مقایسه بیت کوین با اتریوم : تفاوت این دو ارز دیجیتال رمزپایه در چیست؟

مقایسه بیت کوین با اتریوم : تفاوت این دو ارز دیجیتال رمزپایه در چیست؟

بیت کوین (Bitcoin) و اتریوم (Ethereum) دو ارز دیجیتال محبوب هستند، هر یک با ویژگی‌ها و کاربردهای خود.بیت کوین اولین ارز دیجیتال و پرمخاطب‌ترین ارز دیجیتال است.

بیت کوین برای ارزش ذخیره‌سازی و انتقال پول به کار می‌رود. هدف اصلی بیت کوین ایجاد یک ارز دیجیتال بدون نیاز به واسطه بانکی یا دولتی است. بیت کوین بر اساس تکنولوژی بلاکچین کار می‌کند و تمامی تراکنش‌ها در بلاکچین ثبت و مستند می‌شوند.

اتریوم یک پلتفرم برای اجرای قراردادهای هوشمند است و بر خلاف بیت کوین، تنها برای انتقال پول به کار نمی‌رود. اتریوم به همراه ارز دیجیتال خود به نام "اتر" (Ether) ارائه شده است. اتریوم به عنوان یک پلتفرم برای توسعه دهندگان و برنامه نویسان قراردادهای هوشمند ارائه می‌شود. این پلتفرم به برنامه نویسان امکان می‌دهد تا برنامه‌هایی را برای اجرا در روی بلاکچین اتریوم ایجاد کنند. از جمله کاربردهای اتریوم می‌توان به ارائه توکن‌های اختصاصی، برنامه‌های کاربردی توزیع شده و بازی‌های اینترنتی اشاره کرد.

بنابراین، بیت کوین بیشتر برای ارزش ذخیره‌سازی و انتقال پول و اتریوم برای ایجاد قراردادهای هوشمند و توسعه برنامه‌هایی که بر روی بلاکچین اجرا می‌شوند، استفاده می‌شود. هر دو ارز دیجیتال دارای ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به فردی هستند و برای استفاده در موارد مختلف می‌توانند مناسب باشند. اولین نکته مهمی که باید در این باره بدانید این است که دو دسته از سکه های دیجیتال وجود دارد: ارز های رمزپایه (مانند بیت کوین، لایت کوین، زد کش، مونرو، و…) و دسته دیگر توکن ها (مانند اتریوم، فایل کوین، استورج، بلاک استک و…) هستند. بیت کوین یک ارز رمزپایه است و ارز هایی مانند بیت کوین و دیگر ارز های رمزپایه در رقابتی با پول رایج (و طلا) سعی دارند که جایگزین آن ها شوند تا یک ارز جهانی واقعی به وجود بیاید.

اهدافی که بیت کوین دارد

بیت کوین (Bitcoin) هدف اصلی خود را در ایجاد یک ارز دیجیتال بدون نیاز به واسطه بانکی یا دولتی قرار داده است. این ارز دیجیتال برای ارزش ذخیره‌سازی و انتقال پول به کار می‌رود و هدف اصلی آن ایجاد یک سیستم پرداخت جهانی بدون هیچ گونه محدودیتی است.

هدف دیگر بیت کوین ایجاد یک سیستم پرداخت آنلاین امن است. بیت کوین به دلیل استفاده از تکنولوژی بلاکچین، تمامی تراکنش‌های انجام شده را ثبت و مستند می‌کند، به عنوان نتیجه، این سیستم پرداخت آنلاین بسیار امن و شفاف است.

علاوه بر این، بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال، برای مبارزه با تورم و کاهش ارزش ارزهای ملی به کار می‌رود. بیت کوین به دلیل محدودیت تعدادی که وجود دارد، تورم در آن ممکن نیست و این باعث می‌شود که ارزش آن ثابت باشد.

