ترید ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می کند؟

ترید ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می کند؟

ترید ارز دیجیتال به خرید و فروش ارز دیجیتال گفته می شود. ارز دیجیتال نوعی ارز است که تنها به صورت دیجیتالی و الکترونیکی موجود است و نمی‌توان آن را در فرم فیزیکی پیدا کرد.

به پول دیجیتال، پول الکترونیکی، ارز الکترونیکی یا پول نقد سایبری نیز گفته می‌شود.

نکات کلیدی درباره ارز دیجیتال

  • ارز دیجیتال، ارزی است که فقط با رایانه یا تلفن همراه، قابل دسترسی خواهد بود. زیرا تنها به صورت الکترونیکی وجود دارد.
  • تمام ارزهای رمزنگاری شده، ارز دیجیتال هستند. اما همه ارزهای دیجیتالی، ارز رمزنگاری شده نیستند.
  • از آنجایی که ارزهای دیجیتال نیازی به واسطه ندارند، آنها اغلب ارزان‌ترین روش برای تجارت ارز هستند.

تعریف جامعی از ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال نامحسوس هستند و فقط با استفاده از رایانه یا کیف پول‌های الکترونیکی متصل به اینترنت، یا شبکه‌های تعیین شده می‌توان به آنها دسترسی یافت. در مقابل ارزهای فیزیکی مانند اسکناس و سکه‌ها، به صورت ملموس هستند و معاملات فقط توسط دارندگان آنها، که مالکیت فیزیکی آنها را دارند، امکان پذیر است.

مانند سایر ارزهای فیات استاندارد، ارزهای دیجیتالی نیز می‌توانند برای خرید کالا و همچنین پرداخت هزینه خدمات مورد استفاده قرار گیرند. اگرچه استفاده از آنها می‌تواند در برخی از انجمن‌های آنلاین مانند سایت‌های بازی، پرتال‌های های قمار یا شبکه‌های اجتماعی محدود شود.

ارزهای دیجیتال دارای تمام خصوصیات ذاتی ارز های فیزیکی هستند و امکان انجام معاملات فوری را می‌دهند که می‌توانند برای پرداخت هنگام اتصال به دستگاه‌ها و شبکه‌های پشتیبانی شده یکپارچه شوند.

به عنوان مثال برای یک آمریکایی، این امکان وجود دارد مبلغی به ارز دیجیتال را به یک طرف متعاهد دور که در سنگاپور ساکن است، پرداخت نماید. مشروط بر اینکه هر دوی آن‌ها به همان شبکه مورد نیاز برای معامله در ارز دیجیتال متصل باشند.

ارزهای دیجیتال مزایای بیشماری را ارائه می‌دهند و از آنجایی که پرداخت ارزهای دیجیتال مستقیماً بین طرف‌های متعامل و بدون نیاز به واسطه انجام می‌شود، معاملات معمولاً فوری و کم هزینه هستند. این در مقایسه با روش‌های پرداخت سنتی که شامل بانک‌ها می‌شود، بهتر است. معاملات الکترونیکی مبتنی بر ارزهای دیجیتال نیز باعث حفظ سوابق لازم و شفافیت در معاملات می‌شود.

تفاوت بین ارزهای دیجیتال، مجازی و ارزهای رمزنگاری شده

از آنجایی که آنها در انواع مختلفی وجود دارند، ارزهای دیجیتالی را می‌توان یک ابرمجموعه ارزهای مجازی و ارزهای رمزنگاری شده محسوب کرد.

اگر توسط بانک مرکزی یک کشور، به شکلی تنظیم شده صادر شود؛ آن را ارز دیجیتال بانک مرکزی می‌نامند. درحالی‌که ارز دیجیتال بانک مرکزی، فقط به صورت مفهومی وجود دارد؛ انگلیس، سوئد و اروگوئه، تعداد معدودی از کشورهایی هستند که تصمیم به راه اندازی نسخه دیجیتالی ارزهای فیات بومی خود گرفته‌اند.

ارز دیجیتالی همچنین می‌تواند به صورت کنترل‌نشده، وجود داشته باشد. در این حالت آن را ارزمجازی می‌نامند و به جای اینکه توسط یک تنظیم کننده متمرکز کنترل شود، ممکن است تحت کنترل توسعه دهنده‌ها، سازمان‌های بنیانگذار یا پروتکل‌های شبکه تعریف شده باشد.

نمونه‌هایی از چنین ارزهای مجازی، شامل ارزهای رمزنگاری شده و سیستم‌های پولی مرتبط با کوپن یا پاداش است.

