انواع روش‎های توکن سوزی ارز دیجیتال

انواع روش‎های توکن سوزی ارز دیجیتال

اگرچه مفهوم token burning ساده به نظر می‎رسد و در نهایت به کاهش تعداد توکن‎ها منجر خواهد شد اما می‎توان این فرآیند را به اشکال و روش‎های مختلفی انجام داد. اگرچه ممکن است در نگاه اول این فرآیند غیرقابل برگشت به نظر برسد،

اما سوزاندن توکن‌ها به معنای واقعی کلمه آن‌ها را از بین نمی‌برد و تنها آن‌ها را در آینده غیرقابل استفاده خواهد کرد. این فرآیند شامل توسعه‌دهندگان پروژه می‌شود که ارز موجود را با حذف آن‌ها از در دسترس، بازخرید یا از گردش خارج می‌کنند.

برای انجام این کار، امضای توکن‌ها در یک کیف پول عمومی غیرقابل بازیابی به نام «آدرس غذاخور» قرار می‌گیرد که توسط همه گره‌ها قابل مشاهده است اما کاملا بدون تغییر و ثابت خواهد بود. گفتنی است که وضعیت این سکه‌ها در شبکه‌های بلاک چین منتشر می‌شود. راه‌های مختلفی برای سوزاندن توکن‌ها توسط توسعه‌دهندگان وجود دارد و بسته به هدف فرآیند می‌تواند اشکال و روش‌های متفاوتی را به خود ببیند. برخی از آن‌ها پس از تکمیل ICO (عرضه اولیه سکه) برای حذف هر گونه توکن فروخته نشده از گردش به عنوان انگیزه‌ای برای شرکت کنندگان، تنها از یک بار سوزاندن استفاده کرده تا به نتایج مدنظر خود برسند.

بعضی دیگر اما با توجه به اهداف و مقاصد خود ترجیح می‌دهند تا سکه‌ها را به صورت دوره ای در فواصل و حجم‌های ثابت یا متغیر بسوزانند. به عنوان مثال، بایننس به عنوان بخشی از تعهد برای رسیدن به 100 میلیون توکن BNB سوزانده شده، توکن‌ها را به صورت فصلی می‌سوزاند. البته ناگفته نماند که حجم سکه‌ها بر اساس تعداد معاملات انجام شده در پلتفرم در هر فصل تغییر می‌کند. اما برخی دیگر از ارزهای دیجیتال مانند ریپل، با هر تراکنش به تدریج توکن‌ها را می‌سوزانند. در واقع هر زمان که طرفین از طریق XRP معامله می‌کنند، یکی از طرف‌های معامله می‌تواند هزینه‌ای را برای اولویت بندی اجرا تعیین کند، اما لازم به ذکر است که این هزینه‌ها به هیچ مرجع مرکزی بازگردانده نخواهد شد. در عوض، با ارسال آن‌ها به یک آدرس غذاخور به محض پاک شدن تراکنش، سوزانده خواهد شد.

استیبل کوین‌ها، مانند تتر (USDT)، زمانی که وجوه را در ذخایر خود واریز می‌کنند، توکن‌هایی ایجاد می‌کنند و با استخراج یا برداشت وجه، مقدار معادل آن را می‌سوزانند. صرف نظر از مکانیسم، نتیجه فرآیند یکسان است، توکن‌های سوخته غیرقابل استفاده می‌شوند و به طور موثری از گردش کنار خواهند رفت

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.