سوئینگ تریدینگ (swing trading) چیست؟

سوئینگ تریدینگ (swing trading) چیست؟

سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) شکلی از معامله است که در آن تریدر با مشخص کردن هدف کوتاه مدت برای کسب سود، وارد بازار می‌شود. در این روش از ترید، شما قادر خواهید بود از نوسان قیمت در کوتاه مدت، سود بدست آورید.

معاملات سوئینگ، معاملات خرید و فروشی هستند که با هدف استفاده از نوسانات کوتاه مدت در روند قیمت یک کالای با ارزش مانند سهام یا ارز به مدت چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد. البته معامله‌گران سوئینگ می‌توانند، پوزیشن معاملاتی خود را در عرض چند روز یا حتی چند ساعت هم ببندند.

معمولا افرادیکه به این روش ترید می‌کنند، به سرعت وارد معامله می‌شوند و پس از لمس حد سودشان توسط قیمت، به معامله خود پایان می‌دهند. در مقابل، هولدرها یا همان سرمایه‌گذاران بلند مدت، پوزیشن‌های معاملاتی بلند مدت با هدف کسب سودهای هنگفت باز می‌کنند و منتظر رشد قیمت می‌مانند.سوئینگ تریدینگ یا معاملات نوسانی سوئینگ تریدینگ (Swing Trading)، انواعی از معامله‌ست که در آن تلاش می‌شود سودهای کوتاه مدت تا میان مدت از یک سهام (یا هر ابزار مالی) طی چند روز تا چند هفته بدست بیاید. معامله‌گران در این نوع از معاملات از تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال برای پیش‌بینی روند قیمت و فرصت‌های ورود و خروج مناسب استفاده می‌کنند.

برای کسب سود در سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) حتما باید بازار را به طور پیوسته مانیتور و اخبار را پیگیری کنید تا در صورت فراهم شدن یک فرصت مناسب بتوانید از آن بهره ببرید.

استفاده از این روش در بازار ارزهای دیجیتال و بین علاقه‌مندان به کریپتو متداول است. معمولا افرادیکه قصد دارند با فعالیت در این بازار درآمدی روزانه و یا ماهانه داشته باشند با انتخاب رمزارزهای پر نوسان اقدام به انجام معاملات سوئينک می‌کنند.

لازم به ذکر است که اکثر معامله‌گران فاندامنتال از روش سوئینگ در معاملات خود استفاده می‌کنند.

مزایا و معایب سوئینگ تریدینگ (Swing Trading)

هدف سوئینگ تریدینگ (Swing Trading)، کسب حداکثر سود از روند حرکت قیمت است. برخی از تریدرها به دنبال کالاها یا ارزهای پرنوسان هستند و برخی دیگر، ارزهایی با حرکات کمتر را انتخاب می‌کنند.

بسیاری از معامله‌گرانی که با روش سوئینگ معاملات خود را انجام می‌دهند، اساس معاملات خود را بر پایه ریسک به سود قرار می‌دهند و معمولا برای سفارشات خود حد سود و حد ضرر مشخص می‌کنند. به عنوان مثال، اگر برای هر سهم یک دلار ریسک در نظر بگیرند و سود ۳ دلار در هر سهم را پیش‌بینی کنند،‌ از نظر آن‌ها این معامله یک ترید منطقی خواهد بود.

همواره سوئینگ تریدرها در نمودارهای یک روزه قیمت کالا، به دنبال فرصتی برای انجام معاملات خود می‌گردند و نقطه ورود درست، حد ضرر و حد سود خود را در نمودارهای یک ساعته یا ۱۵ دقیقه‌ای مشخص می‌کنند.

از جمله مزایای معاملات سوئینگ می‌توان به زمان کوتاه برای سفارشات، کسب سودهای حتمی و استفاده از تحلیل‌های تکنیکال برای پیش‌بینی روند قیمت اشاره کرد.

اما در مقابل، این نوع معامله معایبی نیز به همراه دارد که یکی از آن‌ها زمان معاملات است؛ معمولا در آخر هفته و در طول شب فرصت برای این نوع معاملات پیش می‌آید. علاوه بر این، در این نوع معاملات روندهای معکوس‌ که به طور ناگهانی ظاهر می‌شوند، می‌توانند ضررهای کلانی را رقم بزنند. همچنین، سوئینگ تریدرها به دلیل اینکه غرق در معاملات کوتاه می‌شوند، سودهایی که ممکن است از معاملات بلند مدت نصیبشان شود را از دست می‌دهند.

