امروزه کدام فروشگاه‌ها امکان پرداخت با بیت کوین و دیگر رمزارزها را ارائه می‌دهند؟

امروزه کدام فروشگاه‌ها امکان پرداخت با بیت کوین و دیگر رمزارزها را ارائه می‌دهند؟

بیت کوین در سال ۲۰۰۹ با هدف ایجاد انقلاب در سیستم‌های پرداختی پا به عرصه وجود گذاشت؛ یعنی امکان انتقال پول، بدون نیاز به بانک‌ها به‌عنوان واسطه. این موضوع بدین معناست که میلیاردها انسانی که به بانک‌ها دسترسی ندارند

(اصطلاحا به آنها Unbanked گفته می‌شود)، می‌توانند بدون نیاز به موسسات مالی، پرداخت‌های خود را انجام دهند و مدیریت دارایی‌های خود را در اختیار داشته باشند. امروزه بیش از ۱۱۰۰۰ رمزارز و بیش از ۴۰۰ صرافی ارز دیجیتال در دنیا وجود دارد، حدود ۱۴ درصد از شهروندان آمریکایی کریپتو دارند و کشور السالوادور نیز بیت کوین را قانونی کرده است. با وجود تمام این پیشرفت‌ها، شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که در کدام فروشگاه‌ها می‌توان بیتکوین و سایر رمزارزها را خرج کرد؟ در این مقاله، ابتدا تاریخچه‌ای از پذیرش بیتکوین به‌عنوان روش پرداخت را بررسی می‌کنیم و سپس به معرفی فروشگاه‌هایی که پرداخت با بیت کوین و سایر ارز دیجیتال را می‌پذیرند، می‌پردازیم. با میهن بلاکچین همراه باشید.

در سال ۲۰۲۱، بسیاری از شرکت‌ها به دلایل مختلف مانند مارکتینگ یا به‌روز ماندن در دنیای تکنولوژی، پرداخت با بیتکوین یا دیگر رمزارزها را پذیرفتند. برخی از این شرکت‌ها روش پرداخت کریپتویی را در کنار کارت‌های اعتباری پذیرفتند و برخی دیگر نیز به کل کریپتو را جایگزین پرداخت‌های سنتی با پول فیات کردند.

در سال ۲۰۲۲، شرکت‌های زیادی به دنبال راه‌های جدیدی برای استفاده از بیت کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری شده هستند، تا خود را نسبت به رقبای خود متمایز کنند. برای مثال، شرکت BTCS اعلام کرده که آنها اولین شرکتی خواهند بود که سود قابل پرداخت به بیت کوین را توزیع می‌کنند. سهام این شرکت در بازار بورس نزدک (Nasdaq) لیست شده و هر سهم آن (که با نام Bividend شناخته می‌شود) به اندازه ۰.۰۵ دلار بیت کوین ارزش دارد. برای دریافت Bividendها، سهامداران باید یک کیف پول بیت کوین داشته باشند و البته می‌توانند این سهام‌های بیت کوینی را به دلار تبدیل کرده و آنها را از کیف پول خود خارج کنند.

حتی آژانس‌های دولتی آمریکا نیز شروع به پذیرش بیت کوین کرده‌اند. در ماه مارچ ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱)، منطقه Phoenix در شهر چندلر ایالت آریزونا، برای شهروندان خود امکان پرداخت قبض‌های آب و برق را به‌صورت BTC از طریق حساب‌های پی‌پال فراهم کرد. شهرداری این منطقه، از صورتحساب‌های Cloud یا ابری برای تبدیل پرداخت‌های کریپتو به فیات استفاده می‌کند.

در طول سال‌ها، بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال حکمرانی کرده و دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است. امروزه BTC به‌عنوان یک منبع قانونی برای دارایی‌های بسیاری از شرکت‌ها پذیرفته شده است. برای مثال، شما می‌توانید با پرداخت بیتکوین، از خدمات مایکروسافت استفاده کنید؛ البته Microsoft تنها شرکتی نیست که از پرداخت رمزارزها پشتیبانی می‌کند؛ در یک بررسی که توسط شرکت Hartford Steam Boiler (به اختصار HSB) در سال ۲۰۲۰ انجام شده، حدود ۳۶ درصد از کسب و کارهای کوچک تا متوسط در آمریکا، بیت کوین را به‌عنوان روش پرداخت برای محصولات و خدمات خود پذیرفته‌اند. در ادامه مقاله، به معرفی شرکت‌ها، برندها، فروشگاه‌ها، نمایندگی‌های خودرو، شرکت‌های خودروسازی، بانک‌ها، دانشگاه‌ها، شرکت‌های املاک و مستغلات، شرکت‌های تولید کنسول‌های بازی و فروشگاه‌های آنلاینی می‌پردازیم که پرداخت با بیت کوین را ارائه می‌دهند.