ارز رمزنگاری شده شکل دیگری از ارزهای دیجیتال است که از رمزگذاری برای تنظیم و تایید معاملات و مدیریت و کنترل ایجاد واحدهای جدید ارزی، استفاده می‌کنند. بیت کوین و اتریوم، محبوب‌ترین ارزهای رمزپایه هستند. اساساً هم ارزهای مجازی و هم ارزهای رمزنگاری شده، اشکالی از ارزهای دیجیتالی محسوب می‌شوند.

ترید ارز دیجیتال چیست؟

به خرید و فروش ارز دیجیتال، معامله یا ترید ارز دیجیتال گفته می‌شود. هدف از این کار، دستیابی به سود در بازه‌های زمانی مختلف است. همانطور که گفته شد، ارزهای دیجیتال انواع مختلفی دارد و افراد می‌توانند به دلخواه و با تحقیق کردن درباره هر یک از این ارزها، یکی از آنها را جهت معامله انتخاب کنند. لازم است بدانید که ترید یا معامله با سرمایه گذاری متفاوت بوده و تفاوت آنها به شرح زیر است:

در سرمایه گذاری فرد قصد دارد در یک بازه زمانی طولانی، با خرید و نگهداری دارایی‌هایی از قبیل سهام، دلار، طلا، اوراق قرضه و… اقدام به کسب ثروت نماید و منظور از ترید، خرید و فروش مکرر در بازار مالی، جهت دستیابی به سود بیشتر است.

در واقع هم در ترید و هم در سرمایه گذاری، قصد افراد کسب سود بالاتر است؛ اما در هر یک از آنها برای دستیابی به این هدف از راه‌های مختلفی استفاده می‌شود. واژه‌ی «ترید» (Trade) در زبان انگلیسی به معنای معامله یا مبادله است. در دنیای بازارهای مالی از جمله بازار ارزهای دیجیتال از این واژه برای اشاره به خرید و فروش این رمزارزها استفاده می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید هدف از ترید و معامله‌ ارزهای دیجیتال کسب سود از این بازار پرنوسان است. بنابراین با داشتن استراتژی‌های مناسب می‌توان از این روش استفاده کرده و سود زیادی به دست آورد.

از آنجایی که این ارزهای دیجیتال مجازی هستند و بر بستر اینترنت قرار دارند، پس برای انجام معاملات ارز دیجیتال به نرم افزارهای ارز دیجیتال نیاز داریم.

این نرم افزارها شامل صرافی های ارز دیجیتال و کیف پول های دیجیتال است که در ادامه بیشتر در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

درست مانند دنیای واقعی که شما می‌توانید به ازای پرداخت ریال، دلار دریافت کنید در دنیای ارزهای دیجیتال هم می‌توان به ازای پرداخت برخی از ارزها، ارزهای دیجیتال دیگر را خریداری نمود. به این نوع مبادله «ترید جفت ارز» می‌گویند. منظور از «ترید ارز دیجیتال» (Trade) یعنی اینکه شما در صرافی به ازای پرداخت یک ارز، ارز دیجیتال دیگری به همان ارزش دریافت کنید. خود کلمه‌ی ترید به معنای خرید و فروش، معامله یا مبادله است. به عنوان مثال فرض کنیم شما ۱۰ میلیون ریال دارید. برای کسب سود از ترید ارز دیجیتال می‌توانید با این پول حساب خود را در یک صرافی ارز دیجیتال شارژ کنید و سپس وارد یکی از بازارها مثل بازار بیت کوین/ریال شده و یک سفارش خرید با قیمت دلخواه خود ثبت کنید. مثلاً در سفارش خود مشخص کنید که تمایل دارید ۰.۰۰۲ واحد بیت کوین را در قیمت ۴۰ هزار دلار بخرید. بدین ترتیب سفارش شما در صف انتظار قرار می‌گیرید و زمانی که میانگین قیمت این رمز ارز نزدیک قیمت پیشنهادی شما شود به احتمال زیاد شخص دیگری هم سفارش فروش با همان قیمت را ثبت می‌کند. بدین ترتیب سفارش شما با سفارش او به صورت خودکار توسط صرافی هماهنگ می‌شود و عملیات خرید و فروش بین شما صورت می‌گیرد.

البته توجه کنید که لازم نیست حتماً مقدار خرید شما با مقدار فروش آن شخص دقیقاً به یک اندازه باشد. خود صرافی به صورت هوشمند این موضوع را حل می‌کند. برای مثال سفارش خرید شما ممکن است توسط سفارش فروش دو یا چند نفر تکمیل شود.

