ارز ترون (TRX) چیست؟

ارز ترون (TRX) چیست؟

شبکه ترون، یک پلتفرم غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین برای تولید و نشر محتوای دیجیتالی است که در آن، ناشران محتواهای خود را منتشر و به‌ازای بهره‌مندی کاربران از آن محتواها درآمدزایی می‌کنند. رمز ارز بومی این شبکه، ترونیکس (Tronix) است

که به اختصار ارز دیجیتال TRX نامیده می‌شود. ترون را جاستین سان (Justin Sun) فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های پکن و پنسیلوانیا ایجاد کرد. او در گذشته با گروه توسعه ریپل نیز همکاری داشته است. با توجه به اینکه صنعت بازی، سرگرمی و شبکه‌های اجتماعی روز به روز بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و بیشترین گردش مالی را به خود اختصاص داده‌اند، ترون می‌تواند با حذف پلتفرم‌های متمرکز و کوتاه کردن دست واسطه‌ها، دسترسی به محتوا را برای کاربران ساده‌تر و ارزان‌تر کند. ترون به سازندگان محتوا این قابلیت را می‌دهد که به صورت مستقیم با کاربران در ارتباط باشند و سود کار خود را از آن‌ها دریافت کنند.

این ویژگی‌ها در کنار قابلیت ترون برای اجرای قراردادهای هوشمند و ظرفیت تراکنش بالا، باعث شده افراد بسیاری به آینده این ارز دیجیتال امیدوار بوده و خرید ترون را در برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود قرار دهند. ترون ادعا می‌کند که شبکه آن ظرفیت 2000 تراکنش در ثانیه را دارد در حالی که شبکه بیت کوین می‌تواند تا پنج تراکنش در ثانیه و شبکه اتریوم تا 30 تراکنش را انجام دهد.

ارز دیجیتال ترون برخلاف ارز دیجیتال بیت کوین، دارای محدودیت عرضه نیست. اگرچه بنیاد ترون حداکثر عرضه این ارز را 100 میلیارد ارز TRX اعلام کرده بود اما این بنیاد اخیرا اعلام کرده است که خود را ملزم به رعایت آن نمي‌داند. این ارز که در زمان نگارش این مقاله در رتبه 14 ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار قرار دارد؛ سرمایه در گردشی معادل 93 میلیارد ترون را به خود اختصاص داده است.

از زمان آغاز فروش رمز ارز ترون در سال 2017، 15.75 میلیارد از سکه های ترون به سرمایه گذاران آن و 40 میلیارد سکه برای شرکت کنندگان در عرضه اولیه در نظر گرفته شد. بنیاد ترون 34 میلیارد و یک شرکت متعلق به جاستین سان هم 10 میلیارد سکه برای خود برداشتند یعنی حدود 45 درصد از عرضه ارز ترون به بنیان‌گذار و تیم فنی پروژه رسید، درحالی‌که 55 درصد بین سرمایه گذاران توزیع شد که البته این نسبت، انتقاداتی را هم برانگیخت.

خرید ترون، تنها راه به دست آوردن این ارز نیست. شبکه ترون از مکانیسم اجماع اثبات سهام واگذار شده بهره می‌برد و دارندگان این سکه می‌توانند به نمایندگان ویژه به‌عنوان تولیدکنندگان بلاک، رای دهند. این نمایندگان با تأیید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک، به‌عنوان پاداش سکه ترون دریافت کرده و سپس این جوایز بین رای دهندگان توزیع می‌شود. این رویکرد به بلاک چین کمک می‌کند تا به سطوح بالاتری از توان عملیاتی دست یابد.

ویژگی ها و مزایای ارز دیجیتال ترون

ترون ویژگی های منحصر به فرد زیادی دارد که باعث شده‌اند این ارز، تبدیل به یکی از ارزهای محبوب شده و خرید ترون، طرفداران زیادی داشته باشد. از ویژگی‌های جذاب ترون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ارز TRON برای اشتراک گذاری بدون واسطه محتوا در حوزه سرگرمی به وجود آمده است. این حوزه چشم انداز روشنی در آینده دارد. بازی های بلاک چینی به‌سرعت در حال توسعه هستند و هر روز محبوبیت بیشتری بین علاقه‌مندان به بازی پیدا می‌کنند. البته ترون محدود به بازی نیست و خدمات دیگری از جمله سرویس اشتراک گذاری ویدئو، شبکه های اجتماعی، کازینو آنلاین و سیستم پرداخت سریع را برای کاربران خود فراهم کرده است. ایده اصلی ترون، ایجاد بستری غیرمتمرکز مانند اینترنت است که کاربران بتوانند با استفاده از آن، محتوای خود را بدون نیاز به واسطه ها و به طور مستقیم به مخاطبین خود ارائه کنند تیم توسعه دهنده ترون، تیمی قوی و شناخته شده است. بسیاری از افراد این تیم در دیگر پروژه‌های بزرگ بلاک چینی نیز شرکت داشته‌اند. تعدادی از توسعه دهندگان این پلتفرم، از بنیان‌گذاران و توسعه دهندگان پلتفرم ریپل هستند. و در نهایت، پرکاربردترین و مهم‌ترین ویژگی ترون، مقیاس پذیری فوق العاده آن است. سرعت این شبکه با افزایش کاربرانش تغییر نمی‌کند. این پلتفرم می‌تواند از تعداد بسیار زیادی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بدون کاهش سرعت یا دقت پشتیبانی کند. در حال حاضر، گفته می‌شود که این شبکه، قادر به پردازش 2000 تراکنش در ثانیه است.