شرکت‌ها و برندهای بزرگی که بیت کوین و سایر رمزارزها را می‌پذیرند

ویکیپدیا

ویکیپدیا، شرکتی که بزرگ‌ترین دایرة‌المعارف متن‌باز دنیا یعنی Wikipedia را مدیریت می‌کند، کمک‌های مالی به صورت بیت کوین را ارائه می‌داد. این پرداخت‌ها از طریق درگاه BitPay انجام می‌شد؛ البته این شرکت در تاریخ ۳ می ۲۰۲۲ (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱) اعلام کرده که دیگر مستقیما کمک‌های مالی به‌صورت بیت کوین را نمی‌پذیرد. ویکی مدیا از سال ۲۰۱۴ این امکان را برای کاربران فراهم کرده بود.

مایکروسافت

این غول تکنولوژی از سال ۲۰۱۴ شروع به پذیرش بیت کوین کرد؛ اما در سال ۲۰۱۸ به‌مدت کوتاهی (به‌دلیل نوسانات شدید قیمت Bitcoin) پرداخت‌های بیت کوین متوقف شدند و در همان سال دوباره این امکان فراهم شد. کاربران اکنون می‌توانند در کنار پرداخت اولین ارز دیجیتال برای خدمات مایکروسافت، برای خرید محصولات دیگر این شرکت مانند XBOX Live، اپ‌های مایکروسافت و بازی‌ها نیز بیت کوین پرداخت کنند.

پی پال

در کنار خرید و فروش کریپتوکارنسی‌ها، مشتریان آمریکایی PayPal می‌توانند با استفاده از ارزهای دیجیتال خود، از تاجرانی که پرداخت از طریق پی پل را پذیرفته‌اند، خرید کنند. این رمزارزها شامل بیت کوین، بیت کوین کش، لایت کوین و اتریوم هستند.

استارباکس

با این که امروز (به دلیل کارمزدهای زیاد شبکه بیت کوین) نمی‌توانید برای قهوه صبحگاهی خود بیت کوین پرداخت کنید، اما می‌توانید آنها را در اپ کیف پول Starbucks واریز کنید. این کیف پول از سیستم Bakkt استفاده می‌کند و می‌تواند بیت کوین‌های شما را در لحظه تبدیل به دلار کند تا بتوانید با پرداخت آنها، از خرید قهوه‌های استارباکس لذت ببرید.

برگرکینگ

برگرکینگ یکی از بزرگ‌ترین برندهای فست فود دنیاست. شعبه ونزوئلای Burger King با همکاری CryptoBuyer، امکان پرداخت کریپتوکارنسی‌ها را می‌پذیرد. مشتریان می‌توانند مبلغ غذای خود را با استفاده از بیت کوین، دش (Dash)، لایت کوین، اتر و تتر پرداخت کنند.

همچنین شعبه آلمان این برند، از تاریخ ۳ سپتامبر ۲۰۱۹ (۱۲ شهریور ۹۸) شروع به پذیرش بیت کوین به‌عنوان شیوه پرداخت در وبسایت و اپ موبایل خود کرد؛ البته این بیشتر یک روش بازاریابی بود و مشتریان از این طریق قادر به خرید فست فود نبودند.

مرغ کنتاکی KFC

برند مرغ کنتاکی KFC نیز یکی از معروف‌ترین رستوران‌های دنیاست. شعبه کانادای KFC در سال ۲۰۱۸، یک رویداد به‌نام Bitcoin Bucket طراحی کرد، که به مدت محدود پرداخت با بیت کوین را پذیرفت.

رستوران‌های ساب‌وی

چند شعبه رستوران‌های ساب‌وی، پرداخت بیت کوین را برای خرید ساندویچ‌های خود قبول می‌کنند یا می‌کردند؛ وضعیت فعلی این موضوع مشخص نیست.

CheapAir

این آژانس مسافرتی آنلاین که در سال ۱۹۸۹ تاسیس شده، در ابتدا پرداخت با کریپتو را با همکاری صرافی کوین بیس انجام می‌داد؛ اما سپس این امکان را از طریق BTCPayServer فراهم کرد. استیبل کوین‌ها و دیگر ارزهای دیجیتال مانند BTC، اتر، USDC، GUSD و دوج کوین برای پرداخت هزینه‌های پروازها یا رزرو هتل پذیرفته شده‌اند.

Whole Foods

همانند Home Depot، این برند نیز از پلتفرم فلکسا استفاده می‌کند. Flexa می‌تواند بلافاصله کریپتو را به دلار تبدیل کند و به مشتریان این امکان را بدهد که پرداخت‌های BTC( بیت کوین) خود را به‌صورت لحظه‌ای انجام دهند.

هوم دیپات

هوم دیپات یک برند خرده‌فروشی لوازم منزل است، که از سیستم پرداخت دیجیتالی Flexa برای پذیرش پرداخت بیت کوین استفاده می‌کند.

Overstock

یکی از مشهورترین خرده‌ فروشان آنلاین آمریکا OverStock است و اولین خرده‌فروش بزرگی است که با همکاری صرافی کوین بیس، کریپتو را به‌عنوان روش پرداخت پذیرفته است. این شرکت حتی قبل از مایکروسافت و پی پال این نوع پرداخت‌ها را ارائه کرده است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.