تریدر سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) به چه کسی گفته می شود؟

این افراد معاملاتی در بازه های زمانی چند روزه تا چند هفته ای انجام می دهند. آنها به طور کلی بر روی نمودارهای 4 ساعته و روزانه متمرکز می شوند و ممکن است ترکیبی از تحلیل های بنیادی و فنی را برای تصمیم گیری های خود مورد استفاده قرار دهند. در عوض نوسانات اساس کار آنها را تشکیل می دهند و هرچه بازارها پر نوسان تر باشند، تعداد تغییر قیمت های کوتاه مدت بیشتر خواهد بود و از همین رو فرصت های بیشتری پیش روی آنها قرار می گیرد

فواید سوئینگ تریدینگ (Swing Trading)

  • زمان همانطور که گفتیم معاملات بسیار کوتاه مدت نیازمند نظارت دائمی تریدرها هستند. از سوی دیگر معاملات بلند مدت هم برای بسیاری از افراد فعال مناسب نیستند و نیازمند نظم و قواعد خاصی می باشند.

معاملات نوسانی برای افراد تازه کار جذاب تر هستند و دلیل اصلی این امر بازه های زمانی مناسب تر آن است. تریدرهای معاملات نوسانی زمان کمتری را صرف بررسی و انجام معاملات می کنند، چرا که به نسبت اسکالپرها معاملات کمتری انجام می دهند. این امر زمان بیشتری در اختیار آنها قرار می دهد تا در مورد معاملات فکر کنند و زمان کمتری را صرف فعالیت های خود کنند.

  • کسب سود از روند های قیمتی طولانی تر اگرچه معاملات اسکالپ روزانه بر نوسانات کوتاه مدت تکیه دارند، اما معاملات نوسانی به تریدرهای این امکان را می دهد تا از روند های قیمتی طولانی تری بهره مند شوند. تحلیل هایی که بر روی بازه های زمانی بلند تر انجام می شود امن تر هستند اما معاملات بازه های زمانی کوتاه در برابر سیگنال های اشتباه آسیب پذیرند.

این بدان معناست که هر معامله ای نیز برای کسب سود فرصت بیشتری در اختیار دارد، چرا که مدت زمان بیشتری از روند رو به رشد قیمت ها بهره مند می شود.

  • راندمان هزینه یکی از هزینه های اصلی معاملات تفاوت قیمت های خرید و فروش ارز است. اگرچه این تفاوت های گاهی بسیار کم هستند اما به هر حال با انجام هر معامله مجبور به پرداخت هزینه ای هستید و این هزینه ها از سود های اندک شما در معاملات کوتاه مدت می کاهند.

برای تریدرهای معاملات نوسانی این تفاوت های قیمت اهمیت کمتری دارند چرا که آنها در مقایس های زمانی مشابه معاملات کمتری را نسبت به تریدرهای بازه های زمانی کوتاه انجام می دهند. در نتیجه هزینه درامد ها بسیار بیشتر از هزینه تراکنش ها خواهد شد و این امر سبب می شود تا این هزینه ها زیاد مورد توجه قرار نگیرند.

  • طیف گسترده تر شاخص ها واحد های زمانی معاملات نوسانی، چهار ساعته، روزانه و هفتگی هستند و این مورد سبب می شود تا از شاخص های بیشتری بتوان استفاده نمود.

در واقع اگر ما برای مثال یک الگوی شمعی در بازه زمانی روزانه را مد نظر قرار دهیم نسبت به همان الگو در نمودار بازه زمانی 5 دقیقه ای اطلاعات بیشتری به دست می آوریم. به طور کلی تحلیل های بازه های زمانی طولانی تر دقیق تر هستند و در معاملات نوسانی می توان از این مورد بهره مند شد.

استفاده از نسخه های 4 و 5 نرم افزار های MetaTrader تحلیل چندین واحد زمانی را به صورت همزمان برای شما فراهم می کند و شاخص نمودار کوچک به شما اجازه می دهد تا چندین واحد زمانی را به صورت همزمان مورد مشاهده قرار دهید.

  • بهره برداری از تغییر قیمت های بزرگتر تریدرهای معاملات نوسانی می توانند از تغییر قیمت های گسترده تری بهره مند شوند که انجام چنین موردی در بازه زمانی روزانه غیر ممکن خواهد بود. هرچه نوسان یک بازار بیشتر باشد، نوسانات مهم تر و موقعیت های بیشتری برای این تریدرها پیش می آید.

درک سوئینگ تریدینگ (Swing Trading)

سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) با نگه داشتن یک پوزیشن (خرید یا فروش) برای مدت زمان بیش از یک دوره ترید سر و کار دارد؛ اما معمولا بیشتر از چند هفته یا چند ماه طول نمی‌کشد. البته با این که برخی از تریدرها ممکن است پوزیش‌هایشان را بیش از این مدت نیز باز نگه دارند، اما با این حال تریدر سوئینگ نامیده می‌شوند.

تریدهای سوئینگ یا نوسانی، همچنین می‌توانند در یک دوره ترید یا کوتاه‌تر انجام شوند؛ البته این رویداد برای سوئینگ تریدینگ بسیار کم اتفاق می‌افتد و فقط در مواقعی پیش می‌آید که نوسانات بسیار شدیدی بر بازار حاکم باشند.