حال ترید شما تکمیل شده و به ازای پرداخت ۱۰ میلیون ریال، مقدار ۰۰۲ واحد بیت کوین دریافت کرده‌اید. شاید چند روز بعد قیمت بیت کوین از ۴۰ هزار دلار به ۸۰ هزار دلار برسد که در این صورت می‌توانید دوباره وارد همان بازار بیت کوین/ریال صرافی شده و این بار بیت کوین‌های خود را بفروشید. با این کار ۱۰ میلیون ریال شما ۲۰ میلیون ریال می‌شود. این همان ترید ارز دیجیتال که بارها اسم آن را شنیده بودید.

ترید ارز دیجیتال روی کاغذ به همین آسانی است ولی در حقیقت موضوع پیچیده‌تر از این حرف‌هاست.

به چه کسی تریدر گفته می‌شود؟

تریدر یا معامله‌گر، شخصی است که اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال می‌نماید تا به کسب سود دست یابد. این کار با در نظر گرفتن نمودارهای قیمتی و اخبار بازار انجام می‌گیرد. تریدر حرفه‌ا، از ویژگی‌های زیر برخوردار است:

  • توانایی یاد گرفتن مطالب روز دنیا و تجزیه تحلیل فنی آنها
  • توانایی فکر کردن به همه جوانب یک موضوع
  • دارا بودن صبر و نظم عالی
  • توانایی استخراج اطلاعات از نمودار های قیمتی
  • فعال بودن و عدم نظاره‌گر بودن در بازار
  • تشخیص جهت درست بازار

ترید ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

در صورتی که مقداری پول داشته باشید و تصمیم بگیرید آن را در فضای کریپتوکارنسی‌ها سرمایه گذاری نمایید، باید از صرافی شروع کنید. در واقع صرافی‌ها سبب می‌شوند که دنیای ما با دنیای ارزهای دیجیتال مرتبط شود. همانطور که می‌دانید، صرافی‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارند؛ اما برای این که یکی از آنها را جهت ترید ارز دیجیتال انتخاب کنید.

برای ترید ارز دیجیتال لازم است ابتدا صرافی مورد نظر خود را که امکان خرید و فروش ارز مورد نیاز را دارد انتخاب کرده و تا آخرین حد ممکن سعی کنید کریپتوکارنسی خود را در آن صرافی ذخیره نکنید.

در واقع شما باید ارزهای دیجیتال خود را در کیف پول یا Wallet ذخیره کنید. همانطور که می‌دانید کیف‌پول آدرسی روی زنجیره بلاکچین است که شما می‌توانید ارز دیجیتال خود را به صورت آنلاین یا آفلاین در آن ذخیره کنید.

انواع ترید ارز دیجیتال

  • معاملات روزانه

در این روش معاملات متعددی در طول روز انجام شده و تلاش می‌شود کسب درآمد از طریق حرکات کوتاه مدت قیمتی اتفاق افتد. در این روش، معامله گران به صورت روزانه زمان زیادی مقابل کامپیوترهای خود می‌گذرانند و به طور معمول تمامی معاملاتشان را در پایان هر روز خواهند بست.

  • اسکالپینگ

اسکالپینگ یکی دیگر از استراتژی‌های معامله در طی روز بوده که به تازگی به محبوبیت بالایی دست یافته است. در این روش تلاش می‌شود از تغییرات کوچک قیمتی سودهایی حتی جزئی به دست آورد.

در واقع اسکالپینگ روی معاملات بسیار کوتاه مدت تمرکز داشته و بر این اصل استوار است که کسب سودهای کوچک به طور مداوم، سبب می‌شود ریسک محدود شده و برای معامله‌گران مزیت ایجاد می‌گردد. اسکالپرها می‌توانند در طی روز، ده‌ها و حتی صدها معامله انجام دهند.

  • معاملات سویینگ

در این معامله تلاش به بهره بردن از نوسان طبیعی چرخه قیمت‌ها می‌شود. معامله‌گران سویینگ هنگامی به سود دست می‌یابند که بتوانند زمان واقعی یک تغییر مطلوب در قیمت را پیش‌بینی نمایند.

آنها سعی می‌کنند بدون نظارت مداوم بر صفحه نمایشگر رایانه خود، یک تصویر کلی از معاملات را در نظر داشته باشد. برای مثال، آنها می‌توانند موقعیت معاملاتی را باز کنند و تا زمان رسیدن به نتیجه مطلوب، که گاهی هفته‌ها یا ماه ها طول می‌کشد، آن را باز نگه دارند.

