استراتژی های تعیین حد ضرر (Stop Loss) در ارز دیجیتال

استراتژی های تعیین حد ضرر (Stop Loss) در ارز دیجیتال

حد ضرر یا استاپ لاس در واقع اطمینان برای پیشگیری از هدر رفتن و خسارت به ارزهای دیجیتال معامله گرانی محسوب میشه که این سرویس برای تعین زمان مناسب خروج از معاملات توسط معامله گرانی که در بازارهای مالی

با دیدگاه میان مدت و کوتاه مدت فعالیت می کنن، کاربرد داره. این افراد برای توقف معاملات ضرر یا تعین محدوده میزان زیان و سود خودشون از stop loss استفاده میکنن. البته گاهی اوقات دستور استفاده از حد ضرر می تونه در سود یا در نقطه صفر به صفر عمل کنه. استاپ لاس یا حد ضرر یکی از مفاهیمی است که از علم تکنیکال وارد بازارهای مالی شده و استفاده از آن در معاملات بازار ارز دیجیتال می‌تواند شرایط بسیار خوبی برای جلوگیری از ورود به ضرر برای کاربران به دنبال داشته باشد.

بسیاری از کاربران با این مفهوم به صورت کامل و دقیق آشنا نیستند و خیلی از افراد نیز با وجود آشنایی به مفهوم حد ضرر، به دلایل مختلفی از آن در معاملات خود استفاده نمی‌کنند.

حد ضرر در ارز دیجیتال چیست

منظور از حد ضرر در ارز دیجیتال چیست و چرا برای انجام معاملات با ریسک کمتر به آن نیاز داریم؟ قیمت رمز ارزها در بازار مانند سایر بازارهای مالی در یک مسیر رفت و برگشتی در جریان است. یک روز شاهد افزایش قیمت ها هستیم و روز دیگر ممکن است قیمت به سمت پایین نزول کند. وقتی قیمت یک ارز دیجیتال در مسیر صعودی و افزایش قرار گرفته باشد، مسلماً شما نیز در حال سود کردن هستید و هر روز به میزان دارایی های شما اضافه می‌گردد. اما در شرایط برعکس وقتی قیمت یک رمز ارز در مسیر نزولی قرار بگیرد، مسلماً شما در حال ضرر کردن بوده و هر چقدر قیمت بیشتر نزول کند، ضرر شما نیز بیشتر خواهد شد. منظور از حد ضرر در بازار ارز دیجیتال نهایت میزان ضرری است که قرار است شما در سرمایه گذاری بر روی یک ارز دیجیتال متحمل شوید. البته به خودی خود هیچ حد نهایی برای ضرر کردن در این بازار وجود ندارد و حتی ممکن است تمام سرمایه های شما نیز در این سرمایه گذاری نیست و نابود گردد. حد ضرر قیمتی است که خود تریدر در معاملات خود تعیین می‌نماید که با رسیدن قیمت ارز دیجیتال خریداری شده به این عدد، عملاً معامله را خواهد بست زیرا بیشتر از این تمایل به ضرر کردن ندارد. برای اینکه با تعریف حرفه‌ای حد ضرر همراه شویم، ابتدا باید درباره روش های تحلیلی در این بازار آشنا باشید. به صورت کلی دو روش اصلی و مهمی که کاربران از آن برای تحلیل ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند، تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال است.

در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال با استفاده از ابزارها و اندیکاتورهایی اقدام به پیش بینی روند قیمتی یک رمز ارز نموده و سپس برای خرید یا عدم خرید آن تصمیم گیری می‌شود. در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال نیز نکاتی درباره ویژگی های حاکم بر رمز ارزها مورد بررسی قرار می گیرند تا در نهایت خوب یا بد بودن رمز ارز مورد نظر بررسی شده و نسبت به سرمایه گذاری بر روی آن تصمیم گیری شود.

خوب حالا برای اینکه معنی حد ضرر در ارز دیجیتال را بهتر درک کنید، لازم است تا یک سوال مهم از خودمان بپرسیم. آیا همه تحلیل ها و پیش بینی ها از قیمت ارز دیجیتال درست از آب در می‌آید؟ پاسخ این سوال مسلماً خیر است. در حال حاضر حتی بهترین و با تجربه ترین تریدرها و تحلیل گران نیز با خطاهایی در تحلیل های خود روبرو شده و ممکن است درک درستی از روند یک رمز ارز نداشته باشند.

