رمز ارز ماتیک یا پالیگان چیست؟

رمز ارز ماتیک یا پالیگان چیست؟

جهان را به اتریوم بیاور! شعاری است که پلتفرم ماتیک برای خود انتخاب کرده است. این پلتفرم، قصد دارد با حل مشکلات شبکه اتریوم، آن را به مکان مناسب‌تری برای دیگر ارزها و پلتفرم‌ها تبدیل کند. رمز ارز متیک که با نام ارز ماتیک و ارز پالیگان نیز شناخته می‌شود؛

در سال 2021، با رشد چشمگیر خود توجه زیادی را به خود جلب کرد. امروزه بیش از 7 هزار اپلیکیشن غیر متمرکز، از ماتیک برای توسعه و ارتقا خود استفاده می‌کنند. پالیگان آمده است تا جهان را به جای مناسب‌تری برای ایجاد و توسعه وب 3 (WEB3) تبدیل کند. اما آیا خرید ماتیک می‌تواند سرمایه گذاری خوبی برای آینده باشد؟

رمز ارز ماتیک (MATIC) توکن بومی پلتفرم پالیگان (Polygon) است که پیش‌تر با نام ماتیک نتورک شناخته می‌شد. این پلتفرم، لقب اینترنت بلاک چین‌های اتریوم را برای خود برگزیده است چرا که ماموریت اصلی آن، ایجاد راه‌حل‌هایی برای افزایش مقیاس‌ پذیری در پلتفرم‌هایی است که روی شبکه اتریوم به وجود آمده‌اند.

شبکه اتریوم، بستری است که امکان ایجاد پلتفرم‌های بلاک چینی و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز را برای توسعه‌ دهندگان به وجود آورده است. با استفاده از این شبکه، افراد می‌توانند بدون ایجاد یک شبکه بلاکچین جدید، پلتفرم خود را بر روی بلاک چین اتریوم بنا کنند. تاکنون، هزاران پلتفرم بر روی اتریوم به وجود آمده‌اند و این مسئله باعث ازدحام در شبکه اتریوم و افزایش کارمزدهای این شبکه شده است. در چنین شرایطی، حضور بستری برای ارتباط سریع‌تر این پلتفرم‌ها با یکدیگر و افزایش مقیاس پذیری اتریوم به شدت موردنیاز بود؛ بنابراین، پلتفرم پالیگان به وجود آمد. اگرچه پالیگان شبکه بلاکچین اختصاصی خود را دارد، اما می‌تواند با متصل شدن به شبکه اتریوم، عملکرد آن را تا حد زیادی بهبود ببخشد.

پلتفرم پالیگان، صرفا برای ایجاد یک دارایی دیجیتال به وجود نیامده است، بلکه یک راه حل لایه 2 برای افزایش مقیاس پذیری و کاهش کارمزد تراکنش‌های اتریوم ( گس اتریوم ) است. علاوه بر این، پالیگان جایی است که توسعه‌ دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌‌های غیرمتمرکز و پلتفرم‌های بلاک چینی خود را در آن ایجاد کنند. پالیگان با استفاده از ماژول‌های پیشرفته، امکان ایجاد شبکه‌های بلاک چینی به هم پیوسته و هماهنگ را ایجاد می‌کند.

راه حل‌‌های لایه 2، پلتفرم‌هایی هستند که بر روی یک بلاک چین اصلی طراحی شده و هدفشان، برداشتن باری از روی دوش بلاک چین اولیه است. آن‌ها برای تقویت نقاط ضعف و قسمت‌‌های آسیب‌پذیر طراحی شده و کمک می‌کنند که بلاک چین اصلی عملکرد بهتری داشته باشد.

پلتفرم Polygon ، نه‌ تنها با تمام زیرساخت‌های موجود و دیگر راه‌حل‌های لایه دو اتریوم سازگار است، بلکه خود را برای پذیرش پلتفرم‌هایی که در آینده بر روی این بلاک چین راه‌اندازی می‌شوند نیز آماده کرده است. این پلتفرم، امکان ایجاد بلاک چین‌های جانبی و بلاک چین‌های مستقل را فراهم کرده و یک اکوسیستم چند زنجیره‌ای از پلتفرم‌های بر پایه اتریوم ارائه می‌دهد.

تاریخچه ارز ماتیک

نام اولیه پلتفرم پالیگان، ماتیک نتورک بود و امروزه نیز ارز دیجیتال بومی این پلتفرم با نام ارز دیجیتال ماتیک نتورک یا متیک نتورک شناخته می‌ شود. این پلتفرم در سال 2017 و در هند و توسط Jaynti Kanani و Sandeep Nailwal و Anurag Arjun ایجاد شد. این سه نفر، به ‌عنوان اولین میلیاردرهای هندی ارزهای دیجیتال نیز شناخته می‌ شوند. ناگفته نماند که تیم توسعه‌ دهنده پالی گان محدود به این سه نفر نیست و این سه، به‌عنوان رهبر تیم توسعه ‌دهنده پالیگان فعالیت می‌کنند. این تیم از برنامه ‌نویسان قدرتمند در گوشه و کنار جهان تشکیل شده است. آن‌ها پالیگان را برای حل مشکل مقیاس‌‌ پذیری اتریوم طراحی کرده و باعث شدند هزینه تراکنش‌های اتریوم تا حد زیادی کاهش پیدا کند. پس از تغییر نام ماتیک نتورک به پالیگان، Mihailo Bjelic هم به جمع بنیان ‌‌گذاران پالیگان اضافه شد.

