اتریوم چیست؟

اتریوم چیست؟

اتریوم، با نام اختصاری ETH، دومین ارز دیجیتال بزرگ دنیا پس از بیت کوین است. این ارز دیجیتال، با به کار بردن قرارداد های هوشمند در تکنولوژی بلاک چین، موفق شد زمینه فعالیت ارزهای دیجیتال را گسترش دهد. اتریوم، امکان ایجاد پلتفرم های دیگر ارزهای دیجیتال

را بر روی بلاک چین خود فراهم آورده است. با استفاده از فناوری اتریوم، افرادی که قصد ایجاد یک پلتفرم ارز دیجیتال را دارند می‌توانند به جای ایجاد یک بلاک چین جدید، از بلاک چین اتریوم برای گسترش شبکه خود استفاده کنند.

این قابلیت اتریوم، باعث رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال و ایجاد کاربرد های جدید برای فناوری بلاک چین شده است. اتریوم، در حال حاضر با قیمتی حدود 2500 هزار دلار (70 میلیون تومان) در بازار معامله می‌شود. ارز اتریوم را با نام ملکه دنیای کریپتوکارنسی می‌شناسند. برخی تحلیل گران معتقد اند ارزش بازار اتریوم در آینده می‌تواند از ارزش بازار بیت کوین پیش بگیرد.

خالق اتریوم

ارز اتریوم توسط «ویتالیک بوترین»، جوان 27 ساله روسی ایجاد شد. بوترین سال 2011 بیت کوین را شناخت و به ‌سرعت جذب تکنولوژی آن شد. او در همان سال، سفرهایی به اقصی نقاط دنیا ترتیب داد و با توسعه دهندگان و فعالین حوزه بیت کوین دیدار کرد. بوترین تصمیم گرفت قابلیت های دیگری مانند امکان اجرای قراردادهای هوشمند را به بلاک چین اضافه و بلاک چین جدیدی ایجاد کند.

ویتالیک بوترین اولین بار از طریق پدرش با بیت کوین آشنا شد. در ابتدا، بوترین دید مثبتی به بیت کوین نداشت و معتقد بود ارزی که هیچ پشتوانه‌ای نداشته باشد نمی‌تواند تغییری جدی در نظام مالی به وجود آورد. اما پس از مدتی به بیت کوین علاقه مند شد و تلاش کرد چند بیت کوین به دست آورد اما نه سیستم مناسبی برای ماین بیت کوین داشت و نه می‌توانست از عهده هزینه خرید بیت کوین بربیاید؛ بنابراین شروع به نوشتن و تولید محتوا در مورد بیت کوین و فناوری بلاک چین کرد و با دستمزدی که از این کار می‌گرفت توانست چند بیت کوین بخرد. بوترین، متوجه نواقص و ناکارامدی‌های بلاک چین بیت کوین بود و ایده اتریوم را با هدف ایجاد بلاک چینی کارآمد تر به شرکت های فعال در حوزه رمزنگاری معرفی کرد. اما هیچ کدام از شرکت ها ایده او را نپذیرفتند تا در نهایت، خود بوترین دست به کار شد.

تاریخچه اتریوم

پروژه اتریوم، در سال 2013 استارت خورد. ایده اصلی آن، استفاده از فناوری بلاک چین استفاده شده در پلتفرم بیت کوین، برای ایجاد یک پلتفرم غیرمتمرکز و قابل برنامه ریزی بود. سرانجام، در سال 2014، تلاش های بوترین به ثمر نشست. بوترین و تیمش، بلاک چین اتریوم را به عموم مردم معرفی کرده و عملکرد آن را در سپید نامه (White paper) اتریوم منتشر کردند. این تیم، اتر، کوین بومی بلاک چین اتریوم را معرفی کرد. در ابتدای کار اتریوم، مردم می‌توانستند 2000 اتر را با یک بیت کوین خریداری کنند. کوین اتر، با نام بلاک چین خود، اتریوم، نیز شناخته می‌شود. برای آشنایی با تفاوت اتر و اتریوم به مقاله مربوطه در مجله ارزپایا مراجعه کنید.

سال 2017، سال بسیار خوبی برای اتریوم بود. بسیاری از اپلیکیشن‌ های غیر متمرکز، از جمله بازی هایی مانند CryptoKitties در آن سال بر روی بلاک چین اتریوم به وجود آمدند. قیمت این ارز در سال 2017 از حدود 8 دلار تا بیش از 700 دلار افزایش یافت.

اتریوم و اتریوم کلاسیک

اتریوم، علاوه بر امکان استفاده از قراردادهای هوشمند، امکان ایجاد DAO را نیز برای کاربران خود ایجاد کرده بود. DAO مخفف عبارت Decentralized Autonomous Organizationsبوده و به معنای سازمان های مستقل غیرمتمرکز است. با استفاده از DAO کاربران می‌توانستند از طریق رای گیری در هدایت و رهبری پلتفرم‌های موجود بر بلاک چین اتریوم سهیم باشند. سازوکار DAO در بلاک چین اتریوم بسیار موفق عمل کرد و توانست بیش از 150 میلیون دلار از بیش از 11000 عضو جمع آوری کند. اما متاسفانه این پلتفرم به دلیل نقصی درکد آن هک شد.