نکات کلیدی

  • حد ضرر یا استاپ لاس یک مفهوم کلی اقتصادی است که در همه بازارهای مالی می‌توان از آن استفاده نمود و تنها مختص بازار رمز ارزها نیست.
  • تعیین حد ضرر در بازار ارز دیجیتال حتماً بایستی با استفاده از استراتژی های تحلیلی صورت گرفته و به هیچ وجه اقدام به تعیین آن به صورت حدس و گمان نباید اقدام نمود.
  • استفاده از حد ضرر در معاملات ارز دیجیتال ممکن است محدودیت هایی را برای کاربران به دنبال داشته باشد اما در نهایت از نظر مدیریت سرمایه به نفع آنها تمام خواهد شد.
  • در صورت عدم استفاده از حد ضرر در معاملات ارز دیجیتال ممکن است معاملات شما با ضررهای بسیار سنگینی روبرو شود.
  • حد ضرر در معاملات فیوچرز ارز دیجیتال به صورت اتوماتیک قابل استفاده است.
  • استفاده از حد ضرر در معاملات ارز دیجیتال تنها محدود به تازه‌کار نبوده و افراد حرفه‌ای نیز حتی بیشتر از افراد تازه‌کار از این مفهوم در معاملات خود استفاده می‌نمایند.
  • روش ها و استراتژی های معاملاتی بدون حد ضرر چالش‌ها و خطرات بسیار زیادی داشته و توصیه می‌کنیم که افراد غیرحرفه‌ای به هیچ وجه از این روش‌ها در معاملات خود استفاده نکنند.

انواع حد ضرر

  • حد ضرر بر اساس زمان در حد ضرر بر اساس زمان ، یک دوره زمانی از پیش تعین شده که شما می تونین پس از یک دور زمانی تصمیم بگیرین که سهام خودتون رو از بازار خارج کنین.
  • حد ضرر بر اساس سطح پشتیبانی و مقاومت حد ضرر بر اساس سطح پشتیبانی و مقاومت زمانی هست که حد تعین شده، دقیقا زیر سطح پشتیبانی یا بالاتر از سطح مقاومت قرار می گیره. سطح پشتیبانی و مقاومت سطوح قیمت هستش که در اون قیمت بالا و پایین میشه، و در این حد ضرر تصمیم بسیار مناسبی برای شما محسوب میشه و این روش می تونه یک روش مناسب برای تعین حد ضرر در بازارهای بزرگ باشه.
  • حد ضرر بر اساس نوسانات قیمت حد ضرر بر اساس نوسانات قیمت یک ارز هستش که در صورت عدم توجه به نوسانات متوسط قیمت در یک دوره زمانی خاص،این نوع حد ضرر می تونه مفید باشه، چون قیمت میتونه خیلی زود وارد حوزه ای بشه که به شما ضرر برسونه.

ابزار بولینگر باند، یک ابزار محبوب برای اندازه گیری نوسانات قیمت هستش و البته ابزارهای دیگه برای این کار وجود داره که میتونین فرمول محاسبه حد ضرر رو در اون ببینین و یا اون رو محاسبه کنین.

  • حد ضرر بر اساس درصد حساب این حد ضرر بر اساس درصد حساب ابتدایی ترین نوع سفارشات حد ضرر در بورس هستش که بر اساس درصد از پیش تعین شده میزان حساب شما انجام می شه. برای مثال، اگه تصمیم دارین که در هر تجارت 2% از حساب خودتون رو به خطر بندازین، حد ضرر رو طوری تعین کنین که برابر با 2% کل ارزش حساب شما هستش.

بنابراین، حد ضرر یک اقدام هوشمندانه نیست و بهتره تا حد امکان از این روش استفاده نکنین و همیشه توقف خود رو مطابق با شرایط فعلی بازار قرار بدین و سپس اندازه موقعیت رو محاسبه کنین تا حداکثر 2% از حساب خودتون رو در معرض خطر قرار بدین.

