ارز دیجیتال چین لینک چیست؟

ارز دیجیتال چین لینک چیست؟

در دنیای امروز، بیش از آنچه به کاربرد پلتفرم های بلاک چینی پرداخته می‌شود، به قیمت و نوسان های قیمت آن ها پرداخته شده است. آیا پلتفرم ‌های بلاک چینی می‌توانند در پیش‌بینی آب و هوا به انسان‌ها کمک کنند؟

یا فقط به درد انتقال پول و بازی‌های شرط‌بندی می‌خورند؟

چین لینک برای پاسخ به این سوال به وجود آمده است. این پلتفرم، دنیای واقعی را به دنیای بلاک چین پیوند می‌زند.

نام چین لینک، بین طرفداران ترید ارزهای دیجیتال، نام محبوبی است. این ارز با حرکات قیمت منظم و قابل پیش بینی خود، فرصت خوبی را برای تریدر ها ایجاد کرده است. اما ارزهای دیجیتال، فراتر از نوسان‌ های قیمتی هستند. هر ارز دیجیتال بزرگ، تکنولوژی و نوآوری خاص خود را به دنیا ارائه داده است.

پلتفرم چین لینک، قابلیت وارد کردن اطلاعات خارج از زنجیره بلاک چین به قرارداد های هوشمند داخل زنجیره بلاک چین را فراهم می‌کند. این پلتفرم، از اوراکل‌ها (oracles) برای دریافت و پردازش اطلاعات استفاده می‌کند. در واقع، پلتفرم چین لینک، پلتفرمی غیر متمرکز است که می‌تواند داده‌های دنیای واقعی را به درون بلاک چین هدایت کند. این شبکه از اوراکل‌های پخش شده در سرتاسر جهان ایجاد شده است. برای درک سازوکار چین لینک، ابتدا باید مفهوم اوراکل و قرارداد هوشمند توضیح داده شود:

قرارداد هوشمند چیست؟

قرارداد های هوشمند، قرارداد هایی هستند که تمام مفاد آن ‌ها از پیش تعیین و کدنویسی شده است. این قراردادها به صورت خودکار اجرا شده و زمانی که تمام شرایط ذکر شده در قرارداد براورده شوند، قرارداد اجرا خواهد شد. ساده ‌ترین مثال قرارداد های هوشمند، خودپرداز ها هستند. این قرارداد ها با منطق «اگر-آنگاه» نوشته می‌شوند. زمانی که شما به یک دستگاه خودپرداز مراجعه می‌کنید؛ اگر رمز خود را درست وارد کنید، آنگاه دستگاه منویی را به شما نمایش خواهد داد. اگر گزینه برداشت وجه را انتخاب کرده و مبلغ مورد نیاز خود را وارد کنید. قرارداد هوشمند نوشته شده برای دستگاه، موجودی شما را چک کرده و اگر موجودی کافی داشتید، آنگاه مبلغ درخواستی را به شما پرداخت می‌کند.

ملاحظه می‌کنید که گرفتن پول از دستگاه عابربانک، یک نمونه ساده استفاده از قرارداد های هوشمند است. این قرارداد ها کاربرد های بسیار زیادی دارند و می‌توانند در موارد مختلف برای انجام کارهای بسیار پیچیده استفاده شوند. این قراردادها با پلتفرم اتریوم وارد دنیای بلاک چین شدند.

از آنجا که قرارداد های هوشمند در بلاک چین غیرقابل تغییر بوده و همه افراد می‌توانند آن‌ها را مشاهده کنند؛ استفاده از آن‌ها در بلاک چین، امنیت معاملات را برقرار کرده و بین طرفین اعتماد ایجاد می‌کند. اما این قراردادها، نقاط ضعفی نیز دارند.

صرفا اطلاعاتی می‌توانند وارد قرارداد هوشمند شوند که در بلاک چین حضور داشته باشند. برای مثال، اگر شما می‌خواهید یک معامله با همکارتان ترتیب دهید، باید وارد بلاک چین اتریوم شده و اطلاعات را وارد قرارداد کنید. این قرارداد ها نمی‌توانند هیچ دیتایی از هیچ منبع خارجی بخوانند و تمام اطلاعات باید به صورت دستی و توسط طرفین قرارداد وارد شود.

اما قرارداد های هوشمند فقط برای انجام معاملات نیستند. آن‌ ها می‌توانند با دریافت داده‌ های آب و هوایی یک منطقه، با استفاده از کدی که برایشان نوشته شده است، هوای روز بعد را پیش ‌بینی کنند یا می‌توانند با جمع‌آوری داده ‌های ترافیکی در یک شهر، کاری کنند که نقاط پرازدحام به رنگ قرمز نشان داده شود.

اما نمی‌توان تمام این اطلاعات را یک به یک به قراردادها وارد کرد، این جاست که اوراکل‌ها وارد بازی می‌شوند.

اوراکل چیست؟‌

اوراکل ها، نرم‌افزارهایی هستند که با عنوان میان افزار شناخته شده و می‌توانند مانند واسطه ای بین اطلاعات دنیای واقعی و دنیای بلاک چین عمل کنند. آن‌ها داده ‌ها را از دنیای واقعی گرفته و آن‌ها را به زبان قراردادهای هوشمند ترجمه کنند. برای مثال، اگر یک مرکز هواشناسی، نرم‌افزاری ایجاد کند که متوسط دمای هر روز را اندازه گیری کرده و به زبان قابل فهم برای یک قرارداد هوشمند ترجمه کند، می‌توان گفت که آن مرکز هواشناسی یک اوراکل دارد که با کمک آن می‌تواند داده ‌هایش را وارد شبکه بلاک چین کند.

