حجم معاملات در تحلیل تکنیکال چیست؟

حجم معاملات در تحلیل تکنیکال چیست؟

حجم معاملات معیاری از میزان معامله یک دارایی مالی معین در یک دوره زمانی برای سهام، حجم با تعداد سهام معامله شده اندازه گیری میشه. برای قراردادهای آتی و اختیار معامله، حجم بر اساس تعداد قراردادهایی است

که دست به دست شده اند. معامله گران برای تعیین نقدینگی به حجم نگاه می کنند و تغییرات حجم را با شاخص های فنی ترکیب می کنند تا تصمیمات معاملاتی بگیرند.مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال نگاه کردن به الگوهای حجم در طول زمان می تونه به درک قدرت اعتقاد در پشت پیشرفت و کاهش در سهام خاص و کل بازارها کمک کنه. همین امر در مورد معامله گران اختیار معامله صادقه، زیرا حجم معاملات نشانگر علاقه فعلی یک گزینه است. در واقع، حجم نقش مهمی در تحلیل تکنیکال ایفا میکنه و در میان برخی از شاخص های فنی کلیدی به طور برجسته ای مشخص میشه. به تعداد معاملات انجام شده در سهم، شاخص کل و شاخص صنعت در بازه زمانی مورد بررسی، حجم می‌گویند. حجم معاملات به عنوان یک شاخصه آماری برای تشخیص قدرت خریداران و فروشندگان استفاده شده و تأثیر زیادی بر افزایش سود و کاهش ریسک معاملاتی دارد.

تعریف حجم

حجم، تعداد سهام معامله شده در یک سهام یا قراردادهای معامله شده به صورت آتی یا اختیار معامله را اندازه گیری می کند. حجم می تونه نشون دهنده قدرت بازار باشد، زیرا بازارهای رو به رشد با افزایش حجم معمولاً قوی و سالم تلقی می شوند. هنگامی که قیمت ها با افزایش حجم کاهش می یابند، این روند در حال افزایش به سمت نزولی است.

هنگامی که قیمت ها با کاهش حجم به اوج های جدید (یا بدون پایین ترین سطح) می رسند، مراقب باشید؛ ممکن است یک معکوس در حال شکل گیری باشد.حجم در تعادل (OBV) و نوسانگر کلینگر نمونه هایی از ابزارهای نموداری هستند که براساس حجم هستند.