هدف دیگر بیت کوین، ایجاد یک ارز دیجیتال جهانی است که بدون توجه به محدودیت‌های کشوری قابل استفاده باشد. برای مثال، در کشورهایی که دولت‌های آنها تحریم شده‌اند، بیت کوین می‌تواند به عنوان یک راه حل پرداخت بین المللی استفاده شود.

بنابراین، هدف اصلی بیت کوین ایجاد یک ارز دیجیتال بدون نیاز به واسطه بانکی یا دولتی و ایجاد یک سیستم پرداخت جهانی، امن، شفاف و بدون هیچ گونه محدودیتی است.

مقایسه بیت کوین با اتریوم از نظر تعداد توکن های موجود

تعداد توکن‌های موجود در بیت کوین (Bitcoin) و اتریوم (Ethereum) متفاوت است.

در بیت کوین، تنها یک توکن به نام بیت کوین وجود دارد. تعداد بیت کوین‌های موجود در حال حاضر حدود 18.7 میلیون است و محدودیتی برای تعداد کل بیت کوین‌های موجود وجود دارد که 21 میلیون است. این به این معنی است که تعداد بیت کوین‌هایی که در آینده استخراج خواهند شد، محدود و مشخص است.

در اتریوم، علاوه بر توکن اصلی به نام اتر (Ether)، تعداد زیادی توکن دیگر هم وجود دارد که برای کاربردهای مختلفی مانند ارائه توکن‌های اختصاصی برای برنامه‌های کاربردی توزیع شده، استفاده می‌شوند. در حال حاضر، تعداد اترهای موجود حدود 117 میلیون و تعداد توکن‌های دیگر در اتریوم نیز بسیار زیاد است و به طور مداوم در حال افزایش است.

بنابراین، تعداد توکن‌های موجود در اتریوم بسیار بیشتر از تعداد توکن‌های موجود در بیت کوین است. اما این تفاوت در تعداد توکن‌ها، تفاوتی در کاربردهای ویژه هر یک از ارزهای دیجیتال ندارد و نمی‌توان آن را به عنوان فاکتور تصمیم‌گیری برای انتخاب بین دو ارز دیجیتال به کار برد.

در مقایسه بیت کوین با اتریوم هر کدام چه کاربردی دارند؟

بیت کوین (Bitcoin) و اتریوم (Ethereum) دو ارز دیجیتال محبوب هستند، هر یک کاربردها و ویژگی‌های خود را دارند:

  • بیت کوین: هدف اصلی بیت کوین ایجاد یک ارز دیجیتال بدون نیاز به واسطه بانکی یا دولتی است. بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال برای ارزش ذخیره‌سازی و انتقال پول به کار می‌رود. بیت کوین به دلیل محدودیت تعدادی که وجود دارد، تورم در آن ممکن نیست و این باعث می‌شود که ارزش آن ثابت باشد. بیت کوین همچنین برای مبارزه با تورم و کاهش ارزش ارزهای ملی به کار می‌رود.

  • اتریوم: اتریوم یک پلتفرم برنامه‌نویسی متن‌باز برای اجرای برنامه‌های قرارداد هوشمند (smart contract) در بلاکچین است. اتریوم به عنوان یک پلتفرم برنامه‌نویسی، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌هایی را برای اجرا در بلاکچین ایجاد کنند. برای مثال، برنامه‌های کاربردی مثل بازی‌های آنلاین، برنامه‌های کاربردی مالی، برنامه‌های کاربردی امنیتی و بسیاری دیگر. همچنین اتریوم به عنوان یک ارز دیجیتال، برای ارزش ذخیره‌سازی و انتقال پول نیز به کار می‌رود.

بنابراین، هر یک از بیت کوین و اتریوم ویژگی‌ها و کاربردهای خود را دارند و بسته به نیاز و مورد استفاده، هر یک می‌توانند به عنوان یک ارز دیجیتال مناسب برای استفاده انتخاب شوند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.