آینده ارز دیجیتال ترون

پیش از خرید ترون، لازم است درباره چشم انداز آینده این ارز تحقیق کنید. صحبت‌کردن درباره آینده یک ارز دیجیتال زمانی دقیق است که بتوان به برنامه‌های آینده توسعه دهندگان آن دسترسی داشت و بر اساس آن‌ها، موقعیت حال و آینده را سنجید. خوشبختانه ترون در این زمینه شفاف عمل کرده و از همان ابتدا، نقشه راه خود برای آینده را در چند مرحله اعلام کرده است. این مراحل عبارت‌اند از:

ایجاد بستر مناسب و رایگان برای توزیع و ذخیره محتوا از طریق بستر Exodus پروژه ادیسه2 برای ایجاد مشوق‌های مالی، ایجاد و میزبانی محتوا با تکیه بر تعامل کاربر با محتوا به جای روش‌های سنتی پروژه‌های Great Voyage و Apollo برای ایجاد توکن‌های اختصاصی تولیدکنندگان محتوا که ترون را به یک سیستم‌عامل کاربردی مبتنی بر بلاک چین به سبک اتریوم بدل خواهد کرد. پروژه‌های Star Trek و Eternity که در آن شرکت کنندگان می‌توانند بازی‌ها و اپلیکیشن ‌های غیرمتمرکز خود را ایجاد کنند. ارز دیجیتال ترون از سپتامبر سال 2017 که در سایت CoinMarketCap لیست شد تا به امروز نوسانات قیمتی زیادی را پشت سر گذاشته است. این ارز دیجیتال پس از عرضه اولیه رشد قیمتی خوبی نداشت اما در ژانویه سال 2018 به یکباره شاهد رشد انفجاری قیمت ترون بودیم. از آن روز به بعد ارز ترون نتوانست رکورد قیمتی خود را بشکند، اگرچه درمجموع روند رو به رشدی داشته است.

اما در آینده چه خواهد شد؟ آیا خرید ترون سرمایه‌گذاری عاقلانه‌ای است؟ بگذارید از همین امروز شروع کنیم. اگرچه هنوز ترون آن ایده‌های افسانه‌ای خود را عملی نکرده ولی در حال حاضر نیز به شرایط خیلی خوبی رسیده است. ترون به‌عنوان یکی از بلاک چین های بزرگ عمومی در جهان، اکنون دارای بیش از 90 میلیون کاربر و بیش از 3.3 میلیارد تراکنش است.

ترون همین امروز یکی از بزرگ‌ترین اکوسیستم DApp (برنامه های غیر متمرکز) در سراسر جهان است و ارزش دارایی های قفل شده آن نیز از 11.7 میلیارد دلار فراتر رفته است. شبکه ترون همچنین میزبان پرتیراژترین استیبل کوین در سراسر جهان است و حجم انتقال روزانه استیبل کوین های آن چندین بار از مرز ۱۰ میلیارد دلار گذشته است. این ویژگی‌ها باعث شده‌اند که خرید ترون، انتخابی عاقلانه برای سرمایه‌گذاری باشد.

به‌تازگی این شبکه در حوزه‌های بازی و توکن غیر مثلی (NFT) هم فعال شده است؛ به عبارت دیگر نوآوری مداوم توسعه دهندگان، اکوسیستم ترون را مدام فعال‌تر از قبل کرده و کاربران جدیدی را به خود جذب می‌کند. همین ویژگی‌هاست که بیشتر متخصصان و کارشناسان، هنگام بررسی دنیای امروز ارز دیجیتال ترون، آینده آن را روشن و دارای قابلیت فراوانی برای سرمایه گذاری ارزیابی کرده و نسبت به خرید ترون خوش‌بین‌اند. به هرحال شبکه ترون، هدف‌های بزرگی را در سر می‌پرورد و تیم توسعه آن که به میدان رقابت با پلتفرم‌های غول‌پیکری چون نتفلیکس، فیس بوک، یوتیوب و غیره رفته‌اند، قرار نیست به همین سادگی میدان را خالی کنند.

آیا ترون برای سرمایه گذاری مناسب است؟

در حال حاضر ارز دیجیتال ترون جایگاه خوبی در دنیای ارزهای دیجیتال دارد و به‌عنوان پلتفرمی سریع و ارزان برای انجام تراکنش ها از آن استفاده می‌شود. اکثر تحلیلگران به دلیل ویژگی‌های مثبتی که در قسمت قبل ذکر شد، خرید ترون را سرمایه‌گذاری خوبی می‌دانند اما نحوه عملکرد ترون در آینده و همچنین نحوه عملکرد رقبای ترون، از عوامل مهم تعیین کننده آینده ترون هستند.

هنوز عمر زیادی از پیدایش ارزهای دیجیتال نگذشته است و تغییرات در این حوزه بسیار سریع اتفاق می‌افتند. انسان‌ها به تازگی دنیای جالب و پرکاربرد ارزهای دیجیتال را کشف کرده و به دنبال استفاده حداکثری از پتانسیل‌های آن هستند. در چنین شرایطی، توانایی انعطاف پذیری و به روز نگه داشتن پلتفرم، برای یک ارز دیجیتال اهمیت زیادی دارد. اگر ترون بتواند خود را با سرعت تغییرات وفق داده و پلتفرم خود را به روز نگه دارد، قطعا یکی از خوش‌آتیه‌ترین ارزهای دیجیتال خواهد بود و خرید ترون می‌تواند سرمایه گذاری مناسبی باشد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.