ارتباط حجم معاملات با قدرت روند

حجم معاملات نشان‌دهنده قوی یا ضعیف بودن روند مورد بررسی است؛ به این صورت که اگر در روند صعودی حجم معاملات افزایش یابد، تأییدکننده قوی بودن روند صعودی (قدرت در دست خریداران است) و اگر این حجم کاهش یابد، نشان‌دهنده ضعیف شدن قدرت روند صعودی بوده و اخطاری برای بازگشت روند و نزولی شدن آن محسوب می‌شود. همچنین، اگر در روند نزولی حجم معاملات افزایش یابد، تأییدکننده قوی بودن روند نزولی (قدرت در دست فروشندگان است) و اگر این حجم کاهش یابد، نشان‌دهنده ضعیف شدن قدرت روند نزولی است.حجم معاملات می‌بایست روند موجود در بازار را تأیید کند تا معامله‌گران بتوانند با اطمینان در جهت روند معامله کنند. به عنوان مثال، برای انجام معامله خرید در روند صعودی، حجم معاملات باید همزمان با افزایش قیمت، بیشتر شود. بالعکس، برای انجام معامله فروش در روند نزولی، حجم معاملات باید همزمان با کاهش قیمت، افزایش یابد. در زمان خنثی بودن بازار، حجم معاملات تمایل به کم شدن دارد. همان‌طور که در شکل زیر ملاحظه می‌کنید، واگرایی ایجاد شده در نمودار قیمت و اندیکاتور حجم، نشانه‌ای از کاهش قدرت صعودی و بازگشت نمودار در جهت نزولی است. هنگامی که قیمت در یک روند صعودی نسبت به سقف قبلی بالاتر رفته و این موضوع همراه با کاهش حجم معاملات باشد، واگرایی رخ می‌دهد. توجه به اندیکاتور حجم، نشانه‌ای از تغییر جهت روند است. بنابراین، با رسیدن قیمت به حمایت‌های معتبر، انتظار افزایش تقاضا و افزایش حجم معاملات خرید داریم. همچنین، در مقاومت‌های معتبر انتظار افزایش عرضه و حجم معاملات فروش داریم. نمودار زیر نشان‌دهنده چند واگرایی ایجاد شده بین نمودار و اندیکاتور حجم است که بعد از ایجاد آن، شاهد ریزش اندک قیمت هستیم. دلیل ریزش اندک این است که قیمت در یک روند صعودی قرار دارد. برای نشان دادن حجم معاملات، می‌توان از اندیکاتورهای دیگری نیز استفاده کرد. استفاده از اندیکاتور حجم، تأییدکننده الگوهایی است که شما می‌توانید با ترکیب این الگوها با اندیکاتور حجم، با اطمینان بیشتری به خرید و فروش بپردازید. نکته قابل توجه دیگر این است که حجم معاملات معمولاً جلوتر از قیمت سهم حرکت کرده و بنابراین، با مشاهده یک میله بلند قرمز رنگ در روند صعودی و نیز یک میله بلند سبز رنگ در روند نزولی، باید با احتیاط بیشتری به معامله بپردازید.

دستورالعمل های اساسی برای استفاده از حجم در معاملات تحلیل تکنیکال

هنگام تجزیه و تحلیل حجم، معمولاً دستورالعمل هایی برای تعیین قدرت یا ضعف یک حرکت وجود دارد. به عنوان معامله‌گران، ما تمایل بیشتری به پیوستن به حرکت‌های قوی داریم و در حرکت‌هایی که ضعف را نشان می‌دهند، شرکت نمی‌کنیم.

مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال

یا حتی ممکن است مراقب ورود در جهت مخالف حرکت ضعیف باشیم. این دستورالعمل ها در همه موقعیت ها صادق نیستند، اما راهنمایی کلی برای تصمیم گیری های معاملاتی ارائه می دهند.

  • تایید روند

بازار رو به رشد باید شاهد افزایش حجم باشد. خریداران برای بالا بردن قیمت ها به افزایش تعداد و اشتیاق بیشتر نیاز دارند. افزایش قیمت و کاهش حجم ممکنه نشون دهنده عدم علاقه باشه و این هشداری است در مورد بازگشت احتمالی.این ممکنه سخت باشه و ذهن شما را درگیر کنه، اما واقعیت ساده اینه که کاهش (یا افزایش) قیمت در حجم کم سیگنال قوی نیست. کاهش(یا افزایش) قیمت در حجم زیاد، سیگنال قوی ‌تری است که نشون میده چیزی در سهام اساساً تغییر کرده است.

  • Exhaustion Moves & Volume

در یک بازار رو به رشد یا نزولی، می‌تونیم شاهد حرکت‌های فرسودگی باشیم. اینها عموماً حرکات شدید قیمت همراه با افزایش شدید حجم در معاملات تحلیل تکنیکال هستند که نشان دهنده پایان بالقوه یک روند است. شرکت‌ کنندگانی که منتظر ماندند و می‌ترسند تعداد بیشتری از این حرکت را از دست بدهند، در بالای بازار جمع می‌شوند و تعداد خریداران را خسته می‌کنند.