هدف سوئینگ تریدینگ (Swing Trading)، کسب حداکثر سود از پتانسیل حرکتی قیمت است؛ برخی از تریدرها به دنبال ارزهای دیجیتال پرنوسان هستند و برخی دیگر، ارزهایی با حرکات کمتر را انتخاب می‌کنند. اما در کل، هدف هر دو تریدر این است که در یک ارز دیجیتال، قیمت را در جایی پیدا کنند که فکر می‌کنند روند ادامه پیدا خواهد کرد؛ سپس وارد پوزیشن خرید یا فروش می‌شوند و از این روند، مقدار قابل توجهی سود به دست می‌آورند.

تریدرهای سوئینگ موفق، تنها به دنبال کسب سود از حرکت قیمتی هستند و پس از به دست آوردن سود، به دنبال موقعیت دیگری می‌گردند.

نکات کاربردی در مورد نوسان گیری

سوئینگ تریدینگ یا نوسان‌گیری یکی از رایج‌ترین سبک‌های معاملاتی است که توسط سرمایه‌گذاران مبتدی انتخاب می‌شود؛ زیرا در مدت زمان کوتاه از یک حرکت قیمتی ساده رو به رشد می‌توانند به سود برسند.

در سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) معامله‌گران تا زمانیکه روند در جهت دلخواه آن‌ها حرکت کند معامله خود را تا چندین روز یا هفته، باز نگه می‌دارند و تنها زمانی از معامله‌ای خارج می‌شوند که نشانه‌های تغییر جهت روند را مشاهده کنند. این نوع معاملات اغلب در بازارهای مالی پر نوسان مانند بازار ارزدیجیتال و بازار فارکس استفاده می‌شوند.

از نکات مهم و کاربردی در مورد معاملات سوئینگ این است که ابزارهای تحلیل تکنیکال؛ اندیکاتورها و الگوهای قیمتی می‌توانند به پیش‌بینی قیمت و تعیین نقاط ورود و خروج کمک زیادی کنند. به عنوان مثال، اندیکاتورهای میانگین متحرک (MA)، مکدی (MACD) و شاخص قدرت نسبی (RSI) که برای پرایس اکشن استفاده می‌شوند از جمله ابزارهایی هستند که برای تشخیص جهت روند در معاملات نوسان‌گیری مناسب هستند.

علاوه بر این‌ها، خطوط مقاومت و حمایت و همچنین الگوهایی که با حرکات قیمت تشکیل می‌شوند از جمله ابزارهای مهمی هستند که کاربرد زیادی در معاملات سوئينگ دارند. این روزها سرمایه‌گذاران زیادی به دنبال کسب سود و درآمد از بازارهای مالی هستند. تریدرها و معامله‌گران نسبت به شخصیت و مقدار سرمایه، روش‌های مختلفی برای انجام معاملات خود دارند. یکی از روش‌های معاملاتی که در مدت زمان کوتاه می‌تواند برای شما سودآور باشد، روش سوئینگ تریدینگ است که نیاز به تحلیل‌های پیچیده ندارد. با این وجود، تا حدودی باید با بازار و چگونگی تاثیر عوامل مختلف بر روند قیمت آشنایی داشته باشید.

هدف از سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) کسب سودهای کوتاه مدت از حرکت قیمت است. این روش برای معاملات بازار ارزدیجیتال و بازار تبادل ارزهای خارجی متداول است. برای یک معامله سوئینگ پرسود، معمولا باید در آخر هفته‌ها یا پایان ساعات کاری به دنبال موقعیت‌های مناسب گشت. لازم به ذکر است که ابزارهای اصلی و کاربردی برای معاملات نوسان‌گیری، تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال هستند که تا حد زیادی به پیش‌بینی قیمت و تعیین نقاط ورود و خروج کمک می‌کنند.

استراتژی‌های سوئینگ تریدینگ (Swing Trading)

تریدر سوئینگ برای هر معامله چندین روز صبر می‌کند؛ برای همین نمودارهای بلندمدت‌تر را تجزیه و تحلیل می‌کند.

برخی از بهترین استراتژی‌های سوئینگ تریدینگ (Swing Trading)، میانگین‌های متحرک متقاطع، الگوهای فنجان و دسته (Cup And Handle)، سر و شانه، پرچم و مثلث هستند. همچنین کندل استیک‌ها نیز می‌توانند در ترکیب با اندیکاتورها، برای این روش مناسب باشند.

در نهایت، هر تریدر سوئینگ یک طرح واستراتژی مخصوص به خود دارد که مناسب اوست.

برای سوئینگ تریدینگ (Swing Trading)، معامله‌گر باید حرکات قیمت دارایی مورد نظر را مدام زیر نظر داشته باشد و استراتژی خود را بر اساس شخصیت تریدی خود و رفتار بازار طراحی کند. این کار آسانی نیست؛ چرا که هیچ استراتژی و طرحی، همیشه درست کار نمی‌کند.

با مدیریت ریسک و تنظیم میزان ریسک به ریوارد، شما نیازی ندارید که همیشه برنده باشید؛ چرا که برآیند سود به زیان شما، همواره مثبت خواهد بود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.