پوزیشن سایز (Position Size) چیست؟

پوزیشن سایز (Position Size) چیست؟

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تریدینگ، مدیریت ریسک است. به باور بعضی تریدرها این مهم‌ترین جنبه تریدینگ است به این دلیل که محاسبه سایز پوزیشن با یک فرمول استاندارد ضروری است.

دنیای ارزهای دیجیتال دنیای نوسان، اتفاقات ناگهانی، هیجان، اضطراب و خطر است. قیمت این دارایی های نوظهور و دوست داشتنی به طور لحظه ای تغییر می کند و این ویژگی (دست کم در زمان فعلی) اجتناب نا پذیر است. چنین نوسان قیمتی می تواند فرصت خوبی برای کسب سود باشد و ارزش سرمایه شما را در مدت زمان کوتاهی چند برابر کند؛ اما به همان اندازه هم می تواند خطرناک باشد و ارزش این سرمایه را از نصف هم کمتر کند. تعیین پوزیشن سایز (Position Size) یا اندازه موقعیت از مهمترین عناصر موفقیت و سودآوری شما در بازار خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. متاسفانه، در مقایسه با سایر استراتژی ها و روش های ورود / خروج معاملات، پوزیشن سایز معمولا توسط معامله گران و سرمایه گذاران نادیده گرفته می شود. برای اتخاذ تصمیمات معاملاتی موثر ، کنترل ریسک و به حداقل رساندن ضرر ، برای معامله گران مهم است که نحوه تعیین پوزیشن سایز (Position Size) و بهترین روش ها را برای رسیدن به اندازه موقعیت ایده آل را درک کنند.

اندازه پوزیشن (Position Size) چیست؟

اندازه پوزیشن (Position Size) معاملاتی به تعداد واحدهای سرمایه گذاری شده در یک اوراق بهادار خاص توسط یک سرمایه گذار یا تریدر گفته می شود. هنگام تعیین اندازه پوزیشن معاملاتی ، باید اندازه حساب و تحمل ریسک یک سرمایه گذار در نظر گرفته شود.مهم نیست که پورتفولیو شما چقدر بزرگ است، شما حتما باید مدیریت ریسک مناسب را انجام دهید. در غیر این صورت، ممکن است سریع شکست بخورید و ضررهای قابل توجهی متحمل شوید. هفته ها یا حتی ماه ها پیشرفت را می توان با یک ترید ضعیف از بین برد.

سرمایه گذاران برای تعیین میزان واحدهای سهامی که می توانند خریداری کنند، از اندازه پوزیشن استفاده می کنند که به آنها کمک می کند ریسک را کنترل کرده و بازده را به حداکثر برسانند. در حالی که تعیین اندازه پوزیشن در بسیاری از سرمایه گذاری ها مفهوم مهمی است، این اصطلاح بیشترین ارتباط را در معاملات روزانه و معاملات ارزی دارد. حتی با اندازه گیری صحیح اندازه پوزیشن، اگر گپ قیمتی سهام پایین تر از حد ضرر باشد، سرمایه گذاران ممکن است بیش از محدودیت های تعیین شده خود ضرر کنند.

اهمیت محاسبه پوزیشن سایز (Position Size)

پوزیشن سایز (Position Size) و فاصله آن تا حد ضرر دو عاملی هستند که تعیین می کنند ریسک شما در هر معامله به چه میزان باشد. اکثر افراد اندازه پوزیشن را حساب می کنند و سپس حد ضرر را در نزدیکی آن قرار می دهند تا ریسکشان به حداقل برسد. اما این یک راه کاملاً اشتباه است.اولین کاری که باید انجام دهید این است که تعیین کنید در هر معامله چقدر می خواهید ریسک کنید. معمولا توصیه می شود که از ریسک یکسانی در همه معاملات استفاده کنید و به همه آنها فرصت برابر دهید. ریسک در هر ترید باید بین ۱ تا ۳ درصد باشد. ریسک بالای ۵٪ معامله نیست بلکه قمار است زیرا ورود به یک بازار بزرگ با ریسک زیاد می تواند تأثیر جدی و بدی برروی سرمایه شما بگذارد. هنگامی که ریسک خود را در هر معامله مشخص کردید، آنگاه دیگر باید استاندارد شما باشد. اگر ۲ درصد باشد، در هر معامله ای ریسک شما ۲٪ است. هرگز بر اساس احساسات خود تصمیم نگیرید. تمامی اعداد بالا، میزان زیان شما روی کل سرمایه است نه در یک معامله.اگر در تحلیل خود بسیار مطمئن هستید، آن را امتحان کنید و این ریسک را به ۳٪ افزایش دهید اما آن را به ۵ یا ۱۰٪ افزایش ندهید. و این افزایش فقط در صورتی اتفاق می افتد که از جهت قیمت و تحلیل خود بسیار مطمئن باشید. برای معامله گران فعال و حتی سرمایه گذارانی که می خواهند از کاهش قابل توجه سرمایه های خود در هنگام اتفاقات غیر منتظره و یا اصلاح قیمت ها در بازار جلوگیری کنند، پوزیشن سایز یا اندازه موقعیت از اهمیت بالایی برخوردار میباشد.