در پایین ترین سطح بازار، کاهش قیمت ها در نهایت تعداد زیادی از معامله گران رو مجبور به بیرون راندن میکنه و منجر به نوسانات و افزایش حجم می شه. پس از افزایش در این شرایط شاهد کاهش حجم خواهیم بود، اما چگونگی ادامه پخش صدا در روزها، هفته‌ها و ماه‌های بعدی را می‌توان با استفاده از سایر دستورالعمل‌های حجم مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

  • علائم صعودی

حجم در معاملات می تونه در شناسایی نشانه های صعودی مفید باشه. به عنوان مثال، تصور کنید حجم با کاهش قیمت افزایش می‌یابد و سپس قیمت بالاتر می‌رود و به دنبال آن یک حرکت به عقب پایین ‌تر می‌آید.

اگر در حرکت به سمت پایین تر، قیمت از پایین ترین سطح قبلی پایین نیاید، و اگر حجم در نزول دوم کاهش یابد، معمولاً به عنوان یک علامت صعودی تعبیر می شود.

  • تغییر حجم و قیمت

پس از یک حرکت طولانی مدت قیمت بالاتر یا پایین تر، اگر قیمت با حرکت کم قیمت و حجم سنگین شروع به تغییر کند، ممکن است نشان دهنده این باشد که یک معکوس در حال انجام است و قیمت ها جهت را تغییر خواهند داد.

  • حجم و شکست در مقابل شکست های کاذب

در شکست اولیه از یک محدوده یا الگوی نمودار دیگر، افزایش حجم نشون دهنده قدرت در حرکته. تغییر اندک در حجم یا کاهش حجم در هنگام شکست، نشان دهنده عدم علاقه و احتمال بالاتر برای شکست کاذب است.

  • تاریخچه حجم حجم رو باید نسبت به تاریخ اخیر بررسی کرد. مقایسه حجم امروزی با حجم 50 سال پیش ممکنه داده های نامربوطی ارائه بده. هر چه مجموعه داده ها جدیدتر باشند، احتمالا مرتبط تر هستند.

حجم اغلب به عنوان شاخص نقدینگی در نظر گرفته می شود، زیرا سهام یا بازارهایی که بیشترین حجم را دارند نقدشونده ترین هستند و برای معاملات کوتاه مدت بهترین در نظر گرفته می شوند. خریداران و فروشندگان زیادی آماده معامله با قیمت های مختلف هستند.

شاخص حجم در معاملات تحلیل تکنیکال

شاخص های حجم، فرمول های ریاضی هستند که به صورت بصری در متداول ترین پلتفرم های نموداری نمایش داده می شوند.

هر اندیکاتور از فرمول کمی متفاوت استفاده می کند و معامله گران باید اندیکاتوری را پیدا کنند که برای رویکرد بازار خاص آنها بهترین کارایی را دارد. اندیکاتورها مورد نیاز نیستند، اما می توانند به فرآیند تصمیم گیری معاملات کمک کنند. شاخص های حجم زیادی برای انتخاب وجود دارد.

  • حجم در تعادل(OBV) حجم در تعادل یک شاخص ساده اما موثره. حجم اضافه می شود(با یک عدد دلخواه شروع می شود) زمانی که بازار بیشتر به پایان می رسد یا زمانی که بازار کمتر به پایان می رسد از آن کم می شود.

این یک کل در حال اجرا را ارائه می دهد و نشان می دهد که کدام سهام درحال انباشته شدن هستند. همچنین می تواند واگرایی هایی را نشان دهد، مانند زمانی که قیمت افزایش می یابد اما حجم با سرعت کمتری افزایش می یابد یا حتی شروع به کاهش می کند.

  • جریان پول Chaikin مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال

افزایش قیمت‌ها باید با افزایش حجم همراه باشد، بنابراین Chaikin Money Flow روی افزایش حجم تمرکز می‌کنه زمانی که قیمت‌ها در قسمت بالایی یا پایینی محدوده روزانه خود به پایان می‌رسند و سپس مقداری برای قدرت مربوطه ارائه می‌دهند.

