ارز دیجیتال دات (DOT) چیست؟

ارز دیجیتال دات (DOT) چیست؟

از زمان پیدایش بیت کوین تاکنون، پلتفرم ‌های بلاک چینی زیادی به وجود آمده‌اند. اتریوم ، سولانا ، بیت کوین کش و غیره، همگی نمونه‌هایی از پلتفرم‌هایی هستند که هر کدام با هدف و قابلیت‌ های خاصی ایجاد شده‌اند.این پلتفرم‌ها، هر کدام به صورت جداگانه فعالیت می‌کنند

و نمی‌توانند با یکدیگر تعاملی داشته باشند. اما اگر پلتفرمی بود که می‌توانست بلاک چین‌های مختلف را به یکدیگر متصل کند چه می‌شد؟ مردم می توانستند از قابلیت‌ تمام پلتفرم‌ ها، تنها با وصل شدن به یک پلتفرم، استفاده کنند. این هدفی است که پولکادات (Polkadot) برای آن به وجود آمده است.

پولکادات، یکی از پروژه‌های ارز دیجیتال است که برای برقراری ارتباط بین بلاک‌چین‌هایی که از نظر ساختار شبیه به هم نیستند، ایجاد شده است. درواقع، با استفاده از Polkadot انتقال و ارسال داده بین بلاک‌چین‌های مختلف، مانند بیت کوین و اتریوم به سادگی امکان‌پذیر است. پولکادات به گونه‌ای طراحی شده است که سریع و مقیاس پذیر باشد. توکن دات (DOT)، توکن بومی این شبکه است که برای استیکینگ و حکمرانی در شبکه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پولکادات یک پروتکل پل مانند است که بر حفظ ارتباطات، انتقال دارایی و افزایش امنیت بلاک‌چین ‌ها تمرکز دارد. این پروتکل، امکان متحد کردن بلاک چین ‌ها در یک شبکه را فراهم می‌کند. با استفاده از برقراری این ارتباط، نقاط قوت بلاک ‌چین ‌های مختلف باهم ترکیب می‌شوند و در نتیجه، شبکه‌ای قدرتمند از مجموع شبکه‌های بلاک چینی ایجاد خواهد شد.

به گفته تیم توسعه دهنده Polkadot، هدف از این پروژه اتصال بلاک ‌چین ‌های عمومی و خصوصی، اوراکل‌ها، DApp‌ها و سرویس‌ها به صورت یکپارچه است. درواقع پولکادات اتصال بلاک ‌چین ‌های مختلف مستقل را با هم در اینترنت Web3 تسهیل می‌کند. Polkadot نرم افزاری است که به دنبال راه اندازی یک بلاک ‌چین قدرتمند است که از طریق آن، کاربران می توانند بلاک‌چین ‌های اختصاصی خود را راه اندازی و اجرا کنند.

به این ترتیب، Polkadot یکی از معدود بلاک‌چین‌هایی است که هدف آن رشد اکوسیستمی از ارزهای دیجیتال مانند اتریوم (ETH)، Cosmos (ATOM) و EOSIO (EOS) است.

پولکادات چگونه کار می کند؟

زنجیره ریلی (Relay chain): این زنجیره، زنجیره اصلی پولکادات است و شبکه‌های بلاک چینی مختلف برای اتصال به یکدیگر باید به زنجیره ریلی وصل شوند. نودها با سهام گذاری (استیکینگ) توکن های دات بر روی شبکه ریلی، می‌توانند تراکنش‌ ها را تایید کرده و امنیت شبکه را برقرار کنند.

پاراچین: پاراچین ها، بلاک چین‌هایی هستند که به طور موازی بر روی شبکه پولکادات ایجاد شده اند. این بلاک چین ها همگی به ریلی چین متصل هستند و تراکنش ها به طور موازی در آن ها پردازش می‌شوند. پاراچین ها می‌توانند با یکدیگر در ارتباط بوده و با همکاری یکدیگر تراکنش ها را پردازش کنند.

پل‌ها: پل ها امکان برقراری ارتباط بین شبکه پولکادات با سایر شبکه‌های بلاک چینی را فراهم می‌کنند. در حال حاضر، این ارتباط بین بلاک چین‌های اتریوم، کازموس، ایاس و بیت کوین برقرار شده است و کاربران می‌توانند با استفاده از بلاک چین پولکادات و بدون نیاز به یک صرافی مرکزی، توکن های خود را بین این شبکه ها جابه‌جا کنند.