در انواع روش های ترید ارزهای دیجیتال، بدون اندازه گیری مناسب موقعیت، این امکان وجود دارد که معامله گران سرمایه قابل توجهی را در یک معامله واحد از دست بدهند.

پوزیشن سایز (Position Size) به اندازه 3000 توکن، کاملا تصادفی و بر پایه فاکتور های غیر مطمئن انتخاب شده است. هنگام ترید در بازار ارزهای دیجیتال، خطر و ریسک باید کنترل شود. تعیین میزان سرمایه ای که یک تریدر می تواند از دست دادن آن را تحمل کند یکی از اولین اقداماتی است که معامله گران باید انجام دهند.

انواع استراتژی های تعیین پوزیشن سایز (Position Size)

برای تعیین پوزیشن سایز (Position Size) ایده آل، ابتدا باید اندازه حساب و یا اکانت سایز خود را تعیین کنید. این یعنی مشخص کنید که حساب تجاری شما چقدر بزرگ است و چه مقدار از آن را مایلید وارد معامله کنید.

اگرچه این مرحله ساده، و یا حتی اضافی به نظر می رسد ، اما یک مسئله مهم و قابل ملاحظه است. به عنوان مثال، فرض کنید که شما به آینده بیت کوین اعتقاد دارید و قصد ایجاد یک موقعیت سرمایه گذاری طولانی مدت را در یک کیف پول سخت افزاری دارید. در چنین شرایطی بهتر است هزینه ای که به کیف پول سخت افزاری اختصاص می دهید را به عنوان بخشی از سرمایه تجاری خود حساب نکنید.

به این ترتیب ، تعیین اندازه حساب یا اکانت سایز در واقع به زبان ساده همان سرمایه موجود است که می توانید به یک استراتژی معاملاتی اختصاص دهید.

  • استراتژی دلار برابر (Equal Dollar Strategy) استراتژی برابر سازی موقعیت دلاری زمانی است که تریدر مقدار مشخصی از سرمایه را به طور یکسان و برابر به هر معامله اختصاص می دهد. این مقدار دلاری یکسان توسط معامله گر و با در نظر گرفتن فاکتور هایی مانند اندازه حساب و میزان متنوع بودن دارایی های سبد سرمایه گذاری معامله گر تعیین می شود.

برای درک بهتر این استراتژی مثالی را از حساب سرمایه گذاری 10،000 دلاری در نظر بگیرید. سرمایه گذار تصمیم می گیرد در هر معامله که انجام دهد فقط 500 دلار هزینه کند. بنابراین سرمایه گذار می تواند 20 ارز دیجیتال مختلف را خریداری کند و 500 دلار بر روی هر یک سرمایه گذاری کند.

یک سرمایه گذار محافظه کارتر که مایل به ایجاد تنوع بیشتری در سبد سرمایه گذاری خود است، ممکن است 40 ارز رمزنگاری شده خریداری کند و فقط 250 دلار در هر یک سرمایه گذاری کند.

استراتژی دلار برابر بیشتر توسط سرمایه گذاران منفعل استفاده می شود ، زیرا روشی آسان و کارآمد برای تخصیص سرمایه است. با استفاده از این روش بهتر است که بخش کوچکی از حساب کل سرمایه خود را در هر رمزنگاری سرمایه گذاری کنید و تا حدی به تنوع دست یابید. به این ترتیب ، اگر برخی از ارزهای رمزپایه حرکت قیمتی بر خلاف پیش بینی شما داشته باشند، می توانید امیدوار باشید که برخی دیگر ضررهای بالقوه را جبران کنند.