در تاریخ 9 فوریه 2021، بنیانگذاران این پلتفرم اعلام کردند که قصد دارند نام آن را از ماتیک نتورک به پالیگان تغییر دهند. این تغییر در راستای توسعه پلتفرم و معرفی آن در مقیاس جهانی بود. پالیگان، همزمان با تغییر نام خود، دری به روی دنیای متاورس نیز گشود و از پذیرش پروژه‌‌های متاورس و پشتیبانی از توکن غیر مثلی (NFT)‌ خبر داد. این تغییرات، افکار عمومی را به پروژه جلب کرد و پالیگان موفق شد اعتماد سرمایه ‌گذاران زیادی را به دست بیاورد. به این ترتیب خرید ارز ماتیک و سرمایه ‌گذاری در این پروژه طرفداران زیادی پیدا کرد.

هم‌اکنون پلتفرم پالیگان با پلتفرم‌های بزرگی مانند دیسنترالند(Decentraland) ، چین لینک (Chainlink) و میکر دائو (MakerDAO) شراکت دارد و سرمایه‌گذارانی مانند مارک کوبان، مالک میلیاردر تیم NBA‌ نیز در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به همین دلیل است که سرمایه گذاران زیادی خرید متیک را یک سرمایه‌گذاری منطقی و سود‌آور می‌دانند.

آینده ارز Matic

پیش ‌بینی آینده این پروژه بزرگ، چالش برانگیز است. پیش از خرید ماتیک، بهتر است نظر کارشناسان درباره آینده متیک را بررسی کنیم. برای درک بهتر آینده این ارز، می‌توانیم نگاهی به رقبای آن در دنیای ارزهای دیجیتال بیندازیم. آینده به شکلی پیش خواهد رفت که بهترین راه حل برای افزایش مقیاس ‌پذیری بلاک چین‌ها انتخاب شده و راه‌حل‌های دیگر به حاشیه رانده می‌شوند.

Polkadot و Cosmos Network رقبای اصلی پالیگان هستند. پلتفرم پالیگان، به لطف توکن بومی خود، ماتیک، توانست توجه عده زیادی را به خود جلب کند چرا که این ارز، در زمان سقوط بازار ارزهای دیجیتال ثبات بیشتری از خود نشان داد و کمتر تحت تاثیر سقوط ارزهای بزرگی مانند بیت کوین قرار گرفت.

سرعت بالا و کارمزد کم پلتفرم پالیگان، باعث شده است که پروژه‌های دیفای (DeFi) موجود بر بلاک چین اتریوم، خود را با این پلتفرم سازگار کرده و از آن به‌عنوان وسیله‌ای برای افزایش مقیاس‌ پذیری خود استفاده کنند. Kyber Network از راه‌اندازی استخر نقدینگی در پالیگان خبر داده است و Aave نیز بیش از 85 میلیون دلار پاداش به تامین‌کنندگان نقدینگی خود در پالیگان اختصاص می‌دهد. تمام این خبرها، باعث می‌شوند که ارزش ارز دیجیتال ماتیک افزایش پیدا کرده و این ارز، ثبات قیمتی خود را حتی در زمان‌های سقوط شدید بازار، حفظ نماید. بنیان‌ گذاران پالیگان اعلام کرده‌اند که این ارز روزی جزو سه ارز بزرگ دنیای ارزهای دیجیتال خواهد بود.

پیش بینی قیمت ارز ماتیک

خرید متیک، بدون بررسی تمام جوانب و پیدا کردن بهترین قیمت برای خرید MATIC، منطقی نیست. قیمت ارز ماتیک در زمان نگارش این مقاله، 0.4 دلار است و این ارز، طبق داده‌های سایت CoinMarketCap ، هجده امین ارز دیجیتال بزرگ دنیا از نظر ارزش بازار است.

خرید ماتیک، یکی از سودده‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در سال 2021 بود. این ارز سال 2021 را با قیمت 0.0178 دلار شروع کرد و در ماه می به قیمت 2.62 دلار رسید. این صعود چشمگیر قیمت ماتیک، نظر بسیاری از سرمایه‌ گذاران و تحلیلگران را به پلتفرم پالیگان جلب کرد و باعث شد عده زیادی روی خرید ماتیک سرمایه گذاری کنند.

علاوه بر افراد زیادی که علاقه‌مند به سرمایه ‌گذاری با خرید متیک هستند، توجه سازمان‌های بزرگ نیز به این ارز جلب شده است. آنالیز دیتای موجود در پلتفرم پالیگان نشان می‌دهد که بیشتر از 65 درصد از تراکنش ‌های پلتفرم پالیگان، مربوط به استیبل کوین‌هایی با حجم بیش از ۱ میلیون دلار است. این حجم از تراکنش، نشان‌دهنده فعالیت سازمان‌های بزرگ در پلتفرم پالیگان است.

وب سایت کوین پدیا (Coinpedia) پیش ‌بینی کرده است که اگر همه چیز برای این ارز دیجیتال خوب پیش برود، در ۵ سال آینده می‌توانیم شاهد این باشیم که قیمت پالی گان تا 50 دلار رشد کند. طبق تحلیلی که در سایت CoinQuora ارائه شده است، قیمت MATIC نتورک تا اواخر سال 2022 به عدد 7.5 دلار خواهد رسید. اگر این پیش ‌بینی درست باشد، سودی 225 درصدی در انتظار سرمایه ‌گذاران پالیگان است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.