تیم Polkadot بر این باور است که این طراحی به کاربرانش اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را به صورت کارآمدتر و با امنیت بیشتر انجام دهند و بلاکچین هایی ایجاد کنند که داده‌های کاربر را در اختیار شبکه عمومی قرار نمیدهد و مقیاس پذیری بالایی دارد.

بنیان گذار پولکادات

وایت پیپر پروژه پولکادات در سال 2016 منتشر شد. گاوین وود (Gavin Wood)، مدیر ارشد سابق اتریوم است که به معرفی زبان برنامه نویسی Solidity در بنیاد اتریوم شهرت دارد. وی با ویتالیک بوترین، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم در سال 2015، زمانی که موضوع توسعه اتریوم 2.0 مطرح شد، همکاری نزدیکی داشت. وود در سال 2016 با بنیاد اتریوم خداحافظی کرد و با هدف توسعه یک پروژه ارز دیجیتال شبیه به اتریوم، فعالیت خود را آغاز کرد. پس از آن، او با راه اندازی بنیاد Web3 بر تحقیق و توسعه فناوری‌های غیرمتمرکز از جمله Polkadot تمرکز کرد. وود و جوتا اشتاینر (Jutta Steiner)، رئیس سابق امنیت اتریوم، شرکت Parity Technologies را تأسیس کردند که مسئولیت ادامه مسیر توسعه Polkadot را به عهده دارد.

پولکادات پیش از اینکه فعالیت خود را به صورت رسمی در بازار ارزهای دیجیتال آغاز کند، در شبکه کوساما تست و بررسی شد. کوساما پروژه‌ای است که به تیم توسعه پروژه‌های ارز دیجیتال کمک می‌کند تا قبل از راه‌اندازی در شبکه اصلی، مشکلات پروژه خود را شناسایی کنند. بعد از اجرای موفق پولکادات در کوساما، Polkadot برای اولین بار در می 2020 به عنوان یک پروتکل اثبات اعتبار (PoA) راه اندازی شد. پس از راه اندازی، اعتبار سنج‌ها به شبکه پیوستند تا در پروتکل اجماع آن شرکت کنند. شبکه، به سرعت الگوریتم اجماع اثبات اعتبار را کنار گذاشت و پروتکل اثبات سهام (PoS) را در 18 ژوئن 2020 انتخاب کرد.

از آنجایی که شبکه بلاک‌چین به واسطه جامعه غیرمتمرکز اعتبار سنج‌ها ایمن شده است، حساب Sudo در جولای 2020 کنار گذاشته شد و حکمرانی شبکه را به دارندگان توکن DOT منتقل کرد. این تغییر ساختار باعث شد که Polkadot به هدف خود مبنی بر تبدیل شدن به یک پلتفرم غیرمتمرکز دست یابد.

آینده قیمت ارز دیجیتال دات

عرضه اولیه پولکادات در اکتبر 2017 بسیار موفقیت آمیر بود و با عرضه 10,000,000 توکن دات، موفق به جمع آوری بیش از 140 میلیون دلار سرمایه شد. نکته جالب توجه این است که اگرچه در طول عرضه اولیه، توکن DOT ارزشی معادل 0.3 دلار داشت اما روند خرید کاربران، آن را تا پایان آگوست 2020 به سطح 6 دلار رساند.

در نیمه اول اکتبر 2020، قیمت این ارز کاهش یافت و در محدوده 4.42 دلار معامله شد و در اواسط اکتبر به 3.86 دلار کاهش یافت. در پایان اکتبر، محدوده قیمت معامله DOT حدود 4.15 دلار بود. با این حال، با شروع همه گیری ویروس کرونا در سطح جهان، قیمت این ارز دیجیتال روند صعودی خود را آغاز کرد؛ به گونه‌ای که در نوامبر 2020 با قیمت 5.88 دلار معامله می‌شد.

طی سال گذشته، پولکادات رشد فوق‌العاده‌ای را تجربه کرد زیرا قیمت DOT افزایش شدیدی داشت؛ به گونه‌ای که قیمت آن را در اواسط ماه مه به 47 دلار رسید. پس از آن، قیمت Polkadot با یک روند نزولی مواجه شد و در طی یک ماه حدود 11 دلار کاهش یافت. با این حال، خیلی زود توکن DOT ​​روند صعودی خود را بازیافت و در نوامبر گذشته به بالاترین حد خود یعنی 55 دلار رسید. سپس مجددا قیمت دات با توجه به فروش گسترده سرمایه گذاران، روند نزولی را از سر گرفت.