انتخاب یک استراتژی معاملاتی

استراتژی معاملاتی یا استراتژی ترید مشخص می‌کند که هر فرد چگونه از راه ترید به موفقیت می‌رسد. به عبارت دیگر یک نفر ممکن است از راه خرید و فروش روزانه‌ی ارزهای دیجیتال درآمد کسب کند در حالی که شخص دیگر با خرید و نگه‌داری آن برای چند ماه به سوددهی می‌رسد. به این‌ها استراتژی معاملاتی می‌گوییم که فعالان این حوزه آن را به چند نوع تقسیم کرده‌اند.

اولین استراتژی معاملاتی «استراتژی خرید و نگه‌داری» (Buy and Hold) است. یعنی اگر شما بیت کوین، اتریوم یا هر ارز دیجیتال دیگری را خریداری کرده، آن را به کیف پول دیجیتال خود منتقل کنید و چند ماه یا چند سال کاری به آن نداشته باشید در واقع دارید از استراتژی خرید و نگه‌داری پیروی می‌کنید. از نظر خیلی‌ها این استراتژی به خصوص در رابطه با ارزهای برتر بازار مثل بیت کوین، کم‌خطرترین راه سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود زیرا سود یا ضرر شما را حرکت قیمتی خود آن رمز ارز مشخص می‌کند و عوامل دیگری مثل خطاهای معاملاتی که ممکن است توسط خود شما انجام بگیرد تاثیری در این رابطه نخواهد داشت.

افراد دیگری هم هستند که با مشاهده‌ی یک روند در نمودار قیمتی یک رمزارز وارد معامله می‌شوند و تا پایان آن معامله‌ی خود را نمی‌بندند. به این استراتژی معاملاتی «استراتژی روندی» (Trend) یا موقعیتی (Position) گفته می‌شود که معمولاً فاصله‌ی بین خرید و فروش در آن میان‌ مدت بوده و حدود چند ماه طول می‌کشد. برای مثال اگر شما با تحلیل خود تشخیص بدهید که نمودار قیمتی بیت کوین روند صعودی دارد و مقداری از این رمز ارز خریداری کنید و تا پایان روند دست به آن نزنید از استراتژی روندی استفاده می‌کنید.

در طرف دیگر اگر حوصله ندارید که چند ماه منتظر بمانید و می‌خواهید در زمان کمتری نتیجه‌ی معامله‌ي خود را ببینید می‌توانید چند روز یا چند هفته بعد از خرید یک رمز ارز و در صورتی که قیمت آن بالاتر رفته باشد، آن را بفروشید. به عبارت دیگر اگر فاصله‌ی بین خرید و فروش شما از یک ماه کمتر ولی از یک روز بیشتر باشد یعنی دارید از استراتژی معاملاتی نوسان‌گیری یا سوینگ (Swing) بهره می‌برید. خیلی‌ها معتقدند بهترین روش خرید و فروش برای افراد تازه‌وارد همین روش نوسان‌گیری است زیرا هم زمان کافی برای تصمیم‌گیری وجود دارد و هم فواصل زمانی آن‌ها به شکلی است که به راحتی می‌توان معاملات را مدیریت کرد.

استراتژی معاملاتی دیگر استراتژی روزانه (Day Trading) نام دارد. در این استراتژی شما در واقع در کمتر از ۲۴ ساعت هم رمز ارز مورد نظر خود را می‌خرید و بعد از کمی صعود آن را می‌فروشید و سود آن روز خود را در حساب خود دریافت می‌کنید. مثلاً شما صبح بیدار می‌شوید و می‌بینید که قیمت بیت کوین ۳۰ هزار دلار است. با بررسی شرایط تصمیم می‌گیرید که مقداری از این رمز ارز را بخرید.

سپس شب که پای نمودار قیمت می‌روید می‌بینید که مقداری رشد کرده و قیمت آن به ۳۲ هزار دلار رسیده است. در این لحظه طبق تحلیل خود نتیجه می‌گیرید که اکنون زمان فروش و دریافت سود است. بدین ترتیب شما از استراتژی روزانه استفاده می‌کنید.