استراتژی ریسک برابر (Equal Risk Strategy)

استراتژی ریسک برابر برای تعیین پوزیشن سایز (Position Size) یا اندازه موقعیت معاملاتی معمولاً توسط معامله گران کوتاه مدت مورد استفاده قرار می گیرد زیرا این امر مستلزم استفاده از توقف ضرر (stop-loss) متناسب با ارز رمزنگاری شده است. با استفاده از این استراتژی ، معامله گر می تواند از تمام سرمایه خود استفاده کند و ترید کوتاه مدت را در یک رمزنگاری انجام دهد در حالی که استفاده از استاپ لاس تضمین می کند که این تریدر بیش از درصد مشخصی از حساب خود را از دست ندهد. ریسک برابر به معنای درصد ریسک برابر است. بسیاری از معامله گران فقط 1٪ از حساب خود را در هر ترید معامله می کنند.

تعیین مقدار کل سرمایه

با اینکه ممکن است این مرحله بسیار پیش پاافتاده و حتی غیرضروری به نظر برسد، ولی مسئله بسیار پراهمیتی است؛ مخصوصاً اگر تازه کار باشید، ممکن است بهتر باشد که بخش هایی از سرمایه خود را با استراتژی های متفاوتی مدیریت کنید. با این روش، با دقت بیشتری می توانید پیشرفت حاصل شده از استراتژی های مختلف را مشاهده کنید و همچنین احتمال ریسک بیش از حد را نیز کاهش دهید.

تعیین ریسک معامله

تا این مرحله، نحوه تعیین کل سرمایه و ریسک کل سرمایه را توضیح دادیم. حالا به سراغ نحوه تعیین اندازه پوزیشن (Position Size) برای هر معامله می رویم.این نکته بسیار حیاتی است و تقریباً برای همه استراتژی های معاملاتی به کار می رود که وقتی صحبت از معامله گری و سرمایه گذاری می شود، ضرر و زیان جزء جدایی ناپذیر کار شما خواهد بود. در واقع، ضرر یک اتفاق حتمی است.

معامله گری یعنی بازی با احتمالات و حتی بهترین معامله گران دنیا هم همیشه تصمیم درستی نمی گیرند. حتی تعداد معاملات موفق برخی از معامله گران بسیار کمتر از ضررهایشان است، ولی با این حال حسابی سود دهی دارند.اما این چطور ممکن است؟ این اتفاق زمانی ممکن می شود که مدیریت ریسک صحیح و استراتژی معاملاتی واضح و درستی داشته باشیم و تحت هر شرایطی به این استراتژی عمل کنیم.از این رو، هر تفکر معاملاتی (نظر و ایده برای انجام معامله) باید یک نقطه ابطال داشته باشد. این نقطه جایی است که می گویید: «ایده اولیه ما اشتباه بوده و باید هرچه سریعتر از معامله خارج شویم تا از ضررهای بیشتر جلوگیری کنیم.» در واقع این نقطه ای است که حد ضرر خود را قرار می دهیم. روش تعیین این سطح، کاملاً به استراتژی معامله شخصی و موقعیت به خصوص نمودار بستگی دارد. نقطه ابطال می تواند مبتنی بر پارامترهای تکنیکال (مثل محدوده حمایت یا مقاومت) باشد، یا به اندیکاتورها، شکست ساختار بازار یا هر چیز دیگری بستگی داشته باشد.در واقع برای تعیین حد ضرر یک روش واحد وجود ندارد، بلکه این خود شما هستید که باید بهترین استراتژی متناسب با روش معاملاتی خود را بسازید و حد ضرر خود را بر مبنای آن تعیین کنید.

محاسبه پوزیشن سایز (Position Size) بر مبنای یک استراتژی اختیاری و خودسرانه نیست. این کار شامل تعیین دقیق ریسک کل سرمایه و توجه به نقطه ابطال، قبل از ورود به هر معامله است. جنبه مهم دیگر این استراتژی، اجرای آن است. این یعنی وقتی اندازه پوزیشن خود را تعیین کردید و حد ضرر را هم مشخص کرده اید، نباید بعد از ورود به معامله آن را تغییر دهید. بهترین راه برای یادگیری اصول مدیریت ریسک، تمرین است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.