزیع می شدند. یعنی به ازای تایید هر بلاک در شبکه، اعتبار سنج ها درصدی از توکن مربوطه را به عنوان پاداش دریافت می کنند. اما در بلاکچین ازموسیس، ارز دیجیتال OSMO در پایان هر روز توزیع می شود.

معرفی تیم شبکه اسموز (OSMO) و همچنین شرکا و سرمایه گذاران پروژه ازموسیس:

یکی از بنیان گذاران این پروژه آقای (سانی آگاروال (Sunny Aggarwal)) می باشد، که او دارای مدرک مهندسی برق از دانشگاه کالیفرنیا می باشد. رزومه کاری آگاروال به شرح زیر است:

در سال ۲۰۱۷: محقق در Tendermint در سال ۲۰۱۸: تاسیس شرکت بلاکچینی که مبتنی بر مشارکت در پروتکل ها و شبکه های اینترنت غیرمتمرکز بود. نام این شرکت Sikka است، و این شرکت در سنگاپور فعالیت دارد.شایان ذکر است که این شرکت در میان ۵ اعتبار سنج برتر شبکه Cosmos Hub ،Kava و Akash می باشد. دیگر بنیان گذار شبکه ازموسیس، جاش لی (Josh Lee) می باشد. جاش لی نیز از دانشگاه اندرسون در ایندیانا فارغ التحصیل شده است. جاش لی در Tendermint همکار آقای آگاروال بوده است. سپس شرکت Chainapsis را تاسیس کرده است. در این شرکت یه طراحی و پشتیبانی کیف پول keplr پرداخته شده است. قابل ذکر است که این شرکت در کره در حال فعالیت می باشد.

  • شرکاء اصلی پروژه اسموز (OSMO):

  • شرکت Sikka

  • شرکت Chainapsis شایان ذکر است که اطلاعاتی بر اساس دیتا های وب سایت کرانچ‌بیس منتشر شده است که، در ۲۷ اکتبر سال ۲۰۲۱ در یک مرحله افراد و شرکت هایی که در این پروژه مشارکت داشتند، عبارتند از:

  • Paradigm

  • Ethereal Ventures

  • Figment

  • Do Kwon (بنیان‌گذار شبکه ترا)

  • Nascent

  • Robot Ventures

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.