وقتی قیمتهای بسته شدن در قسمت بالایی محدوده روز قرار دارند و حجم در حال افزایش است، ارزش ها بالا خواهند بود. زمانی که قیمتهای بسته شدن در قسمت پایینی محدوده قرار دارند، مقادیر منفی خواهند بود. Chaikin Money Flow می تواند به عنوان یک شاخص کوتاه مدت استفاده شود زیرا نوسان دارد، اما بیشتر برای مشاهده واگرایی استفاده می شود.

  • اسیلاتور کلینگر از نوسانات بالا و پایین خط صفر میتوان برای کمک به سایر سیگنال های معاملاتی استفاده کرد. نوسانگر کلینگر حجم انباشت(خرید) و توزیع (فروش) را برای یک دوره زمانی معین جمع می کند.

چگونه از حجم برای بهبود معاملات خود استفاده کنید؟

حجم معاملات معیاری از میزان معامله یک دارایی مالی معین در یک دوره زمانی است. در بازار‌ بورس یا سهامی، حجم عبارت از تعداد سهام معامله شده و در بازار ارزهای دیجیتال تعداد کوین یا توکن معامله شده است. برای قراردادهای آتی (Future) و اختیار معامله (option)، حجم بر اساس تعداد قراردادهایی است که دست به دست شده‌اند. معامله گران برای تعیین نقدینگی به حجم نگاه می‌کنند و تغییرات حجم را با سایر شاخص‌های تکنیکالی ترکیب می‌کنند تا بتوانند تصمیمات معاملاتی مناسب را بگیرند.

با بررسی الگوهای حجم در طول زمان های مختلف می‌توان چگونگی شکل گیری رشد و افت قیمت در بازار‌ها را درک کرد. همین امر در مورد معامله گران بازار قرارداد‌های اختیار معامله نیز صادق است، زیرا حجم معاملات نشانگر تمایل فعالین بازار به جهت حرکت قیمتی است. در واقع، در بین اندیکاتور‌های مورد استفاده در تحلیل تکنیکال، حجم معاملات نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

با توجه به نظریه جان مورفی، پدر تحلیل تکنیکال نوین، در تحلیل تکنیکال قیمت ۷۰ درصد در شکل گیری سناریو نقش دارد و پارامتر‌های زمان و حجم معاملات، هر یک به تنهایی ۱۵ درصد در تشکیل سناریو تاثیر گذار هستند. پارامتر حجم معاملات به هیچ عنوان نباید به تنهایی در تصمیمات معاملاتی مورد استفاده قرار گیرد. بلکه تنها گواهی برای سیگنال‌های ارائه شده توسط قیمت هستند. این نکته بسیار مهم را می‌توان به صورت روزانه در اکثر بازار‌های مالی از جمله بورس تهران مشاهده کرد.

اکثر فعالین بازار تنها با مشاهده یک روز معاملاتی پر حجم، به دلیل بروز احساساتی نظیر FOMO (Fear of Missing Out) و (FUD (Fear,Uncertainty,Doubt ( ترس از عقب ماندن از بازار) و (ترس، عدم قطعیت، شک)، اقدام به معاملات نسنجیده و اشتباه می‌کنند. در نهایت این رفتار منجر به ضرر مضاعف به معامله‌گران می‌شود. حجم ابزاری مفید برای مطالعه روندها است و همانطور که می بینید راه های زیادی برای استفاده از آن وجود دارد. دستورالعمل‌های اساسی را می‌توان برای ارزیابی قدرت یا ضعف بازار و همچنین بررسی اینکه آیا حجم، حرکت قیمت را تأیید می‌کند یا نشان می‌دهد که ممکن است یک معکوس در دست باشد، استفاده شود. گاهی اوقات از شاخص های مبتنی بر حجم برای کمک به فرآیند تصمیم گیری استفاده می‌شود. به طور خلاصه، در حالی که حجم ابزار دقیقی نیست، سیگنال‌های ورود و خروج را می‌توان با نگاه کردن به قیمت، حجم و سایر پارامتر‌ها شناسایی کرد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.