بعضی‌ها هم هستند که به‌قدری تحلیل‌شان قوی است و در بازار ارزهای دیجیتال تجربه دارند که در طول روز چندین بار دست به معامله می‌زنند. در واقع استراتژی این افراد این است که از هر ترید سود کمی به دست بیاورند ولی از آنجایی که تعداد تریدهایشان زیاد است این سود‌ها روی هم جمع شده و در آخر روز مبلغ قابل توجهی می‌شود. به این روش «استراتژی ریزه‌خواری» یا «اسکالپینگ» (Scalping) می‌گویند که به‌ هیچ‌ وجه به افراد کم‌تجربه پیشنهاد نمی‌شود. این افراد معمولاً با کم‌ترین رشد قیمتی نسبت به قیمت خرید خود معامله‌ را بسته و مانند یک شکارچی دنبال یک موقعیت دیگر می‌گردند.

برای مثال فرض کنیم شما طبق تحلیل خود می‌بینید که بیت کوین بین قیمت ۳۰ هزار دلار و ۳۱ هزار دلار نوسان می‌کند. وقتی قیمت به ۳۰ هزار دلار می‌رسد شما مقداری از آن را خریداری می‌کنید و چشم از نمودار برنمی‌دارید. چند دقیقه بعد قیمت این رمز ارز به ۳۰ هزار و ۵۰۰ دلار می‌رسد و شما بلافاصله تصمیم می‌گیرید که بیت کوین‌های خود را بفروشید. یک ساعت بعد قیمت دوباره به ۳۰ هزار دلار نزدیک می‌شود و شما دوباره اقدام به خرید آن می‌کنید. ممکن است این بار قیمت برخلاف انتظار شما حرکت کرده و به سمت ۲۹ هزار و ۵۰۰ دلار برود.

در این لحظه شاید شما تصمیم بگیرید که با کمی ضرر از معامله خارج شوید و منتظر یک موقعیت دیگر بمانید. چند ساعت بعد دوباره قیمت به ۳۰ هزار دلار نزدیک می‌شود و دوباره شما بیت کوین می‌خرید. مدتی بعد قیمت به ۳۱ هزار دلار می‌رسد و شما بیت کوین‌های خود را می‌فروشید. این استراتژی اسکالپینگ یا جیره‌خواری است که حتی ممکن است فاصله‌ي بین خرید و فروش در آن به چند دقیقه یا حتی ثانیه هم برسد. چیزی که مهم است این است که در پایان روز برایند سودهای ما از ضررهای ما بیشتر شود.

البته این روش معمولاً برای کسانی مناسب است که سرمایه‌ي اولیه زیادی داشته باشند. به عنوان مثال برای کسی که ۱ بیت کوین داشته باشد حرکت قیمتی ۳۰۰ دلاری این رمز ارز که ممکن است در عرض چند دقیقه اتفاق بیفتد سودی معادل ۳۰۰ دلار در پی خواهد داشت.

اما تقریباً همه‌ی این استراتژی‌ها نیازمند تحلیل هستند و نمی‌شود به صورت شانسی و تصادفی اقدام به خرید یا فروش رمز ارزها نمود.

استراتژی ‌های ترید

استراتژی ترید درواقع به نقشه‌ی راهی گفته می‌شود که شما به عنوان یک سرمایه‌گذار قصد دارید آن را دنبال کنید. هیچ استراتژی واحدی که به عنوان بهترین استراتژی شناخته شده باشد وجود ندارد و هر کدام از این استراتژی‌ها مزایا و معایب خود را دارند.

مهم نیست که شما کدام استراتژی را دنبال می‌کنید، همین که یک استراتژی داشته باشید خود از اهمیت بالایی برخوردار است. داشتن یک استراتژی باعث می‌شود که برای خود هدف داشته باشید و نگذارید که احساسات باعث تصمیم‌گیری اشتباه شود.

اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم استراتژی ترید به شما کمک می‌کند که تصمیم بگیرید روی چه ارزی ترید بزنید، چه موقع وارد آن شده و چه موقع خارج شوید و چیزهایی از این قبیل.

ترید و معاملات ارز دیجیتال فعالیتی پرسود است به شرط اینکه راه‌و‌رسم آن را به خوبی بلد باشید و علم آن را به دست بیاورید. در این بازار ممکن است بدون علم و تنها از روی شانس چند بار سود کنید ولی زمانی خواهد رسید که یک ضرر بزرگ تمام دارایی‌تان را از بین خواهد برد.

بنابراین حتما باید با آگاهی کامل نسبت به روش‌های ترید و ارز دیجیتال مورد نظر اقدام به فعالیت در صرافی‌ها کنید تا بدون ریسک از دادن سرمایه به سودآوری برسید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.