قیمت DOT در سال 2022 از 28 دلار شروع شد و پس از یک ماه، به حدود 19 دلار کاهش یافت. همان‌طور که در نمودار قیمت DOT/USD مشاهده می‌شود، این ارز دیجیتال پس از رسیدن به ATH 55 دلاری خود در نوامبر گذشته، سقوط قابل توجهی داشته است. در زمان نگارش این مقاله، قیمت DOT در حدود 16 دلار معامله می‌شود. اگر ارز دیجیتال DOT به روند صعودی خود ادامه دهد، ممکن است از مرز قیمت 23 دلار عبور کند.

اما اگر با نگاه منفی به تغییرات احتمالی نگاه کنیم، ممکن است با شکستن حمایت 14 دلار، تا سطح حمایت 10 دلار پایین بیاید.

ارزش بازار پولکادات در زمان نگارش این مقاله، بیش از 16 میلیارد دلار است و ۱۲امین ارز دیجیتال دنیا از نظر ارزش بازار است. در حال حاضر، به نظر می‌رسد که افزایش مشارکت‌ها با پروژه پولکادات، موجب توجه بیشتر سرمایه گذاران به این ارز شده است.

پیش بینی قیمت ارز پولکادات

در ادامه به تعدادی از نظرات کارشناسان و تحلیلگران در خصوص پیش بینی قیمت دات در آینده اشاره خواهیم کرد:

Price Prediction : قیمت پولکادات را حدود 25 دلار در سال 2022، 37 دلار در سال 2023 و 84 دلار در سال 2025 پیش بینی می‌کند. Price Prediction پیش بینی 5 ساله قیمت دات را حدود 180 دلار اعلام کرده است. Coin Price Forecast : این احتمال وجود دارد که تا پایان سال، قیمت دات افزایش 69 درصدی داشته باشد. انتظار می‌رود که اواسط سال 2022، قیمت یک توکن DOT به 28.47 دلار برسد. Wallet Investor : به نظر می‌رسد که روند تغییرات قیمت دات، روند صعودی باشد و تا سال 2027، قیمت این توکن به 93.713 دلار برسد. در صورتی که این ارز را برای سرمایه گذاری 5 ساله انتخاب کنید، نرخ بازگشت سرمایه احتمالا حدود +397.2٪ خواهد بود.

پیش بینی قیمت پولکادات2022

بر اساس پیش بینی‌های انجام شده، این احتمال وجود دارد که قیمت دات تا پایان سال 2022، حدود 38 دلار باشد. قیمت ارز دیجیتال DOT ​​در سه ماهه اول سال 2022 به 20 دلار خواهد رسید. این ارز می‌تواند روند صعودی در سه ماهه دوم داشته باشد و تا پایان سال 2022 به 27 دلار برسد.

پیش بینی قیمت پولکادات2025

این احتمال وجود دارد که ارز دیجیتال دات تمام سطوح مقاومتی را بشکند و در نیمه دوم سال 2025، به 46 دلار برسد.

پیش بینی قیمت Polkadot 2030

این احتمال وجود دارد که در سال 2030، پولکادات با قیمتی بین 86 الی 91 دلار معامله شود.

توجه داشته باشید که تمام موارد مطرح شده در مورد پیش بینی قیمت ارز دیجیتال دات، صرفا بیان احتمالات هستند و هیچ چیز قطعی در مورد آینده قیمت ارزهای دیجیتال وجود ندارد.

تعداد ارز dot در گردش

طبق اطلاعات سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap.com) در زمان نگارش این مقاله، 987579314.96 توکن دات در گردش وجود دارد. بر اساس داده‌های فعلی، ارزش کل بازار پولکادات حدود 16 میلیارد دلار است.

کارمزد انتقال پولکادات

اگر قصد انتقال ارز دیجیتال دات از یک کیف پول، به کیف پولی دیگر را دارید، باید کارمزد شبکه پولکادات را پرداخت کنید. خوشبختانه، پولکادات امکان انتقال دات با کارمزدی بسیار ناچیز را فراهم کرده است. می‌توان گفت کارمزد انتقال پولکادات تقریبا صفر است. گفته می‌شود پلتفرم پولکادات می‌تواند هزار تراکنش را در یک ثانیه انجام دهد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.