مزیت‌های استفاده از حد ضرر در ارز دیجیتال چیست

  • یکی از اصلی ترین مزیت‌های آن امکان استفاده دوباره از سرمایه مورد معامله برای فرصت‌های جدید است. عملاً با نبستن معامله شما سرمایه خود را در یک معامله قفل کرده و نمی‌توانید از آن برای خرید سایر رمز ارزها استفاده کنید. حد ضرر این شجاعت را به شما می دهد تا بلافاصله از سرمایه خود برای حضور در سایر فرصت‌های بازار استفاده کنید. جلوگیری از خواب سرمایه برای بازه های زمانی طولانی مدت نیز یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از حد زیان است. در نظر داشته باشید که فرایند وارد شدن معامله به زیان و حتی برگشت آن به قیمت اولیه ممکن است بسیار زمان بر باشد. در برخی مواقع کاربران یک دو سال مجبورند تا این وضعیت را تحمل نمایند. در این مواقع جدای از ضررهای مستقیم این معامله، به دلیل خواب سرمایه نیز ممکن است شما با زیان هایی روبرو شوید.
  • جلوگیری از از بین رفتن درصد قابل توجهی از سرمایه ها را نیز می‌توان به مزیت‌های حد زیان و استفاده از آن در معاملات اضافه نمود. در برخی مواقع با خرید شت کوین ها حتی ممکن است کل سرمایه خود را به خطر بیندازید. در صورتی که با تعیین حد ضرر از این امر نیز جلوگیری خواهد شد.
  • امکان کسب تجربه بیشتر در معاملات و بازار و همچنین باقی ماندن در معاملات از دیگر مزیت‌هایی است که حد ضرر برای شما خواهد داشت. بسیاری از کاربرانی که برای طولانی مدت به دلیل وارد شدن به ضرر از بازار خارج می‌شوند، هیچ وقت به بازار برنگشته و برای همیشه سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را فراموش می‌کنند.

روش محاسبه حد ضرر در ارز دیجیتال چیست

  • قوانین تحلیل تکنیکال و پارامترهای تکنیکالی می‌توانند بهترین روش برای تعیین حد ضرر در ارز دیجیتال باشند.
  • قیمت های خیلی واضح و حساس را نیز می‌توان برای تعیین حد ضرر در معاملات در نظر گرفت.
  • از اندیکاتورهای رایج در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال نیز می‌توان برای تعیین حد ضرر در بازار استفاده کرد.
  • امکان استفاده از ابزارهای تکنیکالی نیز برای تعیین حد ضرر وجود دارد.
  • همچنین امکان تعیین حد ضرر با استفاده از روش های مدیریت سرمایه و به صورت بخشی از سرمایه درگیر در معامله نیز وجود دارد.

بهترین استراتژی ها و تکنیک های تعیین حد ضرر

یکی از مهم‌ترین ویژگی های معامله گر منظم و موفق همین پایبند بودن به اصولی است کمه خودش از قبل برای انجام معاملات تعیین کرده است. اصولی ک هر بار نادیده گرفتن آنها حتی اگر به ضرر کاربر هم تمام نشود، یک نکته منفی در معاملات است. آمارها نشان می دهد که افرادی کمه یک بار از اصول خود در بازارهای مالی کوتاه بیایند، استعداد و پتانسیل بسیار بالایی برای تکرار این موضوع داشته و همین امر می‌تواند منجر به شکست های بزرگ برای آنها شود.

  • تعیین حد ضرر بر اساس درصدی از حجم معامله یکی از روش های تعیین حد ضرر در ارز دیجیتال استفاده از تکنیک درصدی از حجم سرمایه درگیر است. این روش که بیشتر از اصول اولیه علم اقتصاد وارد تحلیل و معامله ری در بازار شده، در میان افراد تازه‌کار بسیار رواج دارد. اگر منظور از حد ضرر در ارز دیجیتال را درک کرده باشید، به راحتی معایب استفاده از این تکنیک را نیز درک خواهید کرد. مراحل استفاده از این روش برای تعیین حد ضرر در معاملات ارز دیجیتال به شرح زیر است:

کاربران باید از قبل با درک و شناخت مدیریت سرمایه در بازار ارزهای دیجیتال حداکثر آستانه تحمل ریسک در معاملات را برای خود تعیین کنند. این میزان بسته به نوع ترید و سرمایه گذاری هم می‌تواند عددی بین ۲ تا ۵ درصد و هم ۱۰ تا ۲۰ درصد باشد. برای معاملات مستقیم ارز دیجیتال می‌توانید همین ۱۰ تا ۲۰ درصد را برای خود تعیین کنید.

در هر معامله حجم اولیه ورود به بازار را تعیین می‌کنید. برای مثال اگر قرار است ۱۰ میلیون تومان برای خرید بیت کوین در نظر بگیرید، حجم معامله شما ۱۰ میلیون تومان خواهد بود. سپس باید حد ضرر را حساب کنید. با افت ۱۰ درصد قیمت ارز دیجیتال بعد از خرید، شما باید معامله مورد نظر را ببندید. این روش یک روش ابتدایی برای تعیین حد ضرر است که معمولاً افراد حرفه‌ای از آن استفاده نمی‌کنند.