توسعه دهندگان اتریوم توانستند با بلاک کردن آدرس هکر و ایجاد هارد فورکی (انشعاب) روی بلاک چین اتریوم، از خروج اتریوم ها از پلتفرم جلوگیری کنند. اما هکر نامه‌ای سرگشاده به جامعه اتریوم نوشت و در آن مدعی شد که اتریوم ها را از راهی کاملا قانونی و با توجه به پروتکل موجود در پلتفرم اتریوم به دست اورده است. او همچنین تهدید کرد که جلوگیری از خروج اتریوم‌ها می‌تواند عواقب قانونی داشته باشد!

در پی این اتفاقات، اختلافاتی بین توسعه دهندگان اتریوم ایجاد شد. برخی از آن‌ها معتقد بودند که نباید یک هارد فورک جدید روی بلاک چین اتریوم ایجاد شود. در نهایت، با تمام اختلافات و بحث هایی که پیرامون این موضوع وجود داشت، هارد فورک جدید اتریوم با نام اصلی اتریوم و بلاک چین قدیمی با نام اتریوم کلاسیک به مسیر خود ادامه دادند.

قابلیت ها و مزایای اتریوم

رمزارز اتریوم دارای شبکه‌ای کامل، زبان برنامه نویسی و سیستم پرداخت مختص به خود است. ماشین مجازی اتریوم، برای خواندن و اجرای قراردادهای هوشمند بر روی این شبکه ایجاد شده است. کاربران، با پرداخت مقداری کارمزد تحت عنوان «گس اتریوم» می‌توانند قرارداد های هوشمند خود را بر روی شبکه اتریوم اجرا کنند.

می‌توان گفت که مهم ترین ویژگی اتریوم، استفاده از قراردادهای هوشمند در محیط بلاک چین است. قرارداد هوشمند به زبان ساده، قراردادی است که با استفاده از زبان برنامه نویسی نوشته شده و مسئولیت نظارت بر اجرای مفاد قرارداد، بر عهده شبکه بلاکچین است. درواقع، اتریوم با استفاده از قراردادهای هوشمند، نیاز به اشخاص یا سازمان های واسطه برای اجرای قراردادها را حدف کرد. البته استفاده از قرارداد های هوشمند فقط در تکنولوژی بلاک چین خلاصه نمی ‌شود. یک دستگاه خود پرداز را می‌توان به عنوان مثالی ساده برای قراردادهای هوشمند در نظر گرفت. دستگاه اطلاعات کارت شما را خوانده و با توجه به دستوراتی که شما وارد می کنید، یک سری تراکنش ‌های از پیش برنامه ریزی شده را انجام می ‌دهد. با این کار، دیگر نیازی به نظارت کارمند بانک بر تراکنش های شما وجود ندارد. این دقیقا همان کاری است که قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم انجام می ‌دهند با این تفاوت که اطلاعات تراکنش‌ های شما در بانک یا هر سازمان مرکزی دیگری ثبت نشده و هیچ نهادی کنترل دارایی های شما را بر عهده ندارد.

کاربرد قرارداد های هوشمند بسیار گسترده است. کاربران این شبکه قادرند با استفاده از این قرارداد ها، برنامه‌ های غیر متمرکز را بر روی بلاک چین اتریوم، با دسترسی کامل ایجاد کنند. می‌توان انواع بازی ‌ها را بر روی شبکه اتریوم ایجاد کرد و یا پلتفرم ‌های جدید ارزهای دیجیتال را بدون نیاز به ایجاد بلاک چین جدید، بر روی بلاک چین اتریوم راه‌اندازی کرد.

ویژگی مهم دیگر اتریوم، که آن را از دیگر ارزهای دیجیتال متمایز ساخته است، EVM یا ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine) است. این ماشین مجازی برای خواندن و اجرای قراردادهای هوشمند طراحی شده است. EVM زبان قراردادهای هوشمند که به زبان سالیدیتی نوشته شده اند را درک می‌کند و به هر قرارداد منابع مورد نیاز، مانند قدرت پردازش و حافظه را اختصاص می ‌دهد.

خرید و فروش اتریوم در ایران

آسان ترین راه‌ برای سرمایه گذاری در اتریوم، خرید کوین اتریوم از یک صرافی ارز دیجیتال معتبر ایرانی است. ارزفی یک صرافی دانش بنیان است که به عنوان یکی از اولین پلتفرم‌های خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران شناخته می‌شود. شما به راحتی می‌توانید با ثبت نام در سایت ارزفی، اتریوم بخرید با بفروشید. همچنین می‌توانید اتریوم‌هایی را که استخراج کرده یا از بایننس و سایر صرافی‌ها خریداری کرده‌اید، به ارزفی منتقل کرده و بفروشید و معادل آن تتر، سایر ارزهای دیجیتال یا تومان دریافت کنید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.