اما آیا این مراکز داده متمرکز، تهدیدی برای غیرمتمرکز بودن شبکه بلاک چین ایجاد نمی‌کنند؟ برای پاسخ به این سوال، بیایید یک بار دیگر دانسته‌ هایمان را تا اینجای کار را مرور کنیم:

قرارداد های هوشمند، کد هایی قابل مشاهده و غیرقابل تعویض هستند که بر اساس «اگر-آنگاه» نوشته شده و به محض فراهم شدن شرایط «اگر» دستور نوشته شده برای شرایط «آنگاه» را اجرا می‌کنند. داده ‌های شرایط اگر و آنگاه، به صورت سنتی از شبکه بلاک چین تامین می‌شدند اما هدف چین لینک، خواندن داده‌ ها از محیطی بیرون از شبکه بلاک چین بود. اوراکل ‌ها، برای خواندن و ترجمه کردن داده ‌ها به زبان قرارداد های هوشمند به وجود آمدند. آن‌ها داده ‌های موجود را جمع‌آوری کرده و به زبان قراردادهای هوشمند ترجمه می‌کنند. از آن جا که اوراکل ها بیرون از شبکه بلاک چین قرار گرفته اند ممکن است اطلاعات اشتباه را به شبکه مخابره کنند و باعث ایجاد مشکل در کار قرارداد هوشمند شوند. شبکه چین لینک نیز مانند تمام شبکه‌ های بلاک چینی دیگر، حاوی نود هایی در سراسر جهان است که اطلاعات خارج از بلاک چین را وارد بلاک چین کرده و آن‌ها را با یک قرارداد هوشمند پردازش می‌کنند. این نودها، به استفاده از پروتکل های امنیتی قوی مجهز شده و میتوانند امینت لازم برای مورد اعتماد بودن شبکه چین لینک را فراهم کنند.

تصور کنید که 10 اوراکل مختلف، در حال مخابره کردن اطلاعات آب و هوایی یک منطقه هستند. در صورتی که یک یا دو اوراکل اطلاعاتی مغایر با اطلاعات دیگر اوراکل‌ ها مخابره کنند، اطلاعات دریافت شده از آن دو اوراکل نادیده گرفته شده و اطلاعاتی که اکثر اوراکل‌ها بر آن توافق دارند، وارد زنجیره می‌شوند.

تاریخچه چین لینک

چین لینک در سال 2017 توسط Sergey Nazarov و Steve Ellisایجاد شد. این دو با کمک Ari Juels، استاد دانشگاه کرنل، سپیدنامه (White paper) چین لینک را نوشتند و عنوان کردند که این پلتفرم، پلی بین دنیای واقعی و دنیای بلاک چین ایجاد می‌کند. این شبکه به صورت رسمی فعالیت خود را در سال 2019 آغاز کرد.

اخیرا، سپیدنامه چین لینک ۲ نیز منتشر شده که در آن، قابلیت ‌های شبکه غیر متمرکز اوراکل‌ ها گسترش داده شده و چگونگی تکامل شبکه چین لینک در آینده توضیح داده شده است.

کاربرد چین لینک

دامنه کاربرد بسیار وسیعی برای شبکه چین لینک وجود دارد. هر کسی می‌تواند وارد این شبکه شده، قرارداد هوشمند مدنظر خود را تعریف کرده و داده ‌هایش را از طریق یک اوراکل وارد قرارداد کند. برای مثال، کاربردهای زیر از جمله کاربرد های مشهور شبکه چین لینک هستند:

قابل استفاده در شبکه‌های بانکی صرافی‌های غیرمتمرکز جمع‌اوری اطلاعات در کتابخانه ها جمع اوری اطلاعات در مراکز هواشناسی

قیمت ارز دیجیتال چین لینک

ارز دیجیتال چین لینک که با نام اختصاری لینک (LINK) شناخته می‌شود، مانند تمام ارزهای دیجیتال دیگر فراز و فرودهای زیادی را در قیمت خود تجربه کرده است. در حال حاضر، ارز لینک با قیمت 15 دلار معامله شده و ۲۲امین ارز دیجیتال بزرگ دنیا از نظر ارزش بازار است.

اما این ارز، کار خود را از قیمت‌های بسیار پایین شروع کرده است. زمانی که رمزارز لینک برای اولین بار در سال 2017 وارد بازار شد، با ارزشی حدود یک سنت معامله می‌شد. قیمت این ارز، تا مدتی در همین محدوده ماند. در اواسط سال 2019، هر توکن لینک کمتر از 1 دلار قیمت داشت اما قیمت این توکن رفته رفته افزایش پیدا کرد و بین ۱ تا ۴ دلار شروع به نوسان کرد.

در نیمه دوم سال 2020، قیمت لینک شروع به افزایش کرد و هر توکن لینک، با ارزشی بیش از ۱۴ دلار معامله شد. در فوریه سال ۲۰۲۱، قیمت لینک به حدود ۳۷ دلار برای هر توکن رسید. البته لینک نتوانست در این قیمت باقی بماند و همزمان با اصلاح قیمت کلی بازار ارزهای دیجیتال، قیمت این ارز نیز کاهش پیدا کرد.

کارمزد چین لینک

چین لینک، توکن ERC677 بوده که نوع توسعه یافته ‌ای از استاندارد ERC20 است. از آنجا که این ارز بر روی شبکه اتریوم ایجاد شده، کارمزد تراکنش‌ های بالایی دارد. کارمزد هر تراکنش در شبکه لینک حدود 2 توکن لینک است. البته برای خرید و فروش لینک در صرافی ارزفی، نیازی به پرداخت کارمزد شبکه نیست.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.