  • تعیین حد ضرر بر اساس اصول مقاومت و حمایت دومین روشی که برای تعیین حد ضرر در ارز دیجیتال به شما معرفی می‌کنیم، یک روش ساده اما بسیار قدرتمند است. در این روش شما می‌توانید از حمایت های موجود در بازار و سطوح حمایتی برای تعیین حد ضرر استفاده کنید. در مقاله تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال به صورت کامل و جامع به تشریح نحوه تعیین حمایت ها و مقاومت ها پرداختیم. با به کار گیری هر یک از آنها می‌توانید برای تعیین حد ضرر اقدام کنید.
  • تعیین حد ضرر با استفاده از اندیکاتور مووینگ اوریج یکی دیگر از روش های تعیین حد ضرر در ارز دیجیتال استفاده از اندیکاتورهای تکنیکالی است. اندیکاتورها استفاده بسیار زیادی برای تحلیل و پیش بینی قیمت رمز ارزها دارند و از این رو در عرصه‌های مختلف نیز می‌توان از آنها استفاده کرد. یکی از بهترین اندیکاتورها برای ارزهای دیجیتال اندیکاتور مووینگ اوریج است که در تنوع بالا در دسترس کاربران قرار دارند. مووینگ اوریج اندیکاتوری است که در آن میانگین قیمت یک رمز ارز در بازه‌های زمانی مختلف محاسبه شده و حاصل کار به صورت یک نمودار منحنی بر روی نمودار قیمت رمز ارز مورد نظر نترسیم می‌شود. هر نقطه از این نمودار منحنی حاصل میانگین‌گیری تعداد مشخصی از قیمت های رمز ارز مورد نظر هستند که از روز قبل از آن شروع شده و تا محدوده مشخص شده که کاربر خود تعیین می‌نماید، ادامه پیدا می‌کند.

اندیکاتور مووینگ اوریج در بازه‌های زمانی مختلفی قابل استفاده است. از رایج‌ترین شماره های مورد استفاده این اندیکاتور به ترتیب می‌توان به شماره ها ۱۰۰، ۶۰، ۳۰، ۱۵، ۹ و ۲۰۰ اشاره نمود. دقت کنید که هر چقدر شماره مووینگ اوریج کمتر شود، تغییرات آن نسبت به تغییرات قیمت و نمودار قیمت کمتر خواهد بود. به نحوی که اگر شماره آن را روی یک بگذاریم، منحنی اندیکاتور دقیقاً بر نمودار قیمت منطبق می‌شود و هر چقدر عدد آن بزرگ تر باشد، فاصله بیشتری از نمودار قیمت گرفته و تغییرات آن به کندتر از تغییرات قیمت می‌شود.

اندیکاتور شماره ۱۰۰ در این بین جذابیت بیشتری برای تریدرها و تحلیل‌گران داشته و افراد زیادی از این مووینگ اوریج برای تحلیل تکنیکال رازهای دیجیتال استفاده می‌کنند. از این گذشته این مووینگ اوریج کاربردهای دیگری هم دارد که یکی از آنها نیز تعیین حد ضرر است. شما می‌توانید حد ضرر معاملات خود در بازار ارز دیجیتال را زیر مووینگ اوریج ۱۰۰ روزه قرار دهید. زیرا این مووینگ اوریج مانند یک حمایت بسیار قدرتمند عمل کرده و مانع از ریزش بیشتر قیمت رمز ارز مورد نظر می‌شود.

  • تعیین حد ضرر با استفاده از اندیکاتور مکدی یکی دیگر از اندیکاتورهایی که می‌توان برای تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال و البته تعیین حد ضرر در بازار رمز ارزها به کاربرد اندیکاتور مکدی است. اما چگونه قرار است از این اندیکاتور برای تعیین حد ضرر در ارز دیجیتال استفاده کنیم؟ همان طور که می دانید اندیکاتور مکدی یکی از اندیکاتورهایی است که به راحتی می‌توان از آن برای تعیین واگرایی‌ها و همگرایی ها در نمودار قیمت استفاده نمود. محل واگرایی‌ها و فله هایی که با واگرایی آنها نشان از برگشت قیمت وجود دارد، می‌توانند بهترین محل برای تعیین حد ضرر باشند.

اندیکاتور مکدی یک اندیکاتور بسیار پرکاربرد است. از این گذشته به دلیل استفاده تحلیل‌گران بزرگ به عنوان یکی از معدود اندیکاتورهای معتبر نیز شناخته می‌شود که می‌توان از آن در بهترین استراتژی‌های ترید در بازار رمز ارزها استفاده کرد. این اندیکاتور کاربردهای مختلفی دارد. از آن می‌توان برای سیگنال خرید و فروش رمز ارزها، برای تعیین بهترین نقاط ورود به بازار و خروج از بازار و البته تعیین حد ضرر در بازار ارز دیجیتال استفاده کرد. البته تعیین حد ضرر در ارز دیجیتال با استفاده از مکدی معمولاً شباهت زیادی به ترفند استفاده از مقاومت ها و حمایت ها دارد. اما با این حال برای اینکه بتوانید بهترین نقاط در واگرایی‌ها را تشخیص دهید، مکدی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

  • تعیین حد ضرر با استفاده از اندیکاتور RSI هم چنین برای تعیین حد ضرر در ارز دیجیتال می‌توان از اندیکاتور RSI نیز استفاده کرد. استفاده از این اندیکاتور نیز شرایط مشابهی با اندیکاتور مکدی دارد. با شناسایی واگرایی‌ها در آن می‌تواند بهترین حد ضرر را تعیین کنید. تعیین حد ضرر با RSI قدرت و شرایط مشابهی با مکدی دارد. از این اندیکاتور نیز می‌توان برای موارد مختلفی استفاده کرد که یکی از موارد استفاده آن همین تعیین حد ضرر است.

RSI معمولاً رفتار مشابهی با نمودار قیمت از خود نشان می‌دهد. به این ترتیب که اگر قیمت روند صعودی در پیش بگیرید، RSI نیز روند صعودی در پیش می‌گیرد. اما جایی که قیمت و حجم معاملات روند نزدیک به همی پیدا نکرده و عملاً رفتار قیمت به صورت حباب‌وار باشد، RSI می‌تواند این موضوع را به تحلیل‌گر نشان دهد. در این مواقع است که از اصلاح واگرایی در این اندیکاتور استفاده می‌شود. به این معنی که اندیکاتور و نمودار قیمت روند متناقضی نسبت به هم دارند. واگرایی در میان نمودار قیمت و اندیکاتور RSI معمولاً زمانی خود را نشان می‌دهد که به انتهای یک روند رسیده باشیم. انتهای یک روند نزولی بزرگ یا انتهای یک روند اصلاح می‌تواند بهترین مکان برای ورود به معاملات ارز دیجیتال باشد. در چنین مواقعی به راحتی می‌توانید از RSI برای تعیین حد ضرر کمک بگیرید.

  • تعیین حد ضرر با استفاده از ابزار فیبوناچی یکی از بهترین ابزارها برای محاسبه حد ضرر در ارز دیجیتال ابزار فیبوناچی است. تعیین حد ضرر در ارز دیجیتال با این ابزار بسیار جالب است. فیبوناچی یک ابزار همه کاره در تحلیل تکنیکال است. از آن می‌توان برای موارد بسیار زیادی اعم از اهداف کوتاه مدت و دراز مدت، پیش بینی روند قیمت، حد سود و البته حد ضرر استفاده کردو تعیین حد ضرر با ابزار فیبوناچی مزیت‌های بسیار زیادی دارد که یکی از مهم ترین این مزیت‌ها امکان انتخاب حد ضررهای بسیار کوچک است. جایی که شما مجبور نخواهید بود برای یک معامله در صورت ضرر کردن متحمل ضرر زیادی شوید. از این گذشته حد ضرر تعیین شده توسط ابزار فیبوناچی می‌تواند قدرت قابل توجهی هم داشته باشد.

از ابزار فیبوناچی می‌توانید در شرایط مختلف استفاده کنید. این ابزار به هیچ وجه محدود به زمان های خاصی نبوده و برای استفاده از آن حتماً نباید در انتهای یک روند نیز باشید فیبوناچی را می‌توانید در پلتفرم های نمایش ابزارهای تحلیل تکنیکال هم در شرایط ریتریسمنت و هم در حالت اکسپنشن در اختیار داشته باشید. از هر دو آنها نیز می‌توان برای تعیین حد ضرر در ارز دیجیتال استفاده کرد.

برای تعیین حد ضرر با استفاده از فیبوناچی می بایست درصدهای مهم آن را بشناسید. مهم ترین درصدهای این بازار به ترتیب ۷۸.۶، ۸۶، ۶۸، ۵۰ و … است. از هر کدام از این درصدها می‌توانید برای تعیین حد ضرر خود استفاده کنید.

با درک معنی حد ضرر در ارز دیجیتال توصیه می کنیم که حتماً از این عامل برای ارتقاء سطح کیفیت معاملات خود